"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:891g24dvapctul1gb5qrbf61k7ftlbihjh@4ax.com...
> On Mon, 12 May 2008 10:32:04 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
> dette_@get2net.dk> wrote:
Hej Steen; tak for dit udførlige svar.
> Synkronisering, tomgangsblanding og køreblandingsforhold har kun meget
> lidt med hinanden at skaffe.
Jeg er nok lidt farvet af især det amerikanske XJ-forum, hvor det er meget
"moderne" at synkromisere og i samme arbejdsgang, vha. Colortune, stille
tomgangsblandingen (måske fordi det er nemt)?
> Synkroniseringen er grundindstillingen for at spjældene i alle
> "ånderør" står ens, således at alle cylindere arbejder ens, hvilket
> specielt har betydning ved tomgang og meget lave omdrejninger.
> Synkronisering kan foretages med et vakuummeter (Kviksølvsøjler - Fy
> da).
Jeg bruger, som nævnt, Carbtune:
http://www.carbtune.co.uk/c.com/index.html - syns det fungerer udmærket,
selv om nogle har problemer med at metalsøjlerne "sætter sig" - i det
mindste er det giftfrit...
> Tomgangsblandingen har (næsten) udelukkende betydning ved tomgang, men
> tomgangssystemet er også mere eller mindre med i hele registeret - På
> nogle karburatortyper mere end andre.
> Tomgangssystemet har også betydning der hvor karburatoren listes fra
> tomgang til at hovedsystemet tager over, som f.eks. når der listes
> rundt om et hjørne.
> Tændrørene er ingen "god" indikator for tomgangsblandingen.
> Tomgangsblandingen stilles med en CO måler i udstødningen.
> På moderne motorer kan CO tallet pines under 1, de fleste motorer et
> tilfredse med 1,5 - 2,5 og gamle knallerter som mine vil helst over 3.
> Hvis motoren knalder meget i udstødningen under motorbremsning eller
> påløb er tomgangsblandingen for mager.
I mangel af adgang til en CO måler har jeg så i første omgang brugt
Colortune:
http://www.carbtune.co.uk/c.com/colortune.html
- men pga. førnævnte problemer med falsk gnist og svært ved at se farven
ordentligt (skyldtes nu nok at jeg havde for travlt - det var inden jeg fik
sindsro ved at rigge et par blæsere op på maskinen) prøvede jeg metoden med
at justere efter højeste omdrejningstal
- men havde nu tænkt på, næste gang cyklen kom forbi et værksted at få
efterchecket mine "øreindstillinger" vha. CO måling.
> Hovedsystemet har i princippet tre områder at stille
> blandingsforholdet i.
> Lav-, mellem-, og bundgas.
> Først stilles bundgas, og her er det udelukkende hoveddyssen der skal
> pilles ved.
> Her kan du bruge "tændrørsmetoden" - Man tager et stykke motorvej,
> brænder modellen af med bundgas - For enden af den valgte
> teststrækning kobles der ud og motoren slukkes på dødmandsknappen.
> Rul ind på en rasteplads og skru tændrørene ud.
> De bør nu være let "chokoladebrune".
> Når det er på plads, tages turen med halv gas, og nu er det nålehøjde,
> nålediameter, nålekonusitet eller strålerørsdiameter der stilles, idet
> det er nålen der er ansvarlig for blandingsforholdet i mellemområdet
>
> Hvis du efter at det er på plads stadig er indehaver af et førerbevis
> kan du fortsætte med 1/3 gas.
> Her er det udskæringen i spjældet der skal fifles med.
> Det er dog sjældent at der er nogen der koncentrerer sig om det.
> Man tager normalt det kompromis man kan nå med nålen.
>
> Tændrørsmetoden er særdeles usikker, og bør egentlig kun anvendes som
> en grov kontrol.
> OK nok, i min ungdom benyttede vi udelukkende den metode, men det var
> også længe før adgangen til et rullefelt var almen.
> Nu hvor rullefelter er tilgængelige vil jeg anbefale at
> "karburatortuning" foretages i et sådant.
> Her måles det aktuelle blandingsforhold i hele registeret og ved
> forskellig belastning med en lambdasonde i udstødningen - Det er det
> tætteste man kommer på det perfekte.
> Resultatet er under alle omstændigheder betydeligt bedre end hvad man
> kan fuske sig til på landevejen ved at kigge på tændrør, og så tager
> en rullefelttest kun ca. 10 min. (OK, skal der justeres løber det op i
> timer - Nogle cykler værre end andre).
>
> Og så har rullefeltet den fordel at man ikke sætter sit førerbevis i
> fare - På den konto altså
>
> Jeg husker stadig de dage hvor vi ordnede den slags på Ringvej 3 fra
> Ejby til Herlev med 150+, men det var også før
> hastighedsbegrænsningerne sneg sig ind på os.
Mine forsøg med tomgangsskruerne skyldes som nævnt at jeg ud fra tændrørenes
(manglende) farve (de kom i i marts, glemte jeg at skrive i første post, og
har kørt ca 1000 km) var bange for for mager blanding - men af dit indlæg,
og hvad jeg ellers har læst (bl. a. dette
http://www.factorypro.com/tech/carbtun.html ) kan jeg godt se at der er
andre områder, der har indflydelse på blandingsforholdet - ud over de nævnte
også svømmerhøjde, f. eks.
Desuden har jeg sat et ekstra benzinfilter i efter benzinhanen og er
efterfølgende blevet i tvivl om, hvorvidt det tillader tilstrækkeligt flow -
har ingen indikationer af, at det ikke gør, blot de rene tændrør....
Jeg har ikke oplevet knalden i udstødningen og mangler at nærlæse
Factorypro´s guide for ud fra cyklens respons at kunne bedømme blandingen.
Bottom line - kan man ud fra billedet af mine tændrør udlede noget som helst
om blandingsforhold?
- Hvis ja må jeg søge videre (jeg har f. eks. ikke haft toppen af
karburatorerne og véd ikke, om dyser/nåle etc. følger originalspecs.) og vil
så bestemt overveje at få den checket på et rullefelt).
- hvis nej, kan jeg så glæde mig over, at cyklen kører bedre efter min
synkronisering og ihvertfald ikke soder rørerne til
Igen tak for dit svar,
--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/