Svært at finde frigear med kold motor, Suz~
Fra : Michael Hansen

Dato : 14-05-08 20:09

Har en cykel af ovenstående model, nu har jeg de sidste 3 år haft meget
svært ved at få den i frigear når motoren er kold. Når den er varm ingen
problemer overhovedet.
Er det kobling eller olien, har prøvet 3 forskellige mærker eller noget 3.?

Michael

Fra : Armand

Dato : 14-05-08 22:09

Michael Hansen skrev:
> [...]
> problemer overhovedet.
> Er det kobling eller olien, har prøvet 3 forskellige mærker eller noget 3.?

Min mistro har efterhånden nærmest givet mig et mantra: Er kæden mon for
stram!?

--
Armand.

Fra : johan pedersen

Dato : 17-05-08 11:36

armand, kørt med samme stramme kæde i 3 år?? ;), min mistro er olien er en
kende for tyk, kører du med 10/40?
, anden ting kan være slid i koblingsskål(hakker), samt en evt slidt
koblingstrykstang...
mvh
johan

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 12:15

On Sat, 17 May 2008 12:36:08 +0200, johan pedersen wrote:

> kørt med samme stramme kæde i 3 år?? ;)

Jup ! Helt almindeligt, desværre. Ufatteligt mange tror at kæder skal være
stramme. Sidste week-ends DMC Bronze kursus var ingen undtagelse. På den
udtagne Yamaha til gennemgang kunne kæden bevæges under 1 cm. op/ned

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Armand

Dato : 17-05-08 14:36

johan pedersen skrev:
> armand, kørt med samme stramme kæde i 3 år?? ;),

Nu er kædeopspændingen jo en variabel, som sagtens kan gå hen og ændre
sig til den stramme side ved given lejlighed!

> .......min mistro er olien er en kende for tyk, kører du med 10/40?
> , anden ting kan være slid i koblingsskål(hakker), samt en evt slidt
> koblingstrykstang...

= også variabler; men mon ikke at et andet olievalg ville ringe hos
spørgeren første gang han efter olieskiftet ikke længere kan fiske
frigearet frem :-/
Koblingssliddet kommer snigende så man ikke rigtigt ænser det førend at
yderligere en fejl forværrer situationen - Og dét kunne jo være en
ændret kædeopspænding eller tykkere olie!

Noget andet, Johan:
Gider du ikke tillære dig at skrive under(!) den tekst du svarer på og
derfor ikke sletter?
Dét er normen for nyhedsgrupper og tilfældet af 99,99% af besvarelser
her på gruppen, så hvorfor stå udenfor?

--
Armand.

Fra : johan pedersen

Dato : 17-05-08 15:29

> [...]
> derfor ikke sletter?
> Dét er normen for nyhedsgrupper og tilfældet af 99,99% af besvarelser her

kære Armand.
Hvorfor være som de andre?? ;)
kan godt se fordelen ved det, men glemmer det bare gang på gang, er ikke så
meget på newsgruppen mere som førhen, grundet en lille ny, med kolik :(
mente det med kæden i 3 år, at han da burde ha haft justeret /kontroleret
deni den periode, siden at det er noget den er begyndt på hans cykel, er jeg
ikke tilbøjelig til at tro at han er begyndt at spænde sin kæde mere...
de andre faktorer, er fordi jeg selv døjer med et vanskeligt frigear, og har
haft skiftet stålplader( som dog ikke fejlte noget), og slebet alle hakker
væk i skålene, men stadig døjer, nu køber jeg en trykstang og prøver det,
hvis ikke det hjælper, så må jeg ha fa i en komplet koblingsenhed, skod
yamahaer ;)

mvh
johan
som nok skal prøve at gøre de andre nyhedsgruppebrugere(langt ord)
tilfredse, med især Herr Armand i mente!

Fra : Armand

Dato : 17-05-08 21:58

johan pedersen skrev:

> [...]
> ikke tilbøjelig til at tro at han er begyndt at spænde sin kæde mere.

Jamen, hvis Michael i samme tre år har haft en forkert opfattelse af
hved der er "løst nok" og derfor bestandigt justerer sin kæde for stramt !?

> [...]
> væk i skålene, men stadig døjer, nu køber jeg en trykstang og prøver det,
> hvis ikke det hjælper, så må jeg ha fa i en komplet koblingsenhed, skod

Med et så langt forløb, som også Michaels forøvrigt, burde man i
resignation så ikke forlængst have tilvænnet sig at få fundet det
frigear inden motorcyklen står helt stille!?

--
Armand.
(Der kun genkender Yamaha's brug af traktor-gearkasser, og ikke ditto