Reservedele til honda xbr
Fra : Kim

Dato : 04-05-08 09:25

Hej

Jeg tænker på at købe en Honda xbr 500, men kan der købes reservedele
til sådan en her i Dk? Ikke fordi den fejler noget, men bremserne
bliver jo slidt
Er der nogen kendte fejl med den model?

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Richard

Dato : 04-05-08 17:09

Kim wrote:

> Jeg tænker på at købe en Honda xbr 500, men kan der købes reservedele
> til sådan en her i Dk?

Ja, din lokale Honda-forhandler kan bestille dem hjem. Nogle forhandlere
er mere villige end andre, Agusta-Claus i Søborg er blandt de allermest
villige

Dog, nogle dele er så småt begyndt at udgå, det gælder fx udstødningen til
især de tidlige modeller, før '87 eller '88 var det vist. Men rester
dukker op på eBay.de/uk og hos fx David Silver Spares, og har din de delte
forrør og potter, kan du bruge universalpotter som fx Emgo's Dunstall
reverse cone replica.

> Ikke fordi den fejler noget, men bremserne bliver jo slidt

Ja, men XBR passer skiver med flere andre Honda-modeller, fx min egen
GB500, og flydende skiver til en af CBR600-udgaverne passer også,
ihvertfald dem fra Braking. (Calibrenes let nubrede overflade på
indersiden skal lige slibes glat, men det er ingen problem, der kører
mindst een GB500 rundt med det setup herhjemme

> Er der nogen kendte fejl med den model?

Egentlig ikke, men som luftkølet 1cyl. med relativ stor stempeldiameter
bliver cylinderen selvfølgelig slidt på et tidspunkt, men godt passet
kører de da gerne 70-80.000 km inden cylinderrenovering. Ved den anledning
skifter mange hovedlejer og sætter en Xl600-cyl- og stempel på istedet,
det er en fin opgradering, hvis du kan få den godkendt som sådan.

På xbr.de finder du en masse tekniske tip i TechNtest og XBR-Media samt en
bunke flinke og særdeles kyndige brugere i Phorum. Dem skal du blot spørge.
--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-05-08 05:08

On 4 Maj, 10:25, Kim <slet...@postzone.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker på at købe en Honda xbr 500, men kan der købes reservedele
> til sådan en her i Dk? Ikke fordi den fejler noget, men bremserne

Reservedele findes i massevis hos www.davidsilverspares.co.uk
Men mange af sliddelene bliver også brugt på andre modeller, så intet
at frygte der. Mht udstødning, så er der kommet uoriginale
alternativer på markedet. Har selv fundet 2 steder hvorfra man kan få
komplet system til XBR'en.
Min egen har rundet 65.000Km og skal have skiftet knastkæde og
strammer nu. Men jvf min mekanikker er det ikke en dyr operation.
Olieforbruget på min ligger på 1L/3-4.000Km alt efter hvor meget den
for at leve af. Har ikke været åbnet endnu, men kommer nok til næste
vinter (hvis jeg har den så længe), og i samme omgang får den også en
lettere tuning

Eneste minus pt, er at sædet efter 23 år er blevet trykket tyndt, så
støtten er ikke så god mere. Regner med en løsning der hedder airhawk.

/
Jesper