Kan ikke starte =(
Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 25-05-08 22:14

Jeg har en Yamaha dragstar 1100 som driller..

Mit starter relæ klikker når jeg forsøger at starte.. starteren drejer
ikke.. Det begyndte tidligt idag.. starteren svigtede, men virkede i andet
forsøg.. Senere på dagen klikkede relæet bare når jeg ville starte..
forsøgte at sætte i gear og "rokke" lidt.. den startede bagefter, men jeg
ved ikke med sikkerhed om det var derfor den startede eller om det blot var
tilfældigt..

Til sidst pillede jeg dæksler og sæde af.. checkede multi stik til
elektronikbox og start relæ.. Et enkelt stik på relæet var lidt irret, men
selv om jeg rensede det var der stadig kun klik fra relæ og ingen starter
som snurrede..

Jeg prøvede med batteriet fra en af mine venners dragstar.. same, same..
klik, klik.. ingen starter.. nedtur!

Det skal lige siges at der har været noget ballade med min olielampe på det
sidste.. Jeg har fået at vide at dragstar olielamper har en tendens til at
drille da jeg spurgte på star forum.. men min har godt nok været underlig..
Olielampen begynder at lyse spontant.. der er rigeligt med olie på og
temperaturen er normal.. Den sluker ikke af sig selv, men nogle gange kan
jeg slukke motoren og starte den igen, så er lampen slukket.. andre gange
tænder den igen efter ca. 30 sekunder..

I starten var det kun få gange det skete.. og jeg synes at det som regel
opstod når jeg enten kørte på dårlig vej.. grusvej eller lignende hvor jeg
"bumpede" lidt rundt.. eller når jeg kørte den "hårdt".. efter en uges tid
lyste den ofte.. men stadig normal temperatur, rigeligt med olie.. Efter at
maskinen ikke længere kan starte selv er lampen holdt helt op med at
drille.. er dette mon tilfældigt eller har jeg ballade med noget stel eller
lignende ??.. Er mit starter relæ stået af??..

Nogle som har erfaringer eller ideer ?

/cbm

Fra : Morten Stud

Dato : 26-05-08 00:12

"Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> wrote in message
> [...]
> selv om jeg rensede det var der stadig kun klik fra relæ og ingen starter

Hej Christian

Jeg havde fuldstændigt samme problem for et par år siden. Løsningen var at
medbringe en stanleykniv af metal (vælg selv andet egnet værktøj), som var
perfekt til at give starterrelæet et ordentligt dask med (nedfra og op). Det
virkede hver gang. Prøv evt at "bypasse" relæet - enten med en skruetrækker
henover selve relæet eller med en fed ledning fra batteri til startermotor.
Tjek lige først, at kablet fra relæet ikke er "faldet af" af
startermotoren...

God jagt..

Morten
http://dfmc.dk/?id=699

Fra : Armand

Dato : 26-05-08 01:51

Christian Mikkelsen skrev:
> [...]
> forsøg.. Senere på dagen klikkede relæet bare når jeg ville starte..
> forsøgte at sætte i gear og "rokke" lidt.. den startede bagefter, .......

Netop at du har kunnet "rokke den til funktion" tyder stærkt på at
starteren mangler kul :-|

--
Armand.

Fra : Jan Bachman

Dato : 26-05-08 09:14

On Sun, 25 May 2008 23:13:52 +0200, "Christian Mikkelsen"
<cbm@@mail.dk> wrote:

> [...]
>ved ikke med sikkerhed om det var derfor den startede eller om det blot var

Det lyder som om det er tid til et nyt batteri. Sørg endelig også for
at måle ladespændingen med et multimeter. Hvis laderen er defekt, så
holder et nyt batteri ikke længe.

>Jeg prøvede med batteriet fra en af mine venners dragstar.. same, same..
>klik, klik.. ingen starter.. nedtur!

Det lyder som om det er tid til et nyt batteri til din ven også

>Nogle som har erfaringer eller ideer ?

Jeg har prøvet det samme da jeg havde DragStar. Jeg kunne få den i
gang med en vis ihærdighed den første uge efter problemet opstod
første gang, men så var det også slut. Både batteri og lader var i udu
og blev skiftet.

/Jan

Fra : Eg Egemarke

Dato : 26-05-08 11:18

Jan Bachman skrev:

> [...]
> gang med en vis ihærdighed den første uge efter problemet opstod
> første gang, men så var det også slut. Både batteri og lader var i udu

Som armand rigtigt nok skriver, er det ganske sikkert kullene i
starter/generatorend er er slidt op. Byt til nyt og den både lader og
starter som ny..

MvH Eg

www.autocamperudlejningen.dk Så er ferien reddet....

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 26-05-08 17:17

Takker for input.. Jeg vender lige tilbage når jeg har checket..

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 26-05-08 19:00

Måler 12,99 V over batteriet.. Spændingen flader ikke over batteriet når jeg
trykker på starteren.. Når jeg måler fra klemmen på starteren til minus på
batteri mens jeg trykker på starteren falder spændingen ikke nævneværdigt..
måske ca. 0,3 V..

Batteri og relæ ok , men starter defekt ?

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-08 21:03

On Mon, 26 May 2008 20:00:26 +0200, Christian Mikkelsen wrote:

> [...]
> måske ca. 0,3 V..
>
> Batteri og relæ ok , men starter defekt ?

Jup, nye kul i starteren, så spinder den sikkert igen.

Og husk at svare under det citerede, ligesom vi andre.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Christian Mikkelsen

Dato : 26-05-08 21:13

Jojo.. men det var nu ment som et generelt svar =)

... og desværre nej.. jeg slipper ikke med nye kul. Jeg har afmonteret
starteren og kan se den er vredet.. Det er en "sygdom" for startere på
dragstar 1100.

http://people.delphiforums.com/dadbenny/internals.htm

meddelelse news:1dmcupzk0u70h$.be44t3uzdpqh$.dlg@40tude.net...

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-05-08 07:15

Christian Mikkelsen wrote:
> [...]
> dragstar 1100.

"Og husk at svare under det citerede, ligesom vi andre. "

Torben