|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Udstødningsuld i Århus og omegn ??? Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  04-05-08 12:02
 | 
 |  | Hvilken forhandler har dette, helst som en "måtte" der vikles om røret ???
 
 --
 MVH
 
 Peter Jakobsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  otto2@worldonline.dk (04-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : otto2@worldonline.dk
 | 
 Dato :  04-05-08 07:02
 | 
 |  | 
 Kik under de gule sider
 Isoleringsfirmaer har det
 Men vil nok mene en rockwool 400 rørskål (brand op til 1200grader)
 er det rigtige
 
 
 |  |  | 
  HC (04-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HC
 | 
 Dato :  04-05-08 15:09
 | 
 |  | Peter Jakobsen wrote:
 > Hvilken forhandler har dette, helst som en "måtte" der vikles om røret ???
 
 Lidt off-topic måske, men hvad gør det godt for? Har før set folk vikle
 en art tekstil omkring udstødningsrørene, men ikke helt regnet den ud endnu.
 
 Hygge,
 HC
 
 
 
 --
 Keep the rubber side down and the shiny side up!
 Honda CB1300 ABS 2005
 
 
 |  |  | 
  TA (06-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  06-05-08 01:49
 | 
 |  | 
 
            "HC" <hc@saustrup.net> wrote in message
 news:481dc391$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
 > Peter Jakobsen wrote:
 > > Hvilken forhandler har dette, helst som en "måtte" der vikles om røret
 ???
 PowerWrap kan købes hos DOT-engineering:
 <http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/heatmanagement/dot_powerwrap>. > Lidt off-topic måske, men hvad gør det godt for? Har før set folk vikle
 > en art tekstil omkring udstødningsrørene, men ikke helt regnet den ud
 endnu.
 Svjv er formålet med at isolere udstødningsmanifolden på turbo-motorer at
 forhindre, at udstødningsgassen mister energi (pga afkøling) inden den når
 frem til turboen. Af samme grund er afgangsrørene ofte meget korte på
 turbo-motorer.
 På standard mc-er giver det ingen væsentlig forbedring performance-mæssigt
 (hvilket også fremgår af effekt-kurverne på dot-e's hjemmeside).
 --
 TA
            
             |  |  | 
   Ukendt (06-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-05-08 02:14
 | 
 |  | 
 
            Den har jeg dog aldrig hørt før , bortset fra modsat ;) vi isolere kun for 
 at undgå varmen feks forplanter sig bagud på Intercoleren og deraf varmere 
 luft ind i motoren , kan ikke lige huske formlen men 5 g varmer luft ind 
 giver ca 40-50 g varmer luft ud , og vi ligger lige på kanten på kanten af 
 smeltede ventiler i forvejen
 Og forrørene er alså korte pga af at turboen skal af med olien igen , olien 
 bliver trykket ind men skal selv kunne rende ud igen ,derfor skal den så 
 højt op som overhovedet muligt , så olien kan komme ud over olie spejlet i 
 bundkaret , på min MC er jeg simpelhen blevet nødt til at sænke spejlet så 
 meget at jeg har udvidet det i breden i stedet , for at have de 3-4 l på , 
 og alligevel kører jeg kun 5-10 km på et skift da den simpelhen brænder 
 olien i stykker ( Guldflimmer) netop pga af varmen ca 1150g  når vi ruller 
 den ind på bænk , kan man faktisk se indmaden i Turboen ;)
 Du kan se en del billeder på min HP
www.kvikteam.dk Men vi taler så også omkring 300 hk på rullen , og de dyre dele er købt ind 
 , så den skulle ende på 350 hk  , men det kræver så olie kølet stempel 
 nedefra med sprøjt + 100 andre ting
 -- 
 PE
 x112kvik4u  ( A ) dotcomprik . DK 
            
             |  |  | 
    TA (07-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  07-05-08 01:54
 | 
 |  | "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote in message
 news:481fb0e3$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Den har jeg dog aldrig hørt før , ...
 
 Jo tættere turboen sidder ved cylindrenes udstødning, jo mere energi kan
 turboen hive ud af udstødningsgassen. Den varme gas (under tryk) ekspanderer
 og gassens bevægelse driver turbinen. Der er en grund til at en turbo aldrig
 anbringes bagerst på udstødningsrøret, hvor udstødningsgassen næsten er
 fuldt ekspanderet ...
 
 Moderne jet-motorer/gas-generatorer er bla blevet mere effektive i kraft af
 mere varme-resistente materialer, der tillader turbinen at operere ved
 højere temperaturer.
 
 
 > ... bortset fra modsat ;) vi isolere kun for
 > at undgå varmen feks forplanter sig bagud på Intercoleren og deraf varmere
 > luft ind i motoren , kan ikke lige huske formlen men 5 g varmer luft ind
 > giver ca 40-50 g varmer luft ud , og vi ligger lige på kanten på kanten af
 > smeltede ventiler i forvejen
 
 Det er selvfølgelig også vigtigt at undgå, at indsugningsluften opvarmes pga
 en høj temperatur i motorrummet. Dette kan dog også opnåes ved at skærme
 indsugningskanalerne med et isolerende/varme-reflekterende materiale.
 
 
 > Og forrørene er alså korte pga af at turboen skal af med olien igen ,
 olien
 > bliver trykket ind men skal selv kunne rende ud igen ,derfor skal den så
 > højt op som overhovedet muligt , så olien kan komme ud over olie spejlet i
 > bundkaret , på min MC er jeg simpelhen blevet nødt til at sænke spejlet så
 > meget at jeg har udvidet det i breden i stedet , for at have de 3-4 l på ,
 > og alligevel kører jeg kun 5-10 km på et skift da den simpelhen brænder
 > olien i stykker ( Guldflimmer) netop pga af varmen ca 1150g  når vi ruller
 > den ind på bænk , kan man faktisk se indmaden i Turboen ;)
 
 Det må vel siges at være en noget utraditionel begrundelse for forrørenes
 længde og turboens placering i udstødningssystemet.
 
 
 > Men vi taler så også omkring 300 hk på rullen , og de dyre dele er købt
 ind
 > , så den skulle ende på 350 hk  , men det kræver så olie kølet stempel
 > nedefra med sprøjt + 100 andre ting
 
 Et spændende projekt. Måske bliver der lejlighed til at se det 'live' engang
 i løbet af sommeren.
 
 --
 TA
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (07-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-05-08 13:45
 | 
 |  | 
 
            Undskyld Peter hvis vi er lidt off topic , men mon ikke du har fundet dit 
 svar ;)
 Sukien kører nu allerede og yder 276 hk på rullen og 305 hk på motoren ved 
 1,1 bar tryk ;)
 Hondaen som er den jeg satster på at køre , skal noget højrer op , da jeg er 
 den eneste der kører Drag på Honda , men alt skal sku hjemmelaves da man 
 bare ikke kan få nogen færdige sæt , men tro mig det er ikke nemt og koster 
 at udvikle noget der virker , men 3 års udvikling og hmmmm nogle stempler 
 koblinger bundkar lejer osv er jeg blevet kloger , sådan en X-11 motor 
 (Blackbird) er sku ikke nem at arbejde med pga Cyl er del af blokken , så 
 hvergang man skal ændre noget er det nedefra bagved gearkassen , tror sku 
 jeg kan skille den ad i blinde , som min gamle Kreidler Florett ;)
 Vedr. Turboens placering kører 99% med turboen på den måde og dem der så 
 ikke kan få den højt nok op bruger en pumpe til at få suget olien væk
 Den bliver også monteret der for at undgå Lag = forsinkelse , og det er alså 
 nemmer at isolere varmekilden end modsat , og jo kolder luft ind jo flere HK 
 ;)
 Sukien GSXR 1000 T har jeg lige kørt på til Mosten TT og satte da også lige 
 dagens 3 bedste tider og for at det ikke er hel løgn tog sønnen 4-5 pladsen 
 på sin gamle Suki 1100 Ef fra 82 ;)  , den er så ikke lige hel standart mere 
 , men ud af hmmm ca 50 kører tog vi sku fra nr 1-5 , men den kan nok ikke 
 holdes hele året
 Der er 7-10 løb endnu
 Men du kan se på min HP hvor og hvornår der køres , og der kommer godt nok 
 mange der lige skal se hvad dælen der er lavet ved disse MCer , og de fleste 
 får faktisk et lille chock
 -- 
 PE
www.kvikteam.dk |  |  | 
      Ukendt (07-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-05-08 14:27
 | 
 |  | 
 
            På denne side kan du se min første fejl placering , hvor turboen sad for lav 
 , og kostede en brændt turbo fordi olien ikke kunne rende ud
 Den tragt og det stykke rustfri var næsten nok til at olien selv kunne løbe 
 ud , men bare ikke helt nok da jeg kun kunne fylde halv olie i , så 
 bundkaret blev lige gjort dobbelt så bredt , med div skørter , men at svejse 
 i gammel tyndt olie fyldt alu uden at det sprækker andre steder kostede sku 
 kassen , de fleste vil nok sige hvorfor ikke bare gør det dybbere Nix den er 
 sænket så meget at det i forvejen næsten står på jorden 50 mm
http://www.kvikteam.dk/images/Turbo/PICT1392.JPG -- 
 PE
www.kvikteam.dk |  |  | 
  Henrik Nielsen (04-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen
 | 
 Dato :  04-05-08 18:15
 | 
 |  | 
 
            Probike. Bent havde i hvert fald noget sidste år..    -- 
 Mvh.
 Henrik
 Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail. 
            
             |  |  | 
  Ukendt (05-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-05-08 22:59
 | 
 |  | Det hedder Power Wrap (Stavefejl ) og fås i div breder , men det smalle
 20-30 mmer bedst til MC , bruges til at få varmen væk fra motoren , mest
 blær på standart MCer , hvis ikke det er fordi at der er kommet noget andet
 udstødning på så den kommer for tæt på kåben , bemærk at det bliver hårdt
 som glas når det er smeltet sammen
 
 Men det bruges især på Turbo og meget hårdt pumpet MCer ,igen fordi varmen
 er det største problem
 
 --
 
 
 --
 PE
 x112kvik4u  ( A ) dotcomprik . DK
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |