Klikker-kursus...
Fra : Carina Graversen

Dato : 09-05-08 19:12

Hejsa.

Jeg skal (måske) afholde et klikker-kursus i eftåret på 10 træningsgange á 2
timer ... både teori og praktik.

Jeg har derfor lige lavet et udkast til en lektionsplan, men synes det også
kunne være interessant at høre fra nogle af jer, hvilke forventninger I
ville have til et klikker-kursus for begyndere ... både med hensyn til teori
og praktik ???

Sååå, hvad ville du forvente af sådan et kursus, hvis det skulle være
interessant for dig som nybegynder ?!?

/Carina

- - -
Carina Graversen
www.danske-redningshunde.dk/aalborg/

Fra : Anette

Dato : 09-05-08 19:55

Carina Graversen wrote:

> Sååå, hvad ville du forvente af sådan et kursus, hvis det skulle være
> interessant for dig som nybegynder ?!?

Jeg har - endnu - ikke trænet med klikker. Det lidt jeg kender til den type
træning er at klikkeren kan belønne mere nøjagtigt i samme sekund hunden gør
det rigtige, end f.eks med godbidder. At hunde der er vant til
klikkertræning, er skarpere til at lære netop på klikker end på andre
metoder.
Hvad jeg ville forvente?....

Teoretisk,.. jeg ville forvente at lære ...
noget om hundens normaladfærd - flokadfærd. Agression/hæmning o.s.v
noget om at hunden lærer/husker i billeder.
noget om straf/belønning i hundeflokken - med og uden mennesker
noget om konsekvens - stædighed
noget om at stille realistiske krav til hunden - i forhold til race og egen
indsats

Praktisk...jeg ville forvente at lære...
nogle praktiske lydighedsøvelser, hvor klikkeren er klart bedre end f.eks
godbidder
nogle cirkustricks, hvor klikkeren er hurtigere end f.eks godbidder

Bare skud...ikke særligt gennemtænkte

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 09-05-08 20:12

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> godbidder
> nogle cirkustricks, hvor klikkeren er hurtigere end f.eks godbidder

hej Anette

klikket i sig selv er ikke belønningen, den fortæller blot hunden, i lige i
det splitsekund, hvor klikket lød, gjorde den det helt rigtige.
Klikket betyder sådan set både 1) det du gjorde lige der, er helt fint og 2)
der er en godbid på vej.

I begyndelsen af træningen og et langt stykke hen ad vejen betyder et klik =
en godbid. Efterhånden kan man øge tidsrummet mellem klikket og godbidden,
men de to hører stadig sammen.

hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 09-05-08 20:47

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
> lige i det splitsekund, hvor klikket lød, gjorde den det helt rigtige.
> Klikket betyder sådan set både 1) det du gjorde lige der, er helt

he he - det var nok også det jeg mente, men bare ikke fik udtrykt
ordentligt.
Jeg har ikke klikker træner selv, men er hjælpetræner/træner for nogle
stykker som er vant til at klikkertræne
Tak for forklaringen, Anelise - jeg bliver en lille smule klogere hele tiden

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 09-05-08 20:06

"Carina Graversen" <carina@danske-redningshunde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> teori og praktik ???
>
> Sååå, hvad ville du forvente af sådan et kursus, hvis det skulle være

hej Carina

Jeg ville foretrække, at man ret hurtigt kom i gang med den praktiske brug
af klikkeren, og at teorien kom med langs ad vejen.

Jeg har til mine tidligere hunde brugt klikker ved gennem et kursus at blive
"kastet ud i det", og har først for et års tid siden anskaffet mig nogle
bøger om emnet, nemlig Morten Egtved og Cecilie Køstes "Klikkertræning for
din hund" - hvis alenlange teoridel (de første135 sider af bogens i alt 206
sider) fik mig til at gabe kæberne af led, og Karen Pryors "Klikkertræning
af hunde", der mere er efter min smag, fordi den med det samme opfordrer til
at begynde træningen.

Held og lykke med kurset.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-05-08 21:09

> [...]
> teori og praktik ???
>
> Sååå, hvad ville du forvente af sådan et kursus, hvis det skulle være

Jeg ville være glad for et forløb med en start hvor ideen bag
clikkertekninkken beskrives, hvordan og på hvad den har været brugt
tidligere (og stadig) altså lidt baggrundsviden.
Hvad det hele går ud på i teorien.
eksempler på hvornår og til hvad den kan bruges.
lidt om hundens indlæringsproces osv.
-dernæst stille og rolig introduktion i brugen af clikkeren, små simple
øvelser, så både hund og fører fatter hvad det går ud på.

Jeg er også autodidakt, har læst pryers bog, og så ellers stille og roligt
selv lært det.
Jeg bruger clikkeren både i det daglige og til træning, og synes det er et
rigtigt nyttigt "værktøj".

Held og lykke med det spændende projekt!

Mvh. Marie

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-05-08 14:12

Hejsa.

Det passer vist meget godt med det jeg indtil videre har tænkt mig .

De teori-emner jeg indtil videre har skrevet ned i mit oplæg er følgende
(niveau og uddybning vil naturligvis afhænge af holdet - hvad de i forvejen
har af erfaring og interesse for teori frem for praktik) - naturligvis
fordelt over de 10 træningsgange:

* Introduktion til klikkerkurset.
* Introduktion til læringsteori.
* Introduktion til klikkertræning.
* Valg af belønning.
* Klassisk betinget indlæring.
* Operant indlæring.
* Straf og ubehag i træningen.
* Stress-psykologi for hunde.
* Indlæringsfaser: indlæring, stabilisering og generalisering.
* Succeskriterier i træningen.
* Forstærknings-intervaller.
* Indlæringsstrategier: shaping, moment-træning og baglænskædning.
* Indlæring ved hjælp af hundens medfødte drifter og instinkter.
* Belønning af hunden ved hjælp af byttedriften.
* Hundens sprog og dæmpende signaler.

- Og naturligvis en masse praktik hver gang, da tingene kan lyde simple i
teori, men alene det at time sit klik for en nybegynder kan være svært ...

/Carina

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 10-05-08 14:41

hej carina

ville bare lige høre hvor og for hvem kurset henvender sig
jeg har selv klikket en lille smule på en boxer men det virker ikke rigtig,
kunne kurset måske hjælpe mig og min boxer.
desuden har jeg lige bestilt en schæfer hvalp som jeg meget gerne vil godt
igang med med klikker
hilsen dorthe

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-05-08 15:26

Hej Dorthe

Det bliver i så fald i Aalborg, og for alle gennem AOF (max. 6 - 8 på holdet
tror jeg det ender med).

/Carina

- - -

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-05-08 19:32

"Dorthe Jensen" <dorthe@FJERNjensenogsoerensen.dk> skrev i en meddelelse
> hej carina
>
> ville bare lige høre hvor og for hvem kurset henvender sig
> jeg har selv klikket en lille smule på en boxer men det virker ikke
> rigtig, kunne kurset måske hjælpe mig og min boxer.

Nu har jeg selv boxere og jeg clikkertræner dem. Det har for mig været
væsentlig nemmere via clikkeren, end ved traditionel træning, i mange
situationer.(jeg har haft to boxere tidligere, som har været trænet
traditionelt)
så måske der er noget i din timing der har været forkert, det vil jeg tro,
for det er meget meget vigtigt for at det skal virke efter hensigten. Eller
at hunden ikke har lært at forstå clikket, før den egentlige træning er
startet. Det vil være mit bud på hvorfor det ikke har fungeret for Jer.

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 10-05-08 15:20

"Carina Graversen" <carina@danske-redningshunde.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> teori og praktik ???
>
> Sååå, hvad ville du forvente af sådan et kursus, hvis det skulle være

Hej Carina,

Her er et par forslag emner:

- Principper bag positiv- og negativ forstærkning, belønning og straf -
fordele og ulemper, fortalt så det er til at forstå for alle .
- Forskellige typer klikkertræning - med og uden korrektion, fordele og
ulemper.
- Forskellige typer træning til forskellige typer hunde - hvilken type hund
har jeg (kursisten)
- Valg af belønning
- Korrekt timing under indlæring
- Praktisk træning i at lære hunden at "tilbyde" adfærd
- Fordele/ulemper ved at bruge en klikker versus at bruge en lyd fra munden
eller noget helt andet
- Hvordan trænes for hurtighed, hvordan trænes for præcision
- "Jeg fik forklumret det hele på grund af dårlig timing, hvad gør jeg nu"?
- Brug af klikker i forskellige træningsdiscipliner

Og måske:

- Brug af klikker til adfærdsproblemer (?)
- Klikkertræn din kat

Teori og praksisk skal selvfølgelig afvejes så det ikke bliver kedeligt.

Mvh
Søren

Fra : Carina Graversen

Dato : 10-05-08 15:25

Tak for forslag - der var i hvert fald nogle ting jeg godt kunne bruge ...
især den del med nogen der har forsøgt sig med klikker uden held, havde jeg
slet ikke tænkt på...

/Carina

- - -

Fra : Søren LH

Dato : 10-05-08 16:33

> Tak for forslag - der var i hvert fald nogle ting jeg godt kunne bruge ...
> især den del med nogen der har forsøgt sig med klikker uden held, havde
> jeg slet ikke tænkt på...

OK. Det jeg tænkte på, var jo godt nok kun hvis man fik det forkludret i en
enkelt øvelse (hvad der da kan være slemt nok) .

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 11-05-08 12:07

hej gruppe

jeg tror at grunden til at det ikke virker på min boxer er at han ikke er
mad glad så derfor virker godbidder ikke ret godt.
derefter har jeg prøvet med bide pøller og alt andet han gider, men den
samme bidepølle mere end 2 gange så har jeg sat ham til. så gode ideer til
andre belønningsformer modtages gerne har snart prøvet alt. desværre går der
ikke ret lang tid før det ikke længere er spændende, og det gælder jo også
selv om jeg træner traditionelt.
den bedste belønning jeg endnu har fundet er at give ham fri og lade ham
lege med andre hunde er altså det sjoveste og edste i min boxers verden.
skal nævnes at han er blevet trænet gr c med og der er problemet lidt det
samme 2-3 bid så er det ikke rigtig sjovt mere.
så tror jeg har et stort problem der hedder motivation
hilsen dorthe

Fra : Carina Graversen

Dato : 11-05-08 14:50

Hejsa...

Hvilken type linier er han fra (udstilling, brugs eller dual-purpose) ???

Hvor gammel er han ???

Hvilke type godbidder har du forsøgt med, og har du kørt noget spænding på
dem ???

Hvor meget gør I ud af drifttilfredsstillelsen når I træner med byttedriften
???

/Carina

- - -

Fra : Søren LH

Dato : 11-05-08 15:09

"Dorthe Jensen" <dorthe@FJERNjensenogsoerensen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> samme 2-3 bid så er det ikke rigtig sjovt mere.
> så tror jeg har et stort problem der hedder motivation

Hej Dorthe,

Vedr. bidepølle:
Der er jo mange måder man kan belønne med den:
- Kaste den, og hunden henter den og kommer (helst) tilbage med den.
- Lille bytteleg hvor hundefører holder i pøllen og holder den i bevægelse
og hunden jagter den, slutte af med at hunden "vinder" bidepøllen.
- Ruskeleg.
- Bidepølle gøres attraktiv ved at bevæge den lidt, derefter holde den højt
og hunden får lov at springe op og gribe den (byttespring). Og enten
fortsætte med at holde bidepølle og lege kampleg eller hund vinder bidepølle
og får lov at løbe en "æresrunde" med den.
- Desuden andre kombinationer og afarter af ovenstående. f.ex. kan den
første suppleres med at hunden får et bid i en ande pølle, når den kommer
hjem med den første.
Har du prøvet alt dette?
Nogle hunde er jo byttedrift-hunde, andre er kampdrift-hunde, så belønningen
skal jo passe til hunden.
Er det en passende blød bidepølle?

Vedr. godbidder:
Der er jo mange slags godbidder: Har du prøvet alle tænkelige?
F.ex.: Råt oksekød, rå fisk, fiskefrikadelle, alm. frikadelle, leberkäse,
spegepølse, rå lever, wienerpølse.
Hunden har selvfølgelig ikke spist i god tid inden

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-05-08 16:39

> [...]
> samme 2-3 bid så er det ikke rigtig sjovt mere.
> så tror jeg har et stort problem der hedder motivation

Jeg vil lige "trøste" dig med, at min hanboxer var af samme skuffe, han har
aldrig været noget madøre, og godbidder kunne jeg såmænd selv æde, ifølge
ham..
Han var ukoncentreret, og møgsvær at "fange".
Det var primært fra 1 -2,5 af hans leveår at han var storslem.
Og han har virkelig givet mig grå hår til tider.
Det var derfor clikkeren kom ind, han blev meget mere opmærksom på det vi nu
havde gang i.
af motivation var det primært mig selv jeg skulle se på, at gøre mig selv
rigtig sjov, levende og varierende i stemmelejet, for at kunne hamle op med
de øvrige kursisters hunde, der var langt sjovere.
senere kunne jeg bruge godbidder, pølser og nettos minifrikadeller har været
bedst for vores vedkommende.

Og meget vigtigt; -at variere træningen, så det ikke bliver "kedelig
lineføring" for længe af gangen. For Louis vedkommende, - en gang på
agilitybanen, en personsøgning, lidt leg eller et eller andet cirkustrick,
noget der får ham glad og sprudlende, og så kan der trænes igen, med fornyet
energi og glæde

Håber du kan bruge det til noget..

Mvh. Marie

Fra : Dorthe Jensen

Dato : 11-05-08 20:30

hej gruppe

dejligt med jeres mange ideer. Han er fra slut august 06 så godt og vel
halvandet.

han skulle være en combi hund men efter at have stiftet nærmere bekendtskab
med linierne kan jeg se at fadersiden ihvertfalf er meget udstilling med
nogle hvis ikke særlige brugbare ipo prøver!!!
jeg har et hav af forskellige bidepøller og det virker bedst hvis jeg har
tyk og tynd og begge bløde har desværre tabt den eneste hårde som han kunne
lide.
har også prøvet at kombinere med bidepølle og bolde men boldene fungerer
ikke så godt, han gider ikke løbe efter dem og hvis han løber efter dem
løber han ud til dem kigger på dem og løber igen. dette kan han også godt
finde på med pøllerne hvis jeg kører med 2 der. dette er årsagen til at jeg
er gået lidt fra det igen.
hvis jeg kører med 2 pøller kører jeg ham så meget op at det bliver svært
for mig at komme videre derfra, så der er også lidt stress problem ind over.
sjovt at i nævner det med de andre hunde for jeg træner sammen med en der
også har boxer dog på meget mere brugslinie end min og gud hvor jeg misunder
ham ind mellem, for det er faktisk mit største problem for når han roser og
leger med sin eller lader den løbe efter bold så har jeg virkelig problemer.
de andre schæfere kan jeg nogenlunde håndter eog gøre mig mere spændende men
boxeren der må jeg give tabt selv i gruppe c som ellers er gennemført
favorit. vi lagde ham i bilen en dag hvor han midt i bidearbejde slap og
stillede sig til at kigge på den anden boxer. he he det var altså ikke til
andet end at grine af.
Mit største problem er tror jeg selv at når han vinder bidepøllen fx og vi
fx har leget trækkeleg og han har vundet her skulle det jo gerne være glæde
for at han har vundet bidepøllen, men ofte resulterer de i at han smider den
efter et par meter og løber glad videre. så har jeg tit gjort det at jeg
enten henter den og kører drift på igen uden at han får den måske får han
bid og taber den. eller jeg har kørt drift på og ladet ham vinde den igen
ofte med samme resultat som første.
så det ender jo op med at jeg mangler en hund der bliver glad for sit bytte
og gerne vil beholde det.
Det virker meget som om at når han bare har vundet det så er han ligeglad.
godbidder jeg har prøvet er kylling/ pølser / frolic/ frikadeller/ et hav af
andre hundemad/godbidder, det der virker bedst er royal canin boxer, eller
frolic.
til spor har jeg prøvet ovenstående og alverdens hunde og kattemad på dåse
uden held. har overvejet torskerogn, da en af de andre har gode erfaringer
med dette, men vi holder lige pause da hans mor er brugt lidt op
tålmodighedsmæssigt når han ikke gider gå med snuden i jorden og for ikke at
gøre noget dumt, så holder vi lige pause.
desværre for hans mor virker det ikke som om han savner træningen hvis jeg
bare aktiverer ham lidt herhjemme og går nogle gode ture hvor han går og
hygger sig, så min konklusion må desværre være at mor ikke er spændende nok
hilsen dorthe
"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:48271312$0$311$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : C.H

Dato : 17-05-08 10:04

> [...]
> bare aktiverer ham lidt herhjemme og går nogle gode ture hvor han går og
> hygger sig, så min konklusion må desværre være at mor ikke er spændende

Hej Dorthe...
Det lyder som om, du har lidt udfordring..
Der er en ting, der springer mig i øjnene, nemlig den del, hvor du beskriver
hvordan han slipper byttet efter kort tid.
Ligesom der er nogle hunde der i byttedriften har en ultrakort standfase
(heriblandt min egen race schæferen), så har din hund bare en ultrakort
bærefase.
Der er jo ingen, der kræver at hunden skal have en lang bærefase og nyde
byttet, som vi ellers ser mange gør - det handler "bare" om at finde en
anden løsning end den gængse.

Hvis hunden har et stærkt behov for en lang jagt-fase, så er det det, den
skal have som belønning - og så må du som fører leve med, at bærefasen er
kort.
(Hvis hunden i øvrigt er i byttedrift og ikke i stress eller andet).

Heldigvis er der ingen bærefaser i prøverne

Men jeg kan godt se, at din hund sandsynligvis har en svag byttedrift, og
der virkelig skal en indsats til at få ham tændt.
Har du prøvet at lade ham med brugslinjeboxeren køre lidt drift på ham?

Hvad angår godbider - der må indsatsen sættes op... Noget lækkert råt kød
kan de færreste hunde stå for...

Connie