Ladetid
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 27-04-08 11:28

Jeg kigger lidt efter en lader og et nyt batteri til min båd, og har i
den forbindelse ved at læse her i gruppen og i "El Ombord" besluttet
mig for at holde mig helt væk fra de billige bil-batterier og ladere.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvor længe det vil tage at lade.

Hvis jeg nu vælger denne CTEK lader :

http://www.kjmotorcykler.dk/product.asp?product=1148

...som lader til at være af den gode slags, ligesom Tystor osv., blot
kun med 3,6A i ladestrøm i modsætning til de dyre, hvor længe vil den
så være om at lade f.eks. dette :

http://netbaad.com/product.asp?product=4393&sub=0&page=1

...75Ah batteri op? Jeg kan ikke helt gennemskue det selv efter at
have kigget i "El Ombord". Jeg har forstået at jeg af sådan et batteri
helst kun må bruge 30%, dvs. ca. 25Ah.

Kan jeg så gå ud fra at det vil tage (25Ah/3,6A = ) ca. 7timer at lade
det op fra maximalt tilladte brug? Eller er det mere komplekst end
det?

Mvh Jesper

P.S. - er der nogle der har erfaringer med den pågældende lader og det
pågældende batteritype?

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-08 01:17

Det spørgsmål har været oppe i gruppen flere gange - og et entydigt svar
gives tilsyneladende ikke ...
Ladetiden afhænger af mange forskellige faktorer ...
Men du må forvente, at den marginale tilførsel af strøm er aftagende i
takt med at batteriet nærmer sig fuldt opladet, så du kan ikke
forudsætte linearitet i opladningen.

Selvom du ikke stiller spørgsmålet, vil jeg dog komme med en enkelt
kommentar vedr. din beslutning:

Umiddelbart ville jeg nok se mig om efter en lader med noget større
ladekapacitet ...

En tommelfingerregel siger, at man bør lade batteriet med et antal
ampere, der ligger mellem 10% og 25% af batteriets kapacitet målt i
ampere-timer - Ah ... I din situation altså et sted imellem 7,5A og
18,5A ...

Og husk, at du måske også bruger strøm, mens du lader batteriet op ...

Hvis du lader med 3,6A på et 12V batteri svarer det knap og nap til et
forbrug på to stk. 25W pærer ... og det er jo ikke meget. Men er det
blot for at holde batteriet opladet til du kommer tilbage efter en dags
tid eller to, ja, så er laderen tilstrækkelig som jeg læser
specifikationerne ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-04-08 13:06

Bare for at kaste lidt ved på bålet omkring batterier / ladere, så
kører der p.t. en gevaldig diskussion på Ingeniørens debatsider om
netop blybatterier og optimal vedligeholdelse af disse.

Emnet er: "Blybatterier er ikke kedelige"

Se: http://ing.dk/artikel/87611

hvor der på bare 2 dage er kommet 22 kommentarer og indlæg.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-04-08 14:43

Ja den streng er der ikke meget hoved eller hale i.

Det interessante er at nederst på siden henvises til en anden
artikel: "Professor: Ingeniører bliver 20 procent dummere om
året", samt de underliggende kommentarer.

Mvh/Harding

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-04-08 15:19

"Harding E. Larsen

> Ja den streng er der ikke meget hoved eller hale i.

Alligevel synes jeg, man kan drage nogle hovedkonklusiner:

Undgaa dybe afladninger.

Lad batteriet fuldt op, saa snart det er muligt.

Hæv ladespændingen ved lave temperaturer.

Hæv lejlighedsvis ladespændingen for at udligne virkningen af at nogle
celler er svagere end andre. Naar man gør dette bør man efterfylde med
destilleret vand paa de celler, der har gasset.

Aage

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 28-04-08 09:16

Jeg har haft en CTek i 25 Amp, og den var god, en af fordelende er at den
har et såkaldt vedligeholdelse program, som skulle øge batteri leve tiden.
Ulempe : der er en lille blæser, så sidder den et sted man kan høre den,
taler det ikke for den.

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 28-04-08 06:02

Mange tak for svarene

Jeg skal kun bruge strøm til lanterner som sådan eller nødopladning af
mobil ved hjælp af cigarstik - evt. et ekkolod engang i fremtiden, så
det er ikke det enorme forbrug. Når jeg er i havn vil jeg have lys sat
direkte til 220V og ikke kører igennem batteriet.

Så længe laderen kan lade 25Ah op over en nat, så er selv det
maksimale tilfælde dækket ind.

Men jeg kan forstå at det ikke er sikkert at denne 3,6A lader vil
kunne det på den tid?

P.S. - mht blæseren, så kan man vel godt placerer en sådan lader i
samme rum som batteriet hvis jeg har forstået korrekt, da den ikke kan
afgive gnister. Jeg glemte forresten at spørge - er der nogen der ved
om den type batteri jeg linkede til er gas-fri? Jeg mener umiddelbart
at vedligeholdelsesfri ikke skulle gase, men er pludselig blevet i
tvivl alligevel.

Mvh Jesper

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-04-08 14:48

Hej Jeppe,

Du må godt sætte en ledning fra land til en lampe med stik på;
men vær opmærksom på at du ikke selv må lave installationer hvis
du ikke er autoriseret elektrikker.

Du må ikke selv trække nye kabler eller etablere kontakter,
elskabe osv. Alle installationer med jord bør du også holde
fingrene fra, og det samme gælder udendørs el samt arbejde med
400 volt installationer.

Uanset hvad du gør med dine elektriske installationer i båden,
er du altid ansvarlig for, at de opfylder de til en hver tid
gældende installationsregler. Elektrikeren har den faglige
ekspertise og garanterer for, at kravene efterfølges.

12 volt installationer er også farlige, ikke berøringsfarlige,
men brandfarlige om de ikke er korrekt udført. Selvom spændingen
er lav er strømmen tilsvarende større. W=U x I det gælder altid.

En god tommelfingerregel ved opladning er at der lades med 10 -
25% af batteriets kapacitet og at tabet ved energiomdannelsen er
50%.
Opladningen af et batteri er absolut ikke et linært forløb.
Vælg en ladertype som "tænker" sig om og vælg den i en størrelse
svarende til det ovefor nævnte.

En blæser med kommutator vil altid afgive gnister; men jeg vil
tro at den blæser som sidder i den omtalte lader er elektronisk
styret.

Et "Gas-fri" batteri er kun afgasningsfri hvis det oplades og
aflades i.h.t. dets specifikation ellers vil det også afgive
gasser.

I dette link:

http://www.exide.dk/start/pdf/SPRGS-SV.PDF

er der mange gode råd at hente.

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 28-04-08 20:00

Hej Jesper,

Den form for stikforbindelse må du godt bruge; men hust at
anvende treledet med sikkerhedsjord og hanstik, såvel som
stikdåse med sikkerhedsjord monteret.

Mvh/Harding

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 30-04-08 09:23

elquapo@ofir.dk skrev:

> [...]
>at sætte en stikdåse til landkablet,
>og så sætte en lampe, evt. en
>mobiloplader og en lille kogeplade eller

Hej Jesper

Pas på med el-kedlen. Dem du bruger derhjemme i køkkenet er på
2000 w. Det vil sige at du i langt de fleste havne vil opleve,
at sikringen slår fra. Især i over fyldte feriehavne hvor flere
både slutter sig til samme stik ved hjælp af et utal af
mærkelige forlængerledninger. Jeg har selv oplevet flere gange
den panik der bliver midt vejrudsigten på TV at sikringen
pludselig springer. Folk, som derefter stikker hovedet op af
lugen for at se med onde øjne på fjolset med el-kedlen er ikke
altid lige høflige.
MVH Ole Jeppesen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-08 13:59

Hej,

Netop derfor ændrer havnene på deres elforsyning til
vandpladserne.
De gamle stik med gratis strøm, forsynes med 3 amp. sikringer og
de er dermed kun beregnet til ladning af batterier.
Skal man bruge strøm til andet, så er det fra standere med
købestrøm og her har hver forbruger sit eget stik og
betalingskort herfor.
Før betalingsstrøm blev indført var det ikke ualmindeligt at
helårsbeboere i bådene forbrugte strøm, for mere end deres
årsleje for havnepladsen var.

Mvh/Harding

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 28-04-08 10:24

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-04-08 12:32

<elquapo@ofir.dk>

> [...]

>Kan jeg så gå ud fra at det vil tage (25Ah/3,6A = ) ca. 7timer at lade
>det op fra maximalt tilladte brug? Eller er det mere komplekst end

7 timer er realistisk nok som et groft overslag. Du skal maaske hellere
regne med 10 timer. Opladningen fra 90%-100% foregaar ikke med 3,6 A.

>P.S. - er der nogle der har erfaringer med den pågældende lader og det
>pågældende batteritype?

Jeg har gode erfaringer med denne lader og bruger den til holde et
nødstrømsbatteri oppe paa mærkerne.

Aage

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 01-05-08 06:12

On 30 Apr., 10:22, Ole Flemming Jeppesen <olejeppe...@mail.dk> wrote:

> [...]
> pludselig springer. Folk, som derefter stikker hovedet op af
> lugen for at se med onde øjne på fjolset med el-kedlen er ikke

Hej Ole

Tak for tippet.

Den er meget lille og jeg har brugt den uden fejl et par gange, hvor
den er vildt længe om det, så umiddelbart tror jeg den er på få watt,
men jeg vil lige tjekke ordenligt efter næste gang jeg er på båden.