Uheld: Ombytning af plus og minus -pol på ~
Fra : Janus Knudsen

Dato : 14-05-08 16:37

Hej

Jeg har været så uheldig da jeg skulle sætte mit nyindkøbte batteri i min
Suzuki GSX600F fra 98 at bytte om på plus og minus.

Jeg er simpelthen rasende... jeg har købt et batteri som naturligvis skulle
passe, men af uforklarlige årsager sidder polerne omvendt på det lille
pisbatteri

Er her en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad den kan være sket? Om der er
sket noget med elsystemet eller lign. ?
Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det ikke
gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.

Med venlig hilsen
Janus

Fra : Ole

Dato : 14-05-08 17:14

Janus Knudsen wrote:
> [...]
> passe, men af uforklarlige årsager sidder polerne omvendt på det lille

Du er vel rasende på dig selv ?

> [...]
> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det ikke
> gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.

Ensretteren, motorstyringen osv. er sikkert død med mindre
at der er en sikring der har været hurtigere end afbrændingen af
elektronikken.

Kan jo også være at du er heldig

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Niels Pein

Dato : 14-05-08 17:34

"Janus Knudsen" skrev ...
> [...]
> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det
> ikke gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.

Du er ikke alene om at klovne på det punkt. Jeg har gjort det samme (og med
samme forklaring) på min TransAlp. Der røg en hovedsikring, det var det.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Janus Knudsen

Dato : 14-05-08 18:33

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in message
> "Janus Knudsen" skrev ...

> Du er ikke alene om at klovne på det punkt. Jeg har gjort det samme (og
> med samme forklaring) på min TransAlp. Der røg en hovedsikring, det var
> det.

Tak :) Det beroliger mig lidt... Det bliver jo først imorgen jeg får hentet
et nyt batteri, så nu kan jeg da slappe lidt af :)

Gad vide hvor hovedsikringen sidder på sådan en Suzuki, jeg har kigget i
sikringsboxen, alle sikringer er intakte.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-08 19:55

On Wed, 14 May 2008 19:33:24 +0200, Janus Knudsen wrote:

> Gad vide hvor hovedsikringen sidder på sådan en Suzuki,

På starterrelæet. Følg det tykke + kabel hen til hvor at det er skruet på
starterrelæet. Der sidder sansynligvis en 30 A sikring i/ved relæet

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Janus Knudsen

Dato : 17-05-08 18:40

Jeg siger tak til jer alle. Det viste sig at være sikringen på 30A der var
røget sig en tur, der sad heldigvis en reserve.

Jeg har lige lagt et billede op, hvis nu andre skulle komme i samme
situation.
http://www.janusknudsen.dk/wp-content/uploads/8.04.jpg

Hyg jer
Janus

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:14je8p4p1f30m.qinys3ba22yg$.dlg@40tude.net...

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-05-08 18:50

On Sat, 17 May 2008 19:39:46 +0200, "Janus Knudsen" <jk@asd.dk> wrote:

Hej Janus.

>Jeg siger tak til jer alle. Det viste sig at være sikringen på 30A der var
>røget sig en tur, der sad heldigvis en reserve.

Heldigt, men Orla har ret.
Det er sjældent at der sker mere end at sikringen ryger.
Det er ensretteren der er mester for det stunt.
Ded skal man være lykkelig for, idet det redder resten af
elektronikken for at få men af "tvistningen".

Du bør nu, som opfølgning, måle ladespændingen under drift.
Ensretteren kan have taget skade selv om det langt fra er givet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-05-08 09:06

Janus Knudsen wrote:
> Det bliver jo først imorgen jeg får
> hentet et nyt batteri

Hvorfor skal du have nyt batteri?

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 16:28

On Fri, 16 May 2008 10:05:52 +0200, Jim Andersen wrote:

> Hvorfor skal du have nyt batteri?

Nok fordi at kablerne ikke kan nå til den "omvendte" polaritet den
fejlkøbte akku har.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-08 07:43

Orla Pedersen wrote:

> Nok fordi at kablerne ikke kan nå til den "omvendte" polaritet den
> fejlkøbte akku har.

Er det ikke lidt som at grave et hul du kan sætte din stige ned i? Sæt dog
andre kabler på, så du har frit valg mellem batterier i fremtiden.

/jim

Fra : Orla Pedersen

Dato : 19-05-08 08:12

Jim Andersen wrote:

> Er det ikke lidt som at grave et hul du kan sætte din stige ned i? Sæt dog
> andre kabler på, så du har frit valg mellem batterier i fremtiden.

Egentlig ikke, på mange cykler vil Du ikke få valget, der er simpelthen
kun plads til én placering. VTR'en var et fint eksempel på begrænset
plads. Bimsen er mere tilgivelig i den retning.

Omlægning af kablerne kan da løse problemet, men lange kabler er jo ikke
just af det gode, og kabelrodet bliver ikke just mindre.

Lidt som at bygge huset om for at tilpasse sig et fejlkøbt vindue.....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 19-05-08 21:30

Jim Andersen skrev:

> Er det ikke lidt som at grave et hul du kan sætte din stige ned i? Sæt dog
> andre kabler på, så du har frit valg mellem batterier i fremtiden.

Prøv lige at skrue dine egne batteri-kabler af og se hvor massive/stive
sådanne er: En given forlængelse vil ikke kunne vrides på "rigtig" plads
ved senere køb af korrekt batteri.
Dertil kommer at der næppe er plads til at ekstra kabellængder krydser
henover toppen af batteriet.

At få byttet til det korrekte batteri er da ikke en forbrydelse og altså
pgså langt den enkleste måde at få sagerne til at passe på!'

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-05-08 08:33

Armand wrote:
> [...]
> på "rigtig" plads ved senere køb af korrekt batteri.
> Dertil kommer at der næppe er plads til at ekstra kabellængder krydser

Det er altså nogle spader der designer sådan noget.

> At få byttet til det korrekte batteri er da ikke en forbrydelse og
> altså pgså langt den enkleste måde at få sagerne til at passe på!'

tjae... et "korrekt" batteri til min bil kostede mere end at få ledningerne
forlænget og så købe et Bilka-batteri.
Nu er der se'fø'li også mere plads i motorrummet på bilen. Men ledningerne
er da ikke så stive at de er umulige at arbejde med. I den længde.

Og nu er jeg så ikke længere tvunget til at købe batterier til overpris hos
Mercedes.

/jim

Fra : MotoCoder

Dato : 14-05-08 13:06

> Gad vide hvor hovedsikringen sidder på sådan en Suzuki, jeg har kigget i
> sikringsboxen, alle sikringer er intakte.

Hejhej!

Hvis du monterede batteriet, og ikke satte en nøgle i tændingslåsen,
og slet ikke drejede den til "ignition", så skulle du være godt sikret
at der ikke er sket noget. Hovedsikringen sidder i øvrigt i relæboksen
lige ved siden af sikringsboksen - sammen med en reserve.

Men batteriet har direkte forbindelse til generatoren, selvom
tændingen er slået fra, så der er en - ihvertfald teoretisk - mulighed
for at ensretteren kan være brændt af ... Men det ser ud til at være
et værre bøvl at finde ud af, og en hel masse der skal skilles ad, så
jeg vil foreslå dig bare at få et batteri hvor polerne sidder rigtigt
(plus til venstre når man kigger på forsiden (hvor de er tættest på)),
og sætte det til, og se om ikke dyret starter og kører fint.

Mvh
Peter
også GSX600F, 1998

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 20-05-08 03:06

On 19 Maj, 09:11, o.pedersen.tors...@post.tele.dk (Orla Pedersen)
wrote:

> Egentlig ikke, på mange cykler vil Du ikke få valget, der er simpelthen
> kun plads til én placering. VTR'en var et fint eksempel på begrænset
> plads. Bimsen er mere tilgivelig i den retning.

Da jeg havde samme "problem" på TransAlp'en, så vendte jeg batteriet
om, og så skulle kablerne blot sidde en lille smule anderledes,
hvilket gik nemt nok. Det sværeste var faktisk udluftningsslangen, men
ikke noget der tog mere end 5 minutter at klare. Der er god plads i
det område på en ældre TransAlp.
--
Hilsen Niels

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 16:55

On Tue, 20 May 2008 02:05:51 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:

> Da jeg havde samme "problem" på TransAlp'en, så vendte jeg batteriet
> om, og så skulle kablerne blot sidde en lille smule anderledes,

Og det stunt ville umuliggøre at lukke låget/befæstigelsen på "fie". Og
uden lukket akkumulatorkasse, ingen sædemontering. :-| På "makita" er der
frit valg, man skal bare klippe de strips/lynlåse, der alligevel er ved at
gnave malingen af stelrørene.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 21-05-08 07:03

On 20 Maj, 17:55, Orla Pedersen wrote:

> På "makita" er der
> frit valg, man skal bare klippe de strips/lynlåse, der alligevel er
> ved at gnave malingen af stelrørene.

Ja _det_ er flot finish. Var gaffatape ikke bedre?
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Kim J.

Dato : 14-05-08 16:55

Hejsa Janus,

"Janus Knudsen" <someone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal lige siges at jeg opdagede det stort set med det samme, da det
> ikke gnistrede - så jeg har ikke engang haft sat tænding på.

Har du prøvet at vende det rigtigt? Jeg tvivler lidt på at der er sket
noget, måske en sikring er røget, i værste fald en ensretter, men værre tror
jeg ikke det er gået. Lad os få en ordentlig beskrivelse af problemet, og
hvad du mener der er sket, hvilke symptomer?

Du har jo ikke engang sat tænding på, så der er grænser for, hvilket
kredsløb er har været aktiveret.

Hygge hejsa her fra
Kim