Afgift på sidevognscykler
Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-04-08 08:02

Jeg har læst et indlæg i det nye touringnyt, at især i Odense er der en
betjent der farer rundt og kontrollerer sidevognscykler i samarbejde med
Skat. Tilfældet der er nævnt i TN er, at nogle på mc med sidevogn er blevet
stoppet i Odense på trods af at al afgift er betalt. Men Skat Odense tolker
reglerne på en anden måde.

Der står ikke så mange detaljer, men er der nogen der kender
baggrundshistorien ?
Hvis en cykel er synet og godkendt med sidevogn og afgift er betalt, så
burde der da ikke være noget at komme efter ?

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 09:32

> Hvis en cykel er synet og godkendt med sidevogn og afgift er betalt, så
> burde der da ikke være noget at komme efter ?

Jeg kender ikke baladen i detaljer - men bla noget med ombygning til svinger
forgaffel, kraftigere bremser eller andre lign ændringer der får Skat til at
mene at den har skiftet identitet og den skal afgiftes på ny.... Jeg ved
også at DMC er rodet ind i det, men mon ikke http://www.sidevogn.dk/ også
ved hvad der forregår ?

/A

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-04-08 10:19

Jeg ved
> også at DMC er rodet ind i det, men mon ikke http://www.sidevogn.dk/ også
> ved hvad der forregår ?

jeg har været inde og kigge, mens deres forum er nede.

Men lyder sgu skummelt, man burde kunne regne med at når en cykel er synet
med sidevogn og der kan komme plade på, så burde man være sikker.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 10:31

> Men lyder sgu skummelt, man burde kunne regne med at når en cykel er synet
> med sidevogn og der kan komme plade på, så burde man være sikker.

Man kan ikke stole på at en synsmand opdager hvis maskinen ikke er
standard... Der findes mange sjove ombygninger derude - også af solo cykler.
F.eks med anden motor, forgaffel eller hjul/bremser. Bare fordi de er synet
en gang er det ikke det samme som at lovgivningen er overholdt og de kan
synes igen ... Nogen får jeg også en larmepotte igennem syn ved en døv og
blind synsmand .... Og så er der jo også dem der ombygger efter at skidtet
er synet ....

/A

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-04-08 11:14

> Man kan ikke stole på at en synsmand opdager hvis maskinen ikke er
> standard...

nej ved jeg godt. Men troede tvisten gik på om den var synet og afgiftet med
sidevogn eller ej.

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 11:52

Thomas Jensen skrev:

> nej ved jeg godt. Men troede tvisten gik på om den var synet og afgiftet med
> sidevogn eller ej.

Der er normalt ikke mer-afgift på at montere sidevogn, men ekvipagen kan
være bygget så seriøst om at SKAT'efar vil have genvurderet sagerne.
Noge andet er at syns-myndighederne og SKAT er to forskellige instanser,
og ikke mindst efter at synsvirksomheden er belevet liberaliseret er der
ikke længere stærke bånd mellem de to, så SKAT kan godt have en anden
mening om sagerne end den bilinspektør der har godkendt ombygningen!

At der så kører en korsridder rundt i Odense klæder ikke etaten særlig
godt - Hvis Skat vitterligt selv ville til bunds i moradset har de
muligheden for at indkalde alle til en ekstraordinær besigtigelse eller
slet og ret opsøge de enkelte køretøjer på ejernes bopæler :-/

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-04-08 18:39

"Der er normalt ikke mer-afgift på at montere sidevogn, men ekvipagen kan
være bygget så seriøst om at SKAT'efar vil have genvurderet sagerne"

Jeg har selv sidevogn og har 3 kamerater/bekendte som er kommet klemme.

Told og skat mener det skal udløser ekstra afgift når der er monteret
svinggaffel, andre hjul (ofte bilfælge) og bremser på sidevogn.

Hvis T&S vinder vil det ramme alle indregistrerede sidevogne er synet og
godkendt med ovennævnte ændringer. Det sjove er jeg har danske papirer på
min. Andre har importeret en komplet sidevognsmc og indregistreret den og
fået at vide at sidevognen ikke udløser afgift. Nu har de så ombestemt sig.

Det værste er at selv om T&S har vurderet forkert i sin tid, så er den
allerede betalte afgift tabt, og du bliver bon'et ny afgift af hele
køretøjet.

Jeg har et helt konkret eksempel fra "real world".
En bekendt har importeret en MC, al ombygning er foregået i tyskland og
Tüv-godkendt. For den synet og indregistreret. Afgift: 60.000kr.

2 år senere får han så et girokort fra T&S på 150.000kr.... Han troede så
det var en fejl og at han kunne nøjes med differencen. Men nej. Så nu har
sidevognen kostet langt mere end den er værd, ca. 400.000, den har en
salgspris på omkring det halve...

En anden bekendt, finder en MC i tyskland, som han gerne vil bygge sidevogn
på. Ringer til T&S og fortælle hans plan. Afgift: 55.000,-
Han kører så til Tyskland og bestiller en sidevogn, alt bliver bygget
dernede og den kommer hjem og skal synes. Men i nu er disse nye sager dukket
op, så synshallen ved ikke om de kan godkende køretøjet. Så ring til T&S, de
ændre nu har forhånds afgiftsvurdering til 125.000. Havde han vist det ville
han slet ikke have haft bygget den. Men nu er han så nødt til at betale...
Det heldige for ham er at han ikke har gjort det et år tidligere, for så
havde han også nået at betale de 55.000..!!!

HVOR FANDEN ER MCTC HENNE I ALT DET HER. SKULLE DE IKKE HJÆLPET MC'ISTER OG
FREMME MOTORCYKLISMEN. DE HAR OGSÅ KAPITALEN TIL AT KØRE SÅDANNE SAGER...

Heldigvis har vi DMC og Sidevognsklubben. De gør meget. Men egenkapitalen i
sidevognsklubben får hurtigt ben at gå på....

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-08 09:39

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> Hvis en cykel er synet og godkendt med sidevogn og afgift er betalt, så
> burde der da ikke være noget at komme efter ?

Et eksempel er en importeret sidevognscykel, der i DK er ombygget til
solo, synet, registreret, og ombygget til sidevognscykel. Det er i
nærheden af spekulation IMHO. Andre er efter sigende mere uskyldigt
kommet i klemme hos den lokale skattesherif - der er ikke afgift på
sidevogne, så de facto har man indtil nu kunnet bygge om uden at skat
skulle inddrages.

Hovedanken går på at der ikke er ens behandling over hele landet, at
Odense har en korsridder ansat til at genere sidevognsfolket.

--
vh
Torben

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-04-08 18:43

[...]

De har stoppet mange. Men der samles oplysninger ind (eller man forsøger),
på alle som bliver stoppet. For at finde ud af hvad det er de går efter. Det
arbejder står sidevognsklubben for.

[...]

FREMME MOTORCYKLISMEN. DE HAR OGSÅ KAPITALEN TIL AT KØRE SÅDANNE SAGER... Og
jeg har spurgt dem direkte.... Men intet sker.

Fra : dots

Dato : 30-04-08 19:28

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
Klip-snip
> Hvis en cykel er synet og godkendt med sidevogn og afgift er betalt, så
> burde der da ikke være noget at komme efter ?

Klip-snip

Ikke i min prisklasse...
Kører russer med sidevogn, mig interesserer de sig ikke for.
Selvom der er svingforgaffel.... uuhada.

dots