aftræk til BMW F650GS
Fra : N. Bundgaard

Dato : 25-04-08 21:14

Han nogen hjælpe mig med følgende ???
Svinghjulet/magneten sidder fast på min mc. Har idag fået den hjem fra
tyskland hvor de på et autoriseret bmw værksted gav op.
De sagde at deres aftræk gik i stykker når de prøvede at få svinghjulet af.
(trist). De mente faktisk at det eneste der var at gøre var at save
svinghjulet over???
Nogen her der har et bedre råd ???

mvh. Niels B.

Fra : Henrik K

Dato : 25-04-08 15:51

Jeg ved ikke om det er en bedre idé, men jeg havde for mange år siden
et lignende problem på en Honda knallert

Jeg tog den hen på et værksted hvor de varmede på skidtet mens
aftrækkeren sad monteret. Mekanikeren sagde at det var noget med at
svinghjulet er lavet af jern, mens krumtappen er lavet af stål og
stålet udvider sig langsommere end jernet og derfor ville det slippe.
Det skyldes formentlig noget korrosion imellem de to materialer?

Det lyder som om at hvis de vil skære det af, så skal du have fat i et
nyt svinghjul? Jeg ville være lidt betænkelig ved den løsning....der
er da en chance for at de kommer til at lave ridser i blokken ved den
metode?

Mvh
Henrik

Fra : Armand

Dato : 27-04-08 23:00

Henrik K skrev:
> [...]
> stålet udvider sig langsommere end jernet og derfor ville det slippe.
> Det skyldes formentlig noget korrosion imellem de to materialer?

Det er slet og ret to koniske emner der er spændt sammen - Sådanne
sidder ganske fast sammen og kun amatører tror at en aftrækker bruges
til at trække(!) sagerne fra hinanden :-|
En aftrækker, hvadendten det er af typen med tre kløer eller en
"prop"-aftrækker med en spændebolt i midten af en gevind-prop, bruges
ved at spænden den an og give center-delen et kærligt men bestemt gok
med en hammer - Og hvis ikke dét ene slag er nok, så efterspænde den
smule man kan inden hvert af de næste gok!

Der må findes en origial "prop"-aftrækker, eller en uoriginal der passer
gevind i "proppen" :-|

Alternativt her jeg på mindre etcylindrede totaggere af nød klaret
sagerne ved at løfte motoren i svinghjulet mens en makker gokker på den
let løsnede svinghjulsbolt med en hammer - Med lidt tålmodighed (p.g.a.
det svage modhold i kammeratens mælkesyrefyldte arme) kan man derigennem
få slået krumtappen løs af svinghjulet!
Men skaf nu lige en ordentlig aftrækker til arbejdet og få "gokket"
konus'en af ved hjælp deraf :-|

--
Armand.