Ja, så fik vi også hund
Fra : Frank

Dato : 18-07-01 21:55

Jeg har i et par dage fulgt med i de forskellige debatter her i gruppen, og
selvom jeg har opserveret at bølgerne kan gå højt når der diskuteres
hundeopdragelse, så vover jeg alligevel snuden (det trods alt min egen).

Vi har købt hund!

En sort Labrador på 9 uger (undskyld hvis det ødelægger diskutionen om
hvorvidt det skal være 8 eller 10 uger), den hedder Mille og er noget så sød

Vi har aldrig haft hund før så vi nok lidt på bar bund i forhold til hvor
dan man griber opdragelsen an. også måske ikke alligevel. Det fremgår jo ret
tydeligt her i gruppen at det er beløning frem for straf, plus masser af
kærlighed og gensidig tillid.... jamen det kan jeg godt finde ud af.

Det jeg måske mangler lidt mere konkrete eksempler.. For eksempel har vi en
have som ikke er indhegnet. Der er hæk i de fleste skel men det er nye
hækplanter og derfor ikke særlig tætte, samtidigt med at der er indkørsel og
stier. Kort sagt en masse muligheder for at en smart hund nok skal finde ud
hvis den vil.
Hvordan kan jeg lære vores hund at den skal blive inde på vores grund?

Frank

Fra : Frank

Dato : 18-07-01 22:10

Hov jeg glemte hvis det jeg egentlig ville spørge om

Nogen gode råd til en nybagt hundeejer??

Frank

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-07-01 17:39

"Frank" <f.l@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hov jeg glemte hvis det jeg egentlig ville spørge om
>
> Nogen gode råd til en nybagt hundeejer??
>
> Frank

Når du er helt ny i det at have hund, synes jeg du skal kontakte en
hundetræningsklub f.eks en nærmeste DCH -klub og der melde dig til på
hvalpeholdet ... du skal dog inden du starter der sørge for at hunden
er vaccineret og forsikret ... du vil på sådan et træningshold lære en
masse om hvordan du bedst træner din hund, og vovsen for en dejlig
oplevelse af socialt samvær med andre hunde på samme alder ....

En anden god ide vil, synes jeg, være at gå på biblioteket og låne
nogle bøger .. kan bl.a. anbefale Irene H. Jarnved .... "helhjertet
hundetræning" Samt forfattere som Anders Hallgreen, Maria Hanson og
Roger Abrantes ....

MVH Ami

Fra : Søren Voigt

Dato : 19-07-01 20:20

Hej Frank,

Til lykke med hende.

Ja hvis du har en Labrador, så meld dig ind i Dansk Retriever Klub og få den
træning og de prøvetilbud som tager udgangspunkt i din hunds medfødte
egenskaber. Det vil din hund og du synes er sjovt.

Det kræver at du har en DKK stambog på lille Mille.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Anders

Dato : 21-07-01 07:02

Hej Frank.

Tillykke med den "lille ny". Det er en kanon ting at have en ny og "rå" hund
i huset.
Når man får en ny hund i huset handler det primært om at for hunden
acceptere dig som flokfører, og når den har det en grunden til en god
familiehund lagt. Men hvordan får man fortalt "vuffer" at man er den bedste
fører i hele verdenen? Det handler om aktivering, samarbejde og forståelse.
Aktiver din nye hvalp ved at give den nogle opgave af "hunderelevant"
karakter; f.eks. at søge sin føde op i haven. Lær din hund at gå spor.
Derved stimulere du din hund på en positiv måde. De fleste hunde er vilde
med næsearbejde. Lav problemløsningsopgaver med din hund. F.eks. en "guffer"
under en omvendt kop, et viskestykke eller en tallerken. En hund der selv
kan løse simple problemer er en mere selvsikker hund. Start altid med nemme
opgaver som du så gør sværere hen ad vejen, så hunden får succes. Det er
også vigtigt at du kan forstå din hunds signaler. Eksempel: Mens min første
hund var hvalp greb jeg den på et tidspunkt på fersk gerning med en af mine
sure sokker, jeg begyndte at skælde ud og nærmest med det samme sprang han
over i en "play bow" (legeadfærd) ørerne var lagt tilbage, og halen blev
holdt nede. Men jeg så kun play bow´en og tænkte at nu tager han da totalt
pis på dig, så jeg hidsede mig yderligere op. Jeg fik sendt et helt klart
signal til min om at jeg var en elendig leder der ikke forstod han og bare
brugte unødvendig magt på at hævde min status som leder = usikker fører. Det
min hund gjorde var at forsøge at dæmpe min aggresion ved at opfordre til
leg. Lær at læse din hunds signaler. Der findes flere gode bøger om emnet.
Anne-Marie har nævnt dem i sit svar til dig........

Hendes råd om at melde dig ind i en DCH hunde klub er heller ikke en dårlig
ide, der kan du nemlig får en masse hjælp til dit arbejde med den lille nye
hvalp.

Mvh
Anders

Fra : Frank

Dato : 24-07-01 17:30

Tak for de mange råd

Jeg må hellere komme igang med at få hegnet et stykke af haven ind.

Lige nu er det jo ferie, men om lidt bliver det hverdag igen (undskyld at
jeg mindede Jer om det), så Mille skal til at være alene et stykke tid hver
dag.

Kun et par timer, men alligevel................

Hvor dan gør vi? Er der nogen måder at vi kan træne hende til det?

Frank

Fra : Simon Bjergskov

Dato : 25-07-01 08:13

Frank <f.l@oncable.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3b5da24a$0$4864$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Kun et par timer, men alligevel................
>
> Hvor dan gør vi? Er der nogen måder at vi kan træne hende til det?

Vi havde held med denne metode.

Vi startede med at forlade hende mens hun lå afslappet i kurven (det var vist nødvendigt at snige os ud), og stod så bare udenfor
hoveddøren og lyttede efter "mislyde" (burde være vovse-lyde).
efter 3-5 minutter uden problemer gik vi ind igen.

senere på dagen gik vi så ud i 10 min, og senere igen gik vi en kort tur (uden hunden sæ'føli).

sådan fortsatte vi med længere og længere perioder indtil hun havde lært at det er naturligt at være alene hjemme.

Det vigtigste er at hun er afslappet og rolig når i forlader hende og at hun ikke viser tegn på at hun har været urolig over at i
var væk.
Hvis det går galt så prøv igen med korte perioder.

da vi begge arbejder ca 8-16 havde vi de første par dage efter ferien en mormor der kom forbi og hilste på hved middagstid.

Held og lykke med den lille guldklump

Simon

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 20-07-01 00:38

Hej Frank

Tillykke med hunden.

Et par gode råd. Skæld ikke for meget ud, ros er vejen frem. Skulle den
lille nye tisse eller lave en pølse indenfor, så ta' hunden udenfor med det
samme, så lærer den hurtigt hvad det drejer sig om.

Hvad angår om at holde den inde på grunden. Så kan du prøve at gå med den
rundt langs hækken, for at fortælle hertil og ikke længere. Men jeg kan ikke
love dig, at hunden lærer det lige med det samme. Så når den er ude i have,
så lad det være under opsyn. Men det første stykke tid, bliver det nok ikke
noget problem.

Til sidst vil jeg anbefale dig at stille og roligt, vænne hunden til at være
alene hjemme. Start f.eks. med fem minutter, og gå ud og kik ind, for at se
hvordan det går, uden at hunden opdager dig.

Held og lykke med det nye medlem af familien

Hilsen

Jesper

Fra : Helle Hansen /SOC

Dato : 20-07-01 09:18

Hej Frank.
Et stort tillykke med hvalpen.
Vi fik også labradorhvalp lige inden jul.

Selvom vi har en anden hund og altid har haft hund, så var det ENORMT
HÅRDT. Man skal have oceaner af tålmodighed og energi, så hvis I ind
imellem synes det er hårdt, så hold ud.

Nu hvor vores Lulu er 9 mdr. er det hele ligesom mere "på skinner". Hun er
meget meget pragtfuld og altid glad og ude på numre.
Jeg vil ønske jer al mulig lykke med den lille ny.

Mange hilsner
Helle

Fra : Birte Nicolaisen

Dato : 22-07-01 21:07

"For eksempel har vi en
> [...]
ud
> hvis den vil.
> Hvordan kan jeg lære vores hund at den skal blive inde på vores grund?

Jeg har først for nyligt meldt mig til denne nyhedsgruppe og har lige læst
om din nye hvalp og alle overvejelserne i den forbindelse. Ja, det er
dejligt og spændende - og et stort arbejde med en hvalp. Der findes gode
bøger om det, men jeg vil gerne kommentere ideen om en åben have og hund. En
labrador er jo som regel en meget livlig hund, så er din hund fuld af krudt,
er en indhegning vist en god ide. Jeg har selv en række oplevelser med
hunde, der er i haver med åbne hækplanter. Jeg går meget tur i
villa-kvarterer med min Newfoundlænder og er ret ofte ude for, at hunde
kommer løbende ud til os. Nogle gange er det hyggeligt, men det sker, at den
tilløbende hund og min hund ikke synes om hinanden, og så er det en
vanskelig sag at komme videre med en løs hund - der ikke lytter efter
ejeren - omkring benene på min hund. Heldigvis har vi ikke været ude for
alvorlige episoder, men min gamle hund blev overfaldet 2 gange og bidt i
forbindelse med gåture i snor, hvor hunde i åbne haver ikke syntes om, at vi
gik forbi. Ja, alt i alt tror jeg, at det er svært at undvære en form for
indhegning, en glad og livlig hund kan løbe ud og blive kørt ned eller
irritere cyklister, en hund der vogter sit område kan måske bide andre
hunde. Mange venlige hilsner Birte Nicolaisen.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 08-11-01 21:04