Skralde lyd fra batteriet når jeg vil star~
Fra : LasseNC

Dato : 18-05-08 14:41

Hej gruppe!

Jeg havde lige min nyindkøbte (fra '91, min i 2 dage) VFRs bagende fra
hinanden idag, fordi jeg skulle kikke til baglyset. Tror jeg har fået
det til at spille.

Men nu når jeg trykker på start knappen får jeg bare en skraldelyd fra
batteriet. Polerne sad lidt løse, så dem spændte jeg efter i håb om at
det var det.

Tog lige nogle billeder af pærer og ledninger, nogle forslag?

[img]http://www.stalkerzone.dk/upload/DSCN3444_resize.JPG[/img]

[img]http://www.stalkerzone.dk/upload/DSCN3445_resize.JPG[/img]

[img]http://www.stalkerzone.dk/upload/DSCN3446_resize.JPG[/img]

[img]http://www.stalkerzone.dk/upload/DSCN3447_resize.JPG[/img]

Fra : Armand

Dato : 18-05-08 22:00

LasseNC skrev:
> [...]
>
> Men nu når jeg trykker på start knappen får jeg bare en skraldelyd fra
> batteriet. Polerne sad lidt løse, så dem spændte jeg efter i håb om at

Fra batteriet?
Nok snarere fra startrelæet!

Lad batteriet op og se løjer!

Når du så får startet møllen op ved hjælp deraf, så prøv at måle på
batteriet mens motoren kører: Der må godt være omkring 12V ved tomgang,
men allerede ved 3.000 skal den yder fuld ladestrøm á: over 14V.
Gør den ikke dét har du grunden til at batteriet er løbet tørt

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-08 22:06

> [...]
> 14V.
> Gør den ikke dét har du grunden til at batteriet er løbet tørt

Heeeyyyy ...
Vi er enige for en gangs skyld ...

--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Armand

Dato : 18-05-08 22:57

Brian Sørup skrev:

>>> batteriet. Polerne sad lidt løse, så dem spændte jeg efter i håb om

> Heeeyyyy ...
> Vi er enige for en gangs skyld ...

- - - Og til overflod næsten synkrone

--
Armand.
(der dog ikke havde fanget dét med det svage lys fra de afbillede pærer)

Fra : N/A

Dato : 18-05-08 22:59

Fra : N/A

Dato : 20-05-08 22:04

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-08 22:04

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

*********
Efter lysstyrken i pærerne at dømme har du ikke meget saft i batteriet,
og så er det dit startrelæ der klikker når du trykker på startknappen.
På med en lader eller et par startkabler og se om det hjælper.
Når så du får den igang måler du spændingen over polerne ved 3000rpm. -
den skal ligge omkring 14V.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : LasseNC

Dato : 18-05-08 15:12

On May 18, 10:06 pm, "Brian Sørup" <camaropower...@hotmail.com> wrote:

> Heeeyyyy ...
> Vi er enige for en gangs skyld ...
>
> --
> Brian Sørup
> VFR 750 F RC36

Foreskrifterne siger 5000 rpm og 14,4 volt på VFR'en :) Måske fik jeg
kortsluttet noget i mellemtiden der drænede batteriet? Igår da jeg
startede var der absolut intet.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 05:53

On Sun, 18 May 2008 14:11:35 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> Måske fik jeg
> kortsluttet noget i mellemtiden der drænede batteriet? Igår da jeg
> startede var der absolut intet.

Sådan en halvdød akku holder kun 20 min. med påslagen tænding :-/ Så mon
ikke fumleriet med baglygten har taget den tid ?!

Startrelæet er i øvrigt ikke "relæerne". Starterrelæet sidder for sig selv,
direkte forbundet fra akkumulatorens pluspol.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : LasseNC

Dato : 18-05-08 15:24

Jeg troede også det var relæet i første omgang, men da jeg mærkede på
dem, var der ingen hoppen, de sidder også i modsatte side af hvor alt
hopperiet foregår, men måske har jeg misset den.

Fra : Armand

Dato : 18-05-08 22:59

LasseNC skrev:
> Jeg troede også det var relæet i første omgang, men da jeg mærkede på
> dem, var der ingen hoppen, de sidder også i modsatte side af hvor alt
> hopperiet foregår, men måske har jeg misset den.

Nu må du beslutte dig: Skralder det eller hopper det??

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 18-05-08 22:59

Fra : LasseNC

Dato : 18-05-08 16:09

On May 18, 10:58 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> LasseNC skrev:> Jeg troede også det var relæet i første omgang, men da jeg mærkede på
>
>  >
> Nu må du beslutte dig: Skralder det eller hopper det??
>
> --
> Armand.

Det hænger sammen, skralderiet af dele giver en hoppen.

Fra : LasseNC

Dato : 19-05-08 01:03

On May 19, 5:53 am, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Startrelæet er i øvrigt ikke "relæerne". Starterrelæet sidder for sig selv,
> direkte forbundet fra akkumulatorens pluspol.

Havde ikke gang i tændingen i mere end nogle minutter. Pillede nogle
ledninger fra der gik op til en rød diode, som viser om der er alarm
på, hvis de nu har rørt hinanden eller stel, kan det dræne batteriet?

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 16:39

On Mon, 19 May 2008 00:02:44 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> Havde ikke gang i tændingen i mere end nogle minutter. Pillede nogle
> ledninger fra der gik op til en rød diode, som viser om der er alarm
> på, hvis de nu har rørt hinanden eller stel, kan det dræne batteriet?

Nej, ikke på så kort tid. Sæt Du blot penge af til en ny akkumulator. :-/

Fra : N/A

Dato : 20-05-08 22:04

Fra : LasseNC

Dato : 19-05-08 12:08

On May 19, 4:38 pm, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Nej, ikke på så kort tid. Sæt Du blot penge af til en ny akkumulator.. :-/

> [...]

Hvilke typer er at foretrække? Målte 11.94 volt på batteriet!

Fra : N/A

Dato : 20-05-08 22:04

Fra : N/A

Dato : 20-05-08 22:04

Fra : LasseNC

Dato : 20-05-08 02:00

On May 19, 7:08 pm, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:

> Hvilke typer er at foretrække? Målte 11.94 volt på batteriet!

Målte 13.07 her til morges, og på laderen så det ud til at den kunne
klare mer, tog strømmen og venter med at lade mere til jeg komme hjem
så der ikke sker noget mens jeg er væk.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 16:55

On Tue, 20 May 2008 00:59:43 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> Målte 13.07 her til morges, og på laderen så det ud til at den kunne
> klare mer, tog strømmen og venter med at lade mere til jeg komme hjem
> så der ikke sker noget mens jeg er væk.

God idé ikke blot at efterlade en tilfældig lader tilsluttet uden opsyn
Så må det jo vise sig om akkuen kan holde spændingen. Måske en idé at
tjette den notorisk ringe laderegulator Honda bruger. 14 - 14,5 volt ved
pænt over tomgang.

Typer:

GEL akkumulator som bedste valg, men dyrt.
Sealed Vedligeholdelsesfri, OK
Åben/ventileret, billig, men skal stå helt oprejst, og kan lække syre/dampe
under brug.

Fra : Armand

Dato : 20-05-08 22:07

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> Sealed Vedligeholdelsesfri, OK
> Åben/ventileret, billig, men skal stå helt oprejst, og kan lække syre/dampe

På sidstnævnte er udluftningsstutsens placering tillige (udover
placeringen af polerne) en faktor som kan forvirre
reservedels-ekspedienterne :-|

--
Armand.
(Hvis 300,-kr's lukkede T-Hansen akkumulator pligtskyldigt startede

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-05-08 12:47

meddelelse news:1vc0lisms99tf$.17zuklivca4qe$.dlg@40tude.net...
> [...]
>
> GEL akkumulator som bedste valg, men dyrt.
> Sealed Vedligeholdelsesfri, OK
> Åben/ventileret, billig, men skal stå helt oprejst, og kan lække

Hallo Orla.
Har du en side, hvor jeg kan læse om Gelbatterier i f.t. almindelig
bly/syre?
Eller kan du i korte velvalgte vendinger forklare her?
Er det blot det sædvanlige indhold der er tilsat noget gelatine eller
gel-pulver, eller er det en komplet anderledes elektrolytisk proces?
Kan selv en oldsag som min 1986 BMW have glæde af et gelbatteri, eller
kræver det en særlig ladeensretter?
Jeg kan se på ladeapparater, at de sommetider står beskrevet som egnede
eller ikke-egnede til gelbatterier, hvorfor?

På forhånd tak!

Michael D

Fra : Armand

Dato : 21-05-08 15:39

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
>
> Jeg kan se på ladeapparater, at de sommetider står beskrevet som egnede
> eller ikke-egnede til gelbatterier, hvorfor?

Gelbatterierne tåler ikke nær den samme høje ladestrøm som
syre-akkumulatorer gør!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 16:47

On Wed, 21 May 2008 16:38:43 +0200, Armand wrote:

> Gelbatterierne tåler ikke nær den samme høje ladestrøm som
> syre-akkumulatorer gør!

Spænding! Spænding..... Den gamle myte om lav strøm, såvel ind som ud, er
længst aflivet. Prøv engang at se specs på de A500 jeg linkede til.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 16:35

On Wed, 21 May 2008 13:46:46 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Hallo Orla.
> Har du en side, hvor jeg kan læse om Gelbatterier i f.t. almindelig
> bly/syre?

http://www.industrialenergy.exide.com/products/range_select.asp?range=A500&sub_id=3&lng=en&cl=np_techs

Lidt om GEL akkuer, mest performance. Prøv at søge lidt videre på GEL
typer.

> Kan selv en oldsag som min 1986 BMW have glæde af et gelbatteri, eller
> kræver det en særlig ladeensretter?

Den kan fint leve med en GEL akku. Jeg kørte i flere år med en A500 60Ah
Sonnenschein i min Jaguar XJ4,2, siden blev akkumulatoren overdraget til en
John Deere traktor.

"fie" var også udstyret med GEL akku, og den fungerede på 9'ende år, da jeg
overlod den til Haldrup.

> Jeg kan se på ladeapparater, at de sommetider står beskrevet som egnede
> eller ikke-egnede til gelbatterier, hvorfor?

Det handler om at en GEL-lader skal være spændingsstyret/begrænset. Det
gælder også for almindelige vedligeholdelsesfrie akkumulatorer. Årsagen er,
at den ilt og brint, der naturligt opstår sidst i ladeforløbet, i den
vedligeholdelsesfri akkumulator ikke ledes ud i det fri, men i stedet
"afbrændes" i en katalysator øverst i akkumulatoren. Når ilt og brint
afbrændes bliver det til vand, som ledes tilbage i akkumulatorens celler.
Samtidig opstår en pæn portion varme som akkumulatoren skal af med. En
ureguleret lader vil sidst i ladeforløbet afgive en (for)høj spænding, og
da brint&ilt mængden er proportional med spændingen, så vil en ureguleret
lader simpelthen overophede katalysatoren.

Heldigvis er både bilers og motorcyklers ladekredsløb spændingsreguleret,
så det går fint med en GEL akkumulator.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-05-08 17:00

meddelelse news:1mbiliw5gx2h8.1cr5dpb0m2nzg.dlg@40tude.net...

> [...]
> ureguleret
> lader simpelthen overophede katalysatoren.
>
> Heldigvis er både bilers og motorcyklers ladekredsløb

Thank you Sir!

Michael D

Fra : LasseNC

Dato : 20-05-08 10:59

On May 20, 4:55 pm, Orla Pedersen
> [...]
> Sealed Vedligeholdelsesfri, OK
> Åben/ventileret, billig, men skal stå helt oprejst, og kan lække syre/dampe

Jeg fik målt lidt idag. Den startede uden problemer med det ny
opladede batteri.

14.04 volt på batteriet ved 5k rpm som manualen siger. Bør jeg være
bekymret over 14.04 volts ladning?

Baglyset virker også som det skal nu.

Fra : Armand

Dato : 20-05-08 22:04

LasseNC skrev:

> Jeg fik målt lidt idag. Den startede uden problemer med det ny
> opladede batteri.
>
> 14.04 volt på batteriet ved 5k rpm som manualen siger. Bør jeg være
> bekymret over 14.04 volts ladning?

Så mangler du bare at måle stilstands-spændingen - Og ditto om et døgns
tid eller to!

--
Armand.

Fra : LasseNC

Dato : 20-05-08 15:29

On May 20, 10:04 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Så mangler du bare at måle stilstands-spændingen - Og ditto om et døgns
> tid eller to!
>
> --
> Armand.

Yes, men det kan jeg bare af gode grunde ikke gøre endnu :) Det var en
kold aften den nat, så det er måske på tide batteriet bliver skiftet.