Heldigvis uden varige mén...2
Fra : stolle68

Dato : 17-05-08 01:42

Opfølgning på mit indlæg:

http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/e7ed560a17dbcd8b?hl=da

Jeg blev i går ringet op af værkstedet, som jeg havde sendt min MC ud
til efter ulykken.
De fortalte at min MC var totalskadet. Skævt bagstel, forstel, smadret
tank, osv.osv.
Dette fik mig til at spekulere over hvor meget der egentlig skal til
for at totalskade en MC?
Jeg mener, stellet er lavet af stål og jeg er lavet af knogler, kød og
blod.
Hvordan kan MC'en blive så smadret når jeg slap med bøjede ribben,
forstuvet for og knubs?
Har jeg været svine heldig eller....

--
Martin
Tidligere GSX 750F ejer.

Fra : Dak

Dato : 17-05-08 09:25

Hvordan kan MC'en blive så smadret når jeg slap med bøjede ribben,
forstuvet for og knubs?

Nok fordi at motorcyklen vejer en pæn del mere. Tænk på at hvis Mc'en lander
på bagdelen som der kun er beregnet til at holde din vægt + det løse i
nedadgående vægt at den så skal holde til at kunne bære motorcyklensvægt +
farten af slaget i måske sidegående retning. Det er jo de færreste mc'er som
kan holde til at du skrider ind i en mur med bagenden i oprest position
selvom det kun er med 20km/t. Med andre ord, jeg tror ikke at producenten
laver stellet så stærkt der hvor sadlen/styret sidder men mere har fokus på
der hvor motoren er.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : H&M

Dato : 17-05-08 09:43

> [...]
> jeg tror ikke at producenten laver stellet så stærkt der hvor
> sadlen/styret sidder men mere har fokus på der hvor motoren er.

Plus det faktum at din krop er polstret, og giver efter, du får blå mærker,
mc'en giver efter......

Godt at høre du er i stand til at følge op på sagen, god bedring....

Fra : Andreas Andersen

Dato : 17-05-08 09:57

"stolle68" <martin@stolten.eu> wrote in message
Hvordan kan MC'en blive så smadret når jeg slap med bøjede ribben,
forstuvet for og knubs?
Har jeg været svine heldig eller....

En skumgummibold ind i en bil med 50km/t tager sikkert ingen skade
overhovedet. Det er en fordel at give efter når man kolliderer med noget, og
stål er ikke voldsomt fleksibelt.

--
Andreas

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 17-05-08 10:32

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> overhovedet. Det er en fordel at give efter når man kolliderer med
> noget, og stål er ikke voldsomt fleksibelt.

Man må heller ikke glemme at de to skrog er af grundlæggende forskellig
teknologi.
Der er absolut intet på en motorcykel der er selvhelende, eller bare
hjælper til med reparationen.

Jeg håber det går fremad med knubsene.
Michael D

Fra : Janus Knudsen

Dato : 17-05-08 19:20

Mennesket har været under udvikling i 50.000år, motorcyklen små 60år.
Kroppen er en fantastisk maskine, i nogle tilfælde skrøbelig i andre
tilfælde umådelig stærk og udholdende.

Jeg har flere gange stået ud af totalskadede biler, det værste der skete den
ene gang var et ømt knæ som var helet natten over. Så jo.. vi kan holde til
meget.. nogle gange og det er lige det sidste der er pointen!!
Nemlig nogle gange går det godt og andre gange rigtigt rigtigt skidt. En
ting er dog sikkert, der skal mere til at skade MC'en end dig, så du har
været svineheldig *S* glæd dig over det

Fra : Christian Stidsen

Dato : 19-05-08 11:59

Janus Knudsen skrev:
> Mennesket har været under udvikling i 50.000år, motorcyklen små 60år.
> Kroppen er en fantastisk maskine, i nogle tilfælde skrøbelig i andre
> tilfælde umådelig stærk og udholdende.

Kan vi derudaf konkludere at mennesket var mere skrøbeligt for 50.000 år
siden ?
- ville et menneske anno "50.000 år siden" være død efter den samme ulykke ?
Blot en tanke - uden at det skal udvikle sig til en
religionsvidenskabelig debat!

> Jeg har flere gange stået ud af totalskadede biler, det værste der skete
> den ene gang var et ømt knæ som var helet natten over. Så jo.. vi kan
> holde til meget.. nogle gange og det er lige det sidste der er pointen!!

Bekymrende med flere totalskadede biler!

Christian

Fra : Andreas Andersen

Dato : 19-05-08 19:05

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> wrote in message

> [...]
> ?
> Blot en tanke - uden at det skal udvikle sig til en religionsvidenskabelig

Mon ikke et menneske for 50000 år siden var fysisk væsentligt stærkere end
en af vore dages svæklinger, og tvært imod kunne holde til noget mere? Måske
man kunne starte en evolution af motorcyklister. Kør alle motorcyklister ind
i biler med 70 km/t, behold dem der overlever og par dem. Om 10000 år kunne
motorcykeldødsulykker være en saga blot.

--
Andreas

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-05-08 20:12

On Mon, 19 May 2008 20:04:49 +0200, "Andreas Andersen"
<andreas2411@gmail.invalid> wrote:

> [...]
>i biler med 70 km/t, behold dem der overlever og par dem. Om 10000 år kunne
>motorcykeldødsulykker være en saga blot.

Forhåbentlig kan alle biler flyve om 10.000 år, så vi kan have vejene
i fred for madkasserne og fejre hjulets udødelighed på nostalgiske
søndagsture

/Jan

Fra : claus b.p.

Dato : 18-05-08 19:49

"stolle68" <martin@stolten.eu> skrev i en meddelelse
[...]

Alle motorcyklister kommer ned før eller siden, held/uheld er kun en af
parametrene. En totalskadet motorcykel (eller bil) betyder ikke at den ikke
kan repareres, blot at det vil koste mere end halvdelen af dens værdi at
reparere den. Samme beregningsmetode er endnu ikke indført for reparationer
på mennesker...

/Claus

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-05-08 21:14

stolle68 wrote:
> Hvordan kan MC'en blive så smadret når jeg slap med bøjede ribben,
> forstuvet for og knubs?
> Har jeg været svine heldig eller....

Totalskade for en MC er når summen af de enkeltdele der skal skiftes +
arbejdsløn overstiger gensalgsværdien. Mennesket formodes generelt at
være mere værd en totalprisen for bestanddelene

--
vh
Torben