Glatte rundkørsler ...
Fra : Anders Majland

Dato : 29-04-08 19:53

.... Nej jeg tog ikke en røvtur men var bare vidne til en bilist der med
"normal" fart tog en snurretur i rundkørlsen mellem hovedvej 16 og 21
(ebeltoftvej, grenåvej øst for randers)

Bilen var en ældre rød stationcar, der lige pludselige skred over baghjulene
og øjeblikket efter stod den med snuden den gale vej på midterhellen...

Godt nok regnede det imorges, men det har sikkert været i kombination med
dieselolie eller lign .... Han kom fra øst og jeg skulle mod syd, så jeg
undersøgte det ikke nærmere ... Men må hellere se om jeg kan tage den med ro
i den rundkørsel i morgen aften på turen hjemad .......

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-08 20:20

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> [...]
> dieselolie eller lign .... Han kom fra øst og jeg skulle mod syd, så jeg

Diesel på en vej er slet ikke sjovt. Min makker totalskadede lige sin ret
nye CBR600 RR for 3 uger siden pga. en dieselstribe på en motorvejstilkørsel
i Odense. Jeg kørte lige bag ved, så jeg var advaret og kom igennem
helskindet...

Han var også uskadet.

--
Mvh,
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-08 20:40

Ja, diesel er ret træls når det ligger på vejen/rundkørslen :(
Sidste år måtte jeg også en tur i asfalten med min 5 mdr gamle mc-scooter
pga diesel.
Heldigvis var farten ikke mere end ca. 20 km/t så der skete ikke noget med
mig, og scooteren slap med lidt skrammer i lakken.
Men surt, det er det :(

Mvh

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-04-08 20:36

Anders Majland wrote:

> Godt nok regnede det imorges,

Ja det var da f@ndens som det regner i vest i dag. Jeg var et smut i
Århus på TDM'en, og al kørsel vest for Sorø var i vandtåge. I
nordsjælland har solen skinnet hele dagen (fordi det er min fødselsdag ).

For dælen jeg var negativ på Shell - over 11kr. literen, og så kan man
ikke betale ved standeren. Regnhandsker, hjelm, hjelmhue og ørepropper
af- og påmontering var ikke lige hvad jeg trængte til. Men de er vel nød
til at tjene lidt ekstra på chokolade og hapsdogs med de beskedne
brændstofpriser :-/

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 29-04-08 20:39

> Ja det var da f@ndens som det regner i vest i dag. Jeg var et smut i Århus
> på TDM'en, og al kørsel vest for Sorø var i vandtåge. I nordsjælland har
> solen skinnet hele dagen (fordi det er min fødselsdag ).

Og jeg havde mine vandtætte støvler stående på i kbh Heldigvis klarede
det op så turen fra odden til kbh var i tørvejr

> For dælen jeg var negativ på Shell - over 11kr. literen, og så kan man
> ikke betale ved standeren.

Jeg foretrækker også at tanke hvor der kan betales ved standeren ...

Fra : Armand

Dato : 29-04-08 23:58

Anders Majland skrev:
> [...]
> jeg undersøgte det ikke nærmere ... Men må hellere se om jeg kan tage
> den med ro i den rundkørsel i morgen aften på turen hjemad .......

Som motorcyklist er det en klar fordel sådan at kunne lure tegn og
begivenheder!
Med en motorcyklist's øjne må man således også begræde den stedse større
forekomst af biler med ESP - Ligesom at læ-områder ved sidevind var
langt lettere at detektere dengang der var mange hæk-motoriserede
Skoda'er på vejene!

Aprospos (OT):
Foranlediget af mængden af Skoda'er i alle aldre og konstruktioner på
gaden i Prag, kommenterede min svoger at han havde noteret sig at der
kun skulle være to (2!) hækmotoriserede Skoda'er tilbage!
Kan dét virkelig passe - For i så fald bevæger 50% deraf sig vist rundt
her på gruppen?!

--
Armand.

Fra : Niels Pein

Dato : 30-04-08 00:23

"Armand" skrev ...

> Med en motorcyklist's øjne må man således også begræde den stedse større
> forekomst af biler med ESP
Nul. Det er lige modsat. Det er kun fint at få de tunge metalkasser mere
under kontrol.
Så formindskes risikoen for at man kommer rundt i et sving, og mødes af en
ude-af-kontrol bil i ens egen vognbane. Selvfølgelig mest aktuelt for de der
kører vinterkørsel.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ulvir

Dato : 30-04-08 00:45

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hilsen Niels
> Bandit 1250 SA
> (og jeg skal nok skifte bil til een med ESP den dag jeg får brug for det

Nu føler jeg mig smådum- igen- men hvad er ESP? Vel ikke et
nationalitetsmærke bag på en bil? Olé!

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 01:09

Ulvir skrev:

> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev i meddelelsen

> Nu føler jeg mig smådum- igen- men hvad er ESP? Vel ikke et
> nationalitetsmærke bag på en bil? Olé!

Elektronisk stabilisering på biler!
Ved den mindste drift af bag eller for -ende udnyttes forekomsten af en
ABS-pumpe til automatisk at bremse et enkelt hjul for at rette op på
"skrideren"!

Jeg har oplevet det i praksis få gange og hver gang har jeg nået at
undre mig over den lyd der kom fra den ene baghjuls-kasse (á kort
ESP-styret blokering) inden at jeg observerede at ESP-lampen i
instrumentbordet blinkede; men heller ikke mere - Ergo: ESP'en begyndte
at korrigere allerede inde de første nakkehår havde registreret at bilen
driftede

--
Armand.

Fra : Ulvir

Dato : 30-04-08 02:05

> [...]
> Ved den mindste drift af bag eller for -ende udnyttes forekomsten af en
> ABS-pumpe til automatisk at bremse et enkelt hjul for at rette op på

Så blev jeg lidt klogere, her midt om natten- tak for det!

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-08 07:53

Armand wrote:

> Elektronisk stabilisering på biler!

Så længe det varer - BMW (tror jeg det er) leger med et system til MC.
Gad vide hvor tungt det bliver? (det sagde man nok også om de første
affjedringer :D)

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 11:19

Torben Scheel skrev:

> Så længe det varer - BMW (tror jeg det er) leger med et system til MC.
> Gad vide hvor tungt det bliver? (det sagde man nok også om de første
> affjedringer :D)

Stabilisering?
Er det ikke noget med antispinn at der rodes med??

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-08 11:27

Armand wrote:

> Stabilisering?
> Er det ikke noget med antispinn at der rodes med??

Jeg opfattede det som minimum en baggaffel der var hypermobil og styret
af elmotorer. Jeg skal prøve at finde det - min ikke det var i touring
nyt siden du ikke har set det

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 12:12

Torben Scheel skrev:

> .........mon ikke det var i touring nyt siden du ikke har set det

DEt er absolut en mulighed, men er dét tilfældet burde man kunne finde
artiklens indhold i BMW's pressemeddlelser på nettet :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-08 22:09

Armand wrote:

> DEt er absolut en mulighed, men er dét tilfældet burde man kunne finde
> artiklens indhold i BMW's pressemeddlelser på nettet :-/

Fundet i Touring Nyt 2/2008. BMW's udviklingsafdeling i München har søgt
patent på et system med hydraulisk styring af hjulenes hældning i
forhold til stellet. En computer skal styre det i krisesituationer -
forgaflen vippes til en stilling der stabiliserer cyklen. Baggaflen er
hypermobil, og computeren kan ændre højde på affjedringen. Selv
styringen skal den vist kunne overtage Gad vide om de indregner et
kamera til at spotte forhindringer..

Jeg kan scanne artiklen hvis det har interesse - den har ingen forfatter
og er ikke med i indholdsfortegnelsen - men bladet er ikke fra 1/4
Der er 3 patenttegninger i artiklen.

--
vh
Torben

Fra : TA

Dato : 01-05-08 00:54

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Jeg kan scanne artiklen hvis det har interesse - den har ingen forfatter
> og er ikke med i indholdsfortegnelsen - men bladet er ikke fra 1/4

Se evt dette link for flere detaljer og tegninger:
<http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/February-1-3/11
-17/feb1308bmwsuncrashablemotorcycle/>

--
TA

Fra : Ulvir

Dato : 01-05-08 02:02

"TA" <not@active.invalid> skrev i meddelelsen

> Se evt dette link for flere detaljer og tegninger:
> <http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/February-1-3/11
> -17/feb1308bmwsuncrashablemotorcycle/>

'Page not found..' Ihverttilfælde ikke her..

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-05-08 09:29

Prøv dette : http://shor.ter.dk/610501528

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-05-08 09:30

TA wrote:

> Se evt dette link for flere detaljer og tegninger:
> <http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/February-1-3/11
> -17/feb1308bmwsuncrashablemotorcycle/>

Yup - der sparede du mig for tilslutning af en dinosaur med SCSI kabel,
genstart af PC'en USW. Takker

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 01-05-08 12:51

Torben Scheel skrev:

> Yup - der sparede du mig for tilslutning af en dinosaur med SCSI kabel,
> genstart af PC'en USW. Takker

TA har ellers gjort sig umage med at om-"klamme" linket med: " <...> ",
men i dette tilfælde virker det åbenbart ikke.
Men det der med brudte link må i da for pokker snart lære at gennemskue :-/

Jeg klarede mig med at svare på indlægget på skrømt, og dér så placere
curseren lige efter "11" på den linie der umiddelbart er markeret som
link, og så efterfølgende bruge DELETE indtil bindestregen før "17/...",
samt hele linie to, kom på plads. Derefter var det enkelt at kopiere
hele linket og sætte ind i browserens adressefelt !

Mekanikken er godtnok noget af et skridt at tage, og som sædvanligt ved
nytænkning er det underligt at tænke på hvorledes man er kommet på at
ex'ende hjul virker oprettende/stabiliserende ved udskridninger. For man
må jo formode at sagerne ér gennentestede :-/
Ducati 748/916 er udstyret med excentriske lejeskåle i kronrøret så man
kan vælge mellem lang eller kort styregeometri (á stabilitet eller
styrevillighed), hvilket i mange lande ikke har kunnet godkendes til
landevejsbrug - Så gad vide hvorledes at myndighederne ser på en
hydraulisk aktiveret excentrisk kronrørsaksel-montering, som ikke bare
ændrer efterløbet men derimod er til for at tilte forhjulet under kørsel

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-05-08 13:04

> [...]
> hydraulisk aktiveret excentrisk kronrørsaksel-montering, som ikke bare
> ændrer efterløbet men derimod er til for at tilte forhjulet under

Bare der ikke er slør i det ved tilstand, er der meget lille chance for
at de opdager det!

Michael D

Fra : OZ3BTO

Dato : 30-04-08 13:31

> Stabilisering?
> Er det ikke noget med antispinn at der rodes med??
>
> --
> Armand.

Også det .. Men den roder også med ABS systemet på den måde at den bremser
et måske 2 hjul for at rette op på udskridningen .. I min tilfælde var
det er forhjul

Erik

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 13:43

OZ3BTO skrev:

> Også det .. Men den roder også med ABS systemet på den måde at den bremser
> et måske 2 hjul for at rette op på udskridningen .. I min tilfælde var
> det er forhjul

Deneher BMW-snak er ganske topic og går på motorcykler og er ikke en del
af sniksnakken om biler!

--
Armand.

Fra : OZ3BTO

Dato : 30-04-08 13:30

> [...]
> instrumentbordet blinkede; men heller ikke mere - Ergo: ESP'en begyndte
> at korrigere allerede inde de første nakkehår havde registreret at bilen

Men det kan være noget skidt

Jeg har selv måtte smide en passat i grøften pga ESPen... Jeg smuttede og
jeg var sådan set begyndt på at redde den da ESPen slår til og river den
total ud af kurs
Behøver jeg at fortælle at jeg ALDRIG mere køre med ESP aktiveret om
vinteren hvis det kan undgåes.

Olie i rundkørsler er et stort peoblem her i byen .. 4-5000 indbygger (6000
i den gamle komune) og 32 rundkørsler inden for bygrænserne.
Køre til dagligt i madkasse med RWD og jow man kan drifte i en 2 tons 4WDer
:P

Erik

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 06:25

On Wed, 30 Apr 2008 00:57:33 +0200, Armand wrote:

> [...]
> kun skulle være to (2!) hækmotoriserede Skoda'er tilbage!
> Kan dét virkelig passe - For i så fald bevæger 50% deraf sig vist rundt

Nah, det passer vist ikke, det var vist 105'ere, der var tale om. Der går
stadig nogle 120, og 130 på gaden.

Havde i øvrigt besøg af Per P. forleden, det rykkede godtnok gevaldigt i
ham ;-D 3 skodamobiler på ét sted
Orla Pedersen, som lige har besluttet at skodamobilet skal leve videre.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 08:50

> Nah, det passer vist ikke, det var vist 105'ere, der var tale om. Der går
> stadig nogle 120, og 130 på gaden.

Jeg var også i CZ for et par uger siden ~120km vest for Prag. Derude på
landet er der rigtigt mange gamle skodaer og de ser ud til at være i ganske
god stand. De er ihvertfald ikke ramt af røde hunde som herhjemme ...

Jeg havde overvejet at køre derned men 1100km i et stræk var lige til den
høje side.... Men hvis jeg skal derned igen kan det godt tænkes at jeg vil
bruge et par dage på det og gøre en tur ud af det (men så bliver tiden nok
på egen regning ...)

/A

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 12:00

Anders Majland skrev:

> [...]
> den høje side.... Men hvis jeg skal derned igen kan det godt tænkes at
> jeg vil bruge et par dage på det og gøre en tur ud af det

Ja, det er en dum distance: 1100 km i ét stræk kræver virkelig at man
har materiellet; tiden og trafikken med sig og ikke mindst rutinen; men
alligevel så virker 4 x 550 km(t/r) som latterligt og spild af feriedage :-/
I påsken var vi afsted med familien i bil og de 900km til Prag rørte
ikke chaufføren. Tidsmæssigt gik det også fint eftersom at vi passerede
Padborg kl. 06 og således primært kom glat igennem Hamborg men også var
fremme til fornuftig tid!

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 12:14

> alligevel så virker 4 x 550 km(t/r) som latterligt og spild af feriedage
> :-/

Det afhænger da helt af vejene. Ideen var så at undgå motorvej fra et sted
syd for hamborg og så tage hyggekørsel gennem landskabet. Så er det ikke
længere A-B kørsel (som jo bedst gøres i bil/fly) men derimod A-A kørsel
uden andet formål end at nyde turen. hvor der så lige kan passes nogle dages
arbejde ind midtvejs ... Km pengene for de 2200km er jo også gode nok og
opvejer til dels at der kun er løn på det tidsforbrug det kan gøres på med
offenlig transport. Så ret beset er det kun 2 feriedage der til det ...

Det er ikke engang blevet til 750km arbejdskørsel på mc endnu iår (udaf
~8000km)

/A

Fra : OZ3BTO

Dato : 30-04-08 13:35

> [...]
> ikke chaufføren. Tidsmæssigt gik det også fint eftersom at vi passerede
> Padborg kl. 06 og således primært kom glat igennem Hamborg men også var

1800km på under 24 timer er normalen hvis vi daffer på ferie .. ok det er så
i bil

Køre ~500km dagligt

Erik

Fra : KentBM

Dato : 30-04-08 14:56

Anders Majland wrote:
> [...]
> den høje side.... Men hvis jeg skal derned igen kan det godt tænkes at
> jeg vil bruge et par dage på det og gøre en tur ud af det (men så bliver

Er det virkelig så slemt? Sådan en Skoda har vel god plads til både
sodavand og slik i højre sæde. Hvis den larmer for meget så kan du jo
bare slukke for radioen

Ak ja. Skoda 120 LS den var næsten lige så hurtig som min R 1150 R. Og
lige så stabil.

--

Kent

Fra : Anders Majland

Dato : 30-04-08 15:28

> Er det virkelig så slemt? Sådan en Skoda har vel god plads til både
> sodavand og slik i højre sæde. Hvis den larmer for meget så kan du jo bare
> slukke for radioen

Nu er vi jo i d.f.m så jeg overvejede at tage den på mc og gøre en tur ud af
det. Dvs alt andet end motorvej.

Iøvrigt har vi ikke skoda fabia'en mere - den blive sidste år byttet ud til
en c5 for at bedre bagagerums og bagsædeplads.

/A

Fra : Søren Høyer Hansen

Dato : 30-04-08 07:41

Ja, de rundkørsler er notorisk uforudsigelige. I Middelfart, fra landevejen
og ind til byen, er der en rundkørsel, som stort set altid er meget glat.
Jeg adskillelige gange måtte rette op for lidt skrid både over for og
baghjul. Det er heller ikke bedre af at vejbanen hælder ekstremt og
belægningen er ødelagt af lastbiler! - Jeg hader den rundkørsel - skal i
gennem den næsten hver dag!! :-/
Pas på derude - især i nærheden af industrikvarterer, tankstationer og andre
områder hvor der kommer mange lastbiler.

Vh
Søren

Fra : Studo

Dato : 01-05-08 10:37

den Thu, 01 May 2008 01:53:31 +0200, TA skrev:

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> Se evt dette link for flere detaljer og tegninger:
> [...]

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2008/January/
january-7-13/jan0908uncrashablebmwgallery/?R=EPI-97980

Denne her kan jeg få til at virke