Sucati Katana - nu med 50% mere mislyd..
Fra : Morten Stud

Dato : 06-05-08 05:33

Hej allesammen

Min GSX1100EF motor har tillagt sig Ducati raslelyd, og det klæ'r den
slet ikke. Jeg lagde mærke til lyden kort efter en halvkraftig
acceleration (væk fra en tosse i en madkasse, der ikke havde forstået
det med sikkerhedsafstand). Desværre var min motor ikke helt
gennemvarm, hvilket, pr defination, betyder at koblingen slipper ved
6-7000omdrejninger.

Jeg står nu med en rasle-agtig lyd, som jeg syntes, lyder som om den
kommer fra cylindrene. Rasleriet overtager nærmest fuldstændigt
"lydbilledet", lige omkring det punkt, hvor man sætter igang fra
start. Altså 1.gear og så øjeblikket hvor motoren får trukket maskinen
i bevægelse. I 3.gear hører jeg også tydeligt raslen, men ikke rigtigt
i de andre gear. Dog er den tydelig, hver gang jeg kobler ud for at
skifte gear.

Er der nogen, der tør gætte på, hvad jeg har rodet mig ud i?

På forhånd tak
Morten - der drømmer om nyere og mere driftsikre mc'er :)

Fra : Hekto

Dato : 06-05-08 20:53

On Tue, 06 May 2008 04:32:30 -0700, Morten Stud wrote:

> [...]
>

> På forhånd tak
> Morten - der drømmer om nyere og mere driftsikre mc'er :)

Noget med koblingen? Slidt koblingsskål? Løst koblingsnav?

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Fra : Morten Stud

Dato : 06-05-08 14:08

On 6 Maj, 21:53, Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> wrote:

> Noget med koblingen? Slidt koblingsskål? Løst koblingsnav?
>
> --
> /Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie-

Hej Hekto

Tak for svaret. Jeg håber du har ret. Jeg syntes bare ikke, det lyder
som om det kommer fra koblingen. Jeg har leget stetoskop med en
skruetrækker og syntes desværre, lyden er kraftigst ved cylindrene.
Jeg kan dog meget let tage fejl (det er set før).
Det ville være rigtigt ærgeligt at skulle skille motoren ad lige nu,
hvor vejret er så godt...

Skruzuki.. Man skulle ha' sig en duc' hvor lidt rasleri er godartet ;)

Morten

Fra : Morten Stud

Dato : 07-05-08 08:44

On 6 Maj, 13:32, Morten Stud <stu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> skifte gear.
>
> Er der nogen, der tør gætte på, hvad jeg har rodet mig ud i?

Nå, nu er jeg blevet en anelse klogere på min motorlyd. Jeg har til
eftermiddag undersøgt lyden lidt nærmere med mc'en i frigear. Lyden
kommer hvis jeg giver noget gas, og ved nogle bestemte omdrejninger,
høres den som en slags resonans-agtig sitrende lyd. Minder mig lidt om
en højtaler der er i stykker.

Jeg har haft pillet kædestrammeren ud og tjekket den. Ikke noget at se
her. Jeg har været bag generatordækslet for at tjekke for løst
svinghjul og/eller starterdrev.
Jeg har åbnet koblingen og pillet pladerne ud. Jeg syntes ikke der er
noget at bemærke ved pladerne. Den ydre koblingskål ser umiddelbart
pæn ud. Den kan bevæge sig 1 mm eller 2 ud/ind. Den indre koblingsskål
(hvad kaldes den? koblingsnav?) kan jeg heller ikke se noget
mistænkeligt ved. Den kan bevæge sig lidt mere ud/ind og "vippe" lidt.
Det har jeg på fornemmelsen er helt normalt?

Jeg har allieret mig med en bekendt, der har et hjemmelavet
specialværktøj til at pille den store møtrik af (jeg beklager, jeg
aner ikke hvad den hedder, men I ved sandsynligvis, hvad jeg mener :),
så jeg kan få et kig bagved koblingsskålen. Det er vist ofte her man
finder årsagen til koblingsstøj....eller hvad?

Hvad syntes I, det lyder som om, jeg slås med? Slipper jeg med
koblingen, eller passer min "lydbeskrivelse" med andre og værre
problemer?

På forhånd tak
Morten

Fra : Morten

Dato : 07-05-08 21:05

"Morten Stud" <studen@gmail.com> wrote in message

> [...]
>kommer hvis jeg giver noget gas, og ved nogle bestemte omdrejninger,
>høres den som en slags resonans-agtig sitrende lyd. Minder mig lidt om

Pokkers også. Den lyd har taget fusen på mig. Jeg har idag haft den "indre
koblingsskål ude, og det var ikke noget kønt syn:
http://katana1135.dk/Oldskool/drum.JPG . Nå, det var jo nok meget godt
liiige at få skiftet den :)

Desværre er det ikke slut med rasleri af den grund. Jeg må trække lidt i
land med resonansen - den har sgu nok altid været der i et eller andet
omfang. Måske forstærket af kåbe og hvad ved jeg.
Næh, selv med skiftet koblingskål, rasler den på livet løs. Allermest ved
brug af motorbremse. Hvis jeg under en motorbremsning trækker koblingen,
forsvinder lyden straks, men kommer igen når jeg holder stille i frigear.
Når jeg så starter igen fra holdende position, rasler den løs i samme
øjeblik motoren skal trække mig igang. Egentlig er det nok når, den
sejtrækker at den rasler (samt motorbremser og tomgang) - høh, er der noget
tilbage? ;)

Det lyder lidt som en enkelt ært der racer rundt i en blikdåse. Da jeg igår
oplevede fejlen første gang, så jeg umiddelbart for mig, at der lå noget og
raslede rundt i et af forbrændingskamrene.... Mon dog.

Nå, jeg kan ikke blive ved med at skrive med mig selv. Er der slet ikke
nogen af de herrer, der kan hjælpe en rookie? :)

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 21:45

On Wed, 7 May 2008 22:04:50 +0200, Morten wrote:

> Pokkers også. Den lyd har taget fusen på mig. Jeg har idag haft den "indre
> koblingsskål ude, og det var ikke noget kønt syn:
> [...]

Lurede godtnok lige da Du skrev at navet sad løst. Det skal det nemlig
ikke, men det er vel en gummi shockkobling, som har opgivet ævred.

> Det lyder lidt som en enkelt ært der racer rundt i en blikdåse. Da jeg igår
> oplevede fejlen første gang, så jeg umiddelbart for mig, at der lå noget og
> raslede rundt i et af forbrændingskamrene.... Mon dog.

Det lyder mere og mere af et defekt plejstangsleje, eller et flækket skørt
på et stempel......

Løb den meget højt op i omdrejninger da koblingen gled ?

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Morten

Dato : 07-05-08 22:05

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:e97pobe2hhtz$.1c2y5nwdqzghq.dlg@40tude.net...

> Lurede godtnok lige da Du skrev at navet sad løst. Det skal det nemlig
> ikke, men det er vel en gummi shockkobling, som har opgivet ævred.

Heh. Ja, hvad ved jeg. Jeg har ikke haft fingrene i sådan en før, og aner
ikke hvordan den skal "føles". Det er vist en temmeligt almindeligt fejl på
de store GSX motorer. Min kammerat forventede simpelthen at se den, når
koblingsskålen var kommet ud. Min shockkobling fejler vist ikke noget (må
hellere lige dobbelttjekke i morgen)

> Det lyder mere og mere af et defekt plejstangsleje, eller et flækket skørt
> på et stempel......
>
> Løb den meget højt op i omdrejninger da koblingen gled ?

Kedeligt! Jeg er vant til, at den kan finde på at slippe, så er rimeligt rap
til at trække koblingen med det samme, men den nåede da at brøle et
splitsekund. Vel omkring 8-9000omdrejninger

Foruden skaden på den inderste koblingsskål (hedder den det?), kan der også
være en fejl på den yderste. Det skulle vist også være en meget almindelig
fejl på disse motorer. Noget med nogle nagler og fjedre, der kan blive løse.
Jeg tvivler efterhånden på, at det er det jeg står med, men jeg er nok nødt
til at pille koblingen ud og tjekke for en sikkerheds skyld.

Som jeg skrev tidligere, har jeg tjekket kædestrammeren. Den så umiddelbart
ud til at fungere ordentligt, men måske kunne jeg være heldig, at rasleriet
alligevel skyldtes knastkæden? Jeg ved ikke hvordan knastkæde-raslen lyder,
så det er jo lidt svært at udelukke!?

Morten
http://dfmc.dk/?id=699

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 06:27

On Wed, 7 May 2008 23:04:51 +0200, Morten wrote:

> Min shockkobling fejler vist ikke noget (må
> hellere lige dobbelttjekke i morgen)

Er det ikke ødelagt gummi, der ses på dit foto ? For så ér det en
shockkobling, blot indbygget i et koblingsnav. Og den ser altså defekt ud
:-/

At der så også er en shockkobling i baghjulsnavet er en anden sag

Fra : Morten Stud

Dato : 08-05-08 08:05

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:xzi66gmplxqy.j4eu8pa1lhrh.dlg@40tude.net...
> [...]
> :-/
>
> At der så også er en shockkobling i baghjulsnavet er en anden sag

Nu bliver jeg først forvirret. Billedet viser ikke en shockkobling, men en
flækket/revnet flade. Den opfører sig lidt som en shockkobling - det er bare
metal mod metal :(
Den skål er skiftet!!

Jeg misforstod dig, og troede at du mente, at min koblingsskåls død havde
noget at gøre med shockkoblingen i baghjulet. :)

Mvh
Morten

Fra : Morten Stud

Dato : 08-05-08 20:55

"Morten" <studen@gmail.com> wrote in message

> [...]
> igår oplevede fejlen første gang, så jeg umiddelbart for mig, at der lå
> noget og raslede rundt i et af forbrændingskamrene.... Mon dog.

Har jeg fundet min "sound"? http://www.katana1135.dk/rattle.wmv (3,6MB)

Lyden er måske lidt ekstra høj, da kameraet jo er stukker helt ind i
koblingshuset, men ellers er den god nok. Den metalliske raslen passer meget
godt på, det jeg hører under ovenstående forhold (motorbremse, udkobling,
sejtræk). Dog havde jeg efterhånden fået overbevist mig selv om, at lyden
måtte komme fra cylindre/topstykke. Hvad mener I? Er jeg på sporet?
Så vidt jeg kan se i min manual skal krumtapshuset åbnes for komme til dette
leje. Er der nogen der kan be- afkræfte det? Hvis det er tilfældet, er jeg
så et skarn, hvis jeg kører lidt videre med det? Udgør det en
sikkerhedsrisiko? Kan man afhjælpe rasleriet ved at proppe godt med fedt ind
i lejet (jeg presser den lidt, jeg ved det godt :)
Læg mærke til, at lejet roterer ganske lydløst mod uret (som er
rotationsretningen ved kørsel), og larmer mere med uret. Vel ikke så
mærkeligt, eller hvad?

Og så en lille hygge historie fra garagen: Da jeg tidligere idag havde
ventildækslet af patienten, fik jeg den geniale idé at få repareret min 2
knastaksel overfald (lejebukke). Alu-gevindene til ventildækselboltene var
tæt ved ikke-eksisterende, så helicoils måtte der til. Da jeg løsnede
boltene til overfaldene, skete det der ikke måtte ske: Der knækkede
selvfølgelig en bolt :(
Jeg fik derfor fornøjelsen af at stå og bore i boltstump direkte ned i
topstykket, med spånerne flyvene om ørene.. Herligt ;)
Det mærkelige er, at næsten alle 8 bolte jeg har skruet op, er mere eller
mindre beskadigede. Endnu en decideret knækket, og flere andre med sideværs
"forskydning" af nederste halvdel af bolten. Hvad foregår der? Jeg har
spændt med moment, da jeg monterede top og knastaksler, så jeg syntes ikke,
det kan være min skyld? Måske glemte jeg at give fedt. Kan
"afspændingsøjeblikket" (hvor bolten løsnes det første lille kritiske
stykke) resultere i en sådan forskydning af den nederste halvdel af bolten?

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 22:05

On Thu, 8 May 2008 21:55:04 +0200, Morten Stud wrote:

> Har jeg fundet min "sound"? http://www.katana1135.dk/rattle.wmv (3,6MB)

Mon ikke bare at det er almindelig gearkasse raslen fra gearhjul,
klokoblinger mm. :-/ Og helt uden betydning. Har kun set, ikke lyttet, men
gearkasser skramler.

> Hvad foregår der? Jeg har
> spændt med moment, da jeg monterede top og knastaksler, så jeg syntes ikke,
> det kan være min skyld? Måske glemte jeg at give fedt.

Eller også har Du smurt med olie hvor momentet var opgivet tørt :-/ Eller
din momentnøgle er helt ude i "skoven".

Fra : Morten Stud

Dato : 11-05-08 19:01

On 8 Maj, 23:05, Orla Pedersen
> [...]
>
> Mon ikke bare at det er almindelig gearkasse raslen fra gearhjul,
> klokoblinger mm. :-/ Og helt uden betydning. Har kun set, ikke lyttet, men

Hej Orla

Jo, du har nok fuldstændigt ret i, at det bare var "almindelig"
gearkasse-raslen. Dog havde jeg en bekendt med en identisk motor, til
at lave samme test, og han kunne ikke frembringe lyden.

Årsagen til rasleriet er nu identificeret til at defekt
starterkobling. Én af rullerne må være smadret/kæntret og har ligget
og raslet rundt i starterkoblingen. Den har startet fint alligevel
indtil her til aften. Det resulterede i lidt skrueri på en
tankstation, da starterkoblingen pludselig ikke ville "slippe taget
igen" og trak startmotoren med rundt.
Jeg fik pillet tandhjulet, der forbinder startermotor og
starterkobling, ud, og kunne på den måde komme hjem.

Jeg fik så også lært, at man er et kæmpe kvaj, hvis man starter en
motor uden generatordæksel monteret.... Jeg skulle jo "bare lige" se
et kort øjeblik :)

Nå, rasleriet er væk (den raslende rulle sidder nu åbenbart i spænd)
og jeg er glad og olieindsmurt

Morten

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-05-08 14:37

"Morten Stud" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 8 Maj, 23:05, Orla Pedersen
> [...]

et kort øjeblik :)

Nå, rasleriet er væk (den raslende rulle sidder nu åbenbart i spænd)

Husk, Den der smør' godt kør' godt.

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-08 15:59

On Sun, 11 May 2008 18:01:17 -0700 (PDT), Morten Stud wrote:

> Jeg fik så også lært, at man er et kæmpe kvaj, hvis man starter en
> motor uden generatordæksel monteret.... Jeg skulle jo "bare lige" se
> et kort øjeblik :)

Ahædr ;-D Godt at Du fandt fejlen