/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tomgang kold/varm/varmere motor?
Fra : M.L.


Dato : 12-05-08 07:31

Hej NG,

Jeg har bemærket at når jeg har kørt min CBR600F3 driftsvarm (d.v.s.
vel ca. 4-6 km blandet bykørsel) og chokeren selvfølgelig er taget af,
har den en tomgang der nu er 13-1400 omdrejninger/min. Dette gælder
også hvis jeg kører længere ture med lav hastighed (under 80). Men
hvis jeg så kører et stykke på motorvej hvor den får lov at lave lidt
i alle gearene, og f.eks. så kører ind på en tank, er tomgangen
pludselig stabil omkring 15-1600 - altså steget lidt.

Hvad skyldes det? Umiddelbart kan jeg ikke forklare det - men et skud
kunne være noget med at en meget varm motor får luften til at udvide
sig allerede på vej ned i karb., hvilket vel giver en federe blanding
(mindre luft), altså en form for choker-effekt = lidt højere idle.

Det er ren nysgerrighed - den kører såmænd fint nok

/ML

 
 
Jansen (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Jansen


Dato : 13-05-08 00:01

"M.L." <morten.langer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:d788fa51-2154-4773-8425-2761bd47233a@l42g2000hsc.googlegroups.com...
Hej NG,

Jeg har bemærket at når jeg har kørt min CBR600F3 driftsvarm (d.v.s.
vel ca. 4-6 km blandet bykørsel) og chokeren selvfølgelig er taget af,
har den en tomgang der nu er 13-1400 omdrejninger/min. Dette gælder
også hvis jeg kører længere ture med lav hastighed (under 80). Men
hvis jeg så kører et stykke på motorvej hvor den får lov at lave lidt
i alle gearene, og f.eks. så kører ind på en tank, er tomgangen
pludselig stabil omkring 15-1600 - altså steget lidt.

Hvad skyldes det? Umiddelbart kan jeg ikke forklare det - men et skud
kunne være noget med at en meget varm motor får luften til at udvide
sig allerede på vej ned i karb., hvilket vel giver en federe blanding
(mindre luft), altså en form for choker-effekt = lidt højere idle.

Det er ren nysgerrighed - den kører såmænd fint nok

/ML

Kunne måske også skyldes at tændrørene er brændt rene af motorvejskørslen,
i modsætning til bykørsel, hvor du måske kører i for højt gear?
Mvh Jansen



Jim Andersen (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 13-05-08 10:20

Måske noget bliver varmt og udvider sig, så der bliver suget falsk luft ind?

/jim



Jens Jacob Bager Jen~ (18-05-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-05-08 08:01

> når min CBR600F3 er driftsvarm (d.v.s.ca. 4-6 km) er
> tomgang der nu er 13-1400 omdrejninger/min.
> hvis jeg kører motorvej et langt stykke er tomgangen
> omkring 15-1600 - altså steget lidt?

Hej MJ

Det er fordi din MC ikke er driftsvarm efter 4-6km. Oliens temperatur
følger ikke vandtempetaturen, men er noget forsinket. Den højere tomgang
kommer bla. fra den mindre friktion i den nu varmere og dermed tyndere
olie.

Tomgangen justeres ind ved gennemvarm motor. Altså skal den lidt ned i
dit tilfælde.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Armand (18-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-05-08 11:12

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> når min CBR600F3 er driftsvarm (d.v.s.ca. 4-6 km) er
>> tomgang der nu er 13-1400 omdrejninger/min.
>> hvis jeg kører motorvej et langt stykke er tomgangen
>> omkring 15-1600 - altså steget lidt?
>
> Det er fordi din MC ikke er driftsvarm efter 4-6km. Oliens temperatur
> følger ikke vandtempetaturen, men er noget forsinket. Den højere tomgang
> kommer bla. fra den mindre friktion i den nu varmere og dermed tyndere
> olie.
Bl.a. for CBR600s er det tilfældet at olien køles af kølevandet.
Almindeligvis foregår denne køling qua en varmeveksler der er monteret
mellem motorblok og oleifilter, men på CBR600 foregår det mere tydeligt
ved at den har en indkapslet oliekøler monteret forrest på motorblokken,
hvorigennem der passerer kølevand.

sammenholdet af olie og kølevand, gør som nævnt at olien holdes nede på
omtrent samme temperatur som kølevandet; men det modsatte er også
tilfældet under opvarmningsperioden: Kølevandets stigende temperatur er
med til at varme motorolien op!
Med andre ord: indenfor få grader, kan man regne kølevandstermometeret
for at dække olietemperaturen også!

Hvorvidt at kølevandstermometeret er oppe på indikering af driftsvarm
efter 4-6 km er en anden sag; meen som jeg erindrer det (Barbie'n har
kun lige prøvekørt sit bye bagdæk i år) skulle dét nok være tilfældet :-/
>
> Tomgangen justeres ind ved gennemvarm motor. Altså skal den lidt ned i
> dit tilfælde.
>
Under alle omstændigheder skal tomgangen justeres efter den højeste
forekomst, derved at det er ved den varmeste temperatur man mest vil
benytte motoren.

DEt eneste der lige mangler at at ML bekræfter at det ikke er sådan at
omdrejningerne atter falder hvis der køres lidt bykørsel efter det
nævnte stykke motorvej!?

--
Armand.

Jens Jacob Bager Jen~ (18-05-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-05-08 17:06

>> Det er fordi din MC ikke er driftsvarm efter 4-6km. Oliens temperatur
>> følger ikke vandtempetaturen, men er noget forsinket.


> CBR600 har en indkapslet oliekøler monteret, hvorigennem der passerer
> kølevand.
>
> sammenholdet af olie og kølevand, gør som nævnt at olien holdes nede
> på omtrent samme temperatur som kølevandet; men det modsatte er også
> tilfældet under opvarmningsperioden: Kølevandets stigende temperatur
> er med til at varme motorolien op!
> Med andre ord: indenfor få grader, kan man regne kølevandstermometeret
> for at dække olietemperaturen også!

Desværre. Jeg har kørt med olietemperaturmåler på min CBR, og kølevandet
og olien følges ikke ad. Olietemperaturen er forsinket. Prøv selv at mål
efter.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408524
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste