Overgearet GD
Fra : Brian

Dato : 01-05-08 19:04

Hejsa,

Jeg har flere gange nævnt den GD, som mine forældre fik sig for 2-3 måneder
siden.

Desværre er den begyndt at få visse unoder (måske eftersom den er blevet
større?), som de har lidt svært ved at håndtere.

Til at starte med, er den begyndt at hoppe gevaldigt op af folk. Det er både
når man kommer ind af døren som gæst, eller når den lige gar lyst til at
sætte gang i tingene.

Den anden ting, er at den er begyndt at bide. Det virker ikke som
ondskabsfulde bid, da den ikke knurrer eller noget, men den vil bare gerne
vide hvad der er i hænderne. Det er altid hændernde den går efter.

Når den rigtig er oppe at køre, kombinerer den alle unoderne, og hopper op
af folk, mens den prøver at bide.

Når først den er oppe i det gear, er den utrolig svær at få til at falde til
ro igen - for ikke at sige umulig. Det minder mest af alt som leg, den ikke
selv har helt styr på.

De fik at vide ved en opdrætter, da de indledningsvis ledte efter en hund,
at man bare skulle sige "NEJ!" med lidt hård tone - men det virker altså
ikke rigtig på hunden. De har så siden læst i en bog at et dab over snuden
kan vænne den fra at bide, men det har de svært ved at få sig selv til at
gøre. Den ene gang de gjorde det et par gange, holdte den godt nok med at
bide, men til gengæld fik den også nervøse trækninger når man hævede hånden.

Så kort og godt: Hvordan dælen sætter man en grænse for sådan en hund ?

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-08 20:04

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Jeg har flere gange nævnt den GD, som mine forældre fik sig for 2-3 måneder
> siden.

Med GD mener du så Gammel Dansk Hønsehund eller Grand Danois?

Ikke fordi jeg ved hvad I skal gøre, men bare sådan rent opklarende.

Måske kan det hjælpe at give den en time-out når den begynder. Altså
simpelthen lukke den væk fra jer indtil den er faldet ned igen.

Får den nok motion og aktivering? Uanset om det er en hønsehund eller
en Grand Danois, så er det aktive hunde, der kræver både fysisk og
mental stimulering.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 02-05-08 11:01

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Med GD mener du så Gammel Dansk Hønsehund eller Grand Danois?

Havde det været førstnævnte, havde jeg selvfølgelig brugt den universelle
forkortelse GDH

Naa, det er en Grand Danois, hvilket jeg nok burde havde været mere klar
omkring.

> Måske kan det hjælpe at give den en time-out når den begynder. Altså
> simpelthen lukke den væk fra jer indtil den er faldet ned igen.

Det er prøvet, desværre uden succes. Den falder til ro når den f.eks bliver
lukket ud, men starter igen så snart at den kommer ind.

> Får den nok motion og aktivering? Uanset om det er en hønsehund eller
> en Grand Danois, så er det aktive hunde, der kræver både fysisk og
> mental stimulering.

Den får 3 gåture spredt ud over dagen, af ca. 20 minutters varighed. Mine
forældre har fået af vide fra flere sider, at man ikke må overmotionere dem,
så længe de er i voksealderen.

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-08 11:14

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Den får 3 gåture spredt ud over dagen, af ca. 20 minutters varighed. Mine
> forældre har fået af vide fra flere sider, at man ikke må overmotionere dem,
> så længe de er i voksealderen.

Det er også rigtigt. Men hvad med mental motion? Har den noget at
bruge hjernen til? F.eks. kan man smide foderet ud over græsplænen, så
den skal bruge næsen til at finde det med. Eller de kan gå lidt spor
med den.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 02-05-08 11:27

> [...]

> bruge hjernen til? F.eks. kan man smide foderet ud over græsplænen, så
> den skal bruge næsen til at finde det med. Eller de kan gå lidt spor

Njaa, jeg går ikke op af hunden til hverdag, så jeg ved ikke hvor meget de
gør i det. Jeg ved dog at min mor bruger en del tid på at lære den at sidde,
lægge sig og den slags - også under gåture. Problemerne med hunden er heller
ikke så slemme til hverdag, det er værst når der kommer gæster den lige skal
hilse på.

Sikkert et fjollet spørgsmål i en hundegruppe, men hvad er at gå spor ?

/Brian

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-08 11:53

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> Sikkert et fjollet spørgsmål i en hundegruppe, men hvad er at gå spor ?

Næ, det er skam ikke et fjollet spørgsmål, jeg vidste det heller ikke
før jeg begyndte at gå til træning med den gamle GDH. :)

At gå spor betyder simpelthen bare at man lærer hunden at bruge næsen
til at følge et spor.

Typisk starter man med at gå et lille stykke fremad og lægge en godbid
i hvert eneste fodspor man sætter og lidt flere godbidder hvor sporet
ender. Senere gør man det så sværere og sværere ved f.eks. at lave
knæk på sporet, gøre det længere eller afbryde sporet nogle steder.

Politiet bruger trænede hunde til eftersøgninger og nogle jægere har
såkaldte schweisshunde, som er trænet op til at finde anskudt eller
påkørt vildt.

Siri synes ikke der er nogen som helst ide i at gå spor, men andre
hunde synes det er det bedste i verden.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 03-05-08 08:57

> [...]

> før jeg begyndte at gå til træning med den gamle GDH. :)
>
> At gå spor betyder simpelthen bare at man lærer hunden at bruge næsen

Mange tak for forklaringen - det er printet ud, og bliver bragt videre

/Brian

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-05-08 14:21

On 1 Maj, 20:03, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Så kort og godt: Hvordan dælen sætter man en grænse for sådan en hund ?

Der er flere mulgheder.
1. Lær hunden betydningen af NEJ. Det kan du gøre ved at kaste
hundekiks som den må spise. Pludselig kaster du en og siger nej, og du
skal være klar til at afspærre vejen til hundekiksen. Holdsituationen
der indtil hunden mister interessen fo rkiksen og bliver afledt af
noget andet. Dig måske. Den der nej-kiks må hunden ikke få bagefter,
den skal du samle op igen.
Når hunden (efter at den ha rforstået meningen med et nej) springer op
eller gumler siger du NEJ. Lige så snart den har 4 poter på jorden,
elle rha rspyttet din hånd ud belønner du den, ikke 5 sekunder
senere.
2. Hunden vil have opmærksomhed. Når den begynder på det afbryder du
kontakten til den, ignorerer hunden, vender dig væk og laver noget
andet. Gæsterne skal instrueres i at gøre det samme.
Hunden mister din opmærksomhed, og det er netop det den ikke vil. Når
den er faldet til ro kan du give en belønning - evt i form af
opmærksomhed, som naturligvis straks ophører når....
3 Det kunne lyde som hunden trænger til at få lidt energi brændt af i
det daglige.

Hilsen Kim

Fra : Brian

Dato : 02-05-08 11:06

Kim Christensen wrote:

> [...]
> eller gumler siger du NEJ. Lige så snart den har 4 poter på jorden,
> elle rha rspyttet din hånd ud belønner du den, ikke 5 sekunder

Det lyder fornuftigt.

> [...]
> den er faldet til ro kan du give en belønning - evt i form af
> opmærksomhed, som naturligvis straks ophører når....

Vi forsøger også i videst mulig udstrækning at ignorere den, når den
begynder at hoppe. Det er bare svært at ignorere en hund der lige giver én
to store poter i ryggen, eller tygger på ens hånd.

> 3 Det kunne lyde som hunden trænger til at få lidt energi brændt af i
> det daglige.

Jeps, men samtidig frygter mine forældre også at overmotionere den, mens den
vokser - det er en svær balancegang.

/Brian

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-05-08 09:52

On 2 Maj, 12:05, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Jeps, men samtidig frygter mine forældre også at overmotionere den, mens den
> vokser - det er en svær balancegang.

Risikoen for overmotionering er størst hvis man går lange ture.
Megastore hunde har bedre af at tumle på en plæne i det tempo de selv
orker, og må ikke opmuntres til at tumle videre når de ikke selv viser
lysten.
Men de skal også have noget på opleveren. En gågadespadseretur gor
hunden godt træt oven i hovedet, og hjælper med at præge den positivt
på mennesker. Sådan en gågadetur overbelaster ikke hunden fysisk,
fordi man ofte ikke går så langt. Det er også godt at sætte sig på en
bænk og lade hunde iagttage hvad der sker. Det bliver de ligeså trætte
af som en lang spadseretur.

Hilsen Kim

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-08 17:57

Kim Christensen <SLETTESnemoris@yahoo.com> writes:

> [...]
> fordi man ofte ikke går så langt. Det er også godt at sætte sig på en
> bænk og lade hunde iagttage hvad der sker. Det bliver de ligeså trætte

Det er rigtigt. Siri var altid dødtræt efter en tur ned af Strøget i
Århus. Alle de mennesker og dufte.

Mvh Trine

Fra : Brian

Dato : 03-05-08 09:00

Kim Christensen wrote:

> [...]
> Megastore hunde har bedre af at tumle på en plæne i det tempo de selv
> orker, og må ikke opmuntres til at tumle videre når de ikke selv viser

De går noget der ligner 3 kilmoter fordelt ud over flere ture.
Er der tidlige tegn på overmotionering - noget man skal være obs på ?

> [...]
> fordi man ofte ikke går så langt. Det er også godt at sætte sig på en
> bænk og lade hunde iagttage hvad der sker. Det bliver de ligeså trætte

Mine forældre bor på landet uden strøg i nærheden. De har dog en skov ganske
tæt på, der må da være lidt stimuleringsmuligheder der.

/Brian