Kan man bore i titanium med hss bor ???
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 04-05-08 14:02

Pga en knækket bolt skal jeg muligvis bore et 8 mm. hul i en titanium
flange, er der nogen problmer i det ??

--
MVH

Peter Jakobsen

Fra : Jan Bachman

Dato : 04-05-08 14:34

On Sun, 4 May 2008 15:01:48 +0200, "Peter Jakobsen"
<thisisnotvalid@nu.com> wrote:

>Pga en knækket bolt skal jeg muligvis bore et 8 mm. hul i en titanium
>flange, er der nogen problmer i det ??

Dit spørgsmål kan jeg ikke hjælpe med, men start med at prøve om du
kan få den knækkede stump ud. Hvis der er plads til et par møtrikker
på stumpen, så kan du spænde dem sammen, og med lidt held dreje
stumpen ud. Alternativt kan man bore et mindre hul midt i stumpen, og
så bruge en "skrueuddriver" med modsat gevind til at skrue stumpen ud.

/Jan

Fra : F.Syndergaard

Dato : 04-05-08 16:06

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse

> [...]
> stumpen ud. Alternativt kan man bore et mindre hul midt i stumpen, og
> så bruge en "skrueuddriver" med modsat gevind til at skrue stumpen ud.

At bore i en flange af titanium vil indebære at du køber et ordentlig bor.
Fortæl din værktøjshandler hvad du skal bore i. Korrekt hastighed. Dernæst
masser af køling. Og endelig god tilspænding. Ikke noget med at boret bare
står og kører varmt. Du skal have det op i en søjleboremaskine.
Og glem alt om onkel Harald og lign.

--
MVH.
Finni

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 04-05-08 16:47

> [...]
> stumpen ud. Alternativt kan man bore et mindre hul midt i stumpen, og
> så bruge en "skrueuddriver" med modsat gevind til at skrue stumpen ud.

Pas på, ikke noget med skrueuddriver af "ornepik"-type, de udvider bare
stumpen, så den sidder hårdere i gevindet. Derefter knækker de.
;-(
Nu er der en knækket "kerne" af endnu hårdere metal inde i din meget
fastsiddende bolt! ;-(

Hvis du ikke har gjort det før, så få hjælp fra en ven!

Michael D

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 04-05-08 20:11

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fastsiddende bolt! ;-(
>
> Hvis du ikke har gjort det før, så få hjælp fra en ven!

Er boltstumpen en alm.8.8 stålbolt, kan man med forsigtighed lægge gods
på den med svejsning: - Elektrode/pind eller CO2. Når den har nået nogle
milimeters højde, lægges en møtrik ned over og fastsvejses. Nu kan stumpen -
ikke mindst fordi den har været varmet - skrues ud.

Palle

Fra : BigDaddy

Dato : 04-05-08 21:58

On Sun, 4 May 2008 21:10:41 +0200, Palle Bugtrup wrote:

> [...]
> milimeters højde, lægges en møtrik ned over og fastsvejses. Nu kan stumpen -
> ikke mindst fordi den har været varmet - skrues ud.

Det absolut bedste råd.

Sørg for at affedte og rense stumpen så den første svejseklat bliver ren
ellers skal det hele slibes væk igen.

Fra : Armand

Dato : 04-05-08 20:30

Peter Jakobsen skrev:
> Pga en knækket bolt skal jeg muligvis bore et 8 mm. hul i en titanium
> flange, er der nogen problmer i det ??

Titanium???
Dét var da et gevaldigt dyrt stykke metal at have siddende på en
motorcykel
Er du sikker på at det ikke bare er et stykke klistermærke - Ligesom
meget af kulfiber-pornoen :-/

Det lader sig kun gøre under stor omstændighed at bore i titanium; Men
jeg synes at du skulle prøve alligevel - Det kunne jo være at du blev
overrasket. Så må du efterfølgende gøre op hvorvidt at det er glædeligt
over hullet eller skuffet over at dét at det lod sig gøre, pillede
glansen af dit eksotiske materiale :-/

--
Armand.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 05-05-08 11:55

Peter Jakobsen wrote:
> Pga en knækket bolt skal jeg muligvis bore et 8 mm. hul i en titanium
> flange, er der nogen problmer i det ??

Var så heldig at kunne bore midt i stumpen med større og større bor, og til
sidst "rense" gevindet med en gevindskærer. Så ingen boring i titanium denne
gang

--
MVH

Peter Jakobsen

Fra : Ole

Dato : 05-05-08 17:26

Peter Jakobsen wrote:

> Var så heldig at kunne bore midt i stumpen med større og større bor, og til
> sidst "rense" gevindet med en gevindskærer. Så ingen boring i titanium denne
> gang

Nu kom jeg forsent, igen, men det er ikke særlig
specielt at bore i Titan, rustfrit stål er noget
l... Titan er OK.

Men det opdagede du jo

Ole Mogensen
--