hvilken 600 skal vælges?
Fra : Niels Jørgense

Dato : 03-05-08 11:02

Hej alle.
der er sikket lige så mange meninger om mit spørgsmål som der MC'ister,
men jeg våger alligevel at spørge.
Hvad skal jeg vælge af supersportmaskine:

kavasaki ZX6R
Yamaha YZF6R
Honda CBR600R
Suzuki GSX600R

Er der nogle af modellerne mans skal holde sig fra pga. defekter, eller er
de stort set lige gode?

Mvh Niels

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-08 12:00

On Sat, 3 May 2008 12:01:55 +0200, "Niels Jørgense"
<nijo@tech2media.dk> wrote:

>Hej alle.
>der er sikket lige så mange meninger om mit spørgsmål som der MC'ister,
>men jeg vover alligevel at spørge.

Modigt

>Hvad skal jeg vælge af supersportmaskine:

Hvor skulle vi vide det fra? De fleste af os kender dig antagelig ikke
(specicelt godt) og dermed heller ikke hvilke faktorer du vægter
højest. Hvis du kan elaborere lidt på hvad de kunne tænkes at være, så
kunne svarene blive bare en smule mere kvalificerede (end dette).
Ellers er det nemmeste nok at tage en stak tests og konkludere derfra,
et svar her er næsten pr. definition for kortfattet (og ofte
holdningspræget) til at det rigtig kan bruges til noget fornuftigt.

>kavasaki ZX6R
>Yamaha YZF6R
>Honda CBR600R
>Suzuki GSX600R
>
>Er der nogle af modellerne mans skal holde sig fra pga. defekter

P.g.a deciderede defekter nej..

>, eller er de stort set lige gode?

Definer stort set, men nej de er ikke lige gode, koster heller ikke
det samme iøvrigt.

_Mit_ personlige valg (næppe specielt brugtbart for dig, men så får du
da en _mening_)

PC40 - Ja tak, meget gerne (bliver dog opdateret næste år og dermed
lidt det forkerte år at købe)

YZF - Ja tak, gerne

ZX - Ja tak

Gixxeren - Nej tak...

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Niels Jørgense

Dato : 03-05-08 13:33

Hej Michael og tak fordi du svarede.

Jeg er godt klar over at jeg ikke kan købe en MC ud fra mine spørgsmål,

det var nu også for at se om der var nogle som havde gode eller dårlige
erfaringer

med de maskiner. Er der en bestemt årgang som brækker sig efter 20000 km

eller noget i den stil.

Men du spørg om detaljer og ja dem kunne jeg jo godt havde skrevet.

Jeg kunne godt tænke mig en maskine som har moment og en god topfart (250).

Skal bruges til hobby kørsel, ingen kvinder ombord, ej helle bagage.

Har tidliger kørt Susuki GSX750F.

Håber på lidt gode råd.

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-08 14:13

On Sat, 3 May 2008 14:33:14 +0200, "Niels Jørgense"
<nijo@tech2media.dk> wrote:

>med de maskiner. Er der en bestemt årgang som brækker sig efter 20000 km

Generelt nej AFAIK, omend det er modeltyper der tit lever et meget
hårdt liv, men der er en del der har bustet gearkassen på specielt
de tidlige R6'ere (flere end man bør forvente, selvom det altid er en
risiko på en sports-MC)

>Jeg kunne godt tænke mig en maskine som har moment og en god topfart (250).

En 600cc har ikke et voldsomt moment (de er ikke ret forskellige i max
moment, men afviger noget i udlagt karakteristik, R6'ere f.eks er
generelt lidt hysterisk anlagt, for nogle fint for andre skidt) og
kræver iøvrigt også flittig brug af gearkassen uanset hvilken man
vælger. Topfart 250 .....Hmmm til hvilken brug, men klarer de iøvrigt
også alle

>Skal bruges til hobby kørsel, ingen kvinder ombord, ej helle bagage.

Det kan de alle bruges til, jeg tænkte måske lidt mere i tradtionelle
egenskaber de fleste ville vægte ved en sports-MC (og hvor der IMO
_er_ forskel), f.eks køreegenskaber/styreegenskaber (bane/gade),
bremseevne og karakteristik, motorkarakteristik (f.eks mellemområde og
max effekt) osv., derudover mere generelle som samlekvalitet og
anskaffelsespris /anslået værditab, herunder f.eks også et punkt som
forsikring (der kan være en voldsom post i et SS600-budget), hvor f.
eks en Sutte-suki med deres forsikringsaftale kan være attraktiv for
nogle alene af den grund.

Har man ikke mere specifikke krav, men blot nogle meget generelle
("hvilken er bedst" ) bliver det temmelig svært at skulle fremhæve
enkelte modeller/årgange.

Fra : Armand

Dato : 03-05-08 22:20

MKS - 74 skrev:

> [...]
> da en _mening_)
> PC40 - Ja tak, meget gerne (bliver dog opdateret næste år og dermed

Tag ikke Mikael så alvorligt, Niels. Han kan bare ikke fordrage
"sutteZuki'er"!
Hvorfra han har sine fordomme, er svært at gennemskue, men jeg har i
sommers fået anbefalet GSXR600 fra allerhøjeste sted, og ikke mindst ud
fra prisen ville jég vælge dén!

600'er-klassen er en af den mest populære klasser på markedet og der
findes bestandigt nye 600-sammenlignings-tests i de MC-Magaziner der
findes på markedet (bl.a. i næstseneste nummer (09 á 11.april) af det
tyske MOTORRAD, så der skulle ellers være rig mulighed for at læse sig
til hvad der er den enkelte 600's stærke og svage side :-|

[>> Jeg kunne godt tænke mig en maskine som har moment og en god topfart
(250).]

I klassen er Triumph Daytona 675 dén der roses for at have bredest
effektområde, men på den anden side set, så koster en GSXR750 det samme
som den billigste (á: lakering) Honda CBR600RR, og de to iblandt er der
oceaner af mer-træk i Suzuki'ens 150ccm mer-volume

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-05-08 22:29

On Sat, 03 May 2008 23:20:26 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>som den billigste (á: lakering) Honda CBR600RR, og de to iblandt er der
>oceaner af mer-træk i Suzuki'ens 150ccm mer-volume

Jeg tør ikke gå ind i en seriøs diskussion om hvilken af de fire (fem)
modeller der er bedst - Man får vel hvad man betaler for
Personligt er jeg ikke så ked af Suttesutskis senere modeller - De er
kommet efter det med kvaliteten, og motorene ser ud til at kunne
holde.
Men jeg vil lige løfte en advarende finger angående GSX750R07.
Nogen er løbet med 25 HP af dem fabrikken reklamerer med.
Det er vist almindelig kendt at de er røget på forureningsbekæmpelsens
alter.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 03-05-08 23:04

Steen Gruby skrev:

> [...]
> Nogen er løbet med 25 HP af dem fabrikken reklamerer med.
> Det er vist almindelig kendt at de er røget på forureningsbekæmpelsens

Det er i grunden vist kun de første 50stk af 150-hk'erne der ydede som
lovet :-/
Anyhow: I det seneste nummer af tyske PS ruller de den til 140HK. Men
det er jo så heller ikke en '07 (gad vide om ikke man skulle kunne finde
en tysk måling af en '07 iblandt klubbens bibliotek :-/ ). Men 15Hk mere
end den højestydende 600, og dertil større bundtræk, er vel også værd at
få med i købet :-/
GSXR750 vejer tillige ét kg mindre(!) køreklar end Kawa ZX6R!

--
Armand

Fra : MKS - 74

Dato : 03-05-08 23:08

wrote:

>Tag ikke Mikael så alvorligt, Niels.

If he don't ...i'll understand (psst Michael ik')

>Han kan bare ikke fordrage
>"sutteZuki'er"!

Right og hvis man vil afskrive det med den begrundelse, fine by me, i
dette tilfælde er det nu ikke en mening jeg er ganske alene med...Jeg
har endnu til gode at se en sammenligningstest i 600cc-klassen hvor
Sutten kom ud på toppen, ikke at det nødvendigvis behøver afskrække
nogen, hvis de af en eller grund måtte finde den helt rigtig for dem
(pris, ergonomi eller whatever)... OK men det kan gøres bedre IMO, så
nej tak til mig, life is just too short.

>Hvorfra han har sine fordomme, er svært at gennemskue, men jeg har i
>sommers fået anbefalet GSXR600 fra allerhøjeste sted

(Hmmm allerhøjeste sted Vist af en mr. 1000% Sutte-mand ikke
sandt(KS)? Ved ikke helt hvor meget det er værd i relation til en
ukendts behov . KS vil iøvrigt meget gerne involveres i Sutte's
MotoGP-engagement har han meldt ud, så måske vi snart ser ham i
Paddock'en igen og måske _han_ kan få lidt styr på det .

>, og ikke mindst ud
>fra prisen ville jég vælge dén!

Og lidt anbefalingen fra idolet måske? (helt legitimt IMO iøvrigt
og pris er da også relativt vigtigt...for nogle måske det
allervigtigste)

> [...]
>tyske MOTORRAD, så der skulle ellers være rig mulighed for at læse sig
>til hvad der er den enkelte 600's stærke og svage side :-|

Akkurat, fin ide, her kan vi alligevel ikke hamle op med disse i
omfang/grundighed - Men nøjes i så fald ikke med en, læs mange og der
vil sikkert hurtigt tegne sig et billede (forhåbentlig også af de ting
man føler af værdi = læs ikke kun konklusionen/rangeringen, men også
detaljerne). Læsningen kunne måske også give anledning til at
genoverveje om det vitterlig er en sådan man har behov for...

Fra : Armand

Dato : 03-05-08 23:39

MKS - 74 skrev:
> [...]
> nogen, hvis de af en eller grund måtte finde den helt rigtig for dem
> (pris, ergonomi eller whatever)... OK men det kan gøres bedre IMO,

600-klassen er benhård og det er kun nuancer der skiller de enkelte
modeller. Og netop derfor er det vigtigt for den potentielle køber at
komme på nakken af dem alle for at opleve hvorledes han/hun føler sig
til rette på de individuelle modeller :-|

Motorjournalister er derudover også så vægelsindede at det er ligefremt
dumt at læne sine 160.000kr's beslutninger hårdt op af déres skrevne ord:
I det seneste nummer af MOTORRAD gruppe-tester man store V2'ere, og den
Aprilia RSV1000, som man i en lignende test sidste år meldte afdød,
vinder pludselig overfor Duc 1098 og KTM RC8!????
Ikke at jég ved hvilken af de pågældende modeller der virkelig ér bedst,
men det ér sq da noget af et vægelsind omkring 'Prilleren :-|

Det samme omkring dæktests, som meget svært kan være andet end
subjektive vurderinger: Spitzenklasse-dækket det ene år, er på det
nærmeste ubrugeligt året efter.
Som regel forsøger man at camouflere sine inkompetencer ved aldrig at
teste samme dæk-størrelser eller på samme motorcykel, hvorved at
differencer umiddelbart kan (forsøges) bortforklares derigennem :-|

> (Hmmm allerhøjeste sted Vist af en mr. 1000% Sutte-mand ikke
> sandt(KS)? Ved ikke helt hvor meget det er værd i relation til en
> ukendts behov .

Uanset, så er det den allerhøjeste myndighed jeg nogensinde har
konsulteret - Og så er vi forøvrigt tilbage ved motor-journalisterne
igen :-|

> KS vil iøvrigt meget gerne involveres i Sutte's
> MotoGP-engagement har han meldt ud, så måske vi snart ser ham i
> Paddock'en igen ......

Jup! Dén snak har vist stået på længe. Faktisk så længe at jeg har tænkt
på om Suzuki (der ser en stor mand i KS) erkender at materiellet er så
ukonkurrencedygtigt at man ikke vil ofre Kevin-san's gode navn på at
trække ham ind i sølet :-/

> og måske _han_ kan få lidt styr på det .

"Gips-eller-guld -Kevin"! Hvordan skulle hán få styr på nutidens piloter ??

> Og lidt anbefalingen fra idolet måske? ......

Mnjaeh :-/
På en måde har jeg jo fået en slags vaccination. Samtidig er der
allerede på nuværende tidspunkt lidt nostalgi over den for mig

> ........(helt legitimt IMO iøvrigt
> og pris er da også relativt vigtigt...for nogle måske det
> allervigtigste)

For danskere især! :-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 04-05-08 00:00

On Sun, 04 May 2008 00:38:30 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>600-klassen er benhård og det er kun nuancer der skiller de enkelte
>modeller.

Jeg mener ikke det er nuancer, det kommer i hvert fald lidt an på hvad
man regner for nuancer i givet fald, ikke sådan at noget er helt
ubrugeligt og andet entydigt rigtigt, men der _er_ mange forskelle,
der samlet set er udover hvad jeg vil kalde nuanceforskel (ikke at
læse som at noget er entydigt "bedst" for alle).

>Og netop derfor er det vigtigt for den potentielle køber at
>komme på nakken af dem alle for at opleve hvorledes han/hun føler sig
>til rette på de individuelle modeller :-|

Ja da klart, men hvis man vil sætte sig lidt ind i det på forhånd
_kunne_ man starte med at læse tests, som forberedelse (evt mere i
erkendelse af at ikke alle har mulighed for at få prøveture - Et trick
for disse kan evt. være at smutte udenlands, her er mulighederne langt
bedre)

>dumt at læne sine 160.000kr's beslutninger hårdt op af déres skrevne ord:

Derfor læs ikke een læs mange - Integrer efterflg. .

>For danskere især! :-|

Tjah, som sagt legitimt nok, for nogle er best value for money ofte
den billigste næsten uanset hvad, hvilket det danske marked IMO bærer
præg af (rå mængder af dødsyge GS500/GSX600/750F'ere m.fl) for
andre...not so much .

Fra : Niels Jørgense

Dato : 04-05-08 19:40

Hej med jer.
Tak for jeres besvarelser. Jeg søger vidre
Mvh Niels

Fra : Rasmus

Dato : 05-05-08 07:57

"Niels Jørgense" <nijo@tech2media.dk> wrote in

> [...]
> Honda CBR600R
> Suzuki GSX600R
>
> Er der nogle af modellerne mans skal holde sig fra pga. defekter,

For at citerer et andet forum.

Dem med kawa, vil siga dette er gud gave til mc folket.
Dem med honda, vil sige "jamen det er jo ikke en honda", til alle andre
mærker.
Dem med suzuki, skal du ikke høre på, de har ikke råd til andet.
Dem med Yamaha, har ikke tid til at svare, fordi de er ude at lave
gearkasse.

Altså, må du ud og prøve de forskellige maskiner.