Kåbe reparation!
Fra : LasseNC

Dato : 21-05-08 01:15

Hej gruppe.

Jeg ved der er lavet en del topics omkring det her, men har ikke
fundet noget der passer på mit tilfælde.

Jeg har et plastic beslag der er knækket af på kåben, og jeg har ikke
det gamle stykke, forslag? :)

Mvh. Lasse

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-05-08 10:31

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>fundet noget der passer på mit tilfælde.

>Jeg har et plastic beslag der er knækket af på kåben, og jeg har ikke

Hejsa

Jeg har lige været samme tur i gennem. Havde et "øje" som var halvt knækket,
og efter at maskinen havde været adskilt på værkstedet i forbindelse med
ventil+karb. justering, så var øjet knækket helt af.. Gad ikke henvende mig
ved værkstedet, var ikke lige i så godt humør.. samme dag jeg opdagede den
flækkede øje-dims på kåben havde jeg dummet mig og glemt skivebremsen.. så
jeg har også smadret plastikken som beskytter forgaffelbenet. DOH.
Så jeg fik hentet noget glasfiberspartel (købte det i Silvan, tube til ca.
100 kroner). Anede ikke rigtig hvordan jeg skulle bære mig ad, men jeg
skulle jo have lavet noget form det kunne støbes på, så stykket blev fladt
og lige.. Og så havde jeg da lige en gammel maler-pind, sådan en man rører
maling op med, den blev viklet ind i madfilm, så glasfiberen kunne komme af
igen, og så blev det tapet fast på kåben med gaffa.. Så smurte jeg bare en
masse (eller en smule :) glasfiberspartelmasse på det halve øje som var
tilbage på den originale kåbe...

Det så ikke særlig pænt ud da det var tørt - hvilket for resten var efter
10-15 minutter - knastørt! Så hentede jeg lige min Dremel, smed en
slibeskive på, og fik afrundet kanten samt skåret hul til
gummi-møtrik-fæstne-dimsen.. I starten sleb jeg for meget af, og så knækkede
det da jeg prøvede at mase den sorte møtrik dims på plads.. Så jeg har ladet
lidt mere gods sidde tilbage på forsøg nr2. Det er langt fra perfekt, men
det har da holdt 1000 km. Man ser ikke det stykke som jeg har lavet, da det
jo sidder på bagsiden af kåben.. Det kunne sikkert været lavet bedre, men
det fungerer.

Billede: http://img360.imageshack.us/img360/7166/ke5be20rep201ha3.jpg

Mvh Anders

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 21-05-08 09:04

On May 21, 9:14 am, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:
> [...]
> fundet noget der passer på mit tilfælde.
>
> Jeg har et plastic beslag der er knækket af på kåben, og jeg har ikke

Jeg står faktisk i samme dilemma. Jeg kender pt. til 3 metoder:

Lego/acetone metoden.
Smelte det sammen med en loddekolbe
Glasfiber

Har stadig ikke fundet ud af hvad der er bedst, så læser lige med
her :)

--
// brian - SV1000S K6

Fra : Anders

Dato : 22-05-08 14:58

Jeg sidder og roder med West System epoxy til en delvist flækket kåbe.
Indtil nu med glimrende resultat. Mere når jeg er færdig.

Mvh. Anders

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-05-08 07:34

Anders wrote:
> Jeg sidder og roder med West System epoxy til en delvist flækket kåbe.
> Indtil nu med glimrende resultat. Mere når jeg er færdig.

Jeg har desværre dårlige erfaringer med netop west system epoxy. Det
bandt ikke ordentligt på min FJ1100 forskærm - de to materialer skiller
simpelthen ved vrid. Og forarbejdet var godt nok - jeg har været på
kursus hos importøren.

Jeg har bedre erfaringer med 2K polyester og glasfiber (bådrepsæt -
opløsningsmidlet får plastoverfladen til at binde bedre. Nu er de
notorisk svage FJ forskærmsmonteringsøjer (de holder ikke engang til et
let tab af MC) forstærket med polyester og glasfibermåtte (altså den til
både, som Tjenesten ville have sagt. Jeg tør slet ikke tænke på hvad
termen kunne gøre ved De Sorte Spejdere).

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 23-05-08 19:36

Torben Scheel skrev:
> ............. glasfibermåtte (altså den til både, som
> Tjenesten ville have sagt. Jeg tør slet ikke tænke på hvad
> termen kunne gøre ved De Sorte Spejdere).

De havde vel bare siddet og fneset videre :-/

--
Armand.
(Umådelig træt af at radioen på arbejde ikke kan spoles væk fre P3 om

Fra : Armand

Dato : 23-05-08 19:33

Anders skrev:
> Jeg sidder og roder med West System epoxy til en delvist flækket kåbe.
> Indtil nu med glimrende resultat.

Står der beskrevet nogetsteds at det er ganske kræftfremkaldende og at
man skal være indhyllet fra top til tå for at håndtere det?
Hvis ikke, så er det enten ikke epoxy, eller også er der nogen der har
sneget epoxy ned på hobby-plan hvor der (tilsyneladende) ikke er de
samme markedførings-regler :-/

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-05-08 10:28

> [...]
> Hvis ikke, så er det enten ikke epoxy, eller også er der nogen der har
> sneget epoxy ned på hobby-plan hvor der (tilsyneladende) ikke er de

Underligt nok, sælges visse epoxy-produkter (bl.a nogle spartelmasse og
nogle 2-komponent lim) uden ret meget sikkerhed omkring det,
formodentlig udfra devisen at privatmenneske sjældent håndterer det, og
når de gør, så er det i meget begrænset mængde.
;-(

Michael D

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-05-08 11:11

On Sun, 25 May 2008 11:28:02 +0200, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

Hej Michael.

> [...]
>formodentlig udfra devisen at privatmenneske sjældent håndterer det, og
>når de gør, så er det i meget begrænset mængde.

Jeg har været endog meget flittig mht. glasfiberreperation, men er nu
dene på kun at lave det allermest nødvendige.
Årsagen er en allergisk reaktion over for polyester, som åbenbart har
udviklet sig pga. for lempfældig omgang med stadset.
Jeg kan kun mane til størst mulig forsigtighed uanset hvad der står på
embalagen.
Lægehandsker, åndedrætsværn, al øvrig hud tildækket og god
udluftning..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-05-08 11:57

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> embalagen.
> Lægehandsker, åndedrætsværn, al øvrig hud tildækket og god

Ja men jeg er da fuldstændig enig.
Jeg skriver jo netop også "underligt nok"

Michael D

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-05-08 21:31

Steen Gruby wrote:

> Lægehandsker, åndedrætsværn, al øvrig hud tildækket og god
> udluftning..

Der mangler information om at 2K Polyester og Epoxy er 2 _meget_
forskellige produkter. Epoxyen indeholder ikke opløsningsmidler, og
dermed er kravene til sikkerhedsudstyret anderledes. Med Epoxy som West
Systems er risikoen Epoxyallergi - og måske stadig kræft. Der er ikke
andre krav end ingen hudkontakt og god udluftning. Handskerne skal være
gjort af et særligt stof for at stoppe expoxyen der opløser det meste.
Mærkningen på mit hobbysæt fra West Systems siger "ætsende, brug egnede
handsker, briller eller ansigtsskærm, og egnet åndedrætsværn _hvis
effektiv ventilation ikke er mulig_. Intet om kræftfremkaldende - selvom
indholdfortegnelsen siger Phenol og andet godt :-/ UN-NR 2735 (?)

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 23-05-08 07:34

Fra : B&O

Dato : 23-05-08 21:42

Skær den manglende del ud i et stykke aluminum. Skær stykket så stort at der
kan bukkes en lille kant til at lime. Lim alustykket på med acetylen-opløste
legoklodser.

Hilsen Ove

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-05-08 21:46

On Fri, 23 May 2008 22:41:44 +0200, "B&O" <ofh@email.dk> wrote:

Hej.

>Jeg ved der er lavet en del topics omkring det her, men har ikke
>fundet noget der passer på mit tilfælde.

Jeg har på et tidspunkt skrevet lidt om det her:
http://www.gruby.dk/new_page_3.htm

Jeg har meget fine erfaringer med almindelig polyester og glasmåtte.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-05-08 10:30

"B&O" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Skær den manglende del ud i et stykke aluminum. Skær stykket så stort
> at der kan bukkes en lille kant til at lime. Lim alustykket på med
> acetylen-opløste legoklodser.

acetylen?
Brænder lortet ikke af?

Michael D

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-05-08 11:12

On Sun, 25 May 2008 11:30:18 +0200, "Michael Dahlberg"

Der er bare nogen der tager gas på os

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo