/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bykørsel på en cbr sportstourer...
Fra : Dak


Dato : 29-04-08 13:14

Ja vil lige spørge jer andre om når i kører i 1 eller 2.gear ved bykørsel
40-70 km/t om den så hugger lidt i det? lidt ligesom når der kommer et
vindstød.

Og ikke mindst, hvor mange omdrejninger er det bedste/mest optimale at køre
med i byen? altså det sted hvor den slet ikke sejtrækker eller "lettrækker"?



---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"



 
 
Armand (29-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-08 16:44

Dak skrev:
> Ja vil lige spørge jer andre om når i kører i 1 eller 2.gear ved bykørsel
> 40-70 km/t om den så hugger lidt i det? lidt ligesom når der kommer et
> vindstød.
>
Det er da fordi den kører i et omdrejningsområde hvor næsten alle
kræfter er tilstede og selv det mindste vrid på gassen får den til at
reagere voldsomt. At den tillige kører med næsten lukket gasstilling ved
dén fart/gear, vil også medføre en ikke helt stabil karburator-funktion!

> Og ikke mindst, hvor mange omdrejninger er det bedste/mest optimale at køre
> med i byen? altså det sted hvor den slet ikke sejtrækker eller "lettrækker"?
>
>
Ved 60' skulle den gerne kunne trække rent og godt fra land - Det er jo
lige under 3.000rpm. Selv 50' kan den klare, men dér er punch'et måske
så dovent at man i praksis ender et gear lavere!

--
Armand.

Dak (29-04-2008)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 29-04-08 20:44


> Ved 60' skulle den gerne kunne trække rent og godt fra land - Det er jo
> lige under 3.000rpm. Selv 50' kan den klare, men dér er punch'et måske så
> dovent at man i praksis ender et gear lavere!

æhh.. så ved 60 skulle den helst ikke hugge i det?


---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"



Brian Sørup (29-04-2008)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 29-04-08 20:59


"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48177a73$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Ved 60' skulle den gerne kunne trække rent og godt fra land - Det er
>> jo
>> lige under 3.000rpm. Selv 50' kan den klare, men dér er punch'et
>> måske så dovent at man i praksis ender et gear lavere!

3000 rpm v/60 ? det må være 5 eller 6 gear ? eller kan en CBR600 rende
240 i 2 gear ?

Jeg holder mig omkring 4000 rpm ved bykørsel, det er typisk 3 gear jeg
bruger, så kan jeg hurtigt komme væk hvis det bliver nødvendigt....
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



Armand (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-08 00:11

Brian Sørup skrev:
>
> Jeg holder mig omkring 4000 rpm ved bykørsel, det er typisk 3 gear jeg
> bruger, så kan jeg hurtigt komme væk hvis det bliver nødvendigt....

>
Og det til trods for at VFR's gode bundtræk garanteret var et af
købs-argumenterne :-/

--
Armand.
(der punker V2'erne for ikke at kunne køre inden-by's 50' i højgear og
undrer sig over at Lillefrøen der ellers regnes for intet bundtræk at
have, kan klare mindre end dét)

Anders Majland (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 30-04-08 10:10

> (der punker V2'erne for ikke at kunne køre inden-by's 50' i højgear og
> undrer sig over at Lillefrøen der ellers regnes for intet bundtræk at
> have, kan klare mindre end dét)

Den anden vej rundt så bliver det også trættende at skifte op i 4/5 og ned
igen i et væk i bytrafik ....

/A - idag på en R2'er


N/A (01-05-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 01-05-08 13:03



N/A (01-05-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 01-05-08 13:03



Per V. Misser (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 30-04-08 21:39

Hej Armand
"> Armand.
> (der punker V2'erne for ikke at kunne køre inden-by's 50' i højgear og
> undrer sig over at Lillefrøen der ellers regnes for intet bundtræk at
> have, kan klare mindre end dét)
Jeg trækker fint fra i højgear (5) og 4,og 3 med min toprimmede CX500E. Hvem
er det at der ikke kan "ædes" i optrækket? Er det fordi bimmerdrengene og
audi-guys er for hurtige. Hvis man er klar på lysene kommerde tit til
kort....
vh
--

"Perminator"
Per Misser
ny e-mail: dsl496239@vip.cybercity.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057



Brian Sørup (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 01-05-08 21:07


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4817aa99$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Brian Sørup skrev:
>>
>> Jeg holder mig omkring 4000 rpm ved bykørsel, det er typisk 3 gear
>> jeg bruger, så kan jeg hurtigt komme væk hvis det bliver
>> nødvendigt....
>
>>
> Og det til trods for at VFR's gode bundtræk garanteret var et af
> købs-argumenterne :-/
>

Det var nu ikke et af argumenterne ved køb, det var sådan set ønsket om
at køre V4 og få bedre siddestilling og langturskomfort ift min VF500F2
der pegede på VFR'en, som trækker fint ved 50Km/t i 6.gear som ligger
omkring 2700RPM, men den er dog ikke så vaks på fødderne som ved 4000rpm
i 3gear.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36



N/A (01-05-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 01-05-08 13:03



Armand (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-08 00:07

Dak skrev:
>> Ved 60' skulle den gerne kunne trække rent og godt fra land - Det er jo
>> lige under 3.000rpm. Selv 50' kan den klare, men dér er punch'et måske så
>> dovent at man i praksis ender et gear lavere!
>
> æhh.. så ved 60 skulle den helst ikke hugge i det?
>
I højgear forstår sig!

--
Armand.

Dak (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 30-04-08 17:25


> I højgear forstår sig!
>


okay, så man kan umiddelbart ikke køre jævnt i lave gear? :-/

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"




Brian Lund Larsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund Larsen


Dato : 30-04-08 03:27


Jeg kører V2 og bruger 1-2 gear i byen.

Er folk bange for omdrejninger? Syntes det lyder lige morfar nok at
rode rundt i 6 gear i byen.

--

// brian - SV1000S

Anders Majland (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 30-04-08 10:41

> Jeg kører V2 og bruger 1-2 gear i byen.

> Er folk bange for omdrejninger? Syntes det lyder lige morfar nok at
> rode rundt i 6 gear i byen.

Nej, men "morfar" kører i højest mulige gear ahs til ikke at genere sine
medborgere med unødvendigt meget støj ...

(Der er scootere med kilremstræk ofte en pestilens da de typisk skal op over
6000rpm inden det begynder at gå fremad ...)


Niels Pein (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 30-04-08 22:35

"Brian Lund Larsen" skrev ...

> Er folk bange for omdrejninger? Syntes det lyder lige morfar nok
> at rode rundt i 6 gear i byen.

Uanset hvem man er, så er der sund fornuft i at køre morfar-agtigt lige
netop i byerne, ikk'?
Giv gas når der er plads, ikke inde i byen.

Selv ligger jeg som regel og tuller rundt helt nede ved 2000 - 2500 omdr. i
byerne, i et af gearene i den høje halvdel. Men det er jo også en Bandit
1250, med maks. moment allerede ved 3.700 omdr.

Og jeg vil give Anders ret i det med at undgå at larme. Politikerne har før
raslet med sablerne vedr. indgreb mod larm. Det er nok bedst ikke at puste
til ilden.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA



Arne Lorenzen (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 01-05-08 08:01

Niels Pein skrev den 30 apr 2008 i
news:4818e619$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

klip

> Og jeg vil give Anders ret i det med at undgå at larme.
> Politikerne har før raslet med sablerne vedr. indgreb mod larm.
> Det er nok bedst ikke at puste til ilden.

Yeps, og samtidigt tager man hensyn til "resten" af befolkningen

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Ukendt (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-08 11:38

On Wed, 30 Apr 2008 23:35:24 +0200, Niels Pein wrote:

> "Brian Lund Larsen" skrev ...
>
>> Er folk bange for omdrejninger? Syntes det lyder lige morfar nok
>> at rode rundt i 6 gear i byen.
>
> Uanset hvem man er, så er der sund fornuft i at køre morfar-agtigt lige
> netop i byerne, ikk'?

> Selv ligger jeg som regel og tuller rundt helt nede ved 2000 - 2500 omdr. i
> byerne, i et af gearene i den høje halvdel.

En SV, VTR, diverse Duc, er nok ikke det smarteste at holde under 3.000
omdrejninger uanset. Det giver nemlig tung gashånd, mange vibrationer, og
brølende udstødninger. :-/ Pånær vibrationer er det samme problem på
mangecylindrede sportsprægede cykler.

> Og jeg vil give Anders ret i det med at undgå at larme. Politikerne har før
> raslet med sablerne vedr. indgreb mod larm. Det er nok bedst ikke at puste
> til ilden.

Og det gøres IMHO hvor gashåndtaget kan lindes mest muligt.

"makita" er bestemt heller ikke god til at trække ved lave omdrejninger,
omend en sådan B2'er er født med et modbydeligt overvægtigt
svinghjul/kobling, dertil er knastiderne lidt for "åbne", og det lyder
voldsomt at få blot nogenlunde træk på ved lave omdrejninger.

Så det handler om at føle sig lidt frem med den mc man nu har......

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Brian Lund Larsen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund Larsen


Dato : 30-04-08 12:19

On Apr 30, 11:41 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Jeg kører V2 og bruger 1-2 gear i byen.
> > Er folk bange for omdrejninger? Syntes det lyder lige morfar nok at
> > rode rundt i 6 gear i byen.
>
> Nej, men "morfar" kører i højest mulige gear ahs til ikke at genere sine
> medborgere med unødvendigt meget støj ...
>
> (Der er scootere med kilremstræk ofte en pestilens da de typisk skal op over
> 6000rpm inden det begynder at gå fremad ...)

Ok, jeg foretrækker så bare at holde den i et gear hvor man har et
rimeligt overskud af kræfter hvis der skulle blive brug for det.

SV'en er gearet 2 tænder op bag på og kører alligevel omkring 50km/t i
2. gear ved 4000 omdrejninger, jeg tror ikke jeg har lyst til at
trille rundt med meget under det.

Jeg vil dog godt give dig ret i at scootere er pestilenser :)

--
// brian - SV1000S

Ukendt (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-05-08 11:38

On Wed, 30 Apr 2008 11:18:34 -0700 (PDT), Brian Lund Larsen wrote:

> SV'en er gearet 2 tænder op bag på og kører alligevel omkring 50km/t i
> 2. gear ved 4000 omdrejninger,

Gearet op ? Næh, det tror jeg nu ikke Du har gearet _ned_ ved at sætte
to tænder mere på bagkædehjulet

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

N/A (01-05-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 01-05-08 13:03



Brian Lund Larsen (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund Larsen


Dato : 01-05-08 04:50

On May 1, 12:38 pm, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Wed, 30 Apr 2008 11:18:34 -0700 (PDT), Brian Lund Larsen wrote:
> > SV'en er gearet 2 tænder op bag på og kører alligevel omkring 50km/t i
> > 2. gear ved 4000 omdrejninger,
>
> Gearet op ? Næh, det tror jeg nu ikke Du har gearet _ned_ ved at sætte
> to tænder mere på bagkædehjulet
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 25-3-08

Ja jeg spekulerede godt på hvordan jeg skulle formulere det. Op som i
op i antallet af tænder :)

--

// brian

Michael Dahlberg (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 01-05-08 13:00


"Brian Lund Larsen" <brian.lund.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1d2e7bf8-1fdb-4edd-bd59-66a0b36492e9@m45g2000hsb.googlegroups.com...
On May 1, 12:38 pm, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Wed, 30 Apr 2008 11:18:34 -0700 (PDT), Brian Lund Larsen wrote:
> > SV'en er gearet 2 tænder op bag på og kører alligevel omkring 50km/t
> > i
> > 2. gear ved 4000 omdrejninger,
>
> Gearet op ? Næh, det tror jeg nu ikke Du har gearet _ned_ ved at
> sætte
> to tænder mere på bagkædehjulet
>
> --
> mvh
> Orla
> Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/mchttp://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout
> oprydning, opdateret
> 25-3-08

Ja jeg spekulerede godt på hvordan jeg skulle formulere det. Op som i
op i antallet af tænder :)

Sædvane er, at ændre til en større (højere) udveksling er at geare op,
og til en mindre (lavere) udveksling er at ned,( ligesom når du skifter
gear).

Puha, det måtte min far forklare mere end én gang, dengang jeg som knægt
skiftede bageste tanshjul på skærveknuseren, og kom til at træde hårdere
i pedalerne for at komme op i fart, men kunne køre (syntes jeg selv)
fandens hurtigt


Michael D



Armand (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-08 13:26

Michael Dahlberg skrev:
> "Brian Lund Larsen" <brian.lund.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1d2e7bf8-1fdb-4edd-bd59-66a0b36492e9@m45g2000hsb.googlegroups.com...
>>
>>
>> Ja jeg spekulerede godt på hvordan jeg skulle formulere det. Op som i
>> op i antallet af tænder :)
>>
> Sædvane er, at ændre til en større (højere) udveksling er at geare op,
> og til en mindre (lavere) udveksling er at ned,( ligesom når du skifter
> gear).
>
De definitioner er jeg ikke enig i!
- En lav gearing (á et "lavt gear") har en høj udveksling (á stor
forskel på primære og sekundære tandhjul)!
- En høj gearing (á et "højt gear") kan ligefrem have en udveksling på
1:1 (á "ingen udveksling"), hvilket må siges at være en lav udveksling!

Det er et forstyrrende tilfælde at det oftest er bagtandhjulet at der
ændres gearinger på. Hvis man istedet focuserer på fortandhjulet går
"op/ned" mere i hånd - Derudfra kan man jo så tilvænne sig at det for
bagtandhjulet er stik modsat!

> Puha, det måtte min far forklare mere end én gang, dengang jeg som knægt
> skiftede bageste tanshjul på skærveknuseren, og kom til at træde hårdere
> i pedalerne for at komme op i fart, men kunne køre (syntes jeg selv)
> fandens hurtigt
>
Hæ!
De knægte jeg har med at gøre gennem vores lille lokale RR-projekt har
ofte meget svært ved at forestille sig hvad det er der sker inde i en
gearkasse og hvad den er til for, og eneste pædagogik omkring emnet ér
at gearene er benævnt på samme måde som på cykler (á 1. gear er
"lavest") og at ingen ville stoppe ved et lyskryds på en cykel uden at
den er i lavgear - Og ligeså med motorcykler: Man skal ned i 1. gear
inden man "holder for rødt"

For de betænksomme forældre, er en cykel med udvendigt gear i gave til
konfirmanden en effektiv måde at tilføre lidt real-live physichs!

--
Armand.

Michael Dahlberg (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 01-05-08 14:00


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4819b694$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Brian Lund Larsen" <brian.lund.larsen@gmail.com> skrev i en
>> meddelelse
>> news:1d2e7bf8-1fdb-4edd-bd59-66a0b36492e9@m45g2000hsb.googlegroups.com...
>>>
>>>
>>> Ja jeg spekulerede godt på hvordan jeg skulle formulere det. Op som
>>> i
>>> op i antallet af tænder :)
>>>
>> Sædvane er, at ændre til en større (højere) udveksling er at geare
>> op,
>> og til en mindre (lavere) udveksling er at ned,( ligesom når du
>> skifter gear).
>>
> De definitioner er jeg ikke enig i!
> - En lav gearing (á et "lavt gear") har en høj udveksling (á stor
> forskel på primære og sekundære tandhjul)!
> - En høj gearing (á et "højt gear") kan ligefrem have en udveksling på
> 1:1 (á "ingen udveksling"), hvilket må siges at være en lav
> udveksling!

Jeg rækker poterne i vejret, og overgiver mig. Min udveksling contra
gearing var for hurtig, og forkert formuleret.
;-(
>
> Det er et forstyrrende tilfælde at det oftest er bagtandhjulet at der
> ændres gearinger på. Hvis man istedet focuserer på fortandhjulet går
> "op/ned" mere i hånd - Derudfra kan man jo så tilvænne sig at det for
> bagtandhjulet er stik modsat!

Ja, men på en gammel skærveknuser, er(var) et bag-tandhjul nu nu
billigere end et for- (og nemmere at udskifte)
>
>> Puha, det måtte min far forklare mere end én gang, dengang jeg som
>> knægt skiftede bageste tanshjul på skærveknuseren, og kom til at
>> træde hårdere i pedalerne for at komme op i fart, men kunne køre
>> (syntes jeg selv) fandens hurtigt
>>
> Hæ!
> De knægte jeg har med at gøre gennem vores lille lokale RR-projekt har
> ofte meget svært ved at forestille sig hvad det er der sker inde i en
> gearkasse og hvad den er til for, og eneste pædagogik omkring emnet ér
> at gearene er benævnt på samme måde som på cykler (á 1. gear er
> "lavest") og at ingen ville stoppe ved et lyskryds på en cykel uden at
> den er i lavgear - Og ligeså med motorcykler: Man skal ned i 1. gear
> inden man "holder for rødt"
>
> For de betænksomme forældre, er en cykel med udvendigt gear i gave til
> konfirmanden en effektiv måde at tilføre lidt real-live physichs!

Ja, og hvis far-mand eller har vanskeligt ved at udfylde fritiden, kan
han jo altid hjælpe med rengøring / vedligeholdelse / justering m.v.
Den yngste er netop blevet konfirmeret i begyndelsen af April, men
måtte have konfirmations-cyklen et par måneder på forskud, Suk.
Det skulle absolut være udvendigt gear, KOLO-ENORMT SUK.
Hvad er der i vejen med en sort herre-cykel uden gear (eventuelt med
indvendige gear), og lukket olie-bads kædekasse!
Rolig nu! Han har fået sit multigears-monster, (puha, hvor kvalitet dog
koster), og naturligvis får han det hjælp, han vil/bør have, men kan du
forestille dig et moderne køretøj med en så udsat gear-mekanisme?

Michael D




Armand (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-08 14:54

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4819b694$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>
>> For de betænksomme forældre, er en cykel med udvendigt gear i gave til
>> konfirmanden en effektiv måde at tilføre lidt real-live physichs!
>
> Ja, og hvis far-mand eller har vanskeligt ved at udfylde fritiden, kan
> han jo altid hjælpe med rengøring / vedligeholdelse / justering m.v.
> Den yngste er netop blevet konfirmeret i begyndelsen af April, men
> måtte have konfirmations-cyklen et par måneder på forskud, Suk.
> Det skulle absolut være udvendigt gear, KOLO-ENORMT SUK.......
>
Hæ!
Dér var jeg jo på det nærmeste synsk!

--
Armand.

"J.C.Kløve" (01-05-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 01-05-08 22:32

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4819b694$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Michael Dahlberg skrev:

> Ja, og hvis far-mand eller har vanskeligt ved at udfylde fritiden, kan
> han jo altid hjælpe med rengøring / vedligeholdelse / justering m.v.
> Den yngste er netop blevet konfirmeret i begyndelsen af April, men
> måtte have konfirmations-cyklen et par måneder på forskud, Suk.
> Det skulle absolut være udvendigt gear, KOLO-ENORMT SUK.
> Hvad er der i vejen med en sort herre-cykel uden gear (eventuelt med
> indvendige gear), og lukket olie-bads kædekasse!
> Rolig nu! Han har fået sit multigears-monster, (puha, hvor kvalitet dog
> koster), og naturligvis får han det hjælp, han vil/bør have, men kan du
> forestille dig et moderne køretøj med en så udsat gear-mekanisme?
>
HØ!
Den hjælp de "unge rødder" ville have bedst af var at "far-mand" holdt
snotten for sig selv og lod poderne skrue selv, med de fejl og
ødelæggelser det nu afstedkommer Det lær de noget af de kan have
glæde af resten af livet.

Jeg arbejder til dagligt med knægte på 16 --> tjaaa den ældste jeg har
haft var vist 52, vel næppe en knægt

Det er rystende hvor lidt indsigt i teknik de unge knægte har, de har
aldrig haft skidt på fingrende, netop fordi far-mand enten har ordnet
det(cykler/knallerter/o.l= for dem, eller betalt andre for at ordne det.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Arne Lorenzen (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 02-05-08 08:08

J.C.Kløve skrev den 01 maj 2008 i
news:481a36dd$0$90272$14726298@news.sunsite.dk:

klip

> HØ!
> Den hjælp de "unge rødder" ville have bedst af var at "far-mand"
> holdt snotten for sig selv og lod poderne skrue selv, med de fejl
> og ødelæggelser det nu afstedkommer Det lær de noget af de kan
> have glæde af resten af livet.
>
> Jeg arbejder til dagligt med knægte på 16 --> tjaaa den ældste jeg
> har haft var vist 52, vel næppe en knægt
>
> Det er rystende hvor lidt indsigt i teknik de unge knægte har, de
> har aldrig haft skidt på fingrende, netop fordi far-mand enten har
> ordnet det(cykler/knallerter/o.l= for dem, eller betalt andre for
> at ordne det.

Right, men hvor konsekvent får man lov at at være?

Når cyklen har holdt stille en uges tid, jammeren tager til, og "mor-
kone" begynder at intervenere, hva´så? Det er hårdt at være handy.

Men så er der selvfølgelig den lokale cykelsmed:
Lap cyklen selv, jeg har vist dig det - eller betal hvad det koster
nede hos Henrik

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Michael Dahlberg (02-05-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 02-05-08 12:12


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:481a36dd$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4819b694$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Michael Dahlberg skrev:
>
>> Ja, og hvis far-mand eller har vanskeligt ved at udfylde fritiden,
>> kan han jo altid hjælpe med rengøring / vedligeholdelse / justering
>> m.v.
>> Den yngste er netop blevet konfirmeret i begyndelsen af April, men
>> måtte have konfirmations-cyklen et par måneder på forskud, Suk.
>> Det skulle absolut være udvendigt gear, KOLO-ENORMT SUK.
>> Hvad er der i vejen med en sort herre-cykel uden gear (eventuelt med
>> indvendige gear), og lukket olie-bads kædekasse!
>> Rolig nu! Han har fået sit multigears-monster, (puha, hvor kvalitet
>> dog koster), og naturligvis får han det hjælp, han vil/bør have, men
>> kan du forestille dig et moderne køretøj med en så udsat
>> gear-mekanisme?
>>
> HØ!
> Den hjælp de "unge rødder" ville have bedst af var at "far-mand" holdt
> snotten for sig selv og lod poderne skrue selv, med de fejl og
> ødelæggelser det nu afstedkommer Det lær de noget af de kan have
> glæde af resten af livet.
Jeg er meget tilhænger af "learning by fooling", men det er dyrt!
Og når det nu er forud bestemt at et givet projekt vil koste nogle
timer af min tid, enten til at forklare hans mor , at det er sundt at
han selv skruer, og , at det er hans egen skyld at han nu (igen) må gå i
skole et par uger, eller med at hjælpe han lidt, så vil jeg hellere
have lidt far / søn hørmeri i skuret.
Men jeg ved godt, at du har ret.!
;-(
>
> Jeg arbejder til dagligt med knægte på 16 --> tjaaa den ældste jeg har
> haft var vist 52, vel næppe en knægt
Det kan han da sagtens være, jeg har da også kaft er par "drenge" over
50 i klassen.
>
> Det er rystende hvor lidt indsigt i teknik de unge knægte har, de har
> aldrig haft skidt på fingrende, netop fordi far-mand enten har ordnet
> det(cykler/knallerter/o.l= for dem, eller betalt andre for at ordne
> det.
Ja, men så slemt er det nu heller ikke

Han har knækket bolte ved at overspænde, ødelagt pozidrive skruer med
phillips skruetrækkere, lavet "timeglas" i kervskruer, o.s.v, og lært af
det.
Han har selv fået ordentligt værktøj, og lapper frivilligt storesøsters
cykel, m.m.
Men udvendigt gear, er stadig noget fanden har skabt i vrede!

Men det er faktisk nemmere, end det er med tøserne!
Jeg havde lige sæde og sidedæksler af tøsens GN250'er og viste hende
lidt rundt, tog akumulatoren ud, efterfyldte, o.s.v.
Jeg håber aldrig hun seriøst får brug for selv at gøre mere end at tørre
kæden, og give den lidt spray.
Jeg måtte med på tanken de to første gange for at fylde benzin på! Lærer
de ikke en bjælde på køreskolen? (Eller snyder hun farmand, så det er
hans benzin-konto det går ud over?)
(Ja, sådan er det, det er sku nemt nok at være pædagog, så længe de
"knægte" (og tøser) man har ansvaret for, ikke er ens egne)

Michael D
>
> --
> Dun@nt
> Kilo SFau s "Hvidguld"
> http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
>
>



"J.C.Kløve" (02-05-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 02-05-08 15:47

Michael Dahlberg skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> news:481a36dd$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>> Michael Dahlberg skrev:

> Jeg måtte med på tanken de to første gange for at fylde benzin på! Lærer
> de ikke en bjælde på køreskolen? (Eller snyder hun farmand, så det er
> hans benzin-konto det går ud over?)

Der er potentielle muligheder der
.... ja nok kan de være "tekniske-analfabeter", men snu er de sgu

> (Ja, sådan er det, det er sku nemt nok at være pædagog, så længe de
> "knægte" (og tøser) man har ansvaret for, ikke er ens egne)

jup! (siger han, efter lige at have standeret knægtens cykel.. selv)

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Armand (01-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-08 13:03

Brian Lund Larsen skrev:
> On May 1, 12:38 pm, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>> On Wed, 30 Apr 2008 11:18:34 -0700 (PDT), Brian Lund Larsen wrote:
>>> SV'en er gearet 2 tænder op bag på og kører alligevel omkring 50km/t i
>>> 2. gear ved 4000 omdrejninger,
>> Gearet op ? Næh, det tror jeg nu ikke Du har gearet _ned_ ved at sætte
>> to tænder mere på bagkædehjulet
>>
> Ja jeg spekulerede godt på hvordan jeg skulle formulere det. Op som i
> op i antallet af tænder :)
>
Og dét giver flere omdrejninger - Ligesom hvis man gearer ned(!) v.h.a.
gearkassen

--
Armand.

N/A (01-05-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 01-05-08 13:03



Ukendt (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-04-08 07:14


"Dak" <dak_nFJERNEMIG@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:481710f7$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja vil lige spørge jer andre om når i kører i 1 eller 2.gear ved bykørsel
> 40-70 km/t om den så hugger lidt i det? lidt ligesom når der kommer et
> vindstød.

Larmer det ikke en del?
Prøv at gi den 3-4 gear mere, jeg køre da normalt i 5 og 6. gear i byen på
min lille B6 er

Mvh Ove



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste