Biltog igen! Irland -> Kontinentet.
Fra : LasseNC

Dato : 13-05-08 16:08

Hej gruppe!

Sommeren er ved at være over os igen, og mc rejse drømmene spirer
igen. En kammerat og jeg har snakket om at tage på MC ferie, gerne til
østrig eller frankrig (Østrig står dog højt på listen hos mig)

Nu sidder jeg så her og er ved at undersøge hvordan man kan få det til
at hænge nogenlunde sammen for få penge.

Pointen er jo at få kørt noget motorcykel sammen og ellers have en god
tur. Jeg bor i Dublin, han I esbjerg.

Mit bedste bud, omend lidt dyrt, ville være hvis jeg kørte ind i
frankrig via Calais tunnelen, videre til Düsseldorf og derefter med
biltog til Salzburg.

Og han gør det samme, bare fra Hamburg.

Er der nogen der har forslag til hvordan sådan en tur her ellers kan
skrues sammen? Det behøver ikke foregå i Østrig, Frankrig er også
meget velkommen :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-05-08 06:25

LasseNC wrote:

> Mit bedste bud, omend lidt dyrt, ville være hvis jeg kørte ind i
> frankrig via Calais tunnelen, videre til Düsseldorf og derefter med
> biltog til Salzburg.

Tunnelen er ret dyr, jeg var med en Fransk færge Dover - Calais for ca.
25£ - med en bil (en søndag morgen). Det kunne tunnelen ikke konkurere
med, og overfarten tog kun lidt over en time. Jeg ville gerne have
oplevet tunneltoget, men ikke for 50£ ekstra

--
vh
Torben

Fra : LasseNC

Dato : 14-05-08 01:10

On May 14, 6:25 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> med, og overfarten tog kun lidt over en time. Jeg ville gerne have
> oplevet tunneltoget, men ikke for 50£ ekstra

Det vil jeg da lige kikke på! Hvor lang tid tager tunnelen?

Fra : LasseNC

Dato : 14-05-08 01:57

> [...]
> med, og overfarten tog kun lidt over en time. Jeg ville gerne have
> oplevet tunneltoget, men ikke for 50£ ekstra

Ser ud til at kunne blive en fornuftig løsning!

Nogle der har gode ideer til veje der skal prøves ned gennem Europa?
Vi tager telte med, det bliver en low budget tur i motorcyklens ånd :)

Fra : LasseNC

Dato : 14-05-08 03:20

On May 14, 8:56 am, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:

> Ser ud til at kunne blive en fornuftig løsning!
>
> Nogle der har gode ideer til veje der skal prøves ned gennem Europa?
> Vi tager telte med, det bliver en low budget tur i motorcyklens ånd :)

http://maps.google.com/maps?f=d&hl=en&geocode=15396757383955176830,51.505570,-1.596590&saddr=holyhead&daddr=dover+to:d%C3%BCsseldorf+to:Salzburg,+Austria&mra=pr&mrcr=1&sll=52.48278,-0.922852&sspn=18.19576,41.132813&ie=UTF8&t=h&z=5

Langt link, men det ville umiddelbart være turen, desværre en del på
motorvej, men det kan vist ikke rigtig undgåes uden GPS hvis man også
skal have noget rigtig kørsel ved destinationen.

Fra : Armand

Dato : 14-05-08 20:27

LasseNC skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der har forslag til hvordan sådan en tur her ellers kan
> skrues sammen? Det behøver ikke foregå i Østrig, Frankrig er også

Biltog er komfortabelt og praktisk qua at man kommer frem i den tid hvor
man alligevel skulle have betalt for at overnatte; men selv dét
iberegnet er det dyrere end at køre strækningen selv:
- Fra Hamborg til München (som er strækningen én billet dækker) er der
ca. 800km og med 16km/l(á 11,-kr) bliver det 550,-kr i bensinudgifter.
- Et værelse på gasthaus på landet koster sjældent over 450,-kr.
Med motorcykel på autozug, kan strækningen langfra gøres til dé 1000,-kr

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-05-08 20:58

> [...]
> - Et værelse på gasthaus på landet koster sjældent over 450,-kr.
> Med motorcykel på autozug, kan strækningen langfra gøres til dé

Du glemmer vist hvor dræbende kedeligt det er at køre på Autobahn
........ derudover kan 1600Km med autobahnhastigheder hurtigt spise en
god portion af dit bagdæk....
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Armand

Dato : 14-05-08 21:51

Brian Sørup skrev:

> Du glemmer vist hvor dræbende kedeligt det er at køre på Autobahn

Dræbende kedeligt?
Sælg dog den kedelige motorcykel og sæt dig til PC'en og spil Grand
Theft og få lidt spænding dér istedet :-|

Autobahn er ikke et must :-|
Man må køre 120km/t på mange tyske landevejsstrækninger, så selv udenfor
autobahn kan man komme frem. Og antallet af sideveje og marktilkørsler
samt gennemkørsel af landsbyer befolket med folk og fæ, skal nok
indebære godt med den savnede spænding under turen!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-05-08 21:59

Armand skrev:
> [...]

> samt gennemkørsel af landsbyer befolket med folk og fæ, skal nok
> indebære godt med den savnede spænding under turen!

+1 -

Når man betænker det danske afgiftssystemm, og deraf følgende rystende
høje priser på MC, og kombinerer dette med "uviljen" til at lade sig
transportere på samme, så kunne der være fornuft og økonomi i at sælge
skidtet og leje en MC på ferie destinationen i den uge eller to man har
til rådighed. Så sparer man sig også bøvlet med at have en MC med i
bagagen når man skal på ferie

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Knud Dam

Dato : 15-05-08 18:23

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skidtet og leje en MC på ferie destinationen i den uge eller to man har
> til rådighed. Så sparer man sig også bøvlet med at have en MC med i

He-he.

Hver ting til sin tid.

Med mulighed for en uges ferie vil jeg helst bruge alle dage i Østrig,
Italien og Frankrig fremfor at bruge de to dage frem og tilbage gennem
Tyskland.

; - )

KD - FZ1 (Kørt 8.500 km i denne sæson)

Fra : Knud Dam

Dato : 14-05-08 21:02

> [...]
> - Et værelse på gasthaus på landet koster sjældent over 450,-kr.
> Med motorcykel på autozug, kan strækningen langfra gøres til dé 1000,-kr

Hej !

Det kommer sandelig an på, om man kan tage afsted på billigdage, så er det
noget billigere.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 14-05-08 21:52

Knud Dam skrev:

> Det kommer sandelig an på, om man kan tage afsted på billigdage, så er det
> noget billigere.

For mand og køretøj?

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 14-05-08 22:02

> For mand og køretøj?
>
> --
> Armand.

Jeps !

Prøv nogle forskellige datoer - prisen varierer.

Jeg mener, jeg fandt en Hamborg - München med 5-liggevogn til Eur. 114.

Mvh.

KD

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-08 22:20

Armand wrote:

> [...]
> - Et værelse på gasthaus på landet koster sjældent over 450,-kr.
> Med motorcykel på autozug, kan strækningen langfra gøres til dé 1000,-kr

Du glemmer slid på mc'en - især bagdæk!
Desuden er det vist de færreste der kan undsige sig at spendere en
mindre formue på cola, slik og diverse. Sidst, men ikke mindst, er der
jo også den væsentlige fordel, at man er frisk og veludhvilet, når man
ankommer til Alperne.

Du skal sé efter sparegrisen, når du handler Autozugbilletter!

--
Squish
VFR750F

Fra : LasseNC

Dato : 14-05-08 16:26

Tror ikke det bliver til noget biltog, det sluger for meget af vores
ferie hvis vi skal igennem det system. Planen er indtil videre bare at
mødes i Düsseldorf og tage den derfra!

Noget der bare skal opleves?

Fra : Casper

Dato : 15-05-08 02:55

Hvis du bestiller billet til tunnelen tidligt kan det fåes noget
billigere. Jeg har hørt om priser helt ned til omkring 25GPB retur (3
- 4 mdr. i forvejen).

Ang. at køre fra Calais til Salzburg tager i omegnen af 10 - 12 timer,
afhængig af hvilken vej du tager.

En ting som nogle glemmer 42km/t over hastigheds grænsen i Frankrig
hvor man bliver stoppet vil betyde at du skal tage toget resten af
vejen.

Casper

Fra : LasseNC

Dato : 15-05-08 07:59

On May 15, 9:54 am, Casper <casperghs...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> En ting som nogle glemmer 42km/t over hastigheds grænsen i Frankrig
> hvor man bliver stoppet vil betyde at du skal tage toget resten af

Det var sku da egentlig meget rart og vide :)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-05-08 13:29

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> - Et værelse på gasthaus på landet koster sjældent over 450,-kr.
> Med motorcykel på autozug, kan strækningen langfra gøres til dé 1000,-kr

Men du glemmer 800 km slid på (bag)dæk og motorcykel.

Regner man slid på motorcyklen og afskrivning på 800 ekstra km med, så
er det faktisk ikke så meget dyrere.

For et par år siden kørte jeg Hamborg-München retur for ca. 2300. Det
regner jeg for at være en væsentlig bedre investering end en kedelig
køretur ad Autobahn, som bare giver et fladt bagdæk. Samtidig var vi så
i bjergene næste morgen kl. 10, og helt udhvilede og klar til at nyde de
fede veje.

Jeg er ikke i tvivl, jeg tager også biltoget næste gang.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Casper

Dato : 23-05-08 07:59

> Det var sku da egentlig meget rart og vide :)

Jeg ved ikke hvad det er i Belgien, men som udlænding er det noget
dyrere, og i Holland får man lov til at gå hvis man over skrider med
50km/t (eller 30km/t hvis man køre som en idiot).

Casper

Fra : Casper

Dato : 23-05-08 08:08

> Mit bedste bud, omend lidt dyrt, ville være hvis jeg kørte ind i
> frankrig via Calais tunnelen, videre til Düsseldorf og derefter med
> biltog til Salzburg.

Jeg ved ikke hvor lang tid det tager med biltog fra Dusseldorf til
Munchen, men jeg ved at det tager i omegnen af 6 timer at koere (jeg
har gjordt Neukirchen (Østrig) - Rotterdam et par gange som er 1100km,
og det tager omkring 10 timer), hvilket ikke er så slemt. Problemet er
at du skal fra Frankrig til Dyskland, og det tager noget tid. Jeg vil
skyde paa at du sikkert skal bruge omkring lige saa meget tid paa at
komme til Dusseldorf som du skulle bruge paa at komme det meste af
vejen til Munchen.

Casper

Fra : Armand

Dato : 23-05-08 20:02

Casper skrev:

> [...]
> Munchen, men jeg ved at det tager i omegnen af 6 timer at koere (jeg
> har gjordt Neukirchen (Østrig) - Rotterdam et par gange som er 1100km,

Og dét rører ved et andet problem: Kigger man på DB's nattogs-net. så
udgår det på det nræmeste fra Hamborg og Hannover og uden at have
kontrolleret så er der næppe nogen forbindelse diagonalt ned gennem
Tyskland fra NV.
At sigte mod Hamborg/Hannover for at undgå at køre er nok rigeligt
paradoksalt :-|

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-05-08 21:56

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

> Hvis motorcyklem ikke må blive slidt, så lej en ny hvert år :-\

Jeg kører skam 15.000 km/år så jeg synes nok jeg får slidt det jeg skal
på min MC. Jeg har fx lige kørt 500 km i denne weekend.

Men derfor synes jeg nu stadig at det er kedeligt at slide mine fine
sportsdæk firkantede på autobahn når jeg i stedet kan nyde en god øl i
biltoget og efterfølgende få en god nats søvn, så man er helt klar til
de sjove bjergveje.

> Hvordan kan det være at tyskland altid forbindes med Autobahn???

Det er vel fordi destinationen for mit vedkommende var Alperne og
Dolomitterne. Så er det ikke så fedt at bruge 2-3 dage på at køre derned
og 2-3 dage på at køre hjem igen.

Jeg har skam kørt på små veje i Nordtyskland og ved at der også er nogle
fine veje, men det hjælper ikke ret meget, hvis jeg gerne vil hurtigt
til Østrig.

> Er GPS så udbredt [...]

Nej, ikke hos mig - selv om jeg da har overvejet at købe en nu når de er
blevet så billige som de er.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-05-08 10:39

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Min makker skulle have nye sutter på sin 650 v-strom og vi sad og regnede på
> at det (hvis de kører ligeså mange km som originalerne) kostede ca 24 øre pr
> km i dæk.

Jeg har et sæt Pilot Power liggende til min MC - de kostede ca. 1.800
kroner hos Reifenversand. De gamle har kørt 11.000, og kan nok 1-2.000
endnu. De endnu ældre (Metzler portec M-1 foran og Roadtec Z6 bagpå)
holdt 15.000 og kostede vist også ca. 1.800 kroner.

Så jeg kører vist dæk ca. det halve af din makker. Det skal så
retfærdigvis siges at jeg ikke har udgifter til montering ud over min
egen tid.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*