Fjernelse af diesellugt - inde under tanke~
Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 22:13

I fortsættelse af "vandudskillerdebatten" skulle jeg i dag rense det
omtalte filter, men da jeg fjernede glaskoppen, dryppede der desværre
noget diesel ned og det løb ind under dieseltanken, til et sted jeg
ikke på nogen måde kan nå ind/ned til ...

Jeg kan ikke nå med armen ... Jeg kan ikke stikke noget derind - har
f.eks. forgæves prøvet med kraftig ledning med en klud på ... da der kun
er et meget lille hul i køjebunden og afstanden mellem skot og tank er
meget lille og hele køjebunden er ikke til at løsne ... End ikke
støvsugeren kan komme derind ... Dieseltanken ligger under styrbords
køje, som må siges at være fastmonteret. Foran tanken ligger den
fastmonterede batterikasse ... Fra tidligere "uheld" ligger der i
forvejen en skruetrækker og en svensknøgle, som jeg ikke kan få op ...
Det kan jeg dog leve med. ...
Så tænkte jeg: "Måske der findes noget, der kan fjerne duften? Spray?
Måske man kunne hælde noget andet vædske derind og suge - noget af det i
det mindste - op igen? ...

Men altså: Jeg kan ikke komme derind og tørre op ...

Nogen af Jer, der har en god idé? Eller vil det bare fordampe og
"duften" forsvinde efter nogen tid?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 22-04-08 22:39

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men altså: Jeg kan ikke komme derind og tørre op ...
>
> Nogen af Jer, der har en god idé? Eller vil det bare fordampe og "duften"

hej Flemming
sprøjt noget motorrens derind og sug det hele op med en oliesuger
mvh Henrik Kolle

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-04-08 07:53

Hej Flemming,

Er det ikke muligt at stikke et stykke avispapir ind og lade det
suge dieselolien op.
Du skal ikke lade papiret ligge derinde men kun lade det ligge
få sekunder og så trække det ud igen og gentage med et nyt
stykke.
Ligger der så længe at det bliver for blødt skiller de og kan
ikke komme ud igen.
Når du har renset mest muligt ud, så prøv at stikke f.eks en
piberenser ind med lidt acetone på for at fugte overfladen.
Pas endelig på brug ikke en støvsuger for at trække
acetonemættede dampe ud med. En støvsuger er med kul og derfor
er der konstant gnister omkring motorens kommutator og hermed
eksplosionsrisiko.

Ellers vil kun tiden hjælpe på lugtproblemerne.

Næste gang du renser filteret så bruger du sikkert en
olieopsugende klud i rigelig størrelse.

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 23-04-08 09:09

Hæld en skvat alm. grundrens ned til det og sug så op.
Grundrens opløser fedtet og fjerner lygten.
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-08 20:43

Hej Hans,

Tak for tip. Jeg brugte den lille "spraydims". som fruen bruger, når hun
fugter strygetøjet ... sprayede lidt grundrens over de ramte kabler og
ned i "hullet" under køjen ... Sugede, hvad jeg kunne få op med
"oliepumpen" ... og såvidt min lugtesans: ... Ja, så er stanken af
diesel forsvundet ...

Ellers en herlig dag i Nordhavnen. Båden kom i vandet, motoren startede
som den skulle og vejret var jo pragtfuldt ... Riggen klargøres i
morgen.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-04-08 06:07

Efter mange tanker skrev Flemming Torp:
> [...]
> kan nå ind/ned til ...
>
> Nogen af Jer, der har en god idé? Eller vil det bare fordampe og "duften"

Kattegrus er godt til at opsuge olien, og på grund af dets porøsitet og
store overflade, tror jeg også at olien derved vil fordampe hurtigere.

Om så lugten vil forsvinde eller intensiveres indtil al olie er
fordampet, ved jeg desværre ikke.

Ellers som Henrik Kolle skriver - en tynd slange fra en oliesuger kan
måske nå derind.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-08 22:28

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordampet, ved jeg desværre ikke.
>
> Ellers som Henrik Kolle skriver - en tynd slange fra en oliesuger kan

Tak for svar til Ole, Henrik, Harding og Hans!

Jeg kan sikkert godt få en slange ned og suge evt. anden væske op, men
jeg kan ikke få noget ned, der kan suge f.eks. kattegrus op, da
"sugerøret" skal have et skarpt knæk fra tankens forkant og ind under
den og jeg kan ikke som foreslået af Harding få papir ned og op igen og
jeg kan ikke se noget, hvor dieselolien er løbet ind ... end ikke med et
spejl, da jeg ikke kan få det ned i bunden ...

Til Harding: Jo, jeg vil finde ud af, hvordan jeg kan fange den
dieselolie, der uværgerligt vil løbe ud, når jeg løsner koppen i
vandudskillellsesfilteret en anden gang ... ...

Idé: Jeg kunne evt. bore et lille hul nær bunden af båden, så væsken vil
løbe ud i sumpen og så suge det op der fra ... men så vil der jo også
kunne trænge væske op under køjen ... På den anden side: Jeg kunne jo
lukke hullet igen med Sika eller epoxy eller andet ...

Men jeg tror nu mest på at komme noget væske ind og suge det ud igen med
min oliepumpe ...
Vil nogen i gruppen fraråde Henriks råd om motorrens eller Hans/URD's
forslag om grundrens ...
Det lyder for mig umiddelbart som en god idé.
Noget der taler for, at jeg ikke skulle gøre det? Hvad er bedst i den
konkrete situation?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : claus b.p.

Dato : 23-04-08 22:51

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

Hvad er bedst i den
> konkrete situation?

Vil det ikke på sigt være en mere holdbar løsning at ændre konstruktionen på
køjen så den kan flyttes nemmere, - evt. bare den plade/de lameller
madrassen ligger på, og så komme den vej igennem? Det er jo ikke første
gang, - og sikkert heller ikke sidste, at du får brug for at komme ned i det
hulrum. Jeg kan selvfølgelig ikke se herfra hvordan det er lavet ....

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-08 23:38

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er jo ikke første gang, - og sikkert heller ikke sidste, at du får
> brug for at komme ned i det hulrum. Jeg kan selvfølgelig ikke se

Hej Claus,

Din kommentar er helt forståelig og logisk. Men i den konkrete situation
næppe realisérbar.
Køjebunden er en fast finérplade, der er permanent fastgjort (skruer og
limet) og bærer en batterikasse med tre batterier. Køjeforkanten er også
fast - ingen luger ... Imellem skottet til kortbordet og tanken under
køjen er der vel et frirum på ca. 6 - 8 cm. og adgangen dertil er en
smal lille luge, hvorigennem jeg lige netop kan få en arm ned ... og
dernede sidder vandudskillelsesfilteret (imellem tanken og skottet) -
hvortil kommer et hav af ledninger, der er ført op til kortbordet ...
Jo, det er en kompakt løsning ... Under tanken er der få centimeters
"luft" - og dernede kan "dieselen gemme sig" ... og min svensknøgle og
en skruetrækker ...

Udover Hardings opfordring til at bruge en stærkt sugende klud overvejer
jeg om der f.eks. kunne sættes en overskåret plastikdunk ... f.eks. fra
en mindre "sprinklervæskedunk" ned under glasklokken, der så - sammen
med kluden - kan modvirke, at der siver diesel ned under dieseltanken,
når jeg løsner glasbeholderen fuld af diesel ...

En radikal og nærliggende - men ikke særligt attraktiv - løsning kunne
være at skære et aflangt hul i køjeforkanten helt nede ved dørken ...
Men det kvier jeg mig ved ... endnu da ... ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-08 10:49

Hej Flemming,

Er det ikke muligt at lave en mere radikal ændring således at du
placerer filteret et sted der er lettere at komme til i
fremtiden.
Er det ikke muligt at flytte det hen under pentryvasken, eller
ud i kistebænken, eller ind i motorrummet forrest?
Selvfølgelig kræver det lidt stumper; men en sådan placering kan
være bedre tilgængelig.

Jeg har placeret mit filter i kistebænken bag en aftagelig
beskyttelsesplade. Det er let for mig at krybe ned i
kistebænken, med div. klude og værktøj og dræne for vand eller
skifte filteret.
Kombifilteret kan desuden frigøres med to bolte fra skottet og
så løftes op. Det er placeret lavt; men slangerne til tankens
top og til motorsiden og oliefyret er så lange at enheden kan
komme rimeligt langt op hvis det er nødvendigt.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 20:03

Hej Harding,

Jo, jeg tænker alvorligt på en anden placering. Den nuværende er langt
fra brugervenlig ...

Har i dag talt med den lokale mekaniker - JK Marine - som også kunne
oplyse, at det var en noget forældet installation ... blot en
"glasklokke" uden aftapningshane i bunden og de kunne ikke skaffe et nyt
filter ... sååhhh ...:

Jeg må nok investere i en flytning og en mere tidssvarende løsning ...

Om det bliver i dette forår er så en anden sag ... ...

Der skulle gerne være søsætning på lørdag ...

Jeg prøvede at hælde lidt grundrens "ind efter dieselolien" og sugede
det ud igen ... Hvor meget jeg har fået ud, kan jeg ikke lige afgøre ...
men i løbet af nogle dage kan jeg vel konstatere om det var nok ...
ellers må jeg prøve en gang til ... eller flere til lugten forsvinder

Tak for input fra I hjælpsomme sejlere!

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Harding E. Larsen (slet 8HZCN)" <harding@8HZCNlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:12090309210.999573222498238@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-04-08 20:33

Hej Flemming,

Ja et filter i den retning:

http://www.biofuelsforum.com/attachments/using_biodiesel/550d1172
111912-fuel_filters-scan10001.jpg

placeret således at vandaftapningsskruen er let tilgængelig.

Det er noget som kan laves medens båden er i vandet. Husk blot
at lukke for dieselhovedhanen på tanken inden.

Ja lad os håbe at lugten hurtigt fortager sig. Det er ikke
særligt rart at have chaufførsæbe under hovedpuden.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 21:23

Hej igen,

Duften af diesel bryder jeg mig bestemt ikke om ...
Håber det har hjulpet til i morgen ...
Ja, jeg har ingen hast med udskiftningen ...
Fik anbefalet denne model:

http://www.jkmarineshop.dk/product.asp?product=10&sub=8

Men jeg kan jo godt få øje på prisforskellen ... og har ingen idé om
evt. kvalitetsforskelle? ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Harding E. Larsen (slet 96Y0W)" <harding@96Y0Wlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:12090659750.830147951182056@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 24-04-08 22:10

Ja hej igen,

Der er en prisforskel, det filter jeg viste er form over there.

Det filter du viser er meget godt med en stor
vandopsamlingsbeholder, det fås også som et CAV filter til samme
pris. Fordelen er at filterindsatsen kan købes i DK.

Der er en ulempe ved Volvo/CAV filteret, du skal lige smøre
gummipakningen ved vandaftapningen med lidt fedt, for den kan
over tid godt sætte sig fast, så den næsten er umulig at dreje.

Mvh/Harding