Tape på vantskruer mm.
Fra : Lars Elmkjær

Dato : 26-04-08 10:12

Jeg har tit tænkt på hvorfor mange bådejere kommer metervis af tape på
vantskruer og andre metal dele... er det for at beskytte sejlet? hænderne?
metallet? eller hvorfor...?
Jeg tror nogen gør det fordi splitten for enden af gevindet, kan risikere at
flænge et sejl - hvis det f.eks er på vantet. Men mange sætter det også på
søgelænderet...? Det ser sjældent særlig godt ud, metallet er svært at
rengøre, og når du piller det af, kan du bruge lang tid på at fjerne gammel
lim.

Er der nogen der kan give andre /nyere eller bedre årsager til at sætte tape
på båden?

Hvis det er tilfældet at det er pga. splitterne, kan der jo bruges andre
typer splitter som ikke stikker

Lars

Fra : Børge List

Dato : 27-04-08 08:24

Lars Elmkjær skrev:
> [...]
> på båden?
>
> Hvis det er tilfældet at det er pga. splitterne, kan der jo bruges andre

Der er eksempler på at et skøde har "fisket" en ringsplit, hvorved
splitbolten er røget ud, med righavari til følge, bla. derfor taper man.
Mvh Børge

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 27-04-08 02:23

On 26 Apr., 11:11, "Lars Elmkjær" <l...@lite.dk> wrote:
> [...]
> på båden?
>
> Hvis det er tilfældet at det er pga. splitterne, kan der jo bruges andre

Det er en alternativ løsning til vantbeskyttere.
Man undgår derved at sejl, hud og tøj tager skade eller at splitter
rives ud af skøder, liner, spring og andet.
Alle splitter kan, ved uheldige omstændigheder, rives ud af en
vantskrue uanset form og funktion.
Jeg bruger selv vantbeskyttere og ikke tape som beskyttelse.

Jeg har så yderligere et stykke grønt tape på styrbord forreste
mellemvant, et stykke grønt tape på styrbord topvant og to stykker
grønt tape på styrbord agterste mellemvant.
Ligeledes har jeg rødt på i bagbord side.
Det er for genkendelsen ved forårsrigning.

Tape på søgelænder??
Måske er sceptrene uhensigtsmæssigt konstrueret eller opstrammere er
med skarpe kanter?
Jeg bruger det ikke.
Mine opstrammere sidder agter.

Chr.

Fra : jetp

Dato : 27-04-08 10:47

"Lars Elmkjær" <> skrev i en meddelelse

> [...]
> på søgelænderet...? Det ser sjældent særlig godt ud, metallet er svært at
> rengøre, og når du piller det af, kan du bruge lang tid på at fjerne

Man kan undgå den fedtede lim ved at anvende vulkaniseringstape, som også er
anvendeligt til mange andre formål, f.eks. vandtæt pakning omkring
el-samlinger, nødtætning af vandslanger o.m.a.

Mvh Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-04-08 15:04

Hej Lars,

Der er to væsentlige årsager til at sætte tape på.

Den første er at beskytte sejlene og tovværket og derefter ens
fingre. selv på søgelænderets fastgørelsespunkter agter ved
cockpittet er det en god ide at lægge tape omkring splitterne
uanset hvilken type de er.

Den næste årsag er at om splitten skulle knække vil den stadig
holdes inde i vantskruen, i riggen såvel øverst som nederst og
alle andre steder og resterne vil fortsat blive siddende uden at
de falder ud og tapen vil fortsat holde splitboltene i position.

Man kan købe tapen i grålige farver, det er noget mere diskret
end at bruge røde og grønne farver.
Men der er selvfølgelig dem der også skal have røde hhv. grønne
farver på deres gummistøvler.

Mvh/Harding

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 28-04-08 22:11

Tak for alle jeres gode svar - nu er jeg blevet en del klogere, og kan bedre
forstå alle gør det.

Det er bare pudsigt i disse dage hvor kravene til udstyr er tophøje, at ikke
producenterne kan lave en løsning, så ikke kunden efterfølgende bliver nødt
til at sikre produktet...! Det har jeg svært ved at forstå - jeg tror der er
et forretningspotentiale her

Jeg har tænkt på at sy/lave nogle beskyttere ud af neopren og velcro - måske
kan det holde et par år...?
Er der nogen der har forsøgt med dette?

Eller er der løsninger uden splitter som kan udgøre det samme formål som
vantskruer???
Nogen der har kendskab?

Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-04-08 13:21

Hej Lars,

Den slags anordninger er skam lavet og sælges i
udstyrsbutikkerne.
Den ene type hedder Sure Clip, er lavet i rustfri materiale
udformet som et delvist rørstykke med en tap i midten.
Der kræves to til en vantskrue der bør sættes en
vantskruebeskytter over eller der sættes tape over den.
Husk altid dobbeltsikring.
Den anden type er vantstrammerhåndtag, den ene halvdel øverst
ved wiren og den anden halvdel igennem vantskruens centrum.
De to halvdele kan efter stramning af riggen foldes mod
hverandre hvor de låser sammen; men også her er tape eller en
vantskruebeskytter nødvendig for at opnå dobbeltsikring.
Skal bolte eller møtrikker indgå i opstillingen kan man få typer
der har gennemborede huller i hhv. hoved, gevind-ende eller
gennem møtrikkens kanter. Gennem disse huller sættes en rustfri
tråd der snoes sammen således at boltene og møtrikkerne ikke kan
løsne og forsvinde.
Der findes også vantskruer med kontra-møtrikker, de bør også
låses; men det kan undlades hvis det spændes tilstrækkeligt.

Når du sætter ankertov/kæde på ankeret foregår det også med en
sjækel. En sjækel har et hul i stokken. Den er beregnet til at
sætte st stykke rustfrit ståltråd igennem og omkring sjækelens
buede part. Det hedder at musse.
Der findes også nøglesjækler, de er ikke egnet til ankergrej
selvom de er smarte. De er beregnet til at sætte på faldtove.

Omkring vantskruerne på min båd anvender jeg rustfrie rør der er
tyndvæggede og med en nylontop omkring wirerne.
Når riggen skal strammes op løftes rørene op og der sættes en
klemme omkring wiren under rørene, medens vantskruerne strammes.
Når dette arbejde er færdig indsættes splitter hvor den frie
part bøjes ind i vantskruernes langsgående åbninger og til sidst
sættes røret på plads. Rørene er 5/4" og dækker lige den
nederste del af vantskruen mod dæk.

Jo kravene til udstyret er tophøje de er udformet således at de
kan sikres. Man skal aldrig tro på at ét led i en sikringskæde
er tilstrækkeligt, der skal altid være en pålidelig eftersikring
af første led.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 21:38

Enig. Man skal beskytte sejl og mandskabet.

Jeg går og venter på min supertynde supercote fusion max spiler og jeg har
sat mindst 20 km tape på alt der kan risikere at rive den !!!

Den anden historie er lidt mere ulækker. For nogle år siden glemte en af os
at tage bomdirken da vi riggede sejlene til (I båden er historien at det var
en af gasterne der glemte det ....). Da jeg så det, var den ret stram, men
jeg nuppede den "lige". Den var bare noget strammere end jeg havde regnet
med (jeg sejler jo helst når det blæser lidt ...) og der var ingen tape over
G-ringssplitten. Svirp... sagde det og så stod jeg med en G-ring tværs
igennem fingeren i 2 meters højde og der var stadig stræk i dirken..... Det
var en grim oplevelse at køre ringenbaglæns ud af fingeren medens en af
gaster holdt rorpinden ..... Jeg måtte bruge en tang ....Nu bruger jeg altid
tape.....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet OWXGT)" <harding@OWXGTlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12093917990.817461493512489@dtext.news.tele.dk...