Hvorfor er bådudstyr så overdrevent dyrt ?
Fra : Per

Dato : 22-04-08 08:29

Hej NG !

Inspireret af tråden om kartelsdannelse.

Hvorfor i alverden koster udstyr til både ofte så vanvittigt meget ??

Hvorfor skal fx. bundmaling koste over 300 kr for en liter - hvor svært kan
det være at lave.

Fiskestangsholdere i rustfrtit stål koster 250 kr stk. - burde koste max.
100 kr.

12V lamper til kahytter koster snilt over 200 kr

Impeller kan koste op til 400 kr (et stykke gummi - Hallo )!! burde koste
max 75 kr.

Og jeg kunne blive ved - mange af tingene kan købes andre steder fx. til
camping, mc eller andet - og er ofte væsentlig billigere, men nogen af
delene kan desværre kun fås i de hundedyre bådforretninger.

Mon ikke der kunne sælges meget mere, hvis prisen blev sat reelt - de må
have en uforholdsmæssig stor fortjeneste i bådforretningerne.

Den der med at det kun er "velhavende" der har båd - passer vist ikke mere.

Hvad mener I ?

mvh. Per

Fra : Carsten Jensen

Dato : 22-04-08 18:00

Den Tue, 22 Apr 2008 09:28:33 +0200 skrev Per:
> Hvorfor i alverden koster udstyr til både ofte så vanvittigt meget ??

Måske fordi straffen for karteldannelse er så latterligt lave, og fordi
det er så hundesvært at bevise.

> Hvorfor skal fx. bundmaling koste over 300 kr for en liter - hvor svært
> kan det være at lave.

Nu sættes priser jo ikke ret tit efter, hvor svære ting er at lave, men
derimod efter, hvor gerne folk vil have dem. Og kan man have det samme i
fortjeneste (dækningsbidrag) ved at sælge 1 stk. til en bestemt pris, som
man ville have ved at sælge 5 stk. til en lavere pris, så er det da klart
at foretrække 1 stk., for så er omkostningerne ved ekspedition,
klagebehandling, lager o.s.v. jo meget lavere.

> Mon ikke der kunne sælges meget mere, hvis prisen blev sat reelt - de må
> have en uforholdsmæssig stor fortjeneste i bådforretningerne.

Tja - og det er de vel også meget godt tilfredse med. Ville du selv bede
om mindre i timeløn, så du skulle arbejde mere for at få samme beløb som
før?

Men det er så derfor jeg gerne forsøger at gøre alle mine indkøb hos
Heller's i Kastrup. De har en mere nuanceret prissætning end de andre
store butikker i Københavnsområdet. Og så har de en fantastisk betjening
(den gamle skole) i forhold til så mange af de andre.

Mvh

Carsten

Fra : TOSB

Dato : 22-04-08 22:03

Per wrote:
> Hej NG !
>
> Inspireret af tråden om kartelsdannelse.
Klip

Som du selv skriver - inspireret af tråden om karteldannelse.
Selvom vi er mange sejlere af enhver art, så er kundekredsen nok alligevel
begrænset i forhold til så mange andre brancher.
Det skal så ikke være en undskyldning for ublu priser, men det er svært for
kunderne at vurdere, hvor i distributionsleddet fortjenesten ligger - er det
hos forhandleren, mellemhandleren, importøren eller fabrikanten?

Du har ganske ret i dine betragtninger omkring dine eksempler på, hvad en
"ting" burde koste - og udover dem er der mange andre eksempler. Markedet
er ganske uoverskueligt i den henseende. Det er jo også ubegribeligt, at man
kan købe mange af tingene til en helt anden pris uden for landets grænser.

Det er svært at identificere den Stygge Ulv - er der kun en eller er der
flere, men hvad kan vi forbrugere gøre ved det, når vi står og mangler netop
den ene eller anden dims, som kun kan købes i en forretning, der forhandler
bådeudstyr?? Vi skal have båden i vandet lige om lidt, og hvad gør vi så -
vi køber så dimsen til den pris, der forlanges, selvom det gør ondt helt ind
i sjælen, for det at sejle betyder jo en hel del!

Godt at konkurrencestyrelsen har været inde over problematikken, men man kan
have sine tvivl om, hvorvidt der er resourcer til at følge op - i lighed med
andre styrelser, der heller ikke kan opsøge al den dårligdom, der findes.

Jeg tror faktisk, at det er en kamp mod vindmøller. Vi forbrugere skal nok
vælge indkøbssted med omhu - kan man købe det samme et andet sted til en
lavere pris, så må det være det - eller kunne vi hjemme i køkkenet brygge en
bundmaling sammen selv, så ville det være optimalt Det er godt nok dyre
malingsdråber, vi smører på båden hvert eneste år.

Mvh

Torben, der har opgivet og køber det, der er brug for i den nærmeste butik
med bådudstyr

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 23-04-08 08:02

> Hej NG !
>
> Inspireret af tråden om kartelsdannelse.
>
> Hvorfor i alverden koster udstyr til både ofte så vanvittigt meget ??

Klip
Tja... høje lønninger, produktudvikling, "monopoler", hårdt miljø osv. osv.
Jeg forstår din frustration...
Køb dem andre steder; F. eks. i UK - kursen på pund er utrolig lav pt. og
priserne er væsentlig lavere i forvejen. De fleste produkter har WW garanti,
og fragten er overkommelig...

Fra : blueocean

Dato : 23-04-08 06:16

On 23 Apr., 09:01, "Lars Elmkjær" <l...@lite.dk> wrote:

> [...]
> priserne er væsentlig lavere i forvejen. De fleste produkter har WW garanti,

Jepper den det kan jeg tilslutte mig, har selv lige købt bundmaling i
UK til under den halve pris for samme mængde.

Gert

Fra : Finn Ehmsen

Dato : 27-04-08 21:46

har i nogle gode link til UK

finn

Fra : Flemming

Dato : 27-04-08 22:02
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-04-08 14:16

Hej Finn,

Gør Google til din ven.
Skriv: boatequipment UK
og det vælter op med forhandlere i UK.
Priserne derovre ligger i området af det halve i forhold til her.
Tidligere var det 5 - 10 gange billigere.

Jo der er rigtig gode avancer på bådudstyr, sidste led bruger
som regel 2 tabellen.
Det gør slagtere og snart alle andre også.

DK er et lille marked det præger prisdannelsen her.

Mvh/Harding

Fra : Michael Larsen

Dato : 29-04-08 15:15

Hejsa

En tommelfingerregel i detailhandelen:
Indkøbspris ex moms * 2,5 giver udsalgspris incl moms. Hvis dette ser for
billigt ud, får prisen en tand mere

Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk
http://www.vemmetofte.dk/camping

"Harding E. Larsen (slet ZHQHV)" <harding@ZHQHVlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12093889490.611560315369434@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-08 07:37

Hej Michael,

Ja sådan kan vi blive der.
Skal der bygges et hus så er beregningen:
Materialepriser + moms x 2,5 + moms på det hele, så rammes den
rigtige pris inden for få hundrede kroner.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 23-04-08 12:06

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:480d93ed$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> have en uforholdsmæssig stor fortjeneste i bådforretningerne.
>
> Den der med at det kun er "velhavende" der har båd - passer vist ikke mere.

Det eneste man, desværre, kan gøre overfor de sammenspiste forretningsdrivende i dk, er nok konsekvent at foretage sine indkøb i udlandet.

Selv har jeg udelukkende haft positive oplevelser med denne taktik.

Egon

Fra : blueocean

Dato : 25-04-08 11:43

On 23 Apr., 13:05, "Egon Stich" <stich-f...@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
>
> Selv har jeg udelukkende haft positive oplevelser med denne taktik.

Ja jeg kan også tilknytte mig det, at købe i UK, jeg har eks. lige
undersøgt et windinstrument fra Nexus , den nye type med trådløs
overførelse af data,
Herjemmer var prsen 6335,00 kr, i England 3.335,00 kr og det er jo
samme indstrument, med samme garanti . Så det kunne være man skulle
lave en fællesindskøb central.

Gert

Fra : Per Christiansen

Dato : 27-04-08 08:40

> [...]

Herjemmer var prsen 6335,00 kr, i England 3.335,00 kr og det er jo
samme indstrument, med samme garanti . Så det kunne være man skulle

Jammen så kom med nogle link hvor i har gode erfaringre fra så vi andre
måske kan gøre samme køb.

Den eneste måde vi kan få priserne ned på er at købe der hvor det er
biligst.

Med hendsyn til maling så undre det mig lidt at en af mine venner
som har et maritimt firma og skal bruge maling til firmaets både
kan få 50% rabat på bundmaling i den forretning han køber det i
og forretningen tjener stadigvæk på malingen, så noget må de jo tjene
på det.

Fra : Per Kaaber

Dato : 27-04-08 09:14

blueocean:
> [...]

> Herjemmer var prsen 6335,00 kr, i England 3.335,00 kr og det er jo
> samme indstrument, med samme garanti . Så det kunne være man skulle

Check lige hvormange af de trådløse instrumenter Nexux-forhandlerne får
retur med problemer.
Der går rygter om en del fejl og problemer med den trådløse del.

--
Venlig hilsen

Per A Lot

Fra : blueocean

Dato : 30-04-08 03:11

On 30 Apr., 08:36, Harding E. Larsen <hard...@9GTVJlarsen.tdcadsl.dk>
(slet 9GTVJ) wrote:
> [...]
> Materialepriser + moms x 2,5 + moms på det hele, så rammes den
> rigtige pris inden for få hundrede kroner.

På en måde har de jo erkendt de har et problem i den branche, se
dommen fra koncurencestyrelsen.

http://www.danskebaadejere.dk/Nyheder/Generelle%20nyheder/Kæmpebøde%20til%20udstyrsforhandler.aspx

Gert

Fra : blueocean

Dato : 30-04-08 03:13

On 27 Apr., 10:13, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> [...]
> retur med problemer.
> Der går rygter om en del fejl og problemer med den trådløse del.

Nu var det jo ikke fejl vi talte om , men priser på
udstyr..........) ikk.

Gert