/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Højre eller venstre fod ned ved sto
Fra : HC


Dato : 23-04-08 11:13

Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned? Min kørelærer
fik med stor success overbevist mig om at "når man sætter venstre fod
ned, viser man at man har styr på sagerne, og har fået cyklen sat i
første gear, klar til at køre igen. Desuden har man også højre fod til
at bremse hvis det skulle være nødvendigt".

Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
*han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?

.... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)

Hygge,
HC


--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

 
 
Ib Tinning (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Ib Tinning


Dato : 23-04-08 11:18

jeg sætter og venstre ned for den højre er på bremsen lige ind til at jeg
sætter igang igen

mvh Tinning
"HC" <hc@saustrup.net> wrote in message
news:480f0bbc$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned? Min kørelærer
> fik med stor success overbevist mig om at "når man sætter venstre fod
> ned, viser man at man har styr på sagerne, og har fået cyklen sat i
> første gear, klar til at køre igen. Desuden har man også højre fod til
> at bremse hvis det skulle være nødvendigt".
>
> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
> sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>
> ... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)
>
> Hygge,
> HC
>
>
> --
> Keep the rubber side down and the shiny side up!
> Honda CB1300 ABS 2005



Michael Dahlberg (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 23-04-08 11:56


"Ib Tinning" <ib@1.spambox.dk> skrev i en meddelelse
news:480f0c86$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> jeg sætter og venstre ned for den højre er på bremsen lige ind til at
> jeg
> sætter igang igen
>
> mvh Tinning
> "HC" <hc@saustrup.net> wrote in message
> news:480f0bbc$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned? Min
>> kørelærer
>> fik med stor success overbevist mig om at "når man sætter venstre fod
>> ned, viser man at man har styr på sagerne, og har fået cyklen sat i
>> første gear, klar til at køre igen. Desuden har man også højre fod
>> til
>> at bremse hvis det skulle være nødvendigt".
>>
>> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke
>> "orv,
>> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
>> sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>>
>> ... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)
>>
Tja, os der lærte at køre i 60'erne, vi ved jo at bremsen sidder i
venstre side, og gearskiftet i højre!
Jeg er måske også den eneste, der har kørt med fodkobling og håndgear på
tanken?
For øvrigt lærte jeg at køre hos en original i Glostrup. En dag da en
lille pige løb ud foran mig, og jeg netop nåede at bremse inde det gik
galt, så fik jeg en belæring (Skideballe) om at jeg ikke måtte bruge
forbremsen i sådan en situation: "Den er alt for farlig"!
Hm, det var jo ikke det du spurgte om


Jeg sætter skam også gearfoden ned, og beholder bremsefoden på
fodhvileren.
(Husk, at hvis sidevognen er på, må man godt beholde begge fødder oppe)

Michael D




Futte & Co. (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 23-04-08 15:34

Michael Dahlberg skrev:

> Tja, os der lærte at køre i 60'erne, vi ved jo at bremsen sidder i
> venstre side, og gearskiftet i højre!

Nemli en rigtig motorcykel er engelsk


> For øvrigt lærte jeg at køre hos en original i Glostrup.

På Sofielundsvej ?

> Jeg sætter skam også gearfoden ned, og beholder bremsefoden på
> fodhvileren.

Nemli uanset hvilken een jeg kører på, ..... øhhh, og alligevel,
......ka' sku' ikk' husk' det,.. gør'ed bar' , altså sætter een af
fødderne ned

--

Jørgen, Brøndby, første kørekort i '67
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969

Michael Dahlberg (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 23-04-08 17:15


"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse
news:5338d$480f4884$5b651899$30193@news.arrownet.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>
>> Tja, os der lærte at køre i 60'erne, vi ved jo at bremsen sidder i
>> venstre side, og gearskiftet i højre!
>
> Nemli en rigtig motorcykel er engelsk
>
>
>> For øvrigt lærte jeg at køre hos en original i Glostrup.
>
> På Sofielundsvej ?

Nej, men lige der omkring! Højtoftevej, Højlandsvej, elle en af dem lige
der omkring.

Han kørte med Vespa, og Nimbus m/vogn. Og så havde han en Ford 15M som
skolevogn, jeg husker desværre ikke navnet.
>
>> Jeg sætter skam også gearfoden ned, og beholder bremsefoden på
>> fodhvileren.
>
> Nemli uanset hvilken een jeg kører på, ..... øhhh, og alligevel,
> .....ka' sku' ikk' husk' det,.. gør'ed bar' , altså sætter een af
> fødderne ned

Ja, det er nemlig nøjagtigt det vi gør.


Michael D



Futte & Co. (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 23-04-08 20:46

Michael Dahlberg skrev:

>
> Nej, men lige der omkring! Højtoftevej, Højlandsvej, elle en af dem lige
> der omkring.

Din hukommelse er bedre end min De første timer blev kørt i krydset
Langagervej/Sofienlundsvej. Men man startede på Højlandsvej, iflg. fruen
i huset.Hun kørte i starten af 70'erne. Selv kørte jeg i ES køreskolen
ved Dybbøl station i starten af 68. Mener det var noget DKW 125 de kørte
med.

> Han kørte med Vespa, og Nimbus m/vogn. Og så havde han en Ford 15M som
> skolevogn, jeg husker desværre ikke navnet.

Fruen mener han hed Lund.
Så det kalder vi ham bare, ik

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70
Victoria KR26N Aero, 1954
Triumph T120R Bonneville, 1969

Anders Majland (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-08 11:43

> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der sætter
> højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?

Verden er ikke s/h - Ved de trafiklys jeg ved har en lang cyklus gider jeg
ikke sidde og holde på koblingen. Så er de holder jeg i frigear, og vel
oftest med højre fod på jorden så jeg ikke skal "stepdanse" for at komme
videre. Andre gange planter jeg begge fødder i jorden - specielt med
passagerer - eller i

Men pinten er god nok - men holde forsåvidt bedst med højre fod på bremsen
og i første gear. Så kan man hurtigt komme væk hvis der kommer noget truende
bagfra som f.eks 1ton jern med for meget fart ....


S. Poulsen (23-04-2008)
Kommentar
Fra : S. Poulsen


Dato : 23-04-08 13:15


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:480f12ce$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Men pinten er god nok - men holde forsåvidt bedst med højre fod på bremsen og i første
> gear.

Jeg ved godt, at det nok er et lille problem til daglig, men holder man i længere
tid står der i min Haynes, at jeg skal holde i frigear, da det deaktiverer varmen i
karburatoren og forhindrer vel overopvarmning.


Armand (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-08 15:49

Anders Majland skrev:
>> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
>> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
>> sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>
> Verden er ikke s/h - Ved de trafiklys jeg ved har en lang cyklus gider
> jeg ikke sidde og holde på koblingen. Så er de holder jeg i frigear, og
> vel oftest med højre fod på jorden så jeg ikke skal "stepdanse" for at
> komme videre.
>
Hvis cyklus'en virkelig er SÅ lang, burde man måske ligefrem slukke
motoren istedet :-/

En endnu unævnt detalje er at man jo stiger af og på med venstre fod på
jorden, så hvis man vælger at have højre fod i jorden for at undgå
"DMC-dansen" udsætter man blot samme dans til når man skal af istedet!

--
Armand.

Anders Majland (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-08 16:59

>> Verden er ikke s/h - Ved de trafiklys jeg ved har en lang cyklus gider
>> jeg ikke sidde og holde på koblingen. Så er de holder jeg i frigear, og
>> vel oftest med højre fod på jorden så jeg ikke skal "stepdanse" for at
>> komme videre.
>>
> Hvis cyklus'en virkelig er SÅ lang, burde man måske ligefrem slukke
> motoren istedet :-/

Når "lander" for enden af motorvejen og skal til venstre ad ring 3 (kbh) er
der en cyklustid på et par min. og der kommer sjældent mere et 3 biler med
ad gangen. Dvs det kan nemt tage 3-4 cyklusser og 5min at komme igennem
krydset.

Men ellers har du ret - står det ikke stadig noget i den retning i
færdselsloven når man holder ved en jernbaneoverskæring. I
lygtetændingstiden ned på pos. lys og slukke motoren ?

Mange steder har de lokale politivedtægter jo også nogen grænser for hvor
længe man må lade et køretøj stå i tomgang. Men jeg ved ikke om det også
gælder hvis det er trafikale årsager til at man holder stille.

> En endnu unævnt detalje er at man jo stiger af og på med venstre fod på
> jorden, så hvis man vælger at have højre fod i jorden for at undgå
> "DMC-dansen" udsætter man blot samme dans til når man skal af istedet!

Det er ikke så tit jeg står af i lyskryds og jeg plejer at parkere i
frigear - mest for at huske ikke at starte den i første... Ser så dumt ud
når den lige kører et par meter og lægger sig på siden ....


Armand (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-08 23:32

Anders Majland skrev:
>>>
>
>> En endnu unævnt detalje er at man jo stiger af og på med venstre fod
>> på jorden, så hvis man vælger at have højre fod i jorden for at undgå
>> "DMC-dansen" udsætter man blot samme dans til når man skal af istedet!
>
> Det er ikke så tit jeg står af i lyskryds
>
Højre fod ned i almindelighed, gør at man istedet "DMC-danser" når man
når frem og skal af cyklen!
Man undgår med andre ord ikke helt "dansen", hvorved at dét argument
svinder ind.

Og så er jeg alligevel lidt selvmodsigende, for vores lokale RR-ungdom
belærer jeg netop om at have højre fod i jorden: Så venstre kan sidde
placeret under gearpedalen, parat til det gearskifte der er det første
man skal udføre efter start - Race conditions, You know!

--
Armand.
(der har DMC-danset siden foråret '81)

Michael Dahlberg (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 23-04-08 17:24


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:480f4c1d$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Anders Majland skrev:
>>> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke
>>> "orv, *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser
>>> en der sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>>>
>>
>> Verden er ikke s/h - Ved de trafiklys jeg ved har en lang cyklus
>> gider jeg ikke sidde og holde på koblingen. Så er de holder jeg i
>> frigear, og vel oftest med højre fod på jorden så jeg ikke skal
>> "stepdanse" for at komme videre.
>>
> Hvis cyklus'en virkelig er SÅ lang, burde man måske ligefrem slukke
> motoren istedet :-/
>
> En endnu unævnt detalje er at man jo stiger af og på med venstre fod
> på jorden, så hvis man vælger at have højre fod i jorden for at undgå
> "DMC-dansen" udsætter man blot samme dans til når man skal af istedet!

Gør man?
Hvis jeg havde gjort det på Aermacchi HD'en eller "Basse" var jeg endt
med ryggen mod kørselsretningen!
Sidestøtte i højre side!

Er der i øvrigt nogen der vil fortælle hvorfor sidestøtten på næsten
alle moderne motorcykler sidder i venstre side? Er det for at tvinge os
til at stå af og på i den side, hvor der er mest færdsel?
;-(

Anden forklaring?
>
> --
> Armand.



Torben Scheel (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-04-08 07:17

Michael Dahlberg wrote:

> Er der i øvrigt nogen der vil fortælle hvorfor sidestøtten på næsten
> alle moderne motorcykler sidder i venstre side? Er det for at tvinge os
> til at stå af og på i den side, hvor der er mest færdsel?
> ;-(
>
> Anden forklaring?

Mindst færdsel. Japanerne kopierede Englænderne. At kædetrækket så
oftest sidder i venstre side hænger jo fint sammen - så drypper
scottoileren ikke ned på bagdækket (med nogle få undtagelser).

--
vh
Torben

Michael Dahlberg (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 24-04-08 08:03


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:481025c0$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Dahlberg wrote:
>
>> Er der i øvrigt nogen der vil fortælle hvorfor sidestøtten på næsten
>> alle moderne motorcykler sidder i venstre side? Er det for at tvinge
>> os til at stå af og på i den side, hvor der er mest færdsel?
>> ;-(
>>
>> Anden forklaring?
>
> Mindst færdsel. Japanerne kopierede Englænderne. At kædetrækket så
> oftest sidder i venstre side hænger jo fint sammen - så drypper
> scottoileren ikke ned på bagdækket (med nogle få undtagelser).
>
> --
Øh, taler vi forbi hinanden?
Min husholdning indbefatter 2 Mc, en tysk og en japansk. Begge har
sidestøtten i venstre side.
Hvis jeg skal bestige en af dem, sker det lettest fra den side, hvortil
den hælder = venstre side.
Det medfører, at hvis jeg stiger på ved en vejside (kantsten i byen), så
står jeg mellem MC og trafik, i stedet for at have MC imellem trafikken
og mig!
Er det smart, eller har jeg overset noget?

Michael D



Torben Scheel (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-04-08 08:15

Michael Dahlberg wrote:
> Øh, taler vi forbi hinanden?
> Min husholdning indbefatter 2 Mc, en tysk og en japansk. Begge har
> sidestøtten i venstre side.
> Hvis jeg skal bestige en af dem, sker det lettest fra den side, hvortil
> den hælder = venstre side.
> Det medfører, at hvis jeg stiger på ved en vejside (kantsten i byen), så
> står jeg mellem MC og trafik, i stedet for at have MC imellem trafikken
> og mig!
> Er det smart, eller har jeg overset noget?
>
Det er ikke smart i lande med højrekørsel. Jeg gætter blot på at
englænderne har lavet det smart, japanerne kopierede blot (og det var
smart indtil eksporteventyret begyndte). Hvorfor tyskerne og italienerne
ikke har tænkt, ved jeg ikke. Måske foretrækker de asfalt under
sidestøtten, hvad ved jeg.

--
vh
Torben

Michael Dahlberg (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 24-04-08 08:29


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48103369$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Dahlberg wrote:
>> Øh, taler vi forbi hinanden?
>> Min husholdning indbefatter 2 Mc, en tysk og en japansk. Begge har
>> sidestøtten i venstre side.
>> Hvis jeg skal bestige en af dem, sker det lettest fra den side,
>> hvortil den hælder = venstre side.
>> Det medfører, at hvis jeg stiger på ved en vejside (kantsten i byen),
>> så står jeg mellem MC og trafik, i stedet for at have MC imellem
>> trafikken og mig!
>> Er det smart, eller har jeg overset noget?
>>
> Det er ikke smart i lande med højrekørsel. Jeg gætter blot på at
> englænderne har lavet det smart, japanerne kopierede blot (og det var
> smart indtil eksporteventyret begyndte). Hvorfor tyskerne og
> italienerne ikke har tænkt, ved jeg ikke. Måske foretrækker de asfalt
> under sidestøtten, hvad ved jeg.
>
> --
Ja, og sjovt nok, havde min gamle italiener (1966) sidestøtten i højre
side!
Nå nok om det!


Michael D



Armand (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-08 16:10

Torben Scheel skrev:
> Michael Dahlberg wrote:
>> Øh, taler vi forbi hinanden?
>> Min husholdning indbefatter 2 Mc, en tysk og en japansk. Begge har
>> sidestøtten i venstre side.
>> Hvis jeg skal bestige en af dem, sker det lettest fra den side,
>> hvortil den hælder = venstre side.
>> Det medfører, at hvis jeg stiger på ved en vejside (kantsten i byen),
>> så står jeg mellem MC og trafik, i stedet for at have MC imellem
>> trafikken og mig!
>> Er det smart, eller har jeg overset noget?
>>
> Det er ikke smart i lande med højrekørsel. Jeg gætter blot på at
> englænderne har lavet det smart, japanerne kopierede blot (og det var
> smart indtil eksporteventyret begyndte). Hvorfor tyskerne og italienerne
> ikke har tænkt, ved jeg ikke. Måske foretrækker de asfalt under
> sidestøtten, hvad ved jeg.
>
Og hvorfor kører man venstre om i speedway??
Med undtagelse af de få høns der bevæger sig her på gruppen, har vi vel
alle været en lille dreng der har lavet bremseskridere med sin cykel på
et gruset areal - Og hvordan var det nu med nedlægnings-siden dér?
99,9% slog baghjulet ud til højre og det tal holder uanset om man er
dansker, englænder eller japaner. Faktisk er placeringen af styrehuset
på hangarskibe bestemt af samme faktor: At flertallet af piloter har en
refleks mod venstre i stress-situationer!

Så det der med at slå venstre ben i jorden for at stige af ligger dybt i
generne på menneskeheden


--
Armand.

Arne Lorenzen (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 24-04-08 18:17

Armand skrev den 24 apr 2008 i
news:4810a2c2$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
klip
> Så det der med at slå venstre ben i jorden for at stige af ligger
> dybt i generne på menneskeheden

Plot til ny bestseller: Adam og Motorcyklen
Undertitel: Hvad siger Eva?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Michael Dahlberg (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 24-04-08 23:02


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4810a2c2$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Torben Scheel skrev:
>> Michael Dahlberg wrote:
>>> Øh, taler vi forbi hinanden?
>>> Min husholdning indbefatter 2 Mc, en tysk og en japansk. Begge har
>>> sidestøtten i venstre side.
>>> Hvis jeg skal bestige en af dem, sker det lettest fra den side,
>>> hvortil den hælder = venstre side.
>>> Det medfører, at hvis jeg stiger på ved en vejside (kantsten i
>>> byen), så står jeg mellem MC og trafik, i stedet for at have MC
>>> imellem trafikken og mig!
>>> Er det smart, eller har jeg overset noget?
>>>
>> Det er ikke smart i lande med højrekørsel. Jeg gætter blot på at
>> englænderne har lavet det smart, japanerne kopierede blot (og det var
>> smart indtil eksporteventyret begyndte). Hvorfor tyskerne og
>> italienerne ikke har tænkt, ved jeg ikke. Måske foretrækker de asfalt
>> under sidestøtten, hvad ved jeg.
>>
> Og hvorfor kører man venstre om i speedway??
> Med undtagelse af de få høns der bevæger sig her på gruppen, har vi
> vel alle været en lille dreng der har lavet bremseskridere med sin
> cykel på et gruset areal - Og hvordan var det nu med nedlægnings-siden
> dér?
> 99,9% slog baghjulet ud til højre og det tal holder uanset om man er
> dansker, englænder eller japaner. Faktisk er placeringen af styrehuset
> på hangarskibe bestemt af samme faktor: At flertallet af piloter har
> en refleks mod venstre i stress-situationer!

Den med cyklen tror jeg er betinget af, at flertallet er "højrebenet",
og bedst knalder en fod i pedalen med nævnet ben. det vil naturligt få
en til at kænter cyklen lidt for at få pedalen der skal trampes i
vandret, men højt. Nu er cyklen krænget til den side, og skrider
følgelig som den gør!
>
> Så det der med at slå venstre ben i jorden for at stige af ligger dybt
> i generne på menneskeheden

Sjovt nok var det ikke underligt eller forkert at Aermacchien i sin tid
hældede den anden vej, og man følgelig stod på fra dens højre side.
http://pagesperso-orange.fr/panshovel/images/Sprint.gif

Michael D
>



Armand (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-08 23:16

Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4810a2c2$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>>
>> Og hvorfor kører man venstre om i speedway??
>> Med undtagelse af de få høns der bevæger sig her på gruppen, har vi
>> vel alle været en lille dreng der har lavet bremseskridere med sin
>> cykel på et gruset areal - Og hvordan var det nu med nedlægnings-siden
>> dér?
>> 99,9% slog baghjulet ud til højre og det tal holder uanset om man er
>> dansker, englænder eller japaner. Faktisk er placeringen af styrehuset
>> på hangarskibe bestemt af samme faktor: At flertallet af piloter har
>> en refleks mod venstre i stress-situationer!
>
> Den med cyklen tror jeg er betinget af, at flertallet er "højrebenet",
> og bedst knalder en fod i pedalen med nævnet ben. det vil naturligt få
> en til at kænter cyklen lidt for at få pedalen der skal trampes i
> vandret, men højt. Nu er cyklen krænget til den side, og skrider
> følgelig som den gør!

>
Tjaeh :-/
Jeg kan huske fra atletik i folkeskolen at det var forskelligt hvilket
ben at folk satte af med ved spring, men at størstedelen brugte venstre.
Jég har venstre som "springben" men har alligevel altid slået ud mod
højre når jeg som knægt sled cyklens bagdæk op :-/

>> Så det der med at slå venstre ben i jorden for at stige af ligger dybt
>> i generne på menneskeheden
>
> Sjovt nok var det ikke underligt eller forkert at Aermacchien i sin tid
> hældede den anden vej, og man følgelig stod på fra dens højre side.
> http://pagesperso-orange.fr/panshovel/images/Sprint.gif
>
Lyder mærkeligt, men jeg har selvfølgelig ikke prøvet det.
En anden ting omkring vaner og ben, er hvilket ben man stikker i
bukserne først - Prøv at tænke over det i morgen tidlig, og forsøg så at
gøre det modsat: Det er omend ikke umuligt, så meget akavet og dét ville
jeg tro at "højre af en motorcykel også ville være :-/

--
Armand.

Michael Dahlberg (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 24-04-08 23:32


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4811065d$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4810a2c2$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>>>
>>> Og hvorfor kører man venstre om i speedway??
>>> Med undtagelse af de få høns der bevæger sig her på gruppen, har vi
>>> vel alle været en lille dreng der har lavet bremseskridere med sin
>>> cykel på et gruset areal - Og hvordan var det nu med
>>> nedlægnings-siden dér?
>>> 99,9% slog baghjulet ud til højre og det tal holder uanset om man er
>>> dansker, englænder eller japaner. Faktisk er placeringen af
>>> styrehuset på hangarskibe bestemt af samme faktor: At flertallet af
>>> piloter har en refleks mod venstre i stress-situationer!
>>
>> Den med cyklen tror jeg er betinget af, at flertallet er
>> "højrebenet", og bedst knalder en fod i pedalen med nævnet ben. det
>> vil naturligt få en til at kænter cyklen lidt for at få pedalen der
>> skal trampes i vandret, men højt. Nu er cyklen krænget til den side,
>> og skrider følgelig som den gør!
>
>>
> Tjaeh :-/
> Jeg kan huske fra atletik i folkeskolen at det var forskelligt hvilket
> ben at folk satte af med ved spring, men at størstedelen brugte
> venstre.
> Jég har venstre som "springben" men har alligevel altid slået ud mod
> højre når jeg som knægt sled cyklens bagdæk op :-/
>
>>> Så det der med at slå venstre ben i jorden for at stige af ligger
>>> dybt i generne på menneskeheden
>>
>> Sjovt nok var det ikke underligt eller forkert at Aermacchien i sin
>> tid hældede den anden vej, og man følgelig stod på fra dens højre
>> side.
>> http://pagesperso-orange.fr/panshovel/images/Sprint.gif
>>
> Lyder mærkeligt, men jeg har selvfølgelig ikke prøvet det.
> En anden ting omkring vaner og ben, er hvilket ben man stikker i
> bukserne først - Prøv at tænke over det i morgen tidlig, og forsøg så
> at gøre det modsat: Det er omend ikke umuligt, så meget akavet og dét
> ville jeg tro at "højre af en motorcykel også ville være :-/
>
Den med bukserne kender jeg. Jeg fik en menisk-operation for ca 1½ Måned
siden, og har været nødt til at tage bukserne "forkert" på bagefter. Det
er noget l..t. Og mit venstre ben er lidt usikkert stadig, det mærkede
jeg da jeg for første gang havde sønnen med ud bagpå, efter operationen.
;-(

Men det går fremad

Michael D



frølårsraketten (30-04-2008)
Kommentar
Fra : frølårsraketten


Dato : 30-04-08 15:48


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Faktisk er placeringen af styrehuset på hangarskibe bestemt af samme
> faktor: At flertallet af piloter har en refleks mod venstre i
> stress-situationer!

Så er det jo pudsigt at vigepligten ved kollissionskurs er højtre om - både
i luften og til søs

Ô
°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre



Armand (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-08 17:02

frølårsraketten skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>> Faktisk er placeringen af styrehuset på hangarskibe bestemt af samme
>> faktor: At flertallet af piloter har en refleks mod venstre i
>> stress-situationer!
>
> Så er det jo pudsigt at vigepligten ved kollissionskurs er højtre om - både
> i luften og til søs
>
Jeg tror nu ikke at den slags psykologi ligger til grund for
vigepligten. Eftersom at englænderne har modsat vigepligt hænger det nok
sammen med at det er mest praktisk (á mindre mulighed for hårdknude?) :-/

Aprospos anvendelse af psykologi, så var det jo amerikanerne der
udnyttede psykologien i skibsdesignet. Japanerne kom af given grund til
at placere deres styrhuse i modsatte side, hvilket in facto kostede dém
mange skader

--
Armand

Armand (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-08 15:48

Torben Scheel skrev:
> Michael Dahlberg wrote:
>
>> Er der i øvrigt nogen der vil fortælle hvorfor sidestøtten på næsten
>> alle moderne motorcykler sidder i venstre side? Er det for at tvinge
>> os til at stå af og på i den side, hvor der er mest færdsel?
>>
>
> Mindst færdsel. Japanerne kopierede Englænderne. .....
>
Hvilket vel ikke er så sært eftersom man har venstrekørsel i begge
nævnte lande!
Det meste af Østen incl. Kina har forøvrigt venstrekørsel, så det er
altså os der er minoriteten i denneher sag :-|

--
Armand.

Per K. Nielsen (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Per K. Nielsen


Dato : 24-04-08 21:41

On Thu, 24 Apr 2008 16:48:09 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Det meste af Østen incl. Kina har forøvrigt venstrekørsel, så det er
>altså os der er minoriteten i denneher sag :-|

Mon dog?

Husk nu at tælle køretøjer og ikke mennesker

Armand (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-08 21:50

Per K. Nielsen skrev:
> On Thu, 24 Apr 2008 16:48:09 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Det meste af Østen incl. Kina har forøvrigt venstrekørsel, så det er
>> altså os der er minoriteten i denneher sag :-|
>
> Mon dog?
>
> Husk nu at tælle køretøjer og ikke mennesker

>
Det forskrækkende i dén sag er at Kina kommer stærkt Og bare vent til dé
for alvor begynder at være bensinforbrugere =
Men du glemmer vist også mængden af små motorcykler i Indokina :-/

--
Armand.

Per K. Nielsen (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Per K. Nielsen


Dato : 24-04-08 21:57

On Thu, 24 Apr 2008 22:50:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Det forskrækkende i dén sag er at Kina kommer stærkt Og bare vent til dé
>for alvor begynder at være bensinforbrugere =
Enig, og enig.

>Men du glemmer vist også mængden af små motorcykler i Indokina :-/

Ja, det gør jeg.
Men vidste du at USA har lige knap tre biler pr. indbygger?

Armand (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-08 22:21

Per K. Nielsen skrev:
> On Thu, 24 Apr 2008 22:50:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Det forskrækkende i dén sag er at Kina kommer stærkt Og bare vent til dé
>> for alvor begynder at være bensinforbrugere =
> Enig, og enig.
>
>> Men du glemmer vist også mængden af små motorcykler i Indokina :-/
>
> Ja, det gør jeg.
> Men vidste du at USA har lige knap tre biler pr. indbygger?
>
Pr. indbygger?
I radioen forleden hørte jeg det nævnt á pr husstand!

--
Armand.

Michael Dahlberg (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 24-04-08 22:26


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4810f9a0$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per K. Nielsen skrev:
>> On Thu, 24 Apr 2008 22:50:03 +0200, Armand
>> <armand@mc-chaufforerne.dk>
>> wrote:
>>
>>> Det forskrækkende i dén sag er at Kina kommer stærkt Og bare vent
>>> til dé for alvor begynder at være bensinforbrugere =
>> Enig, og enig.
>>
>>> Men du glemmer vist også mængden af små motorcykler i Indokina :-/
>>
>> Ja, det gør jeg.
>> Men vidste du at USA har lige knap tre biler pr. indbygger?
> >
> Pr. indbygger?
> I radioen forleden hørte jeg det nævnt á pr husstand!
>
Ja, utroligt så hurtigt det går, ikke sandt?


Michael D



Per K. Nielsen (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Per K. Nielsen


Dato : 25-04-08 06:04

On Thu, 24 Apr 2008 23:21:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Pr. indbygger?
>I radioen forleden hørte jeg det nævnt á pr husstand!

Det var da også det jeg sagde!

Torben Scheel (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-04-08 07:09

Per K. Nielsen wrote:
> On Thu, 24 Apr 2008 23:21:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Pr. indbygger?
>> I radioen forleden hørte jeg det nævnt á pr husstand!
>
> Det var da også det jeg sagde!

Så tror da pokker de sprøjter singleserier ud i dét tempo

--
vh
Torben

Armand (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-04-08 08:46

Torben Scheel skrev:
> Per K. Nielsen wrote:
>> On Thu, 24 Apr 2008 23:21:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>> wrote:
>>
>>> Pr. indbygger?
>>> I radioen forleden hørte jeg det nævnt á pr husstand!
>>
>> Det var da også det jeg sagde!
>
> Så tror da pokker de sprøjter singleserier ud i dét tempo
>
LOL!

--
Armand.

Armand (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-04-08 08:46

Per K. Nielsen skrev:
> On Thu, 24 Apr 2008 23:21:17 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Pr. indbygger?
>> I radioen forleden hørte jeg det nævnt á pr husstand!
>
> Det var da også det jeg sagde!

>
Bevis det!

--
Armand.

Ukendt (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-04-08 21:38

On Wed, 23 Apr 2008 16:49:05 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>En endnu unævnt detalje er at man jo stiger af og på med venstre fod på
>jorden,

Med sportscykel og stramt læder sker det at den hedder: "med venstre
fod på fodhvileren"

Niels Pein (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 25-04-08 01:19

"Armand" skrev ...
>
> En endnu unævnt detalje er at man jo stiger af og på med venstre fod på
> jorden, så hvis man vælger at have højre fod i jorden for at undgå
> "DMC-dansen" udsætter man blot samme dans til når man skal af istedet!
>
Jeg plejer nu at sætte højre fod på jorden, vippe sidestøtten ned med
venstre, og derefter stige af.
Venter du med at vippe sidestøtten ned til du _er_ steget af?
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
(også med sidestøtten til venstre



Armand (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-04-08 08:44

Niels Pein skrev:
> "Armand" skrev ...
>> En endnu unævnt detalje er at man jo stiger af og på med venstre fod på
>> jorden, så hvis man vælger at have højre fod i jorden for at undgå
>> "DMC-dansen" udsætter man blot samme dans til når man skal af istedet!
>>
> Jeg plejer nu at sætte højre fod på jorden, vippe sidestøtten ned med
> venstre, og derefter stige af.
> Venter du med at vippe sidestøtten ned til du _er_ steget af?

>
'U got a point there!

--
Armand.

Arne Lorenzen (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 23-04-08 16:24

Anders Majland skrev den 23 apr 2008 i
news:480f12ce$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Men pinten er god nok - men holde forsåvidt bedst med højre fod på
> bremsen og i første gear.

Som så mange andre i 1. gear, men husker faktisk ikke hvilken fod nede.

Har altid et velplejet koblingskabel - springer det, laver man i bedste
fald et gevaldigt spjæt fremad, alt. vælter overrasket, eller i værste
er på vej ud i krydset. =:-/

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Armand (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-08 23:21

Arne Lorenzen skrev:
>
>
> Har altid et velplejet koblingskabel - springer det, laver man i bedste
> fald et gevaldigt spjæt fremad, alt. vælter overrasket, eller i værste
> er på vej ud i krydset. =:-/
>
- - - - - Medmindre at baghjulet er låst af en fod på bremsen!

--
Armand.

Sonny T. Larsen (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Sonny T. Larsen


Dato : 23-04-08 11:48

On Wed, 23 Apr 2008 12:13:16 +0200, HC wrote:

> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
> sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?

Mjoh - venstre ned, højre på bremsen - den praktiserer jeg selv.

Jeg kigger dog ikke så meget på, hvad andre gør.

> ... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)

Virtuel fredag?

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Asbjørn (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Asbjørn


Dato : 23-04-08 04:53

On 23 Apr., 12:13, HC <h...@saustrup.net> wrote:
> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned? Min kørelærer
> fik med stor success overbevist mig om at "når man sætter venstre fod
> ned, viser man at man har styr på sagerne, og har fået cyklen sat i
> første gear, klar til at køre igen. Desuden har man også højre fod til
> at bremse hvis det skulle være nødvendigt".
>
> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
> sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>
> ... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)
>
> Hygge,
> HC
>
> --
> Keep the rubber side down and the shiny side up!
> Honda CB1300 ABS 2005

Jeg har altid højre fod nede - så har du ro og mag til lige at være
sikker på at få den er i 1. gear og klar til at køre.
Holder jeg op ad en stejl bakke, gør det omvendt for at holde cyklen
med bagbremsen.

Højre/venstre fod er vel mest en religion - hos Tip Top (sidste år)
fik vi af vide at vi - altid - skulle sætte højre fod ned, for det gør
MC-politiet også... jeg kan i hvert fald godt lide, når du holder ude
i venstresvingsbanen i et travlt kryds, at du hurtigt kan knalde den i
1., hvis du lige har kvajet dig lidt med nedgearingen.

Asbjørn
Honda CB450S



Anders Majland (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-08 12:06

> Højre/venstre fod er vel mest en religion - hos Tip Top (sidste år)
> fik vi af vide at vi - altid - skulle sætte højre fod ned, for det gør
> MC-politiet også... jeg kan i hvert fald godt lide, når du holder ude
> i venstresvingsbanen i et travlt kryds, at du hurtigt kan knalde den i
> 1., hvis du lige har kvajet dig lidt med nedgearingen.

Og i en højresvingsbane højre fod på kanstenen så cyklister ikke tror de
skal klemme sig indenom - så kan de tage fortovet istedet.


DW (23-04-2008)
Kommentar
Fra : DW


Dato : 23-04-08 14:25

Anders Majland skrev:
>> Højre/venstre fod er vel mest en religion - hos Tip Top (sidste år)
>> fik vi af vide at vi - altid - skulle sætte højre fod ned, for det gør
>> MC-politiet også... jeg kan i hvert fald godt lide, når du holder ude
>> i venstresvingsbanen i et travlt kryds, at du hurtigt kan knalde den i
>> 1., hvis du lige har kvajet dig lidt med nedgearingen.
>
> Og i en højresvingsbane højre fod på kanstenen så cyklister ikke tror de
> skal klemme sig indenom - så kan de tage fortovet istedet.
>

Det var også den jeg lærte da pappet blev taget.

Torben Scheel (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-04-08 07:21

DW wrote:

>> Og i en højresvingsbane højre fod på kanstenen så cyklister ikke tror
>> de skal klemme sig indenom - så kan de tage fortovet istedet.
>>
>
> Det var også den jeg lærte da pappet blev taget.

Det varierer sgu' lidt for mig. Holder jeg helt fremme ved krydset, så
er det helt til højre. I københavnertrafik som #3 og nedefter, så holder
jeg mig i midten, og giver plads foran så cyklisterne har en åbning til
at komme ud til venstre. Oftest invaderer svingbanen deres cykelsti, og
der er ingen grund til at de har stop både ved svingbanen og ved
krydset, og desuden skal vente på at der bliver plads til
højresvingende. I meget brede svingbaner bryder jeg mig heller ikke om
at holde helt til højre. Hellere vente på en cyklist, end at blive kvast
af en Seat der vil udenpå.

--
vh
Torben

Jesper Pedersen (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 24-04-08 07:31

On 23 Apr., 12:53, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
> On 23 Apr., 12:13, HC <h...@saustrup.net> wrote:
>
>
>
> > Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned? Min kørelærer
> > fik med stor success overbevist mig om at "når man sætter venstre fod
> > ned, viser man at man har styr på sagerne, og har fået cyklen sat i
> > første gear, klar til at køre igen. Desuden har man også højre fod til
> > at bremse hvis det skulle være nødvendigt".
>
> > Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
> > *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
> > sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>
> > ... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)
>
> > Hygge,
> > HC
>
> > --
> > Keep the rubber side down and the shiny side up!
> > Honda CB1300 ABS 2005
>
> Jeg har altid højre fod nede - så har du ro og mag til lige at være
> sikker på at få den er i 1. gear og klar til at køre.
> Holder jeg op ad en stejl bakke, gør det omvendt for at holde cyklen
> med bagbremsen.
>
> Højre/venstre fod er vel mest en religion - hos Tip Top (sidste år)
> fik vi af vide at vi - altid - skulle sætte højre fod ned, for det gør
> MC-politiet også... jeg kan i hvert fald godt lide, når du holder ude
> i venstresvingsbanen i et travlt kryds, at du hurtigt kan knalde den i
> 1., hvis du lige har kvajet dig lidt med nedgearingen.

Sådan var religionen hos Tip Top også for 11 år siden.
Har som oftest højre fod nede, og venstre fod oppe, for at sikre mig
at den er i gear når jeg skal afsted.
Det der bliver omtalt fra DMC kurset lyder for mig ganske ulogisk. Om
jeg holder bagbremse eller forbremse nede betyder intet hvis en bil
kører op i røven på mig.

Armand (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-04-08 16:26

Jesper Pedersen skrev:
>
>
> Det der bliver omtalt fra DMC kurset lyder for mig ganske ulogisk. Om
> jeg holder bagbremse eller forbremse nede betyder intet hvis en bil
> kører op i røven på mig.
>
Jeg har set det ske på første parket: En kammerat havde i hemmelighed
købt sig en Ducati og jeg ditto min Benelli Sei, og spottede så hinanden
i trafikken hvorefter jeg kørte efter ham og hán følgelig valgte at
holde for gult så jeg kunne følge trop - Men Bilisten imellem os læste
det gule anderledes og i situationen ænsede hans øjne overhovedet ikke
at det kunne lade sig gøre at en motorcyklist ikke kørte over for gult
hvorved at han først lige inden påkørsel nåede at jokke på bremsen og
følgelig påkørte Ducatien med stor kraft!
Min makker havde akkurat forinden kommet helt til stop og sad med højre
fod på bremsen, og resultatet af hele seancen blev at Ducatien blev
"sparket" tværs over fodgængerfeltet og endte med baghjulet ca. en meter
på den anden side af dét, men holdt balancen og havde stadig snuden
samme vej

I modsætning til forbremsen virker bagbremsen selv som blokeret
stabiliserende ved at "trække" i bagenden, på samme måde som virkningen
af et maritimt drivanker (hvilket forøvrigt er en virkning man bør huske
på og udnytte under selv hårde opbremsninger!) og havde føromtalte
Ducati været bremset med forbremsen havde resultatet formodentlig mindst
været at manden var tiltet p.g.a. al den energi der vil forbi det
bremsede forhjul.

--
Armand.

Jesper Pedersen (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 30-04-08 04:08

On 24 Apr., 17:25, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Jesper Pedersen skrev:
>
> > Det der bliver omtalt fra DMC kurset lyder for mig ganske ulogisk. Om
> > jeg holder bagbremse eller forbremse nede betyder intet hvis en bil
> > kører op i røven på mig.

> I modsætning til forbremsen virker bagbremsen selv som blokeret
> stabiliserende ved at "trække" i bagenden, på samme måde som virkningen
> af et maritimt drivanker (hvilket forøvrigt er en virkning man bør huske
> på og udnytte under selv hårde opbremsninger!) og havde føromtalte
> Ducati været bremset med forbremsen havde resultatet formodentlig mindst
> været at manden var tiltet p.g.a. al den energi der vil forbi det
> bremsede forhjul.

Ja det har du ret i, det var mere omtalen at MC'en ville slå en
kolbøtte.

Armand (30-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-08 12:06

Jesper Pedersen skrev:
> On 24 Apr., 17:25, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>> Jesper Pedersen skrev:
>>
>>> Det der bliver omtalt fra DMC kurset lyder for mig ganske ulogisk. Om
>>> jeg holder bagbremse eller forbremse nede betyder intet hvis en bil
>>> kører op i røven på mig.
>
>> I modsætning til forbremsen virker bagbremsen selv som blokeret
>> stabiliserende ved at "trække" i bagenden, på samme måde som virkningen
>> af et maritimt drivanker (hvilket forøvrigt er en virkning man bør huske
>> på og udnytte under selv hårde opbremsninger!) og havde føromtalte
>> Ducati været bremset med forbremsen havde resultatet formodentlig mindst
>> været at manden var tiltet p.g.a. al den energi der vil forbi det
>> bremsede forhjul.
>
> Ja det har du ret i, det var mere omtalen at MC'en ville slå en
> kolbøtte.
>
Det er sikkert en mulighed men nok ikke den fremherskende konsekvens.
Men hvis man sparkes halvvejs ud i de tværkørendes spor er det en
betydelig fordel at forblive synlig oprejst fem for at ligge ned

--
Armand.

N/A (30-04-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-04-08 12:06



N/A (30-04-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 30-04-08 12:06



Steen Gruby (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-04-08 12:18

On Wed, 23 Apr 2008 12:13:16 +0200, HC <hc@saustrup.net> wrote:

Hej.
>
>Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
>*han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
>sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>
Så katagorisk tør jeg ikke være
Det med at sætte venstre fod i jorden for at have højre fod på bremsen
er en af de dicipliner man terper på DMC's broncekursus.
Argumentet er, at med bagbremsen aktiveret vil det være begrænset hvor
meget en MC vil bevæge sig fremad ved en påkørsel bagfra, set imod en
ikke bremset MC.
Hvis man forsøger at foretage samme opbremsen med forbremsen risikerer
man at MC'en slår en kolbøtte.
Om argumentationen holder vil jeg lade usagt - Jeg er aldrig blevet
påkørt bagfra - Men det lyder da meget godt, og det skader jo ikk' vel


For at følge den "stopmetode" er man tvunget til at være nede i 1' ved
opbremsning og holde stille med trukket kobling.
Alternativet er et meget "hurtigt" fodskifte når lyset skifter - Noget
der af nogen betegnes som "DMC dansen".
Det med at geare ned under opbremsning, således at det indlagte gear
passer til hastigheden hvis man pludselig skal (vil) accellerere, bør
ligge på rygraden, og dermed ligger den med at være nede i 1' ved stop
som en ganske naturlig ting.
Jeg har det indarbejdet så meget at jeg ikke tænker over det mere.
Faktisk tror jeg at jeg ville vælte hvis jeg prøvede at tvinge mig
selv til at sætte højre fod i jorden.

>... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)
>
Agurketiden breder sig - Langsomt men sikkert.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ulvir (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 23-04-08 12:31


Begge fødder på jorden.
I 1'ste gear.
Let tryk på forbremsen.
Øjnene på henholdsvis bakspejlet og hvad der sker foran.


Torben (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 23-04-08 12:55

Øhhhh...

Jeg må være for lang til min sofacykel, for jeg sætte begge fødder på
asfalten, og holder cyklen med forbremsen.

Jeg har en lav "Shadow VT 750 ACE" med fremflyttersæt, så benene ikke slæber
hen ad asfalten når der køres.

Jeg har nogen gange set "små"-personer, der nærmest vipper på tåspidserne
for at nå asfalten.
Cyklen vipper til den ene og den anden side - må være lidt af en oplevelse,
når der holdes på en skrånende (til siden) plads/vej.

Torben



stolle68 (23-04-2008)
Kommentar
Fra : stolle68


Dato : 23-04-08 06:21

Jeg er også på DMC danse holdet. ( se Steen's inlæg ovenfor )
Argumentet med højre fod på bremsen ved stop, for at undgå at blive
skubbet ud i et
trafikeret kryds eller at vælte, ved en let påkørsel bagfra vejer tung
hos mig.
Så jeg sætter altid venstre ben på jorden og højre på bremsen ved stop
for rødt.

Det genere mig ikke hverken at holde koblingen inde hvis i 1. gear -
eller at lave den lille DMC stepdans for at sætte den i gear ved grønt
lys.

Det kan jo være det redder mig fra nogle gevaldige knubs
engang.........


Martin
GSX 750F
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"

Per (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 24-04-08 07:16


"stolle68" <martin@stolten.eu> skrev i en meddelelse
news:bf681324-11b8-48e0-8230-26c52eb0ff93@b1g2000hsg.googlegroups.com...
Jeg er også på DMC danse holdet. ( se Steen's inlæg ovenfor )
Argumentet med højre fod på bremsen ved stop, for at undgå at blive
skubbet ud i et
trafikeret kryds eller at vælte, ved en let påkørsel bagfra vejer tung
hos mig.
Så jeg sætter altid venstre ben på jorden og højre på bremsen ved stop
for rødt.

Det genere mig ikke hverken at holde koblingen inde hvis i 1. gear -
eller at lave den lille DMC stepdans for at sætte den i gear ved grønt
lys.

Det kan jo være det redder mig fra nogle gevaldige knubs
engang.........


Martin
GSX 750F
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"


Har kørt mc 30 år, men det betyder ikke man er klogere

Anyway, min MC har en forbremse. Det er den vigtigste og også kraftigste
bremse på mc'en (to skiver for en bag)
Forbremsen holder jeg inde og højre fod på jorden.

På den måde forhindres jeg i at blive skubbet frem bagfra, samtidig med jeg
kan skifte til første og komme hurtigt væk.

Men det undrer mig i ikke har forbremser, siden diskussionen overhovedet kan
opstå.

Mvh Per



Steen Gruby (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-04-08 08:07

On Thu, 24 Apr 2008 08:16:20 +0200, "Per" <per_mand@edbegenskaber.dk>
wrote:

Hej Per.
>
>Men det undrer mig i ikke har forbremser, siden diskussionen overhovedet kan
>opstå.
>
Argumentet for ikke at bruge forbremsen ved kortvarigt stop, som
f.eks. et trafiksignal er at hvis du påkøres bagfra med forbremsen
trukket risikerer du at slå en kolbøtte.
Det vil ikke ske med bagbremsen trukket.
På DMCs Broncekursus demonstreres det ved at skubbe en MC bagfra med
bremserne aktiveret skiftevis, og ud fra den reaktion der kan ses på
cyklen er der faktisk noget om snakken.
Om det så i en katastrofesituation redder noget som helst er en anden
sag - Det må afhænge af omstændighederne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

stolle68 (25-04-2008)
Kommentar
Fra : stolle68


Dato : 25-04-08 05:14

On 24 Apr., 08:16, "Per" <per_m...@edbegenskaber.dk> wrote:
> "stolle68" <mar...@stolten.eu> skrev i en meddelelsenews:bf681324-11b8-48e0-8230-26c52eb0ff93@b1g2000hsg.googlegroups.com...
> Jeg er også på DMC danse holdet. ( se Steen's inlæg ovenfor )
> Argumentet med højre fod på bremsen ved stop, for at undgå at blive
> skubbet ud i et
> trafikeret kryds eller at vælte, ved en let påkørsel bagfra vejer tung
> hos mig.
> Så jeg sætter altid venstre ben på jorden og højre på bremsen ved stop
> for rødt.
>
> Det genere mig ikke hverken at holde koblingen inde hvis i 1. gear -
> eller at lave den lille DMC stepdans for at sætte den i gear ved grønt
> lys.
>
> Det kan jo være det redder mig fra nogle gevaldige knubs
> engang.........
>
> Martin
> GSX 750F
> "Four wheels move the body, two wheels move the soul"
>
> Har kørt mc 30 år, men det betyder ikke man er klogere
>
> Anyway, min MC har en forbremse. Det er den vigtigste og også kraftigste
> bremse på mc'en (to skiver for en bag)
> Forbremsen holder jeg inde og højre fod på jorden.
>
> På den måde forhindres jeg i at blive skubbet frem bagfra, samtidig med jeg
> kan skifte til første og komme hurtigt væk.
>
> Men det undrer mig i ikke har forbremser, siden diskussionen overhovedet kan
> opstå.
>
> Mvh Per

På et tidspunkt testede jeg at holde stille med forbremsen trukket og
højre fod på jorden,
Så kom to velvoksne mænd skubbede bagpå maskinen.
Der skete det at baghjulet løftede sig fra jorden og jeg havde svært
ved at styre og holde ballancen på maskinen.
Bagefter prøvede vi det samme blot havde jeg foden på bagbremsen og
ingen aktivering af forbremsen.
Denne gang havde jeg fuld kontrol over cyklen og ville være i stand
tit at styre cyklen, i stedet for bare ukontroleret at vælte ud i et
evt. kryds.

Dette lille forsøg har nærmest gjort det til en religion for mig,
altid at have foden på bremsen ved stop.

Martin
GSX 750F
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"

Torben Scheel (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 23-04-08 13:15

HC wrote:
> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned? Min kørelærer
> fik med stor success overbevist mig om at "når man sætter venstre fod
> ned, viser man at man har styr på sagerne, og har fået cyklen sat i
> første gear, klar til at køre igen. Desuden har man også højre fod til
> at bremse hvis det skulle være nødvendigt".
>
Som regel venstre på jorden som DMC har lært mig. DMC dansen kan som
regel undgås ved at have balancen i orden, og være lidt vaks på fødderne.

Bremsning ved stilstand i trafik er _altid_ nødvendigt

--
vh
Torben

Dak (23-04-2008)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 23-04-08 14:13


> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned?

For mit vedkommende kommer an på hvilken vej vejen hælder.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"





Søren Høyer Hansen (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Søren Høyer Hansen


Dato : 24-04-08 09:15

Jeg har ALTID venstre ben (har højreskifte, og det er en italiener!!!)
eller begge i jorden og holder stort set altid i frigear.
Jeg finder argumentet omkring det at blive påkørt bagfra ufattelig svagt.
Hvis man kommer i den usandsynlige situation at blive påkørt bagfra, vil jeg
garantere at man er ligeså godt hjulpet med en hånd på forbremsen. Den smule
tryk man typisk har på fodpedalen for at holde stille sammen med de max 25%
bremsekraft der ligger i bagbremsen i forhold til forbremsen, tvivler jeg på
er nok til at få en til at blive holdende ved en påkørsel. Og hvis
hastigheden er høj, er det vel egentlig lige meget om man slår en kolbøtte,
bliver skubbet frem eller kvast bagfra?!
Nu er det scenarium heldigvis yderst sjældent, og for ganske almindelig
daglig kørsel, er det da 100 gange mere tjenligt at være klar på gearpedalen
og skåne koblingen ved stilstand. (I øvrigt viser det da langt større
overlegenhed at kunne finde sit frigear hver gang man holder stille!
Vh
Søren

"HC" <hc@saustrup.net> skrev i meddelelsen
news:480f0bbc$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned? Min kørelærer
> fik med stor success overbevist mig om at "når man sætter venstre fod ned,
> viser man at man har styr på sagerne, og har fået cyklen sat i første
> gear, klar til at køre igen. Desuden har man også højre fod til at bremse
> hvis det skulle være nødvendigt".
>
> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der sætter
> højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>
> ... orv, det her bærer godtnok karakter af et sløvt fredagsindlæg :)
>
> Hygge,
> HC
>
>
> --
> Keep the rubber side down and the shiny side up!
> Honda CB1300 ABS 2005


Bo Nielsen (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 25-04-08 02:14


"Søren Høyer Hansen" <siren@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4810418a$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har ALTID venstre ben (har højreskifte, og det er en italiener!!!)
> eller begge i jorden og holder stort set altid i frigear.
> Jeg finder argumentet omkring det at blive påkørt bagfra ufattelig svagt.
> Hvis man kommer i den usandsynlige situation at blive påkørt bagfra, vil
> jeg garantere at man er ligeså godt hjulpet med en hånd på forbremsen. Den
> smule tryk man typisk har på fodpedalen for at holde stille sammen med de
> max 25% bremsekraft der ligger i bagbremsen i forhold til forbremsen,
> tvivler jeg på er nok til at få en til at blive holdende ved en påkørsel.
> Og hvis hastigheden er høj, er det vel egentlig lige meget om man slår en
> kolbøtte, bliver skubbet frem eller kvast bagfra?!

Citat Armand, længere oppe i tråden
"Jeg har set det ske på første parket: En kammerat havde i hemmelighed
købt sig en Ducati og jeg ditto min Benelli Sei, og spottede så hinanden
i trafikken hvorefter jeg kørte efter ham og hán følgelig valgte at
holde for gult så jeg kunne følge trop - Men Bilisten imellem os læste
det gule anderledes og i situationen ænsede hans øjne overhovedet ikke
at det kunne lade sig gøre at en motorcyklist ikke kørte over for gult
hvorved at han først lige inden påkørsel nåede at jokke på bremsen og
følgelig påkørte Ducatien med stor kraft!
Min makker havde akkurat forinden kommet helt til stop og sad med højre
fod på bremsen, og resultatet af hele seancen blev at Ducatien blev
"sparket" tværs over fodgængerfeltet og endte med baghjulet ca. en meter
på den anden side af dét, men holdt balancen og havde stadig snuden
samme vej

I modsætning til forbremsen virker bagbremsen selv som blokeret
stabiliserende ved at "trække" i bagenden, på samme måde som virkningen
af et maritimt drivanker (hvilket forøvrigt er en virkning man bør huske
på og udnytte under selv hårde opbremsninger!) og havde føromtalte
Ducati været bremset med forbremsen havde resultatet formodentlig mindst
været at manden var tiltet p.g.a. al den energi der vil forbi det
bremsede forhjul."
Citat slut

ScooterBo



Armand (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-04-08 03:40

Søren Høyer Hansen skrev:
>

>..............I øvrigt viser det da
> langt større overlegenhed at kunne finde sit frigear hver gang man
> holder stille!
>
Køb en Kawa og nyd dens frigears-gimmick á umuligt at komme i 2.gear
under stilstand!

--
Armand.

Niels Pein (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 25-04-08 01:14

"HC" skrev ...
> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned?

Det har jeg s*u ikke tænkt over (man kører vel bare), men i dag tænkte jeg
så over det.
Højre fod. Eller begge hvis jeg skal holde længe.

De sidste par meter inden rødt ved et lyskryds, bruger jeg på et klikke ned
i frigear mens den stadig triller. Eller ned i 1. gear hvis jeg tror det er
nær ved at skifte til grønt.
Jeg foretrækker at skifte til 1. gear mens cyklen triller (langsomt) frem
for ved stilstand, men gider på den anden side ikke sidde med koblingen
trukket i lang tid.

Og nu er jeg så færdig med at tænke over det, og vil køre "på rygmarven"
igen i morgen.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA



Frederik (24-04-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 24-04-08 18:55

On 23 Apr., 12:13, HC <h...@saustrup.net> wrote:
> Når du stopper, sætter du så højre eller venstre fod ned?

Jeg holder altid i 1ste gear med koblingen trukket. Som regel har jeg
venstre fod nede, og højre fod på bremsen.
Men hvis jeg holder foran et skarpt højre sving (fx. et kryds), så har
jeg det bedre med at læne lidt til højre når jeg starter, og har
derfor højre fod nede.

/Frederik

Hekto (25-04-2008)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-04-08 21:42

On Wed, 23 Apr 2008 12:43:14 +0200, Anders Majland wrote:

>> Takket være min kørelærer kan jeg nu ikke lade være med at tænke "orv,
>> *han* har tydeligvis ikke styr på sagerne" hver gang jeg ser en der
>> sætter højre fod ned - er jeg blevet miljøskadet eller hvad?
>
> Verden er ikke s/h - Ved de trafiklys jeg ved har en lang cyklus gider
> jeg ikke sidde og holde på koblingen. Så er de holder jeg i frigear, og
> vel oftest med højre fod på jorden så jeg ikke skal "stepdanse" for at
> komme videre. Andre gange planter jeg begge fødder i jorden - specielt
> med passagerer - eller i
>
> Men pinten er god nok - men holde forsåvidt bedst med højre fod på
> bremsen og i første gear. Så kan man hurtigt komme væk hvis der kommer
> noget truende bagfra som f.eks 1ton jern med for meget fart ....


På en (Ducati) med tørkobling skal man ikke holde for rødt i første gear.
Så forsvinder koblingen i løbet af få tusinde Km. Med våd kobling holder
man bare og sviner olien til.


--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste