Brændstof-forbrug
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 03-05-08 21:40

Hej,

Findes der nogen oversigter over brændstofforbrug på MC'er? Jeg tog et
kig på flere forhandlersider (bl.a. Honda og Kawasaki), men de mener
åbenbart ikke det er vigtigt (eller også har de gemt det godt af
vejen).

På forhånd tak.
Kenneth

Fra : Studo

Dato : 04-05-08 08:30

den Sat, 03 May 2008 20:40:09 -0700, Kenneth Brun Nielsen skrev:

> [...]
> kig på flere forhandlersider (bl.a. Honda og Kawasaki), men de mener
> åbenbart ikke det er vigtigt (eller også har de gemt det godt af vejen).

Det er fordi variationen er enorm. I bil er min erfaring at man kan
svinge små 5km/l, men på mc er det ihvertfald 10km/l.

Når det så er sagt ville en opgivelse, med noget lignende 100km/t øverste
gear = benzinforbrug.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 10:43

On Sat, 3 May 2008 20:40:09 -0700 (PDT), Kenneth Brun Nielsen
<kenneth.brun.nielsen@googlemail.com> wrote:

>Findes der nogen oversigter over brændstofforbrug på MC'er? Jeg tog et
>kig på flere forhandlersider (bl.a. Honda og Kawasaki), men de mener
>åbenbart ikke det er vigtigt

De har ret. Det er ikke vigtigt.

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 04-05-08 11:09

On Sun, 04 May 2008 11:43:20 +0200, Bt wrote:

>De har ret. Det er ikke vigtigt.

Vrøvl, hvis du bruger MC'en til det den er beregnet til, nemlig daglig
transport, så betyder det noget om jeg kører sidevogns maskinen med
max 10km/l eller ES150/1'eren der kører ca 30km/l

BMW R100RS ca 18-20km/l, så der er sgu ikke sket meget de sidste 35år

MVH kim

BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
MZ ES 150-1 1974
MZ TS 150 1981
MZ ETS 250 1972
MZ ETZ 250 1986
MZ ETZ 250 Saxon Tour 1994

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 15:54

On Sun, 04 May 2008 12:09:14 +0200, kim.svensson@tdcadsl.dk wrote:

>Vrøvl, hvis du bruger MC'en til det den er beregnet til, nemlig daglig
>transport, så betyder det noget om jeg kører sidevogns maskinen med
>max 10km/l eller ES150/1'eren der kører ca 30km/l

Sludder. Hvis driftsomkostninger var vigtige køre man ikke mc
overhovedet.

Fra : Sjang

Dato : 04-05-08 17:27

> Sludder. Hvis driftsomkostninger var vigtige køre man ikke mc
> overhovedet.

Jeg er godt nok ikke helt enig. Driftsomkostningerne ER da vigtige... selve
kørselsfornøjelsen er bare vigtigere ;)
Selv kører jeg dagligt, med mindre end 12 km/l - men jeg er da bestemt ikke
ligeglad med hvad driftsomkostningerne er. Jeg har bare valgt at trodse det
:)

/Sjang

Fra : Moller

Dato : 04-05-08 18:59

Bt@nirgendwo wrote:

> Sludder. Hvis driftsomkostninger var vigtige køre man ikke mc
> overhovedet.

Der er MC'er der er billigere end Bil i driftsomkostning... at så en stor
del af folket der køre MC, har dem som legetøj betyder jo ikke at der er
nogen som vælger at bruge dem som alm. Transportæsler hvor økonomien
spiller ind.

F.eks. er min Saxo 1,5D billigere i drift end min Suzuki Bandit hvis man
tæller forsikring, km/L osv.. ind i det, men sammenligner jeg med min MZ
så er Saxoen dyrest i drift, og mod min DR500, så er de tæt løb.

---
VH
Moller

Fra : Jesper.Scheel.Bech@g~

Dato : 04-05-08 05:25

On May 4, 5:40 am, Kenneth Brun Nielsen
<kenneth.brun.niel...@googlemail.com> wrote:
> [...]
> kig på flere forhandlersider (bl.a. Honda og Kawasaki), men de mener
> åbenbart ikke det er vigtigt (eller også har de gemt det godt af

CBR 600 F3 = 17km/l

Fra : Armand

Dato : 04-05-08 12:55

Jesper.Scheel.Bech@gmail.com skrev:

> CBR 600 F3 = 17km/l

Barbie (CBR 600 F2) = Sjældent under 20km/l; men også helt ned på 10km/l
med hanen i bund fra Hamborg til lidt nord for grænsen (á 160km) hvor de
16liter slap op
En yngre kollega´s Ditto = "altid 16km/l"

Egentlig kunne man godt bruge nogle forbrugstal men folk kører
tilsynealdende vidt forskelligt (hvilket også kan ses på hvor langt
bagdæk holder, og vidt forskelligt på forskellige motorcykler(*), så i
den sidste ende er det nok omsonst :-/
Vil man have forbrugstal, er der masser af motorcykelblade indeholdende
tests, hvoriblandt også forbrug er nævnt, at købe. Men når jeg ser dé
tal, så gavner de snarere en sammenligning motorcykler iblandt end til
at beskrive "forventet forbrug af en køber" - årsagen hertil ligger
ganske enkelt i at testmotorcykler for en stor del bliver pryglet
omkring på lukket bane og sjældent kører et par tankfulde touring-kørsel
på landevej!

(*):
Jeg synes tit at det hænder at folk ærgrer sig over at den V2'er de har
erhvervet sig kører kortere end forventet, men jeg tror at benovet
udnyttelse af V2-trækket og ikke mindst -lyden, koster meget mere bensin
end blot lidt summen derudaf på en firecylindret - Ergo: forskellige
motortyper fordrer forskellige kørestile :-/

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 04-05-08 16:27

> [...]
> hertil ligger ganske enkelt i at testmotorcykler for en stor del
> bliver pryglet omkring på lukket bane og sjældent kører et par

Man kunne vel også forestille sig, at motorcykelfabrikanter gjorde som
deres kolleger i bilbranchen, nemlig fik en særligt dygtik kører til at
køre en forud fastlagt teststrekning igennem, med det formål at skaffe
forbrugerne ubrugelige og usammenlignlige resultater.

> [...]
> bensin end blot lidt summen derudaf på en firecylindret - Ergo:
> forskellige motortyper fordrer forskellige kørestile :-/
Det tror jeg er meget rigtigt, samtidig tror jeg ikke at
brændstofforbruget påvirker motorcyklisters forelskelse, eller syn på
hverken egen eller andres MC.
(Der er hverken mere eller mindre prestige i at have en øko- elle
uøkonomisk MC)

Michael D
(Der ikke kender brændstofforbruget, men synes "Harald" kører kortere og
kortere for en Hundredekrone)

Fra : Leif Sørensen

Dato : 04-05-08 20:14

> [...]
> end blot lidt summen derudaf på en firecylindret - Ergo: forskellige
> motortyper fordrer forskellige kørestile :-/

Honda CX650E 20-22 km/l uanset mine luner. Kører faktisk længere pr. liter
end min CX500C .

Luffe
Honda CX500 C & CX650E

Fra : Per V. Misser

Dato : 04-05-08 21:58

"Leif Sørensen" <dsl496747@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse >
> Honda CX650E 20-22 km/l uanset mine luner. Kører faktisk længere pr. liter
> end min CX500C .
>
> Luffe
> Honda CX500 C & CX650E

Det passer jo meget godt med at jeg ikke kan nå op til 18 km/l på min
CX500E, uanset at den vedligeholdelsesmæssigt er på toppen, og at de daglige
ture på arbejde 2x45 km bliver kørt i harmoni med den øvrige trafik.
vh

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Per V. Misser

Dato : 04-05-08 21:48

Hej Armand!

> [...]
> end blot lidt summen derudaf på en firecylindret - Ergo: forskellige
> motortyper fordrer forskellige kørestile :-/

Du har ret. En V2er kan godt vrides ned til at køre under 12 km/l, hvis det
skal være sjovt, og hvis lyden samt følelsen mellem benene skal være rigtig

Til den almindelige på - arbejdskørsel, når forårskådheden er overvundet,
kører jeg ca. 17km/l på CXen, hvilket skal ses i forhold til at Granviaen
kører mellem 10 og 11 km/l på diesel. (prisen pr. l. er den samme i dag)
Problemet er det samme som mcéns V2. I bilen hedder det bare turbo, som
giver et kollosalt moment i mellemområdet, men intet på toppen. Jeg må
erkende, at turbohvislen er lige så vanedannende som V2 lyd.
Hvis Granviaen blev kørt med et æg på speederen, ville den sikkert køre 14
km/l, og hvis CXén hurtigt blev lagt op i 5. gear, og iøvrigt blev kørt i
GoldWing stil, ville den nemt nå de 20 km/l.
Ergo, din konklusion holder, - har man valgt motortype, har man også - måske
ubevidst - valgt kørestil, og så må man forholde sig til den økonomi, der
viser sig.
Hermed træder fabriksangivelserne meget i baggrunden, det er kørestilen der
bestemmer økonomien.

--
"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 06-05-08 21:06

Per V. Misser skrev:
> [...]
> erkende, at turbohvislen er lige så vanedannende som V2 lyd.
> Hvis Granviaen blev kørt med et æg på speederen, ville den sikkert køre 14

Dieselmotoren bliver reguleret gennem brændstofmængde, derved er
dobbelte omdrejninger med samme gasfod lig med dobbelt forbrug
Sådan en turbodiesel skal køres med gearskift så tidligt som overhovedet
muligt, derved at den givent påkrævede tungere gasfod rigeligt
kompenseres af færre omdrejninger
:-|

--
Armand.

Fra : Schjoldager

Dato : 04-05-08 07:26

> [...]
> end blot lidt summen derudaf på en firecylindret - Ergo: forskellige
> motortyper fordrer forskellige kørestile :-/

hmm
DUC 900SSie 21,6 km/l sidste weekend.

Martin

Fra : Armand

Dato : 04-05-08 20:21

Schjoldager skrev:

> hmm
> DUC 900SSie 21,6 km/l sidste weekend.

Hvad kørte den så de første par måneder du havde den??

Forøvrigt: Efter(!) at ejeren havde fået re-mappet den til den
økonomiske side, kørte en 750SSie 15km/l på en halvhastig tur over
bælterne til Bakåbning. De to andre i flokken kørte på samme tur 16km/l
(SV650S) og 17km/l (ZXR400)!

--
Armand.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 05-05-08 18:17

> [...]
> side, kørte en 750SSie 15km/l på en halvhastig tur over bælterne til
> Bakåbning. De to andre i flokken kørte på samme tur 16km/l (SV650S) og

Havde målt Banditten (600 ccm fra '99) til lige i underkanten af 16 km/l ved
blandet kørsel. Da jeg så for nysgerrigheds skyld målte den på en 200 km
landevejstur (brede lige amtsveje) tur med een pause og en marchhastighed på
ca. 120 km/t fik jeg 18 km/l.

Accelerationer og nedbremsninger er det der koster.

ScooterBo

Fra : Ulvir

Dato : 05-05-08 18:44

"Bo Nielsen" <bonielsen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Accelerationer og nedbremsninger er det der koster.

Accelerationer kan jeg være med til- men nedbremsninger? Da er gasspjældet
vel lukket?

Ulvir.

Fra : Bo

Dato : 05-05-08 19:52

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Bo Nielsen" <bonielsen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Accelerationer kan jeg være med til- men nedbremsninger? Da er gasspjældet vel
> lukket?
>
> Ulvir.

Der er ikke selve nedbremsningen der bruger benzin, men en kraftig nedbremsning
uden årsag
kan i nogle tilfælde, afhængig af kørestil, medføre en kraftig efterfølgende
acceleration.

/Bo

Fra : Bo Nielsen

Dato : 05-05-08 21:48

"Bo" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> nedbremsning uden årsag
> kan i nogle tilfælde, afhængig af kørestil, medføre en kraftig

Jeg skulle jo nok ha' skrevet "hyppige fartændringer" da det mere dækker
hvad jeg mente. Naturligvis er det accerellationerne der koster - my bad

ScooterBo

Fra : flopper

Dato : 06-05-08 06:39

> Jeg skulle jo nok ha' skrevet "hyppige fartændringer" da det mere dækker
> hvad jeg mente. Naturligvis er det accerellationerne der koster - my bad

Nedbremsninger koster vel også. Når man skal omforme den energi, man har
anbragt i farten, til varme ( i bremserne), så er den vel ikke ligeså godt
udnyttet, som hvis cyklen bare fik lov at trille ned i fart. Hvorefter man
ikke har fået den distance ud af brændstoffet man ellers kunne have fået.

--

Flopper

Fra : Benjamin

Dato : 04-05-08 08:51

GS450E - alt fra 17 til 35 km/l

Men ligger ret stabilt omkring 22-24 km/l ved blandet by og motorvejs
kørsel. Men man kunne måske opgive 3 forbrugstal, ét økotal/morfartal
(5./6. gear på landevej ved 90 km/t og minimum acceleration) ét
blandet kørsel (by, motorvej, landevej) og ét "frisk kørsel" (masser
af acceleration, høje omdrejninger). Så kunne man ud fra disse tal
vurdere sin kørestil og behov og ikke blive så overrasket over opgivne
tal...

GS450E: 35 / 23 / 17 km/l.

Hmm, skønt vejr. Vi ses!

Benjamin

Fra : kop

Dato : 04-05-08 20:02

"Kenneth Brun Nielsen" <kenneth.brun.nielsen@googlemail.com> skrev i en
meddelelse
Hej,

Findes der nogen oversigter over brændstofforbrug på MC'er?

Min BMW F800 har på de første 7000 km. kørt 22,2 km/l med blandet men rask
kørsel med min 3-4 gange max omdr. pr køretur.

kop

Fra : N/A

Dato : 04-05-08 20:21

Fra : N/A

Dato : 04-05-08 20:21

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 04-05-08 14:03

On May 4, 1:54 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]

> tal, så gavner de snarere en sammenligning motorcykler iblandt end til
> at beskrive "forventet forbrug af en køber"

Det er fint til mig. Jeg skal ikke bruge tallet som en absolut
sandhed, men blot have et sammenligningsgrundlag på tværs af
maskinerne. Brændstoføkonomi betyder noget for mig - ikke
altoverskyggende, men hvis jeg finder to maskiner, som er lige
tiltalende, så kan det sagtens blive den afgørende parameter.

Evt. links til tests af den slags?

Tak for alle svarene.

/Kenneth

Fra : Schjoldager

Dato : 04-05-08 15:20

> Hvad kørte den så de første par måneder du havde den??

Har kun haft den en har også hørt at den ligger mellem 14 og 24 km/
l.. så det er vel bare mig som er en tøs.
Men synes det er meget godt i forhold til min gamle cb750f1 som køret
mellem 8 og 15.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 05-05-08 01:45

On 4 Maj, 16:53, Bt wrote:

> Sludder. Hvis driftsomkostninger var vigtige køre man ikke mc
> overhovedet.

Definér driftomkostninger.
Man kan opstille forskellige modeller for den slags. Værdiforringelsen
er f.eks. en svær størrelse, da man kan diskutere om den afhænger mest
af køretøjets kilometertal eller alder, og hvor stor en andel der
således skal regnes under "faste udgifter" (ligesom forsikring
f.eks.).
Sådan som jeg beregner driftomkostninger, så er min Suzuki Bandit 1250
SA ca. 10% billigere pr. kilometer end min Chevrolet Nubira 1.8 CDX.

Jeg aner ikke hvordan regnestykket ser ud hvis jeg regner alting med,
både faste og variable omkostninger. Det kan s*u være lige meget.
Men jeg tror de ligger tæt på hinanden.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 15:47

On Mon, 5 May 2008 00:44:55 -0700 (PDT), Niels.Pein@gmail.com wrote:

>Definér driftomkostninger.

Vel vil jeg ej.
Det er jo godt vejr, så jeg vil ud at lege!

>Jeg aner ikke hvordan regnestykket ser ud hvis jeg regner alting med,
>både faste og variable omkostninger. Det kan s*u være lige meget.

Præcis!

Og husk nu at leve, og køb mc og bil med hjertet!

Hvad fanden skulle Ducati- og Alfa Romeo-fabrikkerne ellers leve af?

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 05-05-08 02:09

On 4 Maj, 05:40, Kenneth Brun Nielsen
> [...]
> kig på flere forhandlersider (bl.a. Honda og Kawasaki), men de mener
> åbenbart ikke det er vigtigt (eller også har de gemt det godt af

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men jeg har målt brændstofforbrug
på de motorcykler jeg har haft indtil nu, excl. offroader og konens
maskiner, og det viser følgende:

Honda CX 650 E, kørt 57.402 km.
18 km/l og ikke de store variationer uanset kørsel, men kunne dog
snildt fås op på 22 km/l.

Yamaha XJ 900, kørt 17.950 km.
18,5 km/l, men det kunne variere en del.

Honda XL 600 V (TransAlp), kørt 157.262 km.
17,7 km/l. Det trak kraftigt ned at køre hurtigt på motorvej. Langt på
literen nede i Alperne. Ikke ret langt på literen på
transportstrækningen derned.

Suzuki Bandit 1250 SA, kørt 5.041 km.
17,6 km/l og ikke de store variationer. Kan køre motorvejsstræk i
ganske pæn fart uden at bruge mere benzin, men er til gængæld svær at
få til at gå langt på literen. Måske er det bare mig, for jeg har
endnu ikke tømt en tank ved ren morfar-kørsel.

Jeg er lidt forbavset over hvor ens mit forbrug ser ud for de
forskellige motorcykler. Til gengæld er det forskelligt hvad det er
der får de forskellige motorcykler til at bruge mere benzin.
Min konklusion er, at det er ret individuelt, og det er meget svært at
stille et enkelt tal op der skal vise forbruget.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Studo

Dato : 05-05-08 20:41

den Sun, 04 May 2008 21:14:09 +0200, Leif Sørensen skrev:

> Honda CX650E 20-22 km/l uanset mine luner. Kører faktisk længere pr.
> liter end min CX500C .
>
> Luffe
> Honda CX500 C & CX650E

Holder du også det på ren motorvej? For der kommer jeg nu under de 20,
sådan en 18 stykker.

Inden jeg var på kørekursus, der kunne jeg godt trække over de 23 på
literen. Der var også lidt sport i det. Men nu er kræfterne indenfor mine
evner, så den får lidt mere håndtag i accelerationerne.