EB og jagthunde
Fra : Ralph

Dato : 18-05-08 14:16

Jeg kan desværre ikke finde et link, men EB har idag en historie om prins
Henrik og hans gravhunde.
Historien går ud på at PH ophidser sine hunde og får dem til at angribe en
skudt hjort, det skulle iflg. EB være meget alternativt og opmuntrer hundene
til at bide i alt og alle, mest fordi at een af hundene bed en garder og 4
måneder siden.
Nu er jeg ikke jæger og kunne aldrig finde på at lære mine hunde at bide i
noget-som-helst, men ER det ikke sådan man opdrager jagthunde??

--
Ralph

Fra : Sybil

Dato : 18-05-08 14:46

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Nu er jeg ikke jæger og kunne aldrig finde på at lære mine hunde at bide i
> noget-som-helst, men ER det ikke sådan man opdrager jagthunde??

Her er et link
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1008814.ece

Majken

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-05-08 15:02

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> Nu er jeg ikke jæger og kunne aldrig finde på at lære mine hunde at bide i
> noget-som-helst, men ER det ikke sådan man opdrager jagthunde??

Det ved jeg ikke, men i deres afstemning spørger de om "Er det forkert
af prins Henrik at opdrage kongefamiliens skødehund som jagthund?" 60%
siger ja. Der er åbenbart ikke mange der tænker over at en gravhund
faktisk er en jagthund og ikke en skødehund. Derfor er der også alt
for mange pensionister, der køber sig en lille gravhund! Suk.

Mvh Trine

Fra : JB

Dato : 18-05-08 15:09

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Pensionister går også på jagt. Prins Henrik har da alderen.

Pensionister er lige så gode hundejere som unge mennesker måske bedre, da de
har mere tid til hunden.

Hilsen
Jytte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-05-08 15:50

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> writes:

> Pensionister er lige så gode hundejere som unge mennesker måske
> bedre, da de har mere tid til hunden.

Det er helt rigtigt, at mange pensionister har mere tid end unge
mennesker. Men ældre mennesker der køber en gravhund fordi det er en
lille og sød hund og ikke har sat sig ind i at det altså er en
selvstændig jagthund med en jagthunds instinkter er ofte ikke gode
hundeejere. En gravhund der får en t(r)issetur om dagen med rollatoren
har ikke et godt liv.

Det samme gælder ældre kvinder, der køber en schäfer eller en
rottweiler til at passe på sig.

Mvh Trine, der selv har et gulvtæppe af en hund pga. gigt

Fra : JB

Dato : 18-05-08 16:06

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Trine du må regne med at mange ældre mennesker har haft hunde et helt liv og
har et grundigt kendskab til de forskellige racer. Man bliver jo ikke sat på
jorden som pensionist, men lærer hele livet.
Masser af unge mennesker køber hund uden at have kendskab til hunde, og de
bliver så hurtigt træt af den og forsøger den omplaceret. Der er masser af
den slags annoncer på internettet.
Ikke alle gravhunde har lige meget jagtinstinkt. Men små hunde er også
hunde, og desværre er chihuahuaen blevet modehund for unge piger, der tror
det er en bamse.
Vi bliver alle pensionister, hvis vi lever længe nok, og ikke alle
pensionister behøver rollator, der er også nogen, der løber marathon. Men
selv folk, der sidder i kørestol, kan have hund og aktivere den.

Men jeg tror nu ikke prins Henriks gravhnde bliver mere aggressive overfor
mennesker på grund af deres rusken i råbukken, men jeg synes ikke, det burde
forekomme.

Hilsen
Jytte

Fra : Anette

Dato : 18-05-08 20:02

JB wrote:
> Trine du må regne med at mange ældre mennesker har haft hunde et helt
> liv og har et grundigt kendskab til de forskellige racer. Man bliver
> jo ikke sat på jorden som pensionist, men lærer hele livet.

Hej Jytte

Selvfølgelig og langt de fleste klarer det jo også glimrende, men der er
også nogle - for mange- der glemmer hvor gamle de selv er blevet siden de
havde hunde hvalp sidst.
Jeg er hjælpetræner på et hold med bl.a en lille, ældre dame, ca 70 år, sød
og rar med en "altfor meget gang i den" - kongepuddel. Cesar er lidt over et
år , fantastisk hund - og han keder rø... ud af bukser i sin ejers langsomme
tempo og meget negative holdning til leg og pjat. Men damen har "altid" haft
kongepuddel og vil kun have kongepuddel. Hendes tidligere kongepuddel blev
oldgammel og nu kan hun ikke forstå at Cesar ikke er som den gamle.Hun har
glemt at hun var altså 20 år yngre og stærkere da hun sidst havde en
kongepuddelhvalp med gang i. Hun ER for gammel til at klare så stor en hund,
hun HAR ikke kræfterne til den type unghund mere _ men det er MØGsvært at
erkende.
Men hun har min respekt alligevel for hun har valgt at lære at træne ham,
lære at magte ham. Det er svært for hende, men hun prøver.
Et andet hold, en ældre dame med et herlig cairn terrier - hun har haft 8
stks før denne, typisk 2 ad gangen, men har glemt at det er første gang hun
ikke har en gammel hund til at hjælpe med opdragelsen, så 1 årige Coco
styrer hele huset derhjemme, stjæler alt, stikker af, kommer ikke når der
bliver kaldt....
o.s.v o.s.v

Man skal tænke sig mere om når man bliver ældre. Det er ikke så nemt at
tackle en aktiv hund mere, når man kommer op i årene - uanset hvor meget man
ellers kender til racen.
Og jo, unge laver også masser af fejltagelser - ligesom os andre midt
imellem

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JB

Dato : 18-05-08 21:08

> [...]
> man ellers kender til racen.
> Og jo, unge laver også masser af fejltagelser - ligesom os andre midt

Det er ikke kun, når man bliver ældre, man skal tænke sig om. Det skal man
altid, når man anskaffer hund uanset ens alder. Det er hunden, der betaler
prisen, hvis det går galt.
Selvfølgelig er der ældre mennesker, der vælger forkert hund, men det er der
bestemt også unge og midt i mellem, der gør. Jeg har set masser af eksempler
på træningspladserne.
Men jeg kender også mange eksempler på ældre mennesker, der virkelig kan
lære deres hund noget, og som går højt til konkurrencer og prøver. Det er
ikke så længe siden at en 80 årig tog klasse 3 med sin leonberger. Jeg ved,
at hunden er død, og manden har fået ny hund. Jeg kunne nævne mange flere
eksempler.

Hilsen
Jytte

Fra : Anette

Dato : 18-05-08 22:08

JB wrote:

> Det er ikke kun, når man bliver ældre, man skal tænke sig om. Det
> skal man altid, når man anskaffer hund uanset ens alder. Det er
> hunden, der betaler prisen, hvis det går galt.

Prøv lige at læse igen hvad jeg skrev: man skal tænke sig MERE om når man
bliver ældre. Ikke bare vælge den "race man altd har haft"
For 4 år siden fravalgte jeg selv at få border collie igen. Jeg er ret
sikker på at jeg om få år ikke orker den hyperaktive race mere.
Mit hjerte græder, men det kan jeg ikke byde en hund. Så jeg valgte en
mindre aktiv hyrdehunderace, som jeg, indtil videre, er sikker på at jeg
også magter om 10 år.

> Selvfølgelig er der ældre mennesker, der vælger forkert hund, men det
> er der bestemt også unge og midt i mellem, der gør. Jeg har set
> masser af eksempler på træningspladserne.

Hvilket jeg jo også¨skrev - vi gør alle fejl- uanset alder. Vi voksne - bør
bare være det mere erfarne, det klogere, når vi vælger.
Ungdommens blinde tro på egen formåen burde være overstået og vi bør kunne
træffe fornuftigere valg....for hundenes skyld

> [...]
> prøver. Det er ikke så længe siden at en 80 årig tog klasse 3 med sin
> leonberger. Jeg ved, at hunden er død, og manden har fået ny hund.

Det kan jeg også , men det er enere blandt rigtige mange der får valgt
forkert, fordi de ikke tager højde for deres egen alder og formåen.
Og det er sq synd for hundene.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JB

Dato : 18-05-08 22:52

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mit hjerte græder, men det kan jeg ikke byde en hund. Så jeg valgte en
> mindre aktiv hyrdehunderace, som jeg, indtil videre, er sikker på at jeg

Jeg har læst, hvad du skrev.

> [...]
>
> Det kan jeg også , men det er enere blandt rigtige mange der får valgt
> forkert, fordi de ikke tager højde for deres egen alder og formåen.

Der er rigtigt mange mennesker, der vælger forkert. Bare læs annoncerne på
Dyrenettet, Hundegalleriet o.s.v.
Mit sidste hundevalg kunne også have været mere fornuftigt. Min hund er lige
rolig nok til mig, men jeg bytter ham ikke. Næste gang skal jeg have en mere
aktiv race.
Men heldigvis er der også mange mennesker unge som ældre, der vælger
rigtigt.

Hilsen
Jytte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-05-08 20:17

> [...]

> har et grundigt kendskab til de forskellige racer. Man bliver jo ikke sat på
> jorden som pensionist, men lærer hele livet.

Nej, men man har heller ikke den samme fysik når man er 80 som da man
var 40.

> Vi bliver alle pensionister, hvis vi lever længe nok, og ikke alle
> pensionister behøver rollator, der er også nogen, der løber marathon. Men
> selv folk, der sidder i kørestol, kan have hund og aktivere den.

Men alle er nødt til at vælge hunderace efter hvordan ens situation
er. Det nytter ikke noget at den svagelige pensionist, der bor i
lejlighed uden have og kun kan gå 200 meter en gang om dagen vælger en
tysk ruhåret eller at den lille forsagte enlige pige vælger en
rottweiler eller at den travle forretningsmand der aldrig er hjemme i
det hele taget vælger en hund.

Og selvom der er gravhunde som egner sig til en tur om dagen og ellers
bare hygge i sofaen, så er det stadigvæk en jagthund og når man køber
en hvalp kan man ikke være sikker på hvad man får.

Jeg mener ikke at pensionister ikke skal have hund. Jeg mener at alle
bør sætte sig ind i hunderacer og vælge den hund der passer bedst til
ens nuværende situation og den situation man regner med at være i om
10 år.

Mvh Trine

Fra : JB

Dato : 18-05-08 21:21

">
> Nej, men man har heller ikke den samme fysik når man er 80 som da man
> var 40.

Det er vist meget forskelligt, hvilken fysik folk har som 40 årige. Mange
unge mennesker er jo i meget dårlig form.

> [...]
> tysk ruhåret eller at den lille forsagte enlige pige vælger en
> rottweiler eller at den travle forretningsmand der aldrig er hjemme i

Selvfølgelig skal man vælge hund efter sin situation, og hvis man er dårligt
gående, skal man jo ikke vælge en stor motionskrævende hund.

> [...]

> bør sætte sig ind i hunderacer og vælge den hund der passer bedst til
> ens nuværende situation og den situation man regner med at være i om
..
Ingen kender sin situation om 10 år, men man ved, at den hund, man køber i
dag er en gammel hund om 10 år.

Pensionister er også lige så forskellige som alle andre mennesker. Fordi
man er pensionist, behøver man ikke være en lille forsagt dame, der ikke
leger med sin hund og ikke går mere end 200 m om dagen. Der findes masser af
aktive pensionister bare se på golfbanerne.

Gravhunden er godt nok en jagthund, men mange små hunde har et meget
udpræget jagtinstinkt, derfor kan man jo godt have en lille hund, den kan jo
altid gå på rottejagt.

Hilsen
Jytte

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-05-08 22:52

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> bliver så hurtigt træt af den og forsøger den omplaceret. Der er masser af
klip klip

> Hilsen
> Jytte

Desværre findes den også med ældre.. De forstår måske bare at skjule det
bedere
Vi hentede Bugsy ved et par midt/sidst i de 50.. Det var sønnens hund men
han var altid på arbejde og de magtede ikke at styre den mere bla. pga.
dårlig ryg m.m.

Vi kom så frem til via opdrætter at de havde købt hunden til dem selv og
havde da sagt til hende at de havde haft samojeder i mange år

Bugsy var nærmest ikke opdraget.. Kunne ikke engang finde ud af at sætte
sig eller andet..
Han ødelagde dog ikke ting e.l. og kunne fint være alene hjemme i mange
timer
Nu er han jo heldigvis en samojede så det lykkedes at rette op på det og
idag kan de normale komandoer en hund bør kende sit dæk kom.. Dog i lidt
andre variationer.. har enda lært det med tegn nu

Vi ville selv have hund da jeg arbejede meget op natten specielt i weekends
og havde nogen naboer kæresten ikke var tryg ved, Selv kommer jeg fra
familie med hund .. Altid haft mindst en hund hjemme hele mit liv.. Kæresten
havde aldrig haft hund hjemme
Vi har ingen børn og ej heller planer om de næste mange år så en hund var
oplagt.. Den skulle kunne passe på kæresten når hun var alene hjemme men hun
skulle også kunne styre den uden de store problemer . div. muskel/kamphunde
var udelukket.. turde jeg ikke
Lab var på tale men så fandt kæresten et billede af en samojede hvalp og
siden den voksne udgave, Hun var solgt på stedet.. Så var valget ligesom
taget

Erik

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 08:18

OZ3BTO, skrev:

> Bugsy var nærmest ikke opdraget.. Kunne ikke engang finde ud af at
> sætte sig eller andet..

Kan ikke lade være med at provokerer nu
Det er da kun min Tyson der kan kommandoen "sæt dig",
Angel glor bare uforstående på mig
Og jeg kan garanterer dig for at mine hunde bliver regnet for
yderst velopdragne, men de er ikke dresserede hvis du kan se forskellen.

> og idag kan de normale komandoer en hund bør kende sit dæk kom.. Dog
> i lidt andre variationer.. har enda lært det med tegn nu

Bortset fra kommandoen "kom" kan jeg ikke se hvorfor en hund absolut
skal lærer at sitze og dække af, jeg har intet at bruge det til.
Tror tit det er noget folk bare mener en hund skal kunne,
uden det bunder i den dybere fornuft.

/Jens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 19-05-08 08:58

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> OZ3BTO, skrev:

> Og jeg kan garanterer dig for at mine hunde bliver regnet for
> yderst velopdragne, men de er ikke dresserede hvis du kan se forskellen.

Jeg kan i hvert fald følge dig! Når jeg naivt prøver at sige "dæk" til mine
hunde så glor de på mig som om jeg lige er faldet ned fra mars og i "værste"
tilfælde prøver de at finde på et eller andet som de måske tror det kunne
betyde, samtidig er specielt min unge han en super lækker arbejdshund der
bare adlyder mit mindste vink til træning og prøve (/prale-mode on -hvisker
lige at vi fik en 1. pr. i begynderklasse C i går, kun 10.5 mdr. gammel-
/prale-mode off).

R. Ilsøe

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 11:03

Rinnie Ilsøe, skrev:
> [...]
> de måske tror det kunne betyde, samtidig er specielt min unge han en
> super lækker arbejdshund der bare adlyder mit mindste vink til

Nemlig
Jeg stejler hvergang jeg hører at hunde "skal" kunne de besynderligste
cirkuskunster, basal lydighed er det eneste en hund "skal" kunne i min verden.

/Jens (uden cirkushunde)

Fra : Anette

Dato : 19-05-08 10:53

Pwh wrote:
> [...]
> skal lærer at sitze og dække af, jeg har intet at bruge det til.
> Tror tit det er noget folk bare mener en hund skal kunne,

Lige i disse måneder er jeg nu ret glad for at min 6mdrs hvalp kan
kommandoerne sit og bliv.
De bliver brugt når hundene får mad. De tre voksne hunde ville aldrig nå at
ramme madskålen, hvis den lille ikke var "sat af" ude i køkkenet.
De voksne er så rare, at de bare lader den lille tage deres mad, legetøj,
alt. Og den lille er et lynhurtigt, forslugent madøre.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 11:05

Anette, skrev:

> Lige i disse måneder er jeg nu ret glad for at min 6mdrs hvalp kan
> kommandoerne sit og bliv.

Kommandoen bliv skal en hunde self kunne, men den behøver vel
ikke samtidigt at sidde/ligge ned.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 19-05-08 11:23

Pwh wrote:
> Kommandoen bliv skal en hunde self kunne, men den behøver vel
> ikke samtidigt at sidde/ligge ned.

Igen - med min hvalp er det nu meget rart at han kan de kommandoer.
Hvis det stod til ham levede han hele sit liv på bagben - stående op ad mit
ene ben.
Man ved jo aldrig hvornår der er mad, og så er det om at være tæt på

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 11:51

Anette, skrev:

> [...]
> ad mit ene ben.
> Man ved jo aldrig hvornår der er mad, og så er det om at være tæt på

Så har det jo også en praktisk værdi for dig, det jeg stejler over er
når det bliver sagt at en hund skal kunne diverse "cirkustriks"

/Jens

Fra : Anette

Dato : 19-05-08 12:11

Pwh wrote:
> Så har det jo også en praktisk værdi for dig, det jeg stejler over er
> når det bliver sagt at en hund skal kunne diverse "cirkustriks"

MIne hunde lærer cirkustricks hele tiden - fordi både de og jeg synes det er
sjovt hjernearbejde for dem.
De bliver så dejligt trætte af bare 10 minutters tænkeri hver dag. En
glimrende erstatning for det hyrdearbejde/tænkeri de er opdrættet til.
Totalt unyttigt, ja - vi bruger det kun som leg og kvalitetstid. Når man har
4 hunde er det rart at have hver af dem, en ad gangen og lave noget hygge
sammen med.
Mine hunde gider f.eks ikke rende efter pinde eller bolde. To gange så må
det være nok. Smider jeg bolden 3. gang kan jeg sq selv hente den.
Hvalpen gider godt - men PON'er har tendens til at stresse nemt, så den leg
er ikke noget vi bruger ret meget med ham.
Men gå 8-taller mellem mine ben, sidde på en murspand og give pote, eller
ligge på maven og skubbe til en bold ( hundebowling), eller spille ringspil
og lign. det gider de alle 4 altid, især hvis der kobles noget nyt på.
Jeg bruger det ikke som show over for sageløse familie og venner - men
udelukkende som en aktivitet som hundene synes er sjov.
Ikke mindst har det lært mig en masse om hvordan hundene lærer - hvordan de
husker i billeder o.s.v.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-05-08 13:10

"Anette" <abc@def.es> writes:

> Men gå 8-taller mellem mine ben

Jeg kan kun advare kraftigt mod den øvelse. Den lærte vi også til
hvalpetræning med Siri. Og Siri elsker den øvelse! Så meget at hun gør
det ved alle hun møder. Og når Siri nu er 85 cm høj, så kan I sikkert
selv gætte hvordan det går... Og så har hun ikke helt fattet konceptet
med nederdele. :)

Mvh Trine

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 14:01

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> [...]
> det ved alle hun møder. Og når Siri nu er 85 cm høj, så kan I sikkert
> selv gætte hvordan det går... Og så har hun ikke helt fattet konceptet

Er det ikke at menneskeliggører sin hund at udstyrer den med nederdel

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 14:00

Anette, skrev:

> MIne hunde lærer cirkustricks hele tiden - fordi både de og jeg synes
> det er sjovt hjernearbejde for dem.

Der er heller intet galt i cirkustriks, mine kan da også nogle få.
Forskellen er bare om man mener at det er for sjov eller om man
mener det er bydene nødvendig at alle hunde lærer dem

/Jens

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-05-08 16:20

> Så har det jo også en praktisk værdi for dig, det jeg stejler over er
> når det bliver sagt at en hund skal kunne diverse "cirkustriks"
>
> /Jens

Kommer an på hunden.. En collie f.x ELSKER jo at lære div triks
Nogen bruger også triksne til aktivering af hunden så som mine forældre,
De har en DSGårdhund og aktivere den bla med søg og hente forskellige ting
hvilket den lille spirrevip er ret hård til

Men mener nu at alle bør kunen få deres hun til at komme hen til en og om
nødvendig få den til at sætte sig f.x. for at hilse på en fremmed .. Ikke
alle kan jo lide hunde

Erik

Fra : jopa

Dato : 19-05-08 16:05

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Bortset fra kommandoen "kom" kan jeg ikke se hvorfor en hund absolut
> skal lærer at sitze og dække af, jeg har intet at bruge det til.

Jeg bruger det rimeligt tit når jeg eks går tur snorløst og der kommer en
bil.
Jeg kan så enten råbe "dæk" eller løfte min arm og den dækker til bilen er
væk og jeg råber "fri"et sker at han dækker af midt på vejen og ikke flytter
sig for bilen
Ligeledes når vi på stranden møder løsgående hunde så dækker jeg ham af da
han ellers kan finde på at fare i flæsket på de alt for nærgående løse
hunde.

Har man en lidt "skarp" hund er det nok nødvendigt at den lystrer

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Hm

Dato : 19-05-08 16:27

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunde.
>
> Har man en lidt "skarp" hund er det nok nødvendigt at den lystrer

Jeg bruger "dæk" af næsten samme årsager, men her er det p.a. en hund der
elsker alle både dyr og mennesker, og det er jo ikke sikkert at de elsker
schæfer kys.

Hanne/ som ikke selv elsker hunde kys

Fra : jopa

Dato : 19-05-08 21:28

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> skrev

> Jeg bruger "dæk" af næsten samme årsager, men her er det p.a. en hund der
> elsker alle både dyr og mennesker, og det er jo ikke sikkert at de elsker
> schæfer kys.

Nu har du sikkert en dejlig blid tøs, men prøv at se her hvad der kan ske
når hunden ikke er tryg.
http://www.youtube.com/watch?v=cP6l-d5ziSs
Derfor bla lader jeg aldrig min komme til fremmede sådan uden videre.
Tror faktisk at min ville kunne gøre det samme i en situation hvor den var
usikker, bare spørg dyrlægen

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Hm

Dato : 20-05-08 09:09

> [...]
> Derfor bla lader jeg aldrig min komme til fremmede sådan uden videre.
> Tror faktisk at min ville kunne gøre det samme i en situation hvor den var

Ja, min er en rigtig glad, rar og selvsikker hund - er sikker på hun aldrig
ville bide nogen - det er hvad jeg selv har ønsket.

Hanne/ som godt ved man aldrig skal sige aldrig

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 17:39

jopa, skrev:
> [...]
> Ligeledes når vi på stranden møder løsgående hunde så dækker jeg ham
> af da han ellers kan finde på at fare i flæsket på de alt for

Igen, så har det også en praktisk værdi for dig.
Men derfor mener du vel ikke at alle bør kunne dække deres hund af.

> Har man en lidt "skarp" hund er det nok nødvendigt at den lystrer

Det bør alle hunde kunne

/Jens

Fra : jopa

Dato : 19-05-08 17:56

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Igen, så har det også en praktisk værdi for dig.
> Men derfor mener du vel ikke at alle bør kunne dække deres hund af.

Øhmmm det er jeg da ligeglad med.
For mig er det ganske naturligt og har fået det i blodet fra min tid som
hundefører.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-05-08 16:16

> [...]
> skal lærer at sitze og dække af, jeg har intet at bruge det til.
> Tror tit det er noget folk bare mener en hund skal kunne,

Er ret sikker på at du på en eller anden måde kan få begge hunde til at
sætte sig.. vad der bliver sagt er så en anden sag.. Bugsy lystre heller
ikke dæk osv... Noget lidt andet der bliver sagt.. dæk er f.x erstattet
med "fladud" eller "helt ned".. Bruges bla. når han er med i bus tog bil
eller når han er "oppe og køre"

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 17:45

OZ3BTO, skrev:

> [...]
> er f.x erstattet med "fladud" eller "helt ned".. Bruges bla. når han
> er med i bus tog bil eller når han er "oppe og køre"

Tyson kan jeg dække af med kommando eller tegngivning med hånd.
Det lærte jeg ham da han var hvalp, for det havde jeg jo læst at man
skulle lærer sin hund. Da jeg senere fandt ud af at det var værdiløst
for mig gad jeg ikke lærer Angel det.
Så skal hun en sjælden gang sidde ned må jeg presse hende på røven
Til gengæld kan jeg kalde begge hunde til mig blot ved at knipse i fingrene,
men at kommanderer rundt med mine hunde gør jeg helst så lidt som muligt.
Det er en større fornøjelse for mig at se de godt selv kan

/Jens (hvis hunde selv må styrer om de gider stå eller ligge ned)

Fra : Søren LH

Dato : 19-05-08 18:15

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skal lærer at sitze og dække af, jeg har intet at bruge det til.
> Tror tit det er noget folk bare mener en hund skal kunne,

Det gælder vel om at have sin hund under kontrol. At lære hunden
kommandoerne sit, dæk og kom er en nem måde at opnå kontrol på, og det er
der bestemt fornuft i. Og hvis du gør det på en anden måde er det
selvfølgelig lige så godt. Du må jo også styre din hund på en eller anden
måde. Eller er de så kloge, at de kan overskue alle situationer og selv
vurdere og vælge den for menneskene mest hensigtsmæssige adfærd i hvert
tilfælde? Så må man jo sige de er overordentlig godt dresserede . Men
ikke alle har jo den gave at kunne bibringe deres hund de evner, så vi andre
må jo ty til de af dig forhadte kommandoer .

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 19-05-08 18:49

Søren LH, skrev:

> [...]
> kommandoerne sit, dæk og kom er en nem måde at opnå kontrol på, og
> det er der bestemt fornuft i. Og hvis du gør det på en anden måde er

Jeg har bestemt mine hunde under kontrol, men det indebærer
bare ikke at jeg kan få dem til at sidde/ligge når det passer mig.
Hvorfor i alverden skulle jeg dog blande mig i det,
de kan stå eller ligge som det passer dem

> Du må jo også styre din hund på en
> eller anden måde. Eller er de så kloge, at de kan overskue alle
> situationer og selv vurdere og vælge den for menneskene mest
> hensigtsmæssige adfærd i hvert tilfælde?

Jeg forventer bestemt ikke at mine hunde selv kan vurderer alle situationer.
Men gennem god/konsekvent opdragelse har de lært hvad jeg accepterer
og hvad jeg ikke accepterer, og de bryder sig bestemt ikke om at jeg bliver sur.

> Så må man jo sige de er
> overordentlig godt dresserede .

Det er de også, for at prale lidt har jeg ikke tal på de gange folk på
gaden har rost mig og mine hunde for deres eksemplariske opførsel.

> Men ikke alle har jo den gave at
> kunne bibringe deres hund de evner, så vi andre må jo ty til de af
> dig forhadte kommandoer .

Jamen jeg bruger da også kommandoer til mine hunde, jeg undgår det
bare videst muligt, jeg vejleder mere vil jeg kalde det
Det ligger simpelthen ikke til min natur at kommanderer med nogen
da jeg selv hader at blive kommanderet med.

/Jens

Fra : JB

Dato : 19-05-08 11:04

> [...]
> Vi hentede Bugsy ved et par midt/sidst i de 50.. Det var sønnens hund men
> han var altid på arbejde og de magtede ikke at styre den mere bla. pga.

Der findes dårlige hundeejere både blandt unge og ældre. Det jeg opponerer
imod er, at pensionister generelt betragtes som uegnede som hundeejere. Folk
i 50erne er jo ikke engang pensionister.
Nu siger jeg ikke, at du mener sådan, men det er lidt holdningen herinde.

Hilsen
Jytte

Fra : Anette

Dato : 19-05-08 11:09

JB wrote:
> [...]
> hundeejere. Folk i 50erne er jo ikke engang pensionister.
> Nu siger jeg ikke, at du mener sådan, men det er lidt holdningen

Aarrh, det synes jeg er lidt af en overfortolkning, at det skulle være
holdningen her.
Det er ikke min holdning i hvertfald. Der er da heldigvis masser af ældre
der er fremragende hundejere.
I mine øjne er det blot en mere ulykkelig situation, når valget af hund er
forkert og hundens behov overstiger den ældres fysiske formåen.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : JB

Dato : 19-05-08 11:25

> [...]

Det kan jeg også , men det er enere blandt rigtige mange der får valgt
forkert, fordi de ikke tager højde for deres egen alder og formåen.

Det var det, du skrev her, jeg tænkte på.

Men man kan komme til at vælge forkert. Jeg kunne ønske, at jeg havde valgt
en mere aktiv race, sidst jeg købte hund. Men så ser jeg det som min opgave
at aktivere ham, så han kommer mere op på mærkerne.

Hilsen
Jytte

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-05-08 22:30

> Pensionister går også på jagt. Prins Henrik har da alderen.
>
> Pensionister er lige så gode hundejere som unge mennesker måske bedre, da
> [...]

Typen Trine hentyder til var af den slags der midstede deres gravhund hvor
vi boede før..

Den gik løs rundt i byen og kunne finde på at angribe andre hunde når man
kom gående med den.. Hvilket blev dens død

Fra : JB

Dato : 19-05-08 10:58

> [...]
>
> Den gik løs rundt i byen og kunne finde på at angribe andre hunde når man
> kom gående med den.. Hvilket blev dens død

Prins Henrik er åbenbart også den type, men jeg tror nu ikke det har noget
med alderen at gøre. Sådan har han vist altid været.
Men man kan ikke sige andet, end at han "aktiverer" sine hunde.

hilsen
Jytte

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-05-08 00:01

On 19 Maj, 22:28, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> [...]
> Derfor bla lader jeg aldrig min komme til fremmede sådan uden videre.
> Tror faktisk at min ville kunne gøre det samme i en situation hvor den var

Det er ikke noget under at det gik som det gik. Manden sidder med
hånden over hovedet på hunden, og dækker kortvarigt øjnene. Hunden
sender dæmpende signaler (slikker sig om snuden) og har lagt ørerne så
langt ind til hovedet som muligt. Hunden oplever resultatet af det
dæmpende signal som at manden tager om dens hoved og læner sig ind
over den, hvilket er et ekstremt dominerende signal som svar på et
dæmpende signal.
Hundeføreren burde også have været opmærksom på at der var ved at
udvikle sig en uholdbar situation.
I aviserne ville de have skrevet at hunden helt umotiveret og som et
lyn fra en klar himmel var faret på en person der bare ville klappe
den.

Hilsen Kim

Fra : Hm

Dato : 20-05-08 09:02

kim skrev :

[...]

Ja, det er nøjagtigt som du skriver, der er alle de signaler, som der skal
være, men ingen der ser det.- så det kunne kun ende sådan

Hanne

Fra : Søren LH

Dato : 18-05-08 15:19

> [...]
> Nu er jeg ikke jæger og kunne aldrig finde på at lære mine hunde at bide i
> noget-som-helst, men ER det ikke sådan man opdrager jagthunde??

Jeg ved ikke hvordan man opdrager jagthunde, men det jeg så på tv lignede
for mig ikke meget andet end hvis man leger med en hund med en klud.
Selvfølgelig får den bogstavelig talt blod på tanden, men at skulle give den
appetit på garderben kan jeg ikke se. Om det gør den bedre til jagt aner jeg
ikke. Men der er måske hundeeksperter der mener noget andet jf. alle dem der
mener bidearbejde skal forbydes. Måske de kommer på banen her i forum......

Mvh
Søren

Fra : Kasper

Dato : 18-05-08 15:36

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Nu er jeg ikke jæger og kunne aldrig finde på at lære mine hunde at bide i
> noget-som-helst, men ER det ikke sådan man opdrager jagthunde??

Hej,

En gravhund er vel primært brugbar ved ræve jagt, der skal den smytte ind i
rævegraven og jage ræven ud.
Jeg kunne ikke forestille mig en gravhund som apportør eller til at drive
med, men alt er jo muligt :)

For at komme til mine erfaringer ved apportering træning er at hunde skal
kunne komme med et anskudt stykke vildt så det hurtigt og effiktivt kan
aflives. Men en apportør er ikke jægeren og må derfor ikke løbe efter ikke
skudt vildt. Normalt vil et stykke anskydt vildt blive liggende helt stille
og lege død, og dermed kan hunden tage det uden.
Men det er jo en hårdfin balance, men så lang tid hunden ikke jager byttet,
så vil det kun i sjældne tilfælde tage ikke skudt vildt da de er meget
varsomme.
Vi bruger også døde kaniner og duer og ænder til træningen, men de bliver
ikke brugt til at ophidse hundene, men at lære dem at vil have det i munden,
samt ikke bide det i stykker eller at de skal knuse det i munden.

Men jeg vil mene det er lidt forkert at bruge dyr der ligger på parade for
at blive fremvist og æret, at han skal bruge det som en lege plads, det
mener jeg ikke er i godt jagt skik.

Kasper

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-05-08 10:58

"Kasper" <ask@ask.ask> skrev i en meddelelse

> [...]
> at blive fremvist og æret, at han skal bruge det som en lege plads, det

Nej, men nu har en apportør jo heller ikke brug for agressivitet. Det har
gravhunden, når den skal jage ræven ud.
Så jo, det er vist helt OK.... Han må gerne komme her, med sine hunde, for
så bor der en ræv her et sted, som jeg meget gerne vil af med. Så syntes i,
Prins Henrik er Rå.... Jamen så kom og se, hvad Ræven gør ved F.eks Høns....
De Bukke Prins Henrik brugte, var døde.... Mine Høns, som Ræven brugte, var
sprællevende.... De er blevet taget, efter morgenlyset er kommet, så dermed
er det næsten sikkert, at Ræven har Skab, så der er mere end god grund, til
at få den nedlagt....

Nu har selv parader en ende, så mon ikke paraden var forbi, da der blev dømt
legetime.

M.V.H....Benny..