Mit første ventilcheck, Xj900
Fra : Finn og Angela

Dato : 03-05-08 22:59

Så måtte jeg til det. Den stakkels motor trænger så grueligt til en
synkronisering, at jeg næsten ikke nænnede at køre på den ... - og da jeg
har kørt udover de 12.000, der iflg. manualos er intervallet, kastede jeg
mig ud i det.

Det gik stort set smertefrit - bortset fra:

- at jeg én gang var ved at dreje den forkerte vej med "holderværktøjet" i.
Heldigvis nåede jeg at stoppe i tide, da jeg mærkede modstand (pyh...).

- og at et chokerende "knald" fortalte mig at jeg ved én af brikkerne (jeg
havde dem alle ude for at notere størrelserne) ikke havde fået den lagt
rigtigt tilbage. Jeg har kigget så godt jeg kan efter brud el. lign., men
det ser ud til, at jeg er sluppet med skrækken.

Jeg noterede mine kladdemålinger i et excelark:
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/vedrepres/motor/1024/V6.jpg

Jeg kunne nøjes med at skifte 2 (cykel gået 42.000) - at dømme efter
mærkerne på "tørnebolten" og at jeg fandt én uoriginal shim, har den fået
stillet ventiler før - hvoraf den ene skulle findes ude i byen. Og dagen
efter Kristi Himmelfartsdag holder både Fisker og Søborg Mc lukket samt
deres respektive tlf-svarere ferie...

Fandt den manglende 265´er hos DMC i Valby. (Et lille tip til XJ´ere: Shims
til BMW K100 skulle efter sigende være identiske med Yamahas - de koster
27.- stk...)

Så hvis ventildækselspakningen fortsat er tæt - det var den før, dog med en
minimal brug af sort silicone ved halvmånerne - og mit ovennævnte uheld ikke
har forårsaget skade, glæder jeg mig til, efter synkronisering, at nyde det
sublime kørevejr...

PS: Nogen der kender en kilde til en 66mm sekskant, bortset fra en sikkert
hundedyr Unbraconøgle (jeg har nu knækket min 2. bolt i forsøget på at løsne
topboltene i forgaflen)? Jeg vil gerne inkludere forgaffelolieskift i min
forårsklargøring...

Finn

Fra : Armand

Dato : 03-05-08 23:10

Finn og Angela skrev:

> PS: Nogen der kender en kilde til en 66mm sekskant, bortset fra en sikkert
> hundedyr Unbraconøgle (jeg har nu knækket min 2. bolt i forsøget på at løsne
> topboltene i forgaflen)?

66mm???
Dét er større end centermøtrikken på mono-arms baghjul - Og så i unbrako??

Et godt skruetrick, som jég har tildraget mig fra Claus Rittig, er at
løsne øvre forgaffelbro's teleskop-klemskruer før man (forsøger at)
løsner teleskopets topskrue - Prøv dét!

--
Armand.

Fra : Finn og Angela

Dato : 03-05-08 23:20

> [...]
>
> Et godt skruetrick, som jég har tildraget mig fra Claus Rittig, er at
> løsne øvre forgaffelbro's teleskop-klemskruer før man (forsøger at) løsner

Du nåede det lige før jeg fandt ud af, at noget var galt . 17mm er
størrelsen...

Jo, det gjorde jeg denne gang (for at spare min nr. 2 bolt) - men topboltene
er åbenbart spændt godt til...

Finn

Fra : Armand

Dato : 03-05-08 23:41

Finn og Angela skrev:

> Du nåede det lige før jeg fandt ud af, at noget var galt . 17mm er
> størrelsen...

- - - Og hvor i landet var det nu at det var?

--
Armand.

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-05-08 13:11

> - - - Og hvor i landet var det nu at det var?
>
> --
> Armand.

Amager i Kongens (Dronningens)? København

Finn

Fra : Armand

Dato : 04-05-08 13:26

Finn og Angela skrev:

> Amager i Kongens (Dronningens)? København

Bad planning - Dér gider jeg altså ikke lige komme forbi med min Unbrako
Gigantus

--
Armand.

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-05-08 13:36

> Bad planning - Dér gider jeg altså ikke lige komme forbi med min Unbrako
> Gigantus
>
> --
> Armand.

Ahr hva´ - i sådan et vejr ? Spøg til side, det var pænt af dig at tænke
på det.

Har nu fundet 4 17mm møtrikker i skuffen, men ingen bolt (og intet
svejseværk) - men vi har en fin lille smed på Prags Boulevard, der bl. a.
svejsede min udstødningssamleboks for en 50´er. Han må kunne fikse et
værktøj - og så har jeg en kammi på Vordingborg kanten, der kan smutte forbi
Biltema.

Hvad mener du i øvrigt om mit brik-uheld - bør jeg være nervøs for
ventiltop/omgivelser..?

Finn

Fra : Armand

Dato : 04-05-08 14:31

Finn og Angela skrev:

> Hvad mener du i øvrigt om mit brik-uheld - bør jeg være nervøs for
> ventiltop/omgivelser..?

Kunne du ikke bare lade mig ignorere dét problem!?

Nu du spørger direkte, blive rjeg nødt til at svare, og du får ikke et
"det går nok" lokket direkte ud af min mund :-|
Det øvrige burde nok være skadefrit; men du bør ved den mindste tvivl
skifte pågældende shim, som du jo via dit fine skema ved hvilken
tykkelse har :-|

--
Armand.

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-05-08 15:14

> Kunne du ikke bare lade mig ignorere dét problem!?

Joeh....men når det nu er det eneste, der indtil nu risikerer at afholde mit
første ventil-check fra at være en ren win-win situation...

> Nu du spørger direkte, blive rjeg nødt til at svare, og du får ikke et
> "det går nok" lokket direkte ud af min mund :-|

Fair nok

> Det øvrige burde nok være skadefrit; men du bør ved den mindste tvivl
> skifte pågældende shim, som du jo via dit fine skema ved hvilken tykkelse
> har :-|

Yes... Jeg har eftermålt også denne tolerance (er stadig ok)og har som
skrevet ikke bemærket noget ved efterfølgende tørninger. Men jeg er jo snart
øvet i at hive toppen af og på. Jeg kan selvfølgelig checke om den holder
mål og ikke er blevet slået skæv....

Finn

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 19:26

On Sun, 4 May 2008 16:14:11 +0200, Finn og Angela wrote:

> Jeg kan selvfølgelig checke om den holder
> mål og ikke er blevet slået skæv....

Den bliver ikke skæv, den knækker, eller stumper knækker af den. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-05-08 22:16

meddelelse news:1xku6r4lpa8ed$.ufdgr5p82fv8.dlg@40tude.net...

> Den bliver ikke skæv, den knækker, eller stumper knækker af den. :-/

Ok; må hellere skifte den, så (så kan jeg jo checke, om Bmw historien
holder...)

Finn

Fra : Armand

Dato : 04-05-08 20:32

Finn og Angela skrev:

> [...]
> øvet i at hive toppen af og på. Jeg kan selvfølgelig checke om den holder

Det er mere risikoen for at den efter et stykke tid knækker, og hvad
sådanne to halvparter kan gøre af skade, at jeg betænker =

--
Armand.

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-05-08 22:17

> Det er mere risikoen for at den efter et stykke tid knækker, og hvad
> sådanne to halvparter kan gøre af skade, at jeg betænker =
>
> --
> Armand.

Skiftet den bli´r...

Finn

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-05-08 09:28

> Du nåede det lige før jeg fandt ud af, at noget var galt . 17mm er
> størrelsen...

Den har Biltema til 32,90 kroner. Varenummer 10-196

http://www.biltema.dk/

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : aksel_k

Dato : 04-05-08 00:09

On 4 Maj, 00:40, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> - - - Og hvor i landet var det nu at det var?
>
> --
> Armand.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej
Jeg fandt en stålbolt der passede i sekskanten, skruede 3 møtrikker på
og spændte hårdt, svejsede den yderste fast til enden af bolten, og
brugte så denne stump "unbrako" sammen med en passende top fra
topnøglesættet, og det virker fint. Det er rigtigt, at man skal løsne
klemskruerne først, og husk at smøre med en smule fedt på gevindet
inden topskruen skrues på igen.

mvh
Aksel

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-05-08 11:48

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Takker for svarene - jeg prøver den lokale smed eller biltema.

Hvad siger i øvrigt jeres erfaringer (hvis i har nogen desangående) mht.
afstandsbrikken, der ikke var helt på plads. Overlever ventiltoppen/foringen
(hvis det er det, det hedder) at få brikken smækket ned af knasten?

Finn