Ducati 750 Paso - er det værd at investere~
Fra : Karsten Lindberg

Dato : 13-05-08 23:33

Er blevet lun på en ´89 Ducati 750 Paso..... jeg har ikke prøvet den endnu,
men udseenet falder i min smag - har læst nogle test fra 89, 90 og 91... men
mangler ligesom noget fra nutiden ... så kort sagt. Er det noget skrammel
som man skal holde sig langt fra, eller er der også +´er

m.v.h.
Karsten Lndberg
Hadsten

Fra : JimR

Dato : 14-05-08 06:34

"Karsten Lindberg" <mhkl@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> 91... men mangler ligesom noget fra nutiden ... så kort sagt. Er det noget
> skrammel som man skal holde sig langt fra, eller er der også +´er

Kalder Gruby, kom ind...

Prøv at søge lidt på gamle artikler, der er skrevet lidt om modellen
tidligere: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/topics

Der er sikkert også gode historier på klubbens hjemmeside: www.ducati.dk

JimR

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-05-08 06:50

JimR wrote:
> Kalder Gruby, kom ind...
>
> Prøv at søge lidt på gamle artikler, der er skrevet lidt om modellen
> [...]
Nu mener jeg at kunne huske at Gruby ikke ligefrem bruger cyklen til
daglig transport i al slags vejr, og entusiasters bedømmelse af
drømmemaskinen har naturligvis svært ved at være objektiv.

Personligt har jeg kun den viden at jeg ikke kan være på den (alt for
lille til min 195cm krop) og at spejlene kun kan bruges til at studere
om kneesliderne ser autentiske ud.

Og min mening? Hvis man er forelsket skal man kaste sig hovedkuls ud i
bejleriet. Har man en gammel Duc er der masser af rivaler der kan
overtage den udkårne den dag kærligheden tørrer ud

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 14-05-08 17:24

Karsten Lindberg wrote:
> [...]
> og 91... men mangler ligesom noget fra nutiden ... så kort sagt. Er det
> noget skrammel som man skal holde sig langt fra, eller er der også +´er

Karsten ?

Børnetræf ?

Hvad pokker ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Karsten Lindberg

Dato : 14-05-08 21:42

Jo..Jo.. Det er mig

HEJ OLE

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 14-05-08 17:35

Er det noget skrammel
> som man skal holde sig langt fra, eller er der også +´er

Fantastisk flot design. Hos Feldballe MC, der bakker op om kurset
'Motorcykl-fascination' som jeg er kursusleder på, hører jeg imidlertid, at
det kan være svært at skaffe reservedele.

John de Summer-Brason
http://brason.dk/toppage1.htm

Fra : Ole

Dato : 14-05-08 18:28

John de Summer-Brason wrote:
> [...]
> 'Motorcykl-fascination' som jeg er kursusleder på, hører jeg imidlertid, at
> det kan være svært at skaffe reservedele.

Egg and bacon
Egg, sausage and bacon
Egg and spam
Egg, bacon and spam
Egg, bacon, sausage and spam
Spam, bacon, sausage and spam
Spam, egg, spam, spam, bacon and spam
Spam, spam, spam, egg, and spam
Spam, spam, spam, spam, spam, spam, baked beans, spam, spam, spam and spam
Lobster thermidor aux crevettes with a Mornay sauce garnished with
truffle paté, brandy and with a fried egg on top and spam

Spam...

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Ole

Dato : 14-05-08 18:31

Ole wrote:

> [...]
> Lobster thermidor aux crevettes with a Mornay sauce garnished with
> truffle paté, brandy and with a fried egg on top and spam

Ohh jeg glemte:

http://www.youtube.com/watch?v=ODshB09FQ8w

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Armand

Dato : 14-05-08 20:34

Ole skrev:

> Ohh jeg glemte:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=ODshB09FQ8w

Hæ!
Tak til Yoytube for et dejligt gensyn.
Lagde nogen mærke til den sidste twist, helt i Monty Pythons ånd, der er
kommet på den gamle klassiker?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 14-05-08 21:03

Karsten Lindberg skrev:
> [...]
> og 91... men mangler ligesom noget fra nutiden ... så kort sagt. Er det
> noget skrammel som man skal holde sig langt fra, eller er der også +´er

Jeg har en stående i startklodserne, afventende at barbien bliver
skippet af.
Egentlig er den et Ebay-impulskøb, men baggrunden er at den er dén
eksotiske supercykel jeg ikke kunne tillade mig at købe til migselv i
30-års fødselsdagsgave (á dobbelt pris af en CBR600F1), hvor den nu er
til at få til fornuftig pris - Ikke mindst dén jeg faldt over ved München!

Men; den er IKKE topdollar Ducatistyle:
Frem for alt er den ikke en sportsmodel, men også at man hoppede på
tidens kortvarige modelune á 16" dæk for og bag er et kiks: Den er
decideret upålidelig under kurvekørsel, ikke mindst fordi den forsøger
at rette op med volsom kraf hvis man bremser under nedlægning
Gimmick'en med den dobbelte Weber er ligeledes et kiks: Den er ganske
enkelt umulig at trimme 100% ind så man ikke irriteres under daglig
kørsel

Der findes Mikuni ombygnings-kit's, hvis ikke at givne købsemner
allerede ér ombygget, og ligeså omkring hjul-dimensionerne; men det
enkleste er at sigte efter 907ie fra starten af: dén har fået såvel
indsprøjtning og mere realistiske hjul/dæk -dimensioner tillige med den
nyere vandkølede motor.
907'ere er ikke skelsættende dyrere end 750'eren, ikke mindst fordi at
den 3-4 år efter 750'eren, solgtes til samme pris, så dén er det
fornuftige køb!

Men så alligevel: Med en sådan model SKAL det vel ikke nødvendigvis være
fornuftigt, og 750'eren ér originalen i en kortlivet modelserie :-|

Omkring reservedele, så er de gamle italienere overraskende lettere at
finde regulære stumper til end tidssvarende japanere:
En klubkammerat stod med en lækkende tank på hans Laverda 1000 fra
midt-80'erne og havde indenfor et par uger fundet en sprit-ny indpakket
i de originale italienske aviser i sydtyskland
Ebay er i den forbindelse en guldgrube, og til Paso'en har jeg med tiden
købt mig såvel et sæt nye origínalt indpakkede spejl/blinklys for ca.
1.300,-kr og et par ditto "lufthøvle" (á udvendigt monteret på
kåbesiderne) for 850,-kr - begge incl. forsendelse!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-08 21:32

On Wed, 14 May 2008 22:03:07 +0200, Armand wrote:

> tidens kortvarige modelune á 16" dæk for og bag er et kiks: Den er
> decideret upålidelig under kurvekørsel,

Vask din mund i brun sæbe At punke en Ducati på køreegenskaberne er
lige så blasfemisk som at påpege tvivlsom samlekvalitet på en BMW

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : MKS - 74

Dato : 14-05-08 22:00

On Wed, 14 May 2008 22:32:18 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Vask din mund i brun sæbe At punke en Ducati på køreegenskaberne er
>lige så blasfemisk som at påpege tvivlsom samlekvalitet på en BMW

Det betyder ikke et klap, til negering af enhver fejl cyklen måtte
have, har en sand Ducatist jo altid begrebet "sjæl" at læne sig opad,
lige så håndgribeligt som varm luft...*host* .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 14-05-08 22:28

MKS - 74 skrev:

> Det betyder ikke et klap, til negering af enhver fejl cyklen måtte
> have, har en sand Ducatist jo altid begrebet "sjæl" at læne sig opad

Helt i ånd med "motorcykellivets uskrevne love":

"----------
§5
stk.1:
En motorcykel vil altid fremstå uden fejl og mangler overfor
ejeren.

§5
stk.2
a):
Udenforståendes indsigelser herom vil altid kunne dækkes ind under
begreberne "charme", "karisma" og "sjæl".
-----------------"

Samt den for modeller af Paso'ens alder omhamdlende §5 stk.2 b):

" Såfremt at sådanne indsigelser vedrører aldersbestemte forhold,
gælder istedet begrebet "patina"."

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-05-08 22:36

Armand skrev:

> [...]
>
> Samt den for modeller af Paso'ens alder omhamdlende §5 stk.2 b):
>
> " Såfremt at sådanne indsigelser vedrører aldersbestemte forhold,

jup

og for "de nye" :

http://www.dfmc.dk/love.asp

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-08 22:29

MKS - 74 wrote:

> Det betyder ikke et klap, til negering af enhver fejl cyklen måtte
> have, har en sand Ducatist jo altid begrebet "sjæl" at læne sig opad,
> lige så håndgribeligt som varm luft...*host* .

DucaTISt? Lige hér:
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=17214&m=full

Og kontekst:
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1647

--
Squish
VFR750F

Fra : Hekto

Dato : 14-05-08 23:50

> [...]

> hvis man bremser under nedlægning Gimmick'en med den dobbelte Weber
> er ligeledes et kiks: Den er ganske enkelt umulig at trimme 100% ind så

Nu er sådan en Ducati Calzone (total indpakket) jo heller ikke en
'normal' Ducati. Rammen er lavet af 4-kantede rør og den er rimeligt
tung. Brugen den var designet til var touring ikke race. Iøvrigt er det
Tambourini der står for mesterværket. Det eneste der generer mig lidt er
det stor akvarie foran (lygten).

Stumper er ikke det store problem. mener at ricambi-weiss.de har
glasfiber dele. Resten er jo næsten standard. Weberen kanrimligt enkelt
byttes ud med et par Mikuni'er som det flyder med på Ebay til ingen
penge. (Gruby VIL kun køre med Weber).

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-05-08 23:04

On 14 May 2008 22:50:29 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Højt Ærede Hekto.

> [...]
>tung. Brugen den var designet til var touring ikke race. Iøvrigt er det
>Tambourini der står for mesterværket. Det eneste der generer mig lidt er

Jeg har bidt i bordkanten siden jeg læste dit indlæg

Paso'en er ingen normal Ducati?
Den er det ædleste Il Meistro Tambourini producerede.
Stamfader til mange plagiater, og heldigvis skabt før Treblanches
fedtede fingre berørte det skønne ydre
Jeg er enig i at stellet i firkantrør ikke skal udstilles uden klæder,
men der er vel mange af os der pænest med tøj på - Klæder skaber folk
,-)
Om det er tungt for sin tid er absolut til diskussion.
Vægten på stellet nøgent er i følge badevægten 15 Kg med gaffelbroer
og kronrørslejer, så det er vel OK nok.
Totalvægten opgives lidt flakkende til mellem 183 og 189 Kg, hvilket
ikke er alarmerende - Vi har vel med et italiensk produkt at gøre
Det kan godt være at "Akvariet" er stort, men det er lyset på Paso'en
også
Det med kørestilling a'la' touring kan jeg godt tilslutte mig.
Jeg har aldrig siddet så perfekt på en MC som på Paso'en - Derfor er
det jo ikke givet at andre har samme opfattelse

> [...]
>glasfiber dele. Resten er jo næsten standard. Weberen kanrimligt enkelt
>byttes ud med et par Mikuni'er som det flyder med på Ebay til ingen

Årsagen til at jeg stædigt bed mig fast i at få Weber'en til at virke
er simpel nok.
Nogen har haft den trimmet brugbart da den blev valgt, og så
irriterede det mig at jeg ikke kunne, og da jeg hader nederlag var der
kun een vej - Få skidtet til at virke
Hvilket er lykkedes.
En ting kan man dog ikke ændre så længe Weberen er monteret og det er
længden på indsugningsrørene, og det er der der er noget at hente med
Mikuni eller DellOrto - Rørene kan kortes væsentligt.
Hvor meget det så giver er jeg ude af stand til at bedømme - Af gode
grunde.
Min Paso står som originalt produceret bortset fra andre lydpotter, KN
luftfilter og Ignitech tænding i stedet for Kokusan.
Det sidste har givet en meget mere rolig tomgang, og at motoren
trækker roligt selv ved meget lave omdrejninger i højt gear.
Jeg har faktisk den opfattelse at tændingen også har sin del af
skylden for Paso'ens problemer ved lave omdrejninger, det der oftest
tilskrives Weber karburatoren alene - OK nok, den er hovedårsagen, men
tændingen har en finger med i spillet.
Motorefekten opgives til 74 HK, hvilket fra den tid betyder: På
krumtappen.
Jeg har en sammenligning af Paso, F1 og DB2 (Bimota) alle med (næsten)
samme motor, hvor Paso'en er den der er opgivet til den højeste ydelse
- Min er målt til 63 HK på baghjulet - Målingerne er taget ad flere
omgange, så den er god nok.

Til slut glemte jeg lige at kommentere den med spejlene.
De sidder perfekt til mig - Så meget fylder jeg heller ikke
Ingen problemer der.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-05-08 22:10

On Wed, 14 May 2008 00:33:00 +0200, "Karsten Lindberg"
<mhkl@webspeed.dk> wrote:

Hej Karsten.

> [...]
>mangler ligesom noget fra nutiden ... så kort sagt. Er det noget skrammel
>som man skal holde sig langt fra, eller er der også +´er

Jeg er lige kommet hjem fra et arbejdsrelateret rejse, så derfor
blander jeg mig først nu.
Og så skulle jeg lige læse hele tråden med samlingen af opstød fra
"sure gamle mænd"

Så nu til facts:

Allerførst:
Jeg benytter bestemt ikke Pasoen til daglig transport i al slags vejr.
Man sender sa ikke en smuk dame i rødt ud i al slags vejr - Hvis man
da ellers kan slippe.
Bortset fra når man besøger Armand og kører hjem fra Lillebælt til
Stenløse og det tager to uger før dragten er tør igen
Pasoen kørte problemfrit i så meget vand at motorvejstrafikken var
nede under 50 det meste af vejen - Alle mand.
Og nej - Der var ikke fisk i akvariet

Den har nu kørt 64.000 Km, hvoraf de 40.000 er i mit eje.
Eneste deciderede sliddel ud over dæk er en kobling der nu er færdig
og skal skiftes - En ny er bestilt.
Remmene til knasterne er skiftet 3 gange, det er normal
vedligeholdelse.
Ventiler er justeret ad to gange, og det er faktisk småpillerier der
kunne have kørt videre uden justering.
Den er meget servicevenlig, det meste kan laves på den blot ved at
dømme "striptease show".
Reservedele er der nok af til den, både originalt fra importøren, på
E-bay og i rodehovedernes skuffer.
Motoren er bygget i et meget stort styktal, den sidder i F1, DB2,
Elefant, Paso m.fl.

Pasoen er en pragtfuld lille knallert at tumle rundt med - Styre kan
den, og også bremse.
Jeg har ikke oplevet Armands rædselssenarie selv om jeg et par gange
har reageret forkert efter "øjenkontakt med trolden" er det altid
lykkedes at få den (og mig) helskindet ud af suppedasen.

Og så til de mere nastige ting:
Weberen er en satan, men den kan justeres så det virker, men det tager
lidt tid at vænne sig til at skrue i den.
Jeg havde læst alle rædselssenarierne om den, men jeg nægtede at give
op, og det lykkedes også
Jeg har lagt en klumme om den på Ducatiklubbens hjemmeside (sammen med
flere andre små gruk om diverse oplevelser ud i facinationen ved at
skrue i Ducati).
Så er der hjulene, og det er nok her de fleste kaster håndklædet.
Det er 16" hjul - 130/60 for og 160/60 bag.
To fabrukker lavede dæk, Pirelli og Michelin.
Pirelli stoppede sen størrelse for mange år siden, og Michelin fulgde
trop for 1 år siden.
Summa sumarum: Ingen dæk der passer på markedet.
Jeg har indkøbt dæk til den så jeg klarer mig lang tid fremover, men
hvad gør andre.
Der findes dæktyper der uden vrøvl kan monteres foran, men bagpå
kniber det pga. dybden på bagsvingeren.
OK, der er et par typer der lige kan knibes i som det er, men man bør
nok overveje at forlænge bagsvingeren 20-25 mm, så er der et større
dækudvalg og også mulighed for at skifte til 17" hjul.
Jeg har en ekstra bagsvinger, så jeg er faktisk ved at tage ladegreb
på et sådant projekt - Sådan bare for spøgens skyld.

Summen af det er at min Paso først bliver til salg den dag førebeviset
er inddraget eller en af sønnerne inddrager den.
Rent faktisk jagter jeg en til en af sønnerne, og her må jeg tilstå at
907ie også trækker.
Vandkølet og med indsprøjtning - det er lige noget, bortset fra at det
der med vand ikke lige ligner en MC

Så konklussionen er:
Kan man selv lave konstruktive ændringer så der kan komme andre dæk på
den er der ingen grund til betænkeligheder.
Alt andet er "godt nok".

Hvis du er skruemongol, så find en med 17" hjul, eller lad være.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo