Bådejer for 1. gang
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-04-08 21:58

Hej,

Jeg har fornyligt realiseret en gammel drøm og købt mig en båd - nærmere
betegnet en Ryds 535 FC fra '97 med en 60HK Suzuki motor. Båden har hele
sit liv stået på en trailer og er derfor ikke bundmalet.

Nu er udfordringen jo selvfølgelig at få mest mulig glæde ud af båden,
og heraf udspringer så mit dilemma, som jeg håber I har noget input til.

Jeg bor pt. i Århus C og har desværre ikke mulighed for at have båden
stående, så den står lige nu i en lade i 100 km væk. Det giver jo nok
sig selv, at det kan virke lidt begrænsende :)

Den nærliggende løsning er jo selvfølgelig at få båden bundmalet og
finde en bådplads i nærheden af Århus. Udover at det nok bliver svært at
komme i nærheden af bådpladser, så har jeg også lidt miljømæssige
betænkeligheder. Så...:

1) Hvis man bundmaler båden, er der så nogen vej "tilbage", hvis man
skulle få plads til den på land? Her tænker jeg på de miljømæssige
konsekvenser ved bundmaling.

2) Findes der nogen (gerne i Århus og omegn), som lejer "landpladser" -
altså hvor man kan hente og bringe sin båd, som man lyster? Og hvor
båden kan stå i nogenlunde sikkerhed?

Jeg hører naturligvis også gerne om en evt. helt tredje løsning.

Tonni Aagesen

Fra : claus b.p.

Dato : 28-04-08 23:47

"Tonni Aagesen" <goes.to@dev.null> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1) Hvis man bundmaler båden, er der så nogen vej "tilbage", hvis man
> skulle få plads til den på land? Her tænker jeg på de miljømæssige

Bundmaling kan være hård, så rurer mm. har svært ved at få fæste, eller
blød, selvpolerende så rurerne sammen med lidt af bundmalingen bliver
skyllet væk under fart. Disse er så ikke så glade for at være på land. Hvad
du skal bruge afhænger af hvordan du bruger din båd. Bliver båden ikke
liggende i vandet, men tages op på trailer efter brug, vil rurer og snegle
mv. ikke rigtig have mulighed for at sætte sig, og så behøver du ikke gøre
andet end vedligeholde bunden ved at spule den ren for havvand og snask om
muligt. Læs om de forskellige typer bundmaling og deres egenskaber i Hempels
Lille Søstærke (Kan downloades fra Hempel.) Generelt kan siges om de
produkter der findes på det danske marked at de ikke er særlig
miljøbelastende mere, men desværre heller ikke altid så effektive som
ønsket.

Store havnepladser er sværere at få fat i end små, men som regel kan man
benytte landpladser i havnen hvis man har fast havneplads. Men hvorfor
skulle man så hive båden op... Du skal undersøge/opsøge de havne du kunne
have interesse i, for betingelser og priser samt tilgængelighed er meget
forskellige. Det er IMO sikrere at have sin båd i en rigtig havn, hvor der
er mennesker omkring næsten hele tiden, end fx. et øde parkeringsanlæg. Men
der er måske en landmand tættere på der kan leje et hjørne af en lade ud.
Jeg er ikke fra Århus området så jeg kender ikke lige nogen.

Tillykke med båden.

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-04-08 13:43

Hej Claus,

Må jeg korrigere lidt.
Hårdheden af bundmalingen (hardracing) forhindrer på ingen måde
rurerne i at sætte sig på overfladen.
Den hårde bundmaling virker som et "gitter" hvor de for rurer og
alger m.m. giftige stoffer er "placeret i gitterets hulrum.
Giftstofferne udvaskes men gitteret sidder tilbage.
Næste år kommer et nyt gitter oven på og derfor er ulempen ved
den hårde maling at den skal fjernes efter en tid ellers kommer
der bare et tykt lag som vil krakkelere.

Den bløde bundmaling har den egenskab at gitteret "slibes af"
efterhånden som der sejles med båden hvorved ny frisk giftholdig
maling kommer til syne.
Fordelen ved den bløde bundmaling er at den smule der er tilbage
om efteråret fjernes med højttryksrenseren når bunden lige efter
optagningen renses af.

Skal man have sin båd på trailer og kun sætte den i vandet for
brug kan man undvære bundmaling eller alternativt lægge epoxy
med kobberpartikler i på bunden. Denne form for bundmaling og
den tid båden er i vandet vil være ideel, for så skal man ikke
tænke mere på bundmaling.

De bundmalinger som almindeligvis sælges til lystbåde indeholder
ikke det frygtede stof TNT der blev forbudt i 1991; men i stedet
anvendes zinnkpyrithion.
Dette stofs virkning på vandmiljøet kan du læse om på dette link:

http://glwww.mst.dk/udgiv/publikationer/1999/87-7909-542-
9/html/kap04.htmen nærmere beskrivelse af Rurerne og metoden som
de hæfter si fast på finden på dette link.

http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/1399/1/rapport%20i%20pdf.pdf

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-05-08 12:37

Harding E. Larsen (slet 0JUZ1) wrote:

> [...]
> med kobberpartikler i på bunden. Denne form for bundmaling og
> den tid båden er i vandet vil være ideel, for så skal man ikke

Tak for forklaring (både Harding og Claus)

Så vidt jeg kan forstå, så er det den bløde bundmaling, jeg evt. skal bruge.

Er det noget man umiddelbart tør at kaste sig ud i at male selv? Og er
der i så fald nogle gyldne tips?

Oh, spændende læsning, tak for tip.

Takker - håber den kommer i vandet første gang på søndag, omend den må
trailer igen :)

Tonni Aagesen

Fra : Lars Clement

Dato : 29-04-08 15:41

> [...]
> kan stå i nogenlunde sikkerhed?
>
> Jeg hører naturligvis også gerne om en evt. helt tredje løsning.

Jeg ville da tjekke et sted hvor de opbevarer CC. De må da stå tomme om
sommeren. Jeg har selv en bundmalet trailerbåd. Den bliver kun bundmalet,
for at se pæn ud. ( ca. hvert 3. år )

--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-05-08 12:30

Lars Clement wrote:

> Jeg ville da tjekke et sted hvor de opbevarer CC. De må da stå tomme om
> sommeren. Jeg har selv en bundmalet trailerbåd. Den bliver kun bundmalet,
> for at se pæn ud. ( ca. hvert 3. år )

Det var måske ikke så tosset en ide - takker :)

Tonni Aagesen