Må der være slup i bremseskiverne foran?
Fra : Fister

Dato : 23-05-08 23:02

Det er underligt, men de forreste skiver har slup på 1mm. Når man holder
forbremsen og rykker cyklen frem/tilbage så hører man et klonk-klonk. Først
troede jeg det var fra bremseklodserne som rokkede lidt i kaliperen, men
nix, det er selve de yderste bremseskivekranse som har en tolerance der hvor
de er nittede på navet.
Skal/må der være tolerancer der, eller skal skivekransen sidde urokkelig
fast?

Fister

Fra : Armand

Dato : 24-05-08 06:23

Fister skrev:
> [...]
> tolerance der hvor de er nittede på navet.
> Skal/må der være tolerancer der, eller skal skivekransen sidde urokkelig

Nu nævner du ikke hvilken motorcykel at det drejer sig om, men hvis det
er en model monteret med såkaldte "flydende skiver" er det netop
formålet at der skal være lidt slup af given grad, alt efter
konstruktionen. Dog har jeg aldrig bemærket at det var at spore "på
omkredsen" som du beskriver - Dét må jeg lige teste ved førstkommende
lejlighed!!

--
Armand.

Fra : Fister

Dato : 24-05-08 10:26

> Nu nævner du ikke hvilken motorcykel at det drejer sig om, men hvis det er
> en model monteret med såkaldte "flydende skiver"

Yamaha R6. Det er nok flydende skiver. Dem her ligner
http://www.solomotoparts.com/image.php?productid=24401

> [...]
> konstruktionen. Dog har jeg aldrig bemærket at det var at spore "på
> omkredsen" som du beskriver - Dét må jeg lige teste ved førstkommende

Det orange nav og selve bremseskiven giver sig 1mm når man holder forbremsen
og rykker MC-en frem og tilbage. Jeg satte nogle kraftige elastikker på
forbremsegrebet så den blokerede og stillede mig foran cyklen og rokkede i
styrets midte men jeg mærkede med fingrene på skivens nitter. Der skulle
ikke ret meget kraft til at få den til at rotere 1mm frem og tilbage om
navet. Er det forsvarligt at køre med?

Fister

Fra : Armand

Dato : 24-05-08 16:36

Fister skrev:

> Yamaha R6. Det er nok flydende skiver. Dem her ligner
> http://www.solomotoparts.com/image.php?productid=24401
> Det orange nav og selve bremseskiven giver sig 1mm når man holder
> forbremsen og rykker MC-en frem og tilbage.

Ikke helt tydeligt for mig: Forhåbentlig er det mellem skive og det
orange nav at den omtalte mm forekommer, for hvis det er mellem navet
(á: hjul-) og skiven er der noget grueligt galt =

Som Palle siger er der oplæg til en skive renovering hvis det er den
"flydende" samling at sluppet forekommer i!

Men prøv da endelig enhver anden R6 hhv. R1 du kommer forbi og hvor
ejeren kan overtales til en test, for at danne dig et billede af normen!

--
Armand.

Fra : p.jarnbak

Dato : 24-05-08 08:56

"Fister" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> der hvor de er nittede på navet.
> Skal/må der være tolerancer der, eller skal skivekransen sidde urokkelig

Hvis det er nittede skiver(faste) så er der køre forbud.Hvis det er flydene
skiver,er
de slidte og skal skiftes snart.På nogle modeler kan man købe nye
pinde/bøsninger,
men hvis der er meget slid på nav hjælper det kun kortvarigt og så skal man
kikke på prisen
mellem repkit og nye skiver.På en ny flydene skive er der ikke slup.
M.v.h. Palle

Fra : Fister

Dato : 25-05-08 22:02

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvis det er nittede skiver(faste) så er der køre forbud.Hvis det er
> flydene
> skiver,er
> de slidte og skal skiftes snart.

Det må være flydende, for skive og nav ligger på samme lag. Nitterne klemmer
halvt på navet og halvt på skiven, og det er der sluppet forekommer.
Det er forresten en ny cykel som kun har kørt 300km og derfor forstår jeg
det ikke.

Fister

Fra : D. Johnson

Dato : 27-05-08 13:02

p.jarnbak skrev Den. 24-05-2008 09:55:

> [...]
> kikke på prisen
> mellem repkit og nye skiver.På en ny flydene skive er der ikke slup.

Hvad er egentlig ideen med flydende skiver? . Jeg kan se, jeg har
samme type på min Bandit,
er der nogle fordele frem for det gamle system - nu ved jeg ikke hvor
længe flydende har været i brug.

VH
Dennis

Fra : Armand

Dato : 27-05-08 22:54

D. Johnson skrev:

> Hvad er egentlig ideen med flydende skiver? . Jeg kan se, jeg har samme
> type på min Bandit,
> er der nogle fordele frem for det gamle system - nu ved jeg ikke hvor
> længe flydende har været i brug.

Hvis du kigger efter hvor tykke skiverne er på gamle klassiske
70'er-modeller. F.eks. Suzuki GT750 eller Kawasaki Z1/900, så vil du
opdage at moderne skiver nærmest er papirstynde i forhold til

Årsagen hertil er enkel: Det gavner affjedringen og dermed vej-kontakten
at lette alt der ligger "under fjederen" - Den såkaldte u-affjedrede
vægt, og med stigende sportslighed er kravene til bedre vejkontakt
steget hvorved at alle dimensioner omkring fælg; aksel; skive og
teleskop er stadigt minimerede.
En så tynd skive vil åbenlyst ikke kunne optage nær så meget varme og
vil derfor hurtigt komme til et punkt hvor varmeudvidelse formedelst
krøller skiven fordi mer-længden ikke kan "slippe væk".
Ved at adskille skiven fra navet med en løs samling er skiven blevet en
ring som ved varmeudvidelse kan blive større med den eneste følge at
forbindelsen til navet blot bliver lidt løsere

Derfor!

--
Armand.

Fra : D. Johnson

Dato : 28-05-08 10:03

Armand skrev Den. 27-05-2008 23:53:

> [...]
> ring som ved varmeudvidelse kan blive større med den eneste følge at
> forbindelsen til navet blot bliver lidt løsere

Mange tak for forklaringen, det giver god mening nu!
--
VH
Dennis

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-08 12:44

> Ved at adskille skiven fra navet med en løs samling er skiven blevet en
> ring som ved varmeudvidelse kan blive større med den eneste følge at
> forbindelsen til navet blot bliver lidt løsere

Det var samme argument da Braking vist var de første med deres wave skiver -
at de var designet så de kunne udvise sig uden at slå sig... Siden er de
fleste af den type skiver vist bare laserskåret efter at se smarte ud ...

Fra : Armand

Dato : 29-05-08 22:05

Anders Majland skrev:

> [...]
> skiver - at de var designet så de kunne udvise sig uden at slå sig...
> Siden er de fleste af den type skiver vist bare laserskåret efter at se

Huh? Er det ikke bare noget makaniker/ekspedient -vrøvl du har ladet dig
binde på ærmet??

Bølget kant langs skive-randen giver en længere kant hvorfra der kan
bortledes varme til den omgivende luft, og eftersom at kanten er i langt
bedre "kontakt" med luften end skivens overflade er det et godt sted at
øge kølingen!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-08 10:09

> Huh? Er det ikke bare noget makaniker/ekspedient -vrøvl du har ladet dig
> binde på ærmet??

Nej, det er noget Brakings markedsføringsafdeling har bildt mig ind. Dengang
de lancerede dem var der en længere smøre i deres (pdf) katalog. Det må
have været omkring 1998-1999 -såda ca.

Jeg endte dog med at købe deres traditionelle skiver - første gang i
november 1999. En original aprilia kostede da 1400kr og med forsendelse gav
jeg 472,32kr for en Braking fra tyskland.

Fra : Armand

Dato : 01-06-08 10:56

Anders Majland skrev:

> [...]
> november 1999. En original aprilia kostede da 1400kr og med forsendelse
> gav jeg 472,32kr for en Braking fra tyskland.

Fejlfortolkning af f.eks: netop p.g.a. mer-køling bliver skiven ikke
varm og slår sig :-/

--
Armand.

Fra : Fister

Dato : 28-05-08 13:34

> Ved at adskille skiven fra navet med en løs samling er skiven blevet en
> ring som ved varmeudvidelse kan blive større med den eneste følge at
> forbindelsen til navet blot bliver lidt løsere

Kender du et sted på nettet hvor man kan læse om disse tolerancer og hvad
producenterne anbefaler. Der står intet i servicemanualerne om dette. Min MC
er ny men har slup i den flydende skive når den er både kold og varm :-/

Fra : Armand

Dato : 29-05-08 22:09

Fister skrev:

> [...]
> hvad producenterne anbefaler. Der står intet i servicemanualerne om
> dette. Min MC er ny men har slup i den flydende skive når den er både

Det er vidt forskelligt hvor løst flydende at skiverne er.
Jeg synes at spore at de sportsligste er mest løse (hvilket jeg, under
race, har set udnyttet til at "ryste" skiven ind imellem bremseklodserne
ved hurtigt hjulskifte!)

Derfor tror jeg mest på at sådan skal de være! men se endelig at få
undersøgt andre tilsvarende motorcyklers bremse-opførsel ved snarlig
lejlighed!

--
Armand.