xv535 - problemer med acceleration m.m.
Fra : Leif og Grethe

Dato : 29-04-08 09:18

Hej

Vi har en Yamaha Virago XV535 og har problemer med at når man kører og gir
gas og efterfølgende tar gassen af igen så varer det lidt tid inden motoren
går ned i omdrejninger igen - ka' det være kabel eller evt. problemer med
skidt i kaburatoren. Ka' nogen komme med et tip på hvad der kan være galt.
Mc.en kører normalt godt men det er irriterende med nævnte problem.

Er der nogen der kan henvise til en adresse eller andet hvor man kan se
illustrationer og tekst vedr. fremgangsmåde med rensning m.v af
kaburatoren.

vh Leif

Fra : Ivan Larsen

Dato : 29-04-08 14:13

Hej Leif.

Købte en 535 til fruen for ikke så længe siden og den havde samme problem da
vi fik den.
Rensede kabunaderne og balancerede dem med min CarbTuneII og så var alt i
orden :)

Mvh,
Ivan

Fra : Finn og Angela

Dato : 29-04-08 19:12

> [...]
> kan være galt. Mc.en kører normalt godt men det er irriterende med nævnte

Gaskabel "hænger" (skal smøres)?

(for at starte med det nemmeste først...)

Finn

Fra : Armand

Dato : 29-04-08 23:50

Leif og Grethe skrev:
> [...]
> skidt i kaburatoren. Ka' nogen komme med et tip på hvad der kan være galt.
> Mc.en kører normalt godt men det er irriterende med nævnte problem.

Jeg synes at kunne huske at dét er et symptom på mer-forsyning af bensin
á forhøjet svømmerstand eller en hængende choker :-/
Selvom jeg er lidt usikker på det, er det under ingen omstændigheder
nogen skade til at kontrollere for begges tilstand!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 12:20

Hmm... jeg har faktisk samme problem med min 535, men dog ikke med at
motoren ikke går ned i omdrejninger, tværtimod - min vil ikke rigtig op.
Idag har jeg kørt en lang tur og det er meget skiftende
om motoren reagerer prompte på gassen eller om den langsomt trækker opad.
Jeg blev lidt chokeret da jeg tog den på motorvejen, for jeg kunne ikke på
noget tidspunkt få den over 90 km/t og det har aldrig været et problem
før.... nogen gode forslag til diagnoser ?

mvh Andreas

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 12:42

Andreas Palsgård skrev:
> [...]
> noget tidspunkt få den over 90 km/t og det har aldrig været et problem
> før.... nogen gode forslag til diagnoser ?

Klassikeren her om foråret er kondens i tanken, som ender i karburatoren
efter første brug af reservetanken eller PRI (på vacuum-haner).
Kuren er en tømning af karburatorernes svømmerhuse v.h.a. den lille
dertil beregnede ventil (á et skruehovede siden-ind i bunden), samt
ihældning af rette mængde karburatorsprit i tanken inden genfyldning af
de tomme karburatorer!

Vil man forvisse sig om forekomsten af vand, kan man lade svømmerhusets
indhold løbe i et klart glas (som ikke genbruges til fødevarer): Vand i
bensin opfører sig som en silicone-klat i bunden af glasset!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 15:40

Okay, det vil jeg prøve. Takker.

/Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-08 17:07

> [...]
> beregnede ventil (á et skruehovede siden-ind i bunden), samt ihældning af
> rette mængde karburatorsprit i tanken inden genfyldning af de tomme

Det ser ud til at der er to af disse skruer til tømning af karburatorerne,
en på hver,
men da jeg ikke kan finde et ord om det i Haynes manualen, og det er rart at
være forberedt,
så vil jeg lige forhøre mig ;) :
1. hvor meget løber der ud af en karburator når man skruer skruen ud ?
2. er det en rimelig idiot-sikker operation ? en karburator er for mig
fuldstændig ukendt territorie...

takker,
mvh Andreas

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 22:05

Andreas Palsgård skrev:

> [...]
> 1. hvor meget løber der ud af en karburator når man skruer skruen ud ?
> 2. er det en rimelig idiot-sikker operation ? en karburator er for mig

Der er måske ligefrem en tynd gummislange i samme område af
karburatoren. Ifald er dét aftapnings-slangen og hvis man følger dém
ender de sædvanligvis bag motoren under bagsvingeren ("mellem
fodhvilerne") hvorunder du kan placere den beholder der skal opsamle det
udflydende bensin/vand.
Svømmerhusets indhold er på omkring 1 deciliter og derved et par
deciliter tilsammen og det er ikke mere end at en stor klud eller en
avis burde kunne opsuge, hvis man ikke lige har en passende bensinfast
beholder. Er der ingen slanger på svømmerhusets afløbs-stuts kan en klud
på motorblokken (á under karburatorerne) således også være den enkleste
form for "opsamling".
Afbrænding af en sådan avis/klud kan endvidere også være den enkleste
måde at kome af med det aftappede brænstof: Placer sagerne på en flise
eller bar jordplet fjernt fra brændbare emner á f.eks. huse; skure eller
hække og sæt ild til det og lad det brænde ud!

Kom bare igang og bliv klogere på din Yamaha!!

--
Armand.