Suzuki LS 650 låser i 3 gear
Fra : Holten

Dato : 27-04-08 09:47

Hej i gruppen.

Min fars Savage laver lidt knuder

Når han har kørt et par minutter kan han ikke skifte længere ned end 3 gear.
Han kan sagtens kifte til 4 og 5 gear samt ned til 3 igen, men ikke til 2 og
1 gear.

Når den så har stået et par timer og kølet af kan den igen skifte ned
???????????

MVH

Holten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-04-08 10:07

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og 1 gear.
>
> Når den så har stået et par timer og kølet af kan den igen skifte ned

Hmm....to mulighedern falder mig ind - men de kan sagtens være forkerte

Jeg skal da altid huske at geare ned medens maskinen er i fart - ellers
kræver det lidt "slip-næsten-koblingen-hurtigt-og træk-den-igen-i-en-fart"
øvelse at få gearene til at klikke/rasle ned til frigear, når du holder
stille. Dette er nok normalt, men ret irriterende - her i Kbh's trafik sker
det jævnligt at jeg får meget travlt med at bremse og undgå diverse, kloge
trafikanter og derfor ikke lige har tid til også at skifte ned. Jeg har dog
aldrig prøvet at stoppe motoren og vente med at skifte ned som du beskriver.

Har din far været effektiv og lavet lidt forårsklagøring - og måske strammet
bæltet for meget ? Det er noget med at bæltet skal kunne vrides til lodret,
hvis du tager fat i det med fingrene og vrider ca midtvejs på den nederste
del af bæltet.
Jeg spørger fordi en overspændt kæde kan give skifte-problemer, så jeg går
ud fra at et overspændt bælte kan gi samme problemer

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Savage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Holten

Dato : 27-04-08 10:30

"Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> har dog aldrig prøvet at stoppe motoren og vente med at skifte ned som du

Han har kørt savage i 10 år, så jeg håber han ved hvordan den skal have
skiftet gear

> [...]
> Jeg spørger fordi en overspændt kæde kan give skifte-problemer, så jeg går
> ud fra at et overspændt bælte kan gi samme problemer

En mulighed, som jeg vil afprøve.

MVH

Holten

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 10:07

> [...]
> og 1 gear.
>
> Når den så har stået et par timer og kølet af kan den igen skifte ned

Er koblingen just rigtigt?
Hvis den ikke kobler rigtigt ud, vil der blive problemer med at skifte gear.
Og det gør gearskiftningen være, når den bliver varm.
Håber bare at det kunne være det, ellers lyder det som en gearkasse der skal
skilles ad

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Holten

Dato : 27-04-08 10:30

"Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og det gør gearskiftningen være, når den bliver varm.
> Håber bare at det kunne være det, ellers lyder det som en gearkasse der

Prøver at kigge på justering af kobling først, takker

MVH

Holten

Fra : Hekto

Dato : 27-04-08 11:14

On Sun, 27 Apr 2008 11:30:03 +0200, Holten wrote:

> Prøver at kigge på justering af kobling først, takker
>
> MVH
>
> Holten

Kobling, olien eller stramningen af drivremmen. Der er et lille 'messing-
værktøj' der skal sættes imellem svingeren og remmen.

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-04-08 19:04

> [...]
> og 1 gear.
>
> Når den så har stået et par timer og kølet af kan den igen skifte ned

Jeg havde ca. samme problem med gearskiftet på min kawasaki.. troede at
gearkassen var i stykker, men efter jeg hev gearskifte-armen af, kunne jeg
mærke at den var helt gal med den. Den var virkelig træg, og kunne faktisk
ikke bevæge sig.. Det viste sig at tidligere ejer havde haft skilt den ad,
og glemt at sætte en skive i, så var akslen fuldstændig sat til, og derfor
helt låst. Kunne slet ikke bevæge sig..

Dit er nok ikke sammen fejl.. men det kunne måske være...

Mvh Anders

Fra : Holten

Dato : 27-04-08 19:41

> [...]
> og 1 gear.
>
> Når den så har stået et par timer og kølet af kan den igen skifte ned

Var forbi min far her til aften.
Maskinen har fremflyttersæt, og derfor lidt flere forbindelser mellem
fodpedal og arm på gearkasse.
Hvis jeg satte den i 1 gear blev armen nede, og sprang ikke de 2 cm op som
den skal.
Så fik alle forbindelsesled en gang wd40, og så sprang den op efter nedskift
som den skal.

Så tror fejlen ligger der i, kunne i hvert fald ikke få den til det på en 10
km testtur.

Så måske en lykkelig slutning, tak for alle råd

MVH

Holten

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-04-08 21:27

> [...]
> 10 km testtur.
>
> Så måske en lykkelig slutning, tak for alle råd

Ah - du snyder - du udelod den vigtige detalje med fremflyttersættet ! De
giver altid problmer......OK - så gættede vi alle sammen temmelig forkert

Godt set at du fandt fejlen selv - trods vor store hjællp

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-04-08 06:50

Jesper Hedegaard wrote:

> Ah - du snyder - du udelod den vigtige detalje med fremflyttersættet ! De
> giver altid problmer......OK - så gættede vi alle sammen temmelig forkert

Bortset fra Herr Houmark

--
vh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-04-08 00:10

> Bortset fra Herr Houmark

Hehe ja, jeg var for en gangs skyld heldig med mit bud

Mvh Anders
(ikke tysk oprindelse

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 27-04-08 22:48

Holten skrev:
> Så fik alle forbindelsesled en gang wd40, og så sprang den op efter nedskift
> som den skal.

WD40.... præcis..
....godt til alt, ...også deo..

Thore

Fra : Hekto

Dato : 27-04-08 21:54

On Sun, 27 Apr 2008 12:19:12 +0200, Holten wrote:

> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> Hej Hekto
>
> Når du nu skriver "stamning" hælder du så til at den er for stram eller
> for slap ?
>
> Har vist messing-dimsen liggende, så jeg vil naturligvis starte med at
> bruge den.
>
> MVH
>
> Holten

Jeg har kun prøvet at den siger meget 'klonk' når man sætter den i 1. med
for løs rem. Det er da være at tjekke.

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie