Område fløjt
Fra : Kasper

Dato : 24-05-08 21:33

Hej

Nogle der har gode ideer til at lære vores hund område fløjt og evt. også
ligeud dirigering, har lidt problemer med det mere går over i et frit søg :(

Kasper

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-05-08 08:15

"Kasper" <ask@ask.ask> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligeud dirigering, har lidt problemer med det mere går over i et frit søg

dut-dut-dut hver eneste gang den kommer i nærheden af apporten, så skal den
nok på et tidspunkt forstå at der er noget når du fløjter sådan.

Der er altid lige så mange råd som der er mennesker, her er hvad der har
virket bedst for mig... Nogen mener man skal starte på steder hvor naturen
naturligt leder hunden lige ud, andre mener man vil give hunden den vane
altid ubevidst at følge naturen, så du må vurdere lidt om med eller uden
naturens hjælp er bedst for dig og din hund.

Der er metoden med en markerings-stok hvor du sætter hunden af, selv går ud
til stokken, tydeligt lægger apporten og desuden kaster en et par meter
længere bagud og så sender du hunden. Knækker den af linien fløjter du den i
sit, går hen til hvor den knækkede af, kalder den ind og sender igen der
fra. Når den første er inde, så sender du på den anden. Husk område-fløjt
når hunden er i ænrheden af apporten.

En anden mulighed (der gør at du kun har fært et sted og ikke skal forvirre
hunden ved at sende over gammel fært) er at gå ud til stokken, lægge en
apport, gå tilbage og sende, imens hunden løber ud bakker du 3-4 meter
tilbage eller hvad du nu mener er passende. Når hunden kommer tilbage sætter
du den igen af på det nye punkt, går ud til stokken igen og sender så fra
det nye sted når du er kommet tilbage til hunden. Gentag det samme en gang
til.

Hvis din hund knækker for meget af er du gået for hurtigt frem og må ned på
kortere afstande. Vær sikker på at kommandoerne på alt (søg, markeringer,
lige ud, højre, venstre, back og hvad der ellers bruges) er tydeligt
adskilte.

MvH
R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Kasper

Dato : 25-05-08 09:05

> Der er altid lige så mange råd som der er mennesker

Hej,

Det er derfor jeg spørger, så jeg kan vælge det jeg mener er mest rigtigt
eller prøve en anden hvis det første råd ikke fungere på vores hund :)

Kasper

Fra : qfha

Dato : 01-06-08 01:12

On 24 Maj, 22:32, "Kasper" <a...@ask.ask> wrote:
> [...]
> ligeud dirigering, har lidt problemer med det mere går over i et frit søg :(

En dirigeringsøvelse starter med at lære hunden en tilbagesending.
DVS. Du sætter hunden af og går i lige linie fem meter ud og lægger
dummien. Du går tlbage til din hund og meget præcist med armen viser
din hund retningen og giver kommandoen ud. Når hunden når dummien
makeringsfløjer du med små korte pift i din fløjte. Hunden samler op
og returnerer til dig. Øg afstanden når der er succes.
Det er vigtigt at arbejde i helt lige linier.
Som en hver anden indlæring starter du i stuen eller en gang, så
hunden forstår hvad du vil. Når det sidder, så have træning og
efterfølgende terræn.
Du må andrig kombinere kast og udlægning af en dummy med den
grundlæggene indlæring.
Du er velkommen tilbage hvis du har flere spørgsål.

mvh
qfha