Opfølgning, bærbar computer og tanktaske m~
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-05-08 18:45

Hej

For 2 år siden spurgte jeg om en bærbar computer ville tage skade af
daglig transport i en tanktaske med magneter. Se tråden på
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/f7277d2737fd5227/b5512040193b530f

Da jeg skiftede job i januar 2008 havde jeg kørt to sæsoner med den
bærbare i tanktasken frem og tilbage til arbejde hver dag fra marts til
november. Det tog den ikke skade af, og den virkede fint den dag jeg
afleverede den. Jeg havde ikke lagt noget nederst i tanktasken for at
beskytte for magneterne, men jeg havde computeren i en neopren-lomme for
at beskytte den mod slag og ridser.

Så konklusionen må være at min gamle computer (en Dell Latitude D410)
godt kunne tåle det.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-05-08 19:00

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
> at beskytte den mod slag og ridser.
>
> Så konklusionen må være at min gamle computer (en Dell Latitude D410)

Min laptop´s hvilested er oven på ern stor gulvhøjtaler .. gennem de sidste
4 år ..funker stadig

Fra : OleG

Dato : 18-05-08 01:30

Jeg har de seneste 4 år kørt med 2 forskellige HP-bærbare i tanktasken
(magnet-typen). Der har ingen problemer været. Eneste ekstra beskyttelse
har været et tyndt stykke alm. gammeldags liggeunderlag i bunden af
tasken. Det var mest af hensyn til vibrationer jeg lagde det i.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-05-08 11:06

On Sat, 17 May 2008 19:44:48 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

Hej Jacob

>For 2 år siden spurgte jeg om en bærbar computer ville tage skade af
>daglig transport i en tanktaske med magneter. Se tråden på

Magneterne er ikke fjenden i det selskab.
Der sidder i forvejen noget nær den kraftigste lille magnet jeg kender
tæt på selve spindlen i Disk drevet.
Prøv en gang at spæitte en Disk og befri magneten - Det er sjov
legetøj.
Magneten er en del af possitioneringssystemet, så den må skiven leve
med, og så lever den også med de små pjatmagneter der holder
tanktasken på behørlig afstand
Det er vibrationerne der kan virke destruerende på nær sagt alle
komponenter i en PC - Alt fra Disk til enkelte SMD komponenter og
display.
På den anden side er en PC ikke ligefrem sart, så der skal nok noget
af en enstamper til før det bliver kritisk.

Lidt på kanten af topic, så kan al elektronik destrueres ved rystelser
- Der skal blot det rigtige rystebord til.
Men så er der også tale om bevidst destruktion i forbindelse med
kvalitetssikring.

>Så konklusionen må være at min gamle computer (en Dell Latitude D410)
>godt kunne tåle det.

Praktisk viden er altid bedre end teori

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-08 12:33

> [...]
> På den anden side er en PC ikke ligefrem sart, så der skal nok noget
> af en enstamper til før det bliver kritisk.

Og det har jeg så testet nogle år ...

Jeg har siden 08/2002 pendlet til arbejde på mc. Det er blevet til ~90.000km
på encynlidrede mc'er og ~20.000km med 2 cylindre

Jeg skifter dog harddisk forebyggende ca en gang om året. På min første acer
rystede skruerne ud trods det at de havde "blå locktight" - De fik så noget
mere skruesikring efterhånden som de drattede ud... Og pc'erne skiftes
typisk efter 3år. Den anden pc nåede dog ikke engang at blive 2år da
ladelektronikken døde (da jeg sætte en lader til og lukkede røgen ud af både
psu og ladeelektronikken). Men det tror jeg ikke skyldes vibrationer. Så
reelt er jeg på den 3. bærbare.

PC'erne har overlevet mens min garmin gpsmap 60scx har fik "nykker" på et år

Jeg har en alm. pc rygsæk som jeg lægger i en topboks

Fra : claus b.p.

Dato : 18-05-08 15:30

> [...]
> at beskytte den mod slag og ridser.
>
> Så konklusionen må være at min gamle computer (en Dell Latitude D410)

Hvis meningen er at den skal være i drift mens man kører, eller mens man
stadig har den i tasken med åbent låg, skal man lige være opmærksom på hvor
lufthullerne til ventilationen befinder sig, så man undgår at de er
tildækket. Specielt lidt ældre laptops laver ganske meget varme.

/Claus

Fra : Anders Majland

Dato : 19-05-08 12:35

> [...]
> hvor lufthullerne til ventilationen befinder sig, så man undgår at de er
> tildækket. Specielt lidt ældre laptops laver ganske meget varme.

Jeg plejer at klappe den sammen og smide den i tasken - i forventning om at
den går i standby/dvale. Jeg har dog nogle gane været ude for at den ikke
har gjort det => meget varm pc... Hd temperatur på over 60grader og en skærm
der flimrer ... Men skidtet har kørt fint videre efter afkøling (Fra kbh til
færgen har jeg afhænigt af trafikken 1:15 til 1:30 så den har god tid til at
"koge" inden jeg opdage det)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-08 19:13

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Det er vibrationerne der kan virke destruerende på nær sagt alle
> komponenter i en PC - Alt fra Disk til enkelte SMD komponenter og
> display.

Dem havde jeg så ikke så mange af - alle kilometrene er kørt på
4-cylindrede motorcykler, hvor den bærbare har ligget i en
neopren-lomme/taske, som uden tvivl har beskyttet den godt.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-08 19:15

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> writes:

> [...]
> lufthullerne til ventilationen befinder sig, så man undgår at de er
> tildækket. Specielt lidt ældre laptops laver ganske meget varme.

Det var ikke meningen i mit tilfælde. Jeg skulle bare have computeren
med frem og tilbage til arbejde i slukket tilstand (jeg kan jo alligevel
ikke kode mens jeg kører ;)

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*