Digital kompas
Fra : Benjamin

Dato : 12-05-08 14:11

Jeg skal ud på tur til sommer og vil pga. studenterøkonomien spare
hvor det nu er muligt. I sommers havde jeg og drengene stor glæde af
GPS'ens kompasfunktion, som egentlig var det eneste vi brugte den til.
Nu findes der også digitale kompas, men hvordan fungerer de? Det ville
spare mig for en del penge (noget med et tilbud på Illustreret
Videnskab og så sådan en gang kompas for en 59 kroner...), men vil
magneterne fra tanktasken ødelægge visningen? De er jo ret kraftige,
og havde tænkt mig at have den liggende ved kortet i tanktasken...

Vh Benjamin, der også tager imod almisser hvis man ikke kan svare,
hehe

Fra : OZ3BTO

Dato : 12-05-08 22:34

"Benjamin" <skateyoung@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

----------------------------

De er lige til at lukke op og skide i .. Undskyld sproget men sådan er det

Der ligger en her i Billund du må få helt gratis

Fra : SB

Dato : 13-05-08 07:54

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> De er lige til at lukke op og skide i .. Undskyld sproget men sådan er det
>
> Der ligger en her i Billund du må få helt gratis

Da jeg for år tilbage legede sportsdykker, da kunne man købe et digital
kompas, og af praktiske grunde var det jo også vandtæt
tror dog ikke det er billigere end en billig navigator, som du jo også kan
vælge at lade køre som kompas

Søren

Fra : OZ3BTO

Dato : 13-05-08 10:51

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kompas, og af praktiske grunde var det jo også vandtæt
> tror dog ikke det er billigere end en billig navigator, som du jo også kan

De digital kompasser der følger med div. blade kan bestemt ikke samlignes
med dem der bliver brugt til dykning (Er selv dykker)

De viser så meget forkert at det bla. er umuligt at indstile parabol efter
dem .. Ellers noget jeg er ret hård til med alm. kompas

Fra : Morten Pedersen

Dato : 13-05-08 09:10

grundreglen for et almindeligt kompas er at man skal holde det ud i strakt
arm væk fra kroppen, hvis man bærer noget der er magnetisk, for at få en
korrekt visning.

Jeg gætter på at de digitale kompasser er MINDST ligeså følsomme, så det
ville nok ikke være en super løsning.

Hvis du kun skal bruge det til en generel retning, så er solen såmænd ligeså
god at køre efter og der er i hvert fald ingen fejlvisning

Jeg tror du vil få bedre navigation ud af at have en kort ovenpå tanktasken.

mvh
Morten

Fra : Benjamin

Dato : 13-05-08 03:26

On 13 Maj, 10:10, "Morten Pedersen" <mor...@stargates.dk> wrote:
> [...]
> korrekt visning.
>
> Jeg gætter på at de digitale kompasser er MINDST ligeså følsomme, så det

Var også lidt det jeg frygtede. Tænkte det kunne være at der var et
smart digitalt trick, men det trick er vel at bruge GPSsatelitter...
Kan være jeg finder en Garmin V på dba eller lignende, den havde vi i
sommers, er billig og vandtæt.

Tak for svarende! Så sparede jeg da indtil videre 59 kroner

Vh Benjamin