MC vask uden brug af vand?
Fra : BigDaddy

Dato : 01-05-08 23:37

Jeg vil helst undgå vand når jeg vasker dyret.
Mc-en altså

Men hvad kan man anvende?
Jeg har trykluft, højtryksrenser osv.

Petrosol ødelægger jo alt gummi og tynd renseolie fedter for meget.

Forslag?

Fra : Ulvir

Dato : 01-05-08 23:55

"BigDaddy" <fuckyou@email.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg vil helst undgå vand når jeg vasker dyret.
> Mc-en altså

Hvorfor vil du undgå vand? En afskyldning med rent vand efterfulgt af en
nænsom omgang med vand + en god autoshampoo er jo noget 'dyret' har rigtig
godt af.. Og lidt polish en gang imellem.. Ren mc guf..

Fra : BigDaddy

Dato : 02-05-08 10:25

On Fri, 2 May 2008 00:54:45 +0200, Ulvir wrote:

> Hvorfor vil du undgå vand?

Måske jeg har misforstået det, men vandet skaber rust, skjolder, kalk,
tørhed mv. og kæden ser ikke ud til at nyde badet.

Nogen der ved om renset petroleum (det man kender som lugtfri petroleum,
lampeolie, tændvædske mv.) også ødelægger gummiet?

Umiddelbart ville jeg helst anvende noget meget tyndt renseolie, f.eks
våbenolie som fortyndes med f.eks lampeolie. Sådan er der er en tynd
fedtfilm overalt på MC-en og man blot skal aftørre sæder, lygter, dæk og
håndtag.

Fra : Richard

Dato : 02-05-08 23:48

BigDaddy wrote:

> Nogen der ved om renset petroleum (det man kender som lugtfri petroleum,
> lampeolie, tændvædske mv.) også ødelægger gummiet?

Virker fint, bruger det selv, som de siger i parfumerierne. Ingen grund
til at spilde vandet på det formål, med mindre cyklen er svinet til. Tør
evt. gummilister over med silicone olie, og giv lakken en gang voks, så
kører det for dig, som de siger et andet sted

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : BigDaddy

Dato : 03-05-08 11:15

On Fri, 2 May 2008 22:48:17 +0000 (UTC), Richard wrote:

> [...]
> evt. gummilister over med silicone olie, og giv lakken en gang voks, så
> kører det for dig, som de siger et andet sted

Tak.
Jeg har seriøst ødelagt flere emner med petroleum fordi gummiet svulmer op
og bliver mørt. F.eks gummimanchetterne rundt om bremsekaliper stemplerne.
Er du 100% sikker på at lampeolien ikke ødelægger gummi?

Fra : Richard

Dato : 03-05-08 19:29

BigDaddy wrote:

> Jeg har seriøst ødelagt flere emner med petroleum fordi gummiet svulmer op
> og bliver mørt. F.eks gummimanchetterne rundt om bremsekaliper stemplerne.

Hvor meget petroleum bruger du da?

> Er du 100% sikker på at lampeolien ikke ødelægger gummi?

Lampeolien væder jeg en klud med,så den er rimelig våd og efterlader
overfladen let fugtig. Det har jeh ikke haft problemer med i de 10-11 år,
jeg har tørret mine mc'er over efter hver tur. Og jeg har ikke bemærket
opsvulmede gummidele.

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Armand

Dato : 03-05-08 22:22

BigDaddy skrev:

> [...]
> og bliver mørt. F.eks gummimanchetterne rundt om bremsekaliper stemplerne.
> Er du 100% sikker på at lampeolien ikke ødelægger gummi?

Og du er sikker på at du ikke bare har brugt diesel istedet?
For er der noget der smadrer gummi, så er det diesel =

--
Armand.

Fra : BigDaddy

Dato : 04-05-08 21:51

On Sat, 03 May 2008 23:22:13 +0200, Armand wrote:

> Og du er sikker på at du ikke bare har brugt diesel istedet?
> For er der noget der smadrer gummi, så er det diesel =

Faktisk ikke. Jeg var ikke klar over at der var forskel, men diesel har jeg
haft anvendt til vask af adskilte motorer og det ødelagde alt, herunder
ventilstyr pakningerne og olieringe osv

Hvorfor sker det egentligt ? er gummikvaliteten for dårlig - for der findes
jo gummislanger som sagtens kan holde til diesel.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 06:36

On Sun, 4 May 2008 22:50:40 +0200, BigDaddy wrote:

> Hvorfor sker det egentligt ? er gummikvaliteten for dårlig - for der findes
> jo gummislanger som sagtens kan holde til diesel.

Egentlig ikke, der skal blot forskellige kvaliteter gummi til forskellige
medier. Dvs. hvad, der eksempelvis holder fint til diesel kan måske ikke
holde til sprit. Slanger, der tåler bremsevædske, holder ikke til benzin.

Teflon er et af de få materialer, der tåler næsten alt. Det er til gengæld
ikke særligt flexibelt.

Petrolium/lampeolie er ikke særligt agressivt mod materialer, det er
derimod bremsevædske, og diesel.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Armand

Dato : 05-05-08 22:45

BigDaddy skrev:

> Hvorfor sker det egentligt ? er gummikvaliteten for dårlig - for der findes
> jo gummislanger som sagtens kan holde til diesel.

Jup! for dé er en bedre/anden kvalitet, beregnet for dieselbrug!

--
Armand.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 05-05-08 21:39

"BigDaddy" <fuckyou@email.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Skyl maskinen med vand fra haveslangen så det værste skidt kommer af. Vask
så med rigeligt vand med autoshampoo og en blød børste, så undgår du ridser
i lakken i forhold til hvis du bruger svamp eller klud. Skyl efter med rent
vand. Dette, samt nedenstående, giver IMO det bedste resultat.

> Måske jeg har misforstået det, men vandet skaber rust,

Ikke hvis du aftørrer hele cyklen grundigt efter vask.

>skjolder, kalk,

- som du undgår ved at tilsætte en smule skyllemiddel (til tøjvask) eller
afspændingsmiddel (til opvaskemaskinen) til det vand du skyller mc'en efter
med.

> tørhed mv.

Voks til lakken, vinylpleje til plastikken, symaskineolie til den polerede
stål/krom samt silikone til gummiet

>og kæden ser ikke ud til at nyde badet.

Grundig aftørring samt efterfølgende smøring

> Sådan er der er en tynd
> fedtfilm overalt på MC-en og man blot skal aftørre sæder, lygter, dæk og
> håndtag.

Nu må du bestemme dig - skal du ha' en flot og skinnende mc eller vil du
"blot aftørre" for at komme nemt om ved tingene

Du må ALDRIG smøre sædet med noget - det bliver møgglat og din røv kommer
til at skøjte rundt på sædet.

Go' fornøjelse

ScooterBo
(der er overbevist om at en nypoleret mc kører bedre end en beskidt )

Fra : BigDaddy

Dato : 06-05-08 11:50

On Mon, 5 May 2008 22:39:22 +0200, Bo Nielsen wrote:

> [...]
> vand. Dette, samt nedenstående, giver IMO det bedste resultat.

> Ikke hvis du aftørrer hele cyklen grundigt efter vask.

Mange steder er jo helt umulige at aftørre. Er en lang køretur med
lufttørring mon nok ?

> - som du undgår ved at tilsætte en smule skyllemiddel (til tøjvask) eller
> afspændingsmiddel (til opvaskemaskinen) til det vand du skyller mc'en efter
> med.

Super ! det vil jeg gøre

Fås der en dyse/injector/blandemekanisme til at sætte på vandslangen så den
suger afspændingsmiddel med ind i skyllevandet?
Evt noget til trykluft?

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-05-08 14:33

BigDaddy wrote:

> Mange steder er jo helt umulige at aftørre. Er en lang køretur med
> lufttørring mon nok ?

> Evt noget til trykluft?

Du svarer jo selv på dine spørgsmål !

/jim

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 06-05-08 05:35

On May 6, 12:49 pm, BigDaddy <fuck...@email.invalid> wrote:

> Fås der en dyse/injector/blandemekanisme til at sætte på vandslangen så den
> suger afspændingsmiddel med ind i skyllevandet?
> Evt noget til trykluft?

Jeg bruger den her dims fra louis, også til auto shampoo:
http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10001501

--
// brian - SV1000S

Fra : Niels Pein

Dato : 02-05-08 08:10

<fuckyou@email.invalid> skrev ...
> Jeg vil helst undgå vand når jeg vasker dyret.
> Mc-en altså
>
> Men hvad kan man anvende?
> Jeg har trykluft, højtryksrenser osv.

Er det ikke normalt vand man bruger i en højtryksrenser?
Og hvorfor undgå vand?

Mht. højtryksrenser, så pas på med sådan een. Selv de små har tryk nok på
til at ødelægge småting og måske også skade en o-rings kæde. Så hold afstand
med strålen.
Trykluft er fint at tørre med efter man har vasket (med vand).
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : BigDaddy

Dato : 02-05-08 10:30

On Fri, 2 May 2008 09:10:04 +0200, Niels Pein wrote:

> Trykluft er fint at tørre med efter man har vasket (med vand).

Ja men jeg vil helst undgå at vand bliver presset ind i kabler, bøsninger,
lejer osv.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 02-05-08 11:37

BigDaddy submitted this idea :

> Ja men jeg vil helst undgå at vand bliver presset ind i kabler, bøsninger,
> lejer osv.

Wauw - Virker på mig som ekstremt meget spild af tid for så lidt.
En motorcykel er et transportmiddel (i bund og grund) som er designet til at være udendørs.

Jeg ville simpelthen ikke gide det du foreslår her.

Jeg bruger vandslangen.
Jeg tører den af bagefter.

Og det er det.

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Armand

Dato : 02-05-08 11:45

Michael Vilhelmsen skrev:
> BigDaddy submitted this idea :

> En motorcykel er et transportmiddel (i bund og grund) som er designet
> [...]
Og stresser man over rust skulle man ikke have købt en kinøjser :-|

--
Armand.
(der ikke tror på at der findes én showoff-motorcykel herhjemme, der er

Fra : Kim Olsen

Dato : 02-05-08 17:05

> Og stresser man over rust skulle man ikke have købt en kinøjser :-|
>
> --
> Armand.

Nej det er såmænd ikke så slemt
Min Lifan kører hele året, og bliver kun vasket med højtryksrenser en gang
om måneden.
I vinterperioden får den lidt WD40 efter vask på krom og bevægelige dele.
Den holder godt nok indendørs både hjemme og på arbejde, men kører både i
salt og regnvejr.
Og der er stor set ingen rust efter 1,5 år. Et par bolte, til kædeskærmen
er løbet lidt an, men ellers ikke noget.

Kim Olsen

Fra : BigDaddy

Dato : 02-05-08 11:45

On Fri, 02 May 2008 12:37:20 +0200, Michael Vilhelmsen wrote:

> En motorcykel er et transportmiddel (i bund og grund) som er designet til at være udendørs.

Nej IKKE min motorcykel, den er købt som et stykke legetøj til en lille
dreng og skal kun bruges til blær, leg og at frembringe misundelse og
ondskab hos tabere
Til transport anvender jeg andre MC-er og biler.

> Jeg ville simpelthen ikke gide det du foreslår her.
>
> Jeg bruger vandslangen.
> Jeg tører den af bagefter.
>
> Og det er det.

Det gør jeg skam også bare ved min gade MC.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-05-08 11:58

BigDaddy wrote:

> Nej IKKE min motorcykel, den er købt som et stykke legetøj til en lille
> dreng og skal kun bruges til blær, leg og at frembringe misundelse og
> ondskab hos tabere

Så er en vatpind med snakeoil lige sagen for dig

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-05-08 15:00

Torben Scheel skrev:

> Så er en vatpind med snakeoil lige sagen for dig

jup

Og når livet er gået - på den "yderste dag" kan vi jo prøve at opregne
hvem taberen er - ham med vatpinden, eller ham der hygger sig på vejene,
uden at have behov for at vække misundelse

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-08 15:24

On Fri, 02 May 2008 16:00:08 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Og når livet er gået - på den "yderste dag" kan vi jo prøve at opregne
> hvem taberen er - ham med vatpinden, eller ham der hygger sig på vejene,
> uden at have behov for at vække misundelse

+ !

Tabere findes kun i bevistheden i øhh tabere, eller noget

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 02-05-08 15:28

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvem taberen er - ham med vatpinden, eller ham der hygger sig på vejene,
> uden at have behov for at vække misundelse

Hørt!!!!

mvh Jens
Sydals

Fra : BigDaddy

Dato : 02-05-08 22:10

On Fri, 02 May 2008 12:57:41 +0200, Torben Scheel wrote:

> Så er en vatpind med snakeoil lige sagen for dig

Ja helt sikkert, men jeg betaler mig fra det

Fra : Moller

Dato : 03-05-08 08:20

BigDaddy wrote:

> Ja helt sikkert, men jeg betaler mig fra det

Det er der også nogen af os andre der gør... vi har bare råd til at købe
en maskine istedet for at bruge så meget krudt på det nuværende legetøj.

Vask den nu bare med vand, hvis den er så omtåleligt for det, så kan
heller ikke være så dyr at man bare køber en ny når den er for rusten.

HD folket har vasket og poleret deres skulpture i årevis, og de lever
endnu..

---
VH
Moller

Fra : BigDaddy

Dato : 03-05-08 11:19

On Sat, 3 May 2008 07:20:25 +0000 (UTC), Moller wrote:

> Vask den nu bare med vand, hvis den er så omtåleligt for det, så kan
> heller ikke være så dyr at man bare køber en ny når den er for rusten.

Ja enig. 465K er småpenge så bare den holder i nogle år, så køber jeg da
bare en ny igen. Tror også jeg sandblæser den hvis skidtet sidder alt for
fast

Fra : Moller

Dato : 03-05-08 19:28

BigDaddy wrote:

> Ja enig. 465K er småpenge så bare den holder i nogle år, så køber jeg da
> bare en ny igen. Tror også jeg sandblæser den hvis skidtet sidder alt for
> fast
Tjaaa... for nogen af os er det ikke en umulig pris så du imponere ikke
mig med det. At man gir den pris for en cykle betyder jo ikke man skal
opføres sig dumt og hærge den, men at være så overforsigtigt omkring
vasken er helt ude i hampen, da der er støre change for du ridser osv.
cykle under brug.

Det er ikke grundet vask af vand folks cykler ruster, det er hvad de gør
med den ellers, ala stående udenfor hele vinteren, købt en maskine så
bilig at lakken skaller af ved svejsningerne, nøgleringen hængende ud af
bukselommen så den de ridser lakken... læderbukser med for stor lynlås
foran der ridser op af tanken osv. osv. altså alm. sund fornuft.

Og så en vigtig detalje... for lidt vask af cyklen betyder også støre
slid/rustproblemer, men modsat for hyppig vaske, eller for voldsom ala
Højtryksrenser gir mere skade ala smadret hjullejer osv.. på cykler hvor
at skjoldet foran den lille kædetandhjul har højtryksspulere taget et par
lejer også, så det det er måden og ikke vandet der gør skaden her.

---
VH
Moller

Fra : BigDaddy

Dato : 04-05-08 21:44

On Sat, 3 May 2008 18:27:57 +0000 (UTC), Moller wrote:

> Tjaaa... for nogen af os er det ikke en umulig pris så du imponere ikke
> mig med det.

cool

> [...]

> slid/rustproblemer, men modsat for hyppig vaske, eller for voldsom ala
> Højtryksrenser gir mere skade ala smadret hjullejer

hmm, okay så

Fra : Bo Nielsen

Dato : 05-05-08 18:56

> Så er en vatpind med snakeoil lige sagen for dig

En kendt dansk handy-man ville sandsynligvis anbefale kold-presset lin-olie

ScooterBo

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 02-05-08 12:50

on 02-05-2008, BigDaddy supposed :

> [...]
> ondskab hos tabere
> Til transport anvender jeg andre MC-er og biler.

> Det gør jeg skam også bare ved min gade MC.

Tja - Jeg ville stadigvæk ikke gide det.

Men det er jo så heller ikke mig der skal vaske din motorcykel.
Jeg beundrer gerne alle de der flotte, smarte, enestående MCer.
Men jeg gider dem ikke selv.

Men OK - Dit valg. Din begrundelse.

Fra : Niels Stoltze

Dato : 05-05-08 22:13

"Michael Vilhelmsen" skrev...
> Jeg bruger vandslangen.
> Jeg tører den af bagefter.
>
> Og det er det.

Enig.

Lige hjemvendt fra tur til Jylland. 1200km siden onsdag, nedlagt alle
indbyggerne i en insekt storby på vejene.. Inden da havde der ikke været
gjort noget ved den i 14dage..

Så nu til aften, vandslange+børste med sæbe og varmt vand+vaskeskind. That's
it..

For mig er cyklen til for at blive brugt. Haft den i 2? måned, og lige
rundet 4000km i dag.. Vel at mærke ved kun at bruge den til og fra arbejdet
2 gange.. Resten er kørt når jeg er kommet hjem, og i weekenden..

Sååh, jeg har nok den holdning, at hvis den bare bliver nogenlunde ren ind i
mellem, så er det fint med mig.. Hellere 5 timer på vejene, end 4 med at
pudse og 1 time på vejen..

Men men, hvis andre gerne vil noget andet, så er det jo fint nok..

/Stoltze
Som synes det bedste han har gjort for sig selv de sidste 10 år, er at få
taget kortet og købt en bike... Skulle jeg have haft gjort for lææææænge
siden... Men bedre sent end aldrig...

Fra : BigDaddy

Dato : 06-05-08 11:55

On Mon, 5 May 2008 23:13:28 +0200, Niels Stoltze wrote:

> Sååh, jeg har nok den holdning, at hvis den bare bliver nogenlunde ren ind i
> mellem, så er det fint med mig.. Hellere 5 timer på vejene, end 4 med at
> pudse og 1 time på vejen..

Sådan set enig. Jeg må finde balancen

> [...]
> taget kortet og købt en bike... Skulle jeg have haft gjort for lææææænge

Tillykke
Pas på den ikke bliver vigtigere en tøsen/varanen