Ingen gnist på Honda CB450S
Fra : Esben Laursen

Dato : 28-04-08 20:44

Hejsa alle,

Jeg har fået et mystisk problem med min CB450S. Den har tidligere haft
lidt problemer med at den har pruttet lidt når man har givet den gas og
slipper den igen i et stykke tid og giver gas igen gav den et skrald.

Så en morgen var den noget svær at starte, men da den kom i gang var der
ingen problemer. Jeg kørte på arbejde (ca. 45km) hvor efter den 100m før
min arbejde dør ved et rødt lys. Det lød som om at den blev slukket
eller noget i den stil.. Helt død..

Nu har jeg prøvet at få gang i den igen, men jeg kan ikke få gnist
overhovedet uanset hvad jeg gør.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg måler på tændingen, jeg har fundet
den ledning der skal give signal til CDI boksen og når jeg kører med
starten giver den ca. 2,5v AC. Problemet er bare at jeg ikke ved om det
er korrekt eller om man overhovedet kan måle det med et multimeter.

Her ud over har jeg ingen anelse om hvordan signalet skal være efter CDI
boksen...

Er er nogen af jer der har en ide om hvordan jeg kan fejlfinde på den?

Mvh.

Esben

Fra : Armand

Dato : 29-04-08 00:30

Esben Laursen skrev:

> [...]
> er korrekt eller om man overhovedet kan måle det med et multimeter.
> Er er nogen af jer der har en ide om hvordan jeg kan fejlfinde på den?

Det kunne vel også være noget så banalt som at (NGK?-)tændrørene var
færdige :-/ NGK er notorisk dårlige i drukne-situationer og den haltende
motor kan godt lyde som at den kan drukne et par NGK'ere :-/

Anyhow: Prøv at skrue en tændrørshætte af kablet og mold kablet i
nærheden af en blank det på motoren (med en isoleret tang!!) og erfar
derigennem om der kan springe gnist mellem tændkabel og stel/motor når
der trykkes på starterknappen - Kan der det, så ér det tændrørene der
kvæler gnisten og ikke et elektrisk problem tidligere i kredsløbet!!

--
Armand,

Fra : Esben Laursen

Dato : 30-04-08 12:05

Armand skrev:

> [...]
> der trykkes på starterknappen - Kan der det, så ér det tændrørene der
> kvæler gnisten og ikke et elektrisk problem tidligere i kredsløbet!!

Det skal jeg da prøve, syntes bare det var utrolig hvis begge tændrør
døde samtidig..

--
Esben

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-08 19:11

Esben Laursen wrote:

> Det skal jeg da prøve, syntes bare det var utrolig hvis begge tændrør
> døde samtidig..

Mine 4 NGK'er døde i løbet af 1-2km på min FJ1100 på årets anden tur for
nogle år siden. 4 nye og den spillede igen.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 30-04-08 22:16

Esben Laursen skrev:

> Det skal jeg da prøve, syntes bare det var utrolig hvis begge tændrør
> døde samtidig..

Tjaeh - Bensinen i begge karbunader er vel lige "inddampet" og drukner
således hvert sit tændrør lige effektivt :-/
Min svogers GSXR forårsstartede 1 sekund og gav ved næste startforsøg en
prut - Og så var dé fire 150-kr's NGK'ere færdige =

--
Armand.

Fra : Esben Laursen

Dato : 02-05-08 19:53

Esben Laursen skrev:

> Det skal jeg da prøve, syntes bare det var utrolig hvis begge tændrør
> døde samtidig..
>
> --
> Esben

Nå, men jeg har prøvet at få dem til at slå en gnist direkte til
cylinderen og direkte til stel, men der er desvære ingen gnist overhovedet.

Jeg er bange for at den enten ikke får impulser eller at trafoen er i
stykker.

Burde jeg kunne sætte et scop på og se om der kommer et peak (før trafo'en)?

Er der nogen der ved hvormeget der skal ligge?

Mvh.

Esben

Fra : Grunnet

Dato : 29-04-08 20:13

I nyhedsmeddelelse: 481628eb$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
skrev Esben Laursen <hyber@hyberPRIKdk> følgende:
> [...]
> overhovedet uanset hvad jeg gør.
>
> Er er nogen af jer der har en ide om hvordan jeg kan fejlfinde på den?

Går i stå ved stop for rødt - ingen gnist - lyder som noget jeg også har
prøvet engang -
Jeg var kommet til at skubbe til "dødemandsknappen".

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : H. P. Holm

Dato : 29-04-08 23:47

Esben Laursen skrev:
> [...]
> eller noget i den stil.. Helt død..
>
> Nu har jeg prøvet at få gang i den igen, men jeg kan ikke få gnist

Min Honda XL-350 kiksede med de samme symptomer for mange år siden og
drev en ellers ret skrap mekaniker til vanvid - hvor fejlen lå inde i
selve tændingslåsen, med nogen meget små kugler, kobberstumper og
fjedre der var blevet trætte. Prøv om du kan få pustet lidt WD-40 ind
i mekanismen (ikke i nøglehullet, den anden ende) og motioner låsen.

Det er nemt nok at skille tændingslåsen ad, men svært at samle igen!

Den kan også være irret i dødemandsknappen ... WD-40 og motioner den.
Og kontroller alle ledninger og stik hele vejen rundt.

Fra : Esben Laursen

Dato : 30-04-08 12:06

H. P. Holm skrev:

> [...]
>
> Den kan også være irret i dødemandsknappen ... WD-40 og motioner den.
> Og kontroller alle ledninger og stik hele vejen rundt.

Jeg mistænkende også dødknappen, men den er helt okay.. Tændingen kunne
det måske godt være, jeg tror jeg vil tage dit råd og motionere den med
lidt wd40

Mvh.

Esben

Fra : Esben Laursen

Dato : 02-05-08 19:56

Esben Laursen skrev:

> Jeg mistænkende også dødknappen, men den er helt okay.. Tændingen kunne
> det måske godt være, jeg tror jeg vil tage dit råd og motionere den med
> lidt wd40

Nå, men jeg har nu kontrolleret trændingen og den lader til at virke.
bippede den igennem med et multimeter, samt tog chancen og splittede den
forsigtigt ad. Rensede polerne selvom de ikke var meget irret til.. Tror
desværre ikke det er her jeg skal finde den.

Mvh.

Esben