Dagens GDS servicemeddelelse.
Fra : Torben Scheel

Dato : 13-05-08 09:26

Laver man sin egen centerspacer til baghjulet lidt (~0,3mm) for kort, så
holder hundedyre Koyo lejer kun ca. 600km. Ved 650km er der tydelige
lyde ved lav hastighed og i fodhvilerne mærkes de dårlige hjullejer. Der
var let slup at mærke i hjulet ved 700km.

Nu er spaceren forlænget med 0,7mm, og nye SKF lejer monteret (det var
hvad Mekonomen havde hjemme på en lørdag).

Det var nødvendigt med hjemmelavet spacer pga. anden akseldiameter.

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 13-05-08 15:13

Torben Scheel wrote:
> [...]
> hvad Mekonomen havde hjemme på en lørdag).
>
> Det var nødvendigt med hjemmelavet spacer pga. anden akseldiameter.

Du ku' jo bare have købt lejer med større aksial tolerance,
selv om jeg tvivler på at du kan få dem helt op til 0,15.

..3 for kort, nu har du forøget med .7, så må vi håbe
at SKF lejerne har en tolerance på .2

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-05-08 16:26

Ole wrote:

> Du ku' jo bare have købt lejer med større aksial tolerance,
> selv om jeg tvivler på at du kan få dem helt op til 0,15.

Bare det at købe 6204 2RS på en lørdag var en længere "løben spidsrod",
så mere specielle lejer er ikke et ønske

> .3 for kort, nu har du forøget med .7, så må vi håbe
> at SKF lejerne har en tolerance på .2

Nø, de kommer bare ikke helt ind til anlægsfladen - nu må vi se om det
giver problemer.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 13-05-08 17:44

Ole skrev:

> .3 for kort, nu har du forøget med .7, så må vi håbe
> at SKF lejerne har en tolerance på .2

For langt mellemrør er ikke kritisk på samme måde: Det bevirker blot at
yderringen(e) ikke kommer helt i bund i lejepasningen, hvorimod at det
korte mellemrør betyder at yderingen(e) sætter sig i bund og
inderringene bliver yderligere sammenspændt :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-08 16:38

On Tue, 13 May 2008 10:25:35 +0200, Torben Scheel wrote:

> Nu er spaceren forlænget med 0,7mm, og nye SKF lejer monteret

Og så huskede Du kun at "klemme" lejerne så langt ind i navet at spaceren
stadig kan rotere frit ?!

Egentlig er det jo en syg konstruktion, ideelt set skulle det jo være ét
sporkugleleje, og to rullelejer der skulle til. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-05-08 16:42

Orla Pedersen wrote:

> Og så huskede Du kun at "klemme" lejerne så langt ind i navet at spaceren
> stadig kan rotere frit ?!

De blev slået i til de holdt spaceren på plads, men ikke hårdt, og
lejecentre og aksel kunne rotere frit, ja. Min tankegang var at de
skulle så langt ind som muligt, idet akslen jo spænder centrene mod
hinanden, og komprimerer min spacer en anelse.

> Egentlig er det jo en syg konstruktion, ideelt set skulle det jo være ét
> sporkugleleje, og to rullelejer der skulle til. :-/

Prisoptimering velsagtens.. konstruktionen er jo tilstrækkelig til
MC'ers levetid i lande uden særskatter.

--
vh
Torben