Siri kan ikke rejse sig
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-08 18:47

Hej

Vi har haft en ganske frygtelig dag. I går eftermiddags lå Siri inde i
stuen som hun så tit gør. Hun lå og småbjæffede og klynkede, som hun
også tit gør, når hun vil have opmærksomhed - hun fik at vide at hun
skulle stoppe med at skabe sig. Til sidst gik jeg ind til hende og
åbnede døren så hun kunne komme ud. Men hun kunne næsten ikke rejse
sig. Det har vi også set før, det er fordi gulvet er glat. :)

Men da vi så var gået ned mod toget for at gå manden i møde ville hun
gerne ned til Gudenåen, men så snart hun fik forbenene ned på første
trin ville hun ikke længere. Så vi gik hjem. Og derfra blev det bare
værre og værre.

I løbet af natten kunne vi mærke at hun fik mere og mere ondt. Og vi
snakker om en hund der finder sig i alt smerte med ophøjet ro. Jeg
mener, jeg er kommet til at klippe 2*4 cm hud af hende uden at hun
flyttede sig eller sagde noget! Så op og læse lidt på lektien -
hvilken smertestillende må man egentlig give en hund. Hun fik en
enkelt panodil og det hjalp også lidt.

Her til morgen var det så helt slemt, hun ville simpelthen ikke rejse
sig. Men hun kunne jo ikke blive liggende hele dagen og vi skulle jo
også se hvor slemt det var. Og det var slemt! Så mig ind i telefonen
til Doktor Dyr. Jeg fik fat i en dyrlæge vi ikke kender, men hun mente
ikke at det var gigt eller HD, og det mente jeg heller ikke for det
kommer jo ikke bare sådan lige pludseligt. Men hvad det var kunne hun
ikke sige og hun synes ikke det lød farligt. Så vi aftalte at jeg
giver hende to panodil hver ottende time og så ringer jeg til vores
egen dyrlæge i morgen klokken 7.

Nu har vi lige sovet en sen eftermiddagslur alle fire og hvis man
rør Siri over krydset kan man se at hun har meget, meget ondt. Hun
prøver simpelthen at flytte krydset nedad og ryster.

Min mors teori er at hun simpelthen har fået hold i lænden. Og jeg
synes egentlig det lyder plausibelt. Hun klynker og piver når hun skal
rejse sig og lægge sig og sætte sig, men hun går helt normalt og i
samme langsomme tempo som hun plejer.

Er der nogen af jer der har oplevet noget lignende? Hvad var det og
hvad gjorde I? Nogle råd og ideer? Det er simpelthen frygteligt at se
sin lille pige have det så skidt.

Men i morgen tager vi til dyrlægen, eller måske overbeviser vi
dyrlægen om at han godt kan komme her, for jeg er ikke overbevist om
at hun skal i bilen. Og så krydser vi ellers fingre for at det er
noget de kan ordne...

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-05-08 18:57

> [...]
> samme langsomme tempo som hun plejer.
>
> Er der nogen af jer der har oplevet noget lignende?

Det er så jammerligt, at se en hund der normalt er "sej", være ynkelig )-:

hmm.. jeg tænker enten nerver i klemme, eller en muskelskade.. i værste fald
ryggen/lænden.
Emma her fik frygtelige smerter for et halvt års tid siden, men det var i
skulder/hals regionen, hvor hun hylede op, når hun skulle foretage sig noget
hvor det krævede kræfter fra den region. Det kom også ret pludseligt
det var muskelvedhæftningerne der havde lavet noget ballade.
hun fik smertestillende i en uges tid, massage og blev holdt fra vilde
udskejelser.

Du skal under alle omstændigheder lade dyrlægen se på hende, og gå området
grundigt efter for at være sikker, evt. en røntgen/scanning hvis der ikke
sker bedring inden for rimelig tid.

god bedring med hende!

Mvh. Marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-08 19:59

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
writes:

> Det er så jammerligt, at se en hund der normalt er "sej", være ynkelig )-:

Ja, det er slet ikke sjovt.

> [...]
> det var muskelvedhæftningerne der havde lavet noget ballade.
> hun fik smertestillende i en uges tid, massage og blev holdt fra vilde

Vi håber på samme besked. Bare det er noget man kan gøre noget ved!

> Du skal under alle omstændigheder lade dyrlægen se på hende, og gå området
> grundigt efter for at være sikker, evt. en røntgen/scanning hvis der ikke
> sker bedring inden for rimelig tid.

Bare rolig. De har mig i røret klokken 7.00 i morgen når de åbner, det
er helt sikkert.

> god bedring med hende!

Tak.

Mvh Trine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-05-08 19:27

> Hej
>
> Vi har haft en ganske frygtelig dag.

Kan jeg forestille mig....

Nu har du jo ikke set hende stå, men er det muligt, at hoften er gået af
led....

Det vil om ikke andet, så i hvert fald være ret smertefuldt....

Og da specielt når man tænker på, en hund klager, når det GØR ondt.

Ikke når den tror det gør ondt....

Det vil være mit gæt, når hun gerne vil holde rumpen lav...

M.V.H....Benny..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-08 20:01

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> writes:

> Nu har du jo ikke set hende stå, men er det muligt, at hoften er gået af
> led....

Jo, for hun får kæmpet sig op med lange mellemrum. Hun vil jo helst
være hvor vi er og man skal jo også lige i haven og lette sig i ny og
næ.

Og når hun først er oppe går hun uden antydning af halthed. Derfor
tror jeg også umiddelbart at det er i ryggen.

> Det vil om ikke andet, så i hvert fald være ret smertefuldt....

Jeps. Omend man kan vænne sig til meget. De første gange mine led gik
af led gjorde det også vanvittigt ondt. Nu gør det lidt ondt og så
skal de bare lige sættes på plads.

Mvh Trine

Fra : hanzen

Dato : 01-05-08 20:08

> Hej

Symptomerne ligner dem min gamle golden havde sidste sommer.
Han kunne ikke gå hverken opad eller nedad hvis der var for stejlt. Vi havde
en plastkasse liggende i bilen som han brugte som trappe når han skulle ind
og ud. Flot syn.
Havde svært ved at rejse sig, og lagde sig meget langsomt ned og med stor
forsigtighed.
Halen hang og var "knækket" og han var meget øm over krydset.
Vi troede han havde fået gigt eller lignende.
Det hele blev ordnet med noget smertestillende fra dyrlægen
Han havde "bare" fået svømmehale (watertail)
Så hvis din fornylig har været mere i vandet end normalt er det absolut en
mulighed.

Held og lykke med hende
--
hilzen
hanzen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-08 20:30

"hanzen" <hanzen@mailmeej.dk> writes:

> Han kunne ikke gå hverken opad eller nedad hvis der var for stejlt. Vi havde
> en plastkasse liggende i bilen som han brugte som trappe når han skulle ind
> og ud. Flot syn.

Siri har aldrig selv kunnet komme ind og ud af bilen. Hun bliver
løftet. Tro mig, der er mange der har grinet af os. :)

> [...]
> Han havde "bare" fået svømmehale (watertail)
> Så hvis din fornylig har været mere i vandet end normalt er det absolut en

Det lyder godt nok som de samme symptomer. Men hun har slet ikke været
i vandet længe. Men så vidt jeg husker, kan de vist godt få svømmehale
uden at have svømmet.

> Held og lykke med hende

Tak.

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-05-08 20:37

> [...]
>
> Det lyder godt nok som de samme symptomer. Men hun har slet ikke været
> i vandet længe. Men så vidt jeg husker, kan de vist godt få svømmehale

det kan de nemlig godt, min cairn har haft det et par gange, og han svømmer
aldrig.

Mvh. Marie

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 01-05-08 22:20

> Hej
>
> Vi har haft en ganske frygtelig dag.

Puha, sikken en dag:(

En er inde på water-tail, men med Siri's smertetærskel er jeg noget i tvivl,
selvom det selvfølgeligt ikke er umuligt. Når min tæve har haft det har hun
aldrig haft problemer med at gå, hendes hale har bare hængt som en træt klud
ned af bagbenene (hun er en flatcoat, den skal virkelig være gal for at de
ikke logrer) og hun har ikke udvist tegn på smerte når hun bare har ligget.

Nu er jeg ikke klar over i detaljer hvilken symptomer spondylose giver, men
ved kun hvad det er og at det skulle være rædsomt smærtefuldt, men kunne det
være det?

Håber at i finder ud af hvad det er og at det hurtigt og nemt kan løses, for
det er godt nok syndt for hende som det er nu!

R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-08 07:47

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> writes:

> [...]
> ikke logrer) og hun har ikke udvist tegn på smerte når hun bare har ligget.

Hun logrer glad med halen over vandret, så jeg tror ikke det er det. Desværre.

> Nu er jeg ikke klar over i detaljer hvilken symptomer spondylose giver, men
> ved kun hvad det er og at det skulle være rædsomt smærtefuldt, men kunne det
> være det?

Det kunne det sådan set godt. Symptomerne passer nogenlunde, altså
bortset fra at det lyder som om spondylose kommer snigende. Siris
smerter startede pludseligt onsdag allersidst på eftermiddagen.

> Håber at i finder ud af hvad det er og at det hurtigt og nemt kan løses, for
> det er godt nok syndt for hende som det er nu!

Jeg håber det virkeligt. Vi har en tid ved dyrlægen 15.30, de havde
desværre ikke noget før og det er jo sådan set ikke noget helt akut.

I nat har jeg været oppe og give hende vand tre gange. Hun prøver
virkelig at komme op, men opgiver. Hun stønner og piver og klynker og
gør når hun skal have hjælp. Og det er så frygteligt ikke at kunne
hjælpe hende.

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-05-08 08:06

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg ikke klar over i detaljer hvilken symptomer spondylose giver,
> men ved kun hvad det er og at det skulle være rædsomt smærtefuldt, men
> kunne det være det?

Min Emma fik konstateret spondylose i svær grad, det er bestemt ikke noget
der er opstået fra den ene dag til den anden.
jeg har længe haft mistanken, faktisk siden vi fik hende. hun er stiv i
kroppen, går ikke op ad trapper, springer ikke over noget, og er noget
"gammel" at se på, når hun skal rejse sig og ned. men jeg hører hende aldrig
klage.
men som rygsøjlen så ud på røntgenbillederne, ville det undre mig meget,
hvis hun ikke har ondt, for den var grum.
en anden ting der kan komme af spondylose er inkontinens, muskelspændinger
m.m.

Mvh. Marie -som ikke tror det er det der er Siri`s problem.

Fra : Anette

Dato : 01-05-08 22:23

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Er der nogen af jer der har oplevet noget lignende? Hvad var det og
> hvad gjorde I? Nogle råd og ideer? Det er simpelthen frygteligt at se
> sin lille pige have det så skidt.

For 4 uger siden havde vi en "oplevelse" i samme boldgade.
Andy tog imod vores ældste datter. Han grumelsker hende bare og bliver
fjollepjattet når hun kommer hjem. Så han for frem og tilbage voldsomt
logrende, da han pludselig nærmest skreg, krøllede sig helt sammen ,med
halen mellem benene og kravlede hurtigst muligt ind i stuen og lagde sig
under sin yndlingsstol. Der lå han en halv times tid, så var det ovre.
Indtil et par dage efter. Jeg havde ham på børstebordet og han hader at
blive børstet, så da det endelig var overstået og han til sin store
overraskelse havde overlevet endnu engang, skulle den lige have den
sædvanlige jubelrunde i stuen med voldsom logren - der så stoppede brat i et
skrig og flugt ind under lænestolen igen. Jeg lurede på ham et par
timer, forventede at det forsvant igen - men det gjorde det ikke. Ringede
til vagtdyrlægen og fik lov til at give ham smertestillende.Næste dag ned
til dyrlægen, som kun kunne mærke at Andys venstre bagben ikke kunne
strækkes helt så langt bagud som det burde.
Andy stresser ekstremt meget når han har ondt og er i forvejen bange for
dyrlægen, og dermed svær at undersøge så vi blev enige om en uge på
smertestillende og derefter røngtenbilleder.
Imellem tiden nåede Andy så at få betændelse i den ene øregang og et
hotspot - hvilket ikke gør ham mindre stresset, så vi kunne lige så godt
have fået taget de billeder med det samme - men...
Billederne viste at Andy har "løse ledbånd" i hofterne på begge sider.
Hvilket angiveligt skulle gøre at hans hofter ryger af led, når han feks
logrer voldsomt
Der var ingen skader at se endnu på hverken hofteben eller lårben, bare for
stor afstand mellem de to knogler.
Andy er nu på smertestillende i 30 dage ( og har fået penicillin for øre og
hot spot) og skal holdes i ro. Dvs han må ikke stå på bagben, ikke gå på
trapper, ikke løbe, skal luftes i snor, ikke gå på skrænter o.s.v
De smertestillende hjælper ham en smule, men ikke nok. Han lever ret meget
af sit liv i disse dage , inde under lænestolen. Det er så trist at se
Jo, vi overvejer kraftigt om det er et liv for en ellers aktiv hund, men er
blevet enige om at lade de 30 dage gå og se om han slipper af med smerterne.
Hvis ikke er der vist kun den tunge vej til aflivning ... Den arme hund
har været så meget igennem i sit 7 årige liv, at vi er nødt til at trække en
streg i sandet - selvom kærligheden til hunden påbyder os at blive ved med
at forsøge at finde en kur.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 01-05-08 23:06

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> trække en streg i sandet - selvom kærligheden til hunden påbyder os at
> blive ved med at forsøge at finde en kur.

hej Anette

har du afprøvet behandlingen med Natriumascorbat ? Det skulle kunne hjælpe
på symptomer fra løse ledbånd i hofteleddet, som vi tidligere har mailet om
privat.

og til Trine med Siri: hvor er det dog synd for Siri.

Nu vil jeg komme med et råd, som jeg ikke selv har afprøvet, men som min
yngste hunds opdrætter har set gøre underværker på hunde med halthed:
knuste bukkehornsfrø, som skulle kunne købes hos Matas eller i
helsekostforretninger.
Det er da et forsøg værd og kan i hvert fald ikke gøre nogen skade.

God bedring til både Siri og Andy.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 01-05-08 23:44

A. S. Nielsen wrote:
> har du afprøvet behandlingen med Natriumascorbat ? Det skulle kunne
> hjælpe på symptomer fra løse ledbånd i hofteleddet, som vi tidligere
> har mailet om privat.

Ja, men kun siden i mandags. Endnu ingen bedring, men vi får se.
Jeg bliver ved så længe mit hjerte og min fornuft kan holde ud at se ham så
trist.
Men "worst case scenario" er jeg nødt til at have med ind over nu.
Det liv han har nu og har haft de sidste par uger, er ikke noget godt
hundeliv.

> God bedring til både Siri og Andy.

Tak og tusind tak for al din hjælp og støtte.
Det er ubeskriveligt rart at have dig at læne sig op ad, når hundeverdenen
bliver for træls

/ Anette

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-05-08 09:42

> [...]

> Tak og tusind tak for al din hjælp og støtte.
> Det er ubeskriveligt rart at have dig at læne sig op ad, når hundeverdenen

hej igen Anette

hvis du er nået så langt som til at overveje "worst case scenario", så synes
jeg altså, at du skulle prøve at give Andy knust bukkehornsfrø, som jeg
omtaler længere oppe i tråden.

Når man googler på det, kommer der en del omtale af den gode virkning, det
skulle have på mave-tarmkanalen - men som sagt har Sias opdrætter
oplevet nærmest mirakuløs effekt på en hund med ledproblemer, der ellers
havde prøvet alt, og som stod lige foran en aflivning.
Det er da et forsøg værd, synes jeg.

Tak for de kønne ord, men jeg har selv været igennem et meget strengt og
langt forløb med min tidligere hund Molly, så jeg ved fuldt ud, hvordan man
har det, når ens hund har det dårligt.

og til Trine:
jeg håber sådan, at dyrlægen kan hjælpe Siri, for hun lyder virkelig til at
have det dårligt, og det må være slemt for dig at overvære. Jeg krydser
fingre for hende i eftermiddag.

mange hilsner, Anelise

Fra : Anette

Dato : 02-05-08 10:10

A. S. Nielsen wrote:
> hvis du er nået så langt som til at overveje "worst case scenario",
> så synes jeg altså, at du skulle prøve at give Andy knust
> bukkehornsfrø, som jeg omtaler længere oppe i tråden.

Det er på indkøbslisten.
Af og til kan de jo overraske, de hunde..... så håbet er der da endnu.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-05-08 12:19

> Det er på indkøbslisten.
> Af og til kan de jo overraske, de hunde..... så håbet er der da endnu.
>
> / Anette
> www.philana.dk

hej Anette

jeg har sendt dig en mail på din yahoo-adresse.

hilsen, Anelise

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-05-08 13:38

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> hej Anette
>
> jeg har sendt dig en mail på din yahoo-adresse.
>
> hilsen, Anelise

--men den kunne ikke afleveres, angiveligt fordi du ikke har en yahoo-mail -
men det får man jo automatisk på barflisten.
Nu har jeg sendt mailen igen, hvis ikke du får den, kan du så ikke sende mig
en valid mailadresse, da jeg har en besked til dig fra Sias opdrætter.

Hilsen, Anelise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-08 07:53

"Anette" <abc@def.es> writes:

> Imellem tiden nåede Andy så at få betændelse i den ene øregang og et
> hotspot - hvilket ikke gør ham mindre stresset, så vi kunne lige så godt
> have fået taget de billeder med det samme - men...

Ja, en ulykke kommer sjældent alene.

> [...]
> logrer voldsomt
> Der var ingen skader at se endnu på hverken hofteben eller lårben, bare for

Ja, det er absolut ikke sjovt. Jeg har selv det samme. Men jeg kan
røbe, at når leddene er gået af led nok gange, så gør det mindre og
mindre ondt. Og man kan til sidst selv sætte dem på plads igen. Jeg
ved desværre ikke om det samme gælder for hunde. Altså, han kan nok
ikke selv sætte dem på plads, men måske kan han lære at I gør det.

> De smertestillende hjælper ham en smule, men ikke nok.

Kan man ikke få noget stærkere/bedre?

Jeg har selv fået strammet løse ledbånd op i flere led og sat kunstige
ledbånd ind i et enkelt. Det har mindsket mine gener, men jeg ved ikke
om man måske kan gøre noget tilsvarende ved en hund. Spørgsmålet er jo
også og man synes at hunden skal gennem et par relativt store
operationer og den efterfølgende periode hvor leddene ikke må bruges.

Jeg håber det bedste for jer og Andy.

Mvh Trine

Fra : Nana Sørensen

Dato : 02-05-08 09:56

> [...]
> også og man synes at hunden skal gennem et par relativt store
> operationer og den efterfølgende periode hvor leddene ikke må bruges.

Den allerdybeste medfølelse til stakkels vovse. Jeg var lige ved at
tude, da jeg læste det. Det må være forfærdeligt at se på. Gad vide om det
kan være et slags hekseskud? Ligesom mennesker kan få det?
Jeg er nok også ekstra pjevs, fordi Peanut lige har fået en byld i
analkirtlen igen. Fandens... Og en ekstraregning fra licens, fordi min
ekskæreste stjal pengene i stedet for at betale regninger. Det gad de bare
først at sige nu, fem år efter. Ih... Nu ligner Peanut en grim lampe fra
70´erne, fordi han har krave på.

OT: Hvordan strammer man ledbånd op? Jeg er ekstremt hypermobil og forstuver
alting hele tiden, uden grund faktisk. Min skulder går af led ved ingenting
og mine hofter er konstant dårlige. Kunne sådan noget være en løsning for
mig?

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-05-08 10:10

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forstuver alting hele tiden, uden grund faktisk. Min skulder går af led
> ved ingenting og mine hofter er konstant dårlige. Kunne sådan noget være
Ditto her, så jeg lytter ligeledes meget spændt.. (-;
jeg har dog fået at vide, at der ikke er noget at gøre ved det..

Mvh. marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-08 12:28

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> writes:

> [...]
> og mine hofter er konstant dårlige. Kunne sådan noget være en løsning for

Jeg er ikke sikker med hofter og skuldre, fordi man skal være
immobiliseret ret lang tid efter operationen. Og det er sådan lidt
svært at komme en hofte i gips. :)

Men det foregår simpelthen ved at man skærer ledbåndet over og
strammer det op til et anker i knoglen. På den måde bliver det kortere
og holder ledet bedre på plads.

Jeg har fået det gjort i højre ankel tilbage i '95 med god held.
Desværre begyndte jeg at få mere og mere ondt i anklen, så de prøvede
at stramme lidt mere op. Det hjalp også lidt, men ikke helt så meget
som jeg gerne ville have det til. Så jeg har stadig ledskred i leddet,
men slet ikke så meget som før.

Jeg har også fået fikset en finger, men lægen sagde allerede fra
starten at han ikke troede det ville hjælpe en hel masse og det gjorde
det heller ikke. Den låser sig stadig fast hver gang den har været
strukket ud.

Lige nu er mine største problemer mine håndled. De har det med at låse
sig fast når jeg ammer Ellen. Altså den hånd jeg har under hende. Det
er altså MEGET upraktisk, specielt når manden ikke er hjemme til at
tage hende, så jeg kan få vredet håndleddet på plads igen.

Men snak da med en læge om det, der kan da aldrig ske noget ved at
spørge.

Mvh Trine

Fra : Anette

Dato : 02-05-08 10:39

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Ja, en ulykke kommer sjældent alene.

Næh, når de stresser over længere tid, så nedsættes hele forsvarsystemet -
og så kommer infektionerne.
Det er så synd.

> [...]
> ved desværre ikke om det samme gælder for hunde. Altså, han kan nok
> ikke selv sætte dem på plads, men måske kan han lære at I gør det.

De par gange det er sket, er leddet på plads hurtigt efter - jeg har ikke
kunnet mærke noget "forkert" ved hans hofter; men han har ondt, meget ondt,
i lang tid.
Røngten billederne blev taget dagen efter 2. omgang og der var leddene på
plads. Men det var først i går , 2½ uge efter sidste "tur", at Andy var ude
fra sin "tryghedsbase" under stolen mere end 5 minutter ad gangen.

> Kan man ikke få noget stærkere/bedre?

Andy får Metacam, som vist er det mest almindelige til hunde. Startede på
250mg om dagen i en uge og er nu på vedligehold på 200mg om dagen i 30 dage.

> Spørgsmålet er jo
> også og man synes at hunden skal gennem et par relativt store
> operationer og den efterfølgende periode hvor leddene ikke må bruges.

For mig er det mest et spørgsmål om Andy kan få noget kvalitet i sit liv. En
schapendoes der ikke kan/må løbe, lege, logre, hoppe, er ikke en schapendoes
Kendetegnet for racen er netop glæde og aktivitet.
Andy har haft et hårdt liv, med megen sygdom p.g.a. et altfor højt
stressniveau, manglende aktivering og manglende omsorg før han kom til os
for 2 år siden. Det er jeg nødt til at have med i planen for ham. Der er
grænser for meget kan kan klare mere og der er grænser for hvad jeg vil byde
ham. Hvis han skulle opereres, vil jeg have en 100% garanti for at han får
et godt hundeliv ud af det , ellers er det bedre for ham at tage turen til
Regnbuebroen....hvor nødigt jeg end vil. Han skal ikke leve kun for min
skyld.

> Jeg håber det bedste for jer og Andy.

Tak, Trine. Jeg håber inderligt han klarer skærene. Han er en sej lille
hund.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-05-08 20:31

> Kan man ikke få noget stærkere/bedre?

Der findes et andet gigtpræparat til hunde, Rimadyl:

http://www.netdyredoktor.dk/sw10724.asp

hvis det viser sig, at Metacam ikke er nok.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 02-05-08 15:28

Hej trina

Kunne se i skulle afsted 15:30 til dyrlægen, holder øje med nyt og håber du
får tid til at opdatere os her inde. X'er fingre for at alt er gået godt der
inde.

R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-08 17:56

> [...]

> får tid til at opdatere os her inde. X'er fingre for at alt er gået godt der

Vi er mere eller mindre lige kommet hjem.

Dyrlægen ville gerne have taget nogle billeder af ryggen og hofterne,
så Siri blev lagt til at sove. Og det passede bestemt ikke damen. Hun
måtte have dobbelt dosis, før hun ville give sig hen til Morpheus.

Jeg kørte ned for at handle og da jeg kom tilbage tog dyrlægen mig med
ind for at se billederne. Og der var desværre ikke skyggen af tvivl:
Siri har spondylose. Der er tre hvirvler der er helt vokset sammen og
et fjerde der er ved at vokse sammen. Det er desværre der hvor
nervebanerne til bagbenene går. Så hvis det begynder at trykke på
nerverne der, kan vi risikere at hun bliver lammet i benene.

Så vi er naturligvis meget kede af det. Jeg prøver at huske at mange
hunde får et godt og langt liv med spondylose, men det er lidt svært.

Vi fik smertestillende piller med hjem til de næste tre uger og så
skal vi snakkes ved om 10 dage om hvordan det går. Og jeg måtte
endelig ringe hvis der var nogle spørgsmål eller jeg var i tvivl om
noget. Vi var også først ude af døren en halv time efter de egentlig
skulle lukke. Så sammen med vores andre erfaringer hos de dyrlæger, så
kan vi kun anbefale dyrlægerne i Langå.

Så gode råde, tips, erfaringer og ideer modtages meget gerne. Havde
Olivers ikke noget kosttilskud der hed Mobility Boost på et tidspunkt?

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-05-08 18:05

> Så gode råde, tips, erfaringer og ideer modtages meget gerne.
> Havde Olivers ikke noget kosttilskud der hed Mobility Boost på et
> tidspunkt?
>
> Mvh Trine

Øv Trine, det var en kedelig diagnose. Jeg har desværre ikke
erfaringer, men det ved jeg at Marie har. Hendes Emma har
spondylose. Olivers har stadig Mobility Boost. Det skulle være et
rigtig godt middel:

http://www.olivers.dk/ESEShop.aspx

Håber på det bedste for Siri, den dejlige store vovse.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-05-08 18:17

> [...]
> erfaringer, men det ved jeg at Marie har. Hendes Emma har
> spondylose. Olivers har stadig Mobility Boost. Det skulle være et

Hej igen Trine.

Nu skrev jeg, at Olivers stadig har Mobility Boost, men de
reklamerer "kun" med Omega 3 Boost, og jeg ved ikke om det er det
samme. Har du overvejet at give Siri Arthroflex ? Det skulle også
være særdeles virksomt.

Fra : Pwh

Dato : 02-05-08 20:24

Tove Krieger, skrev:
> Olivers har stadig Mobility Boost. Det skulle være et
> rigtig godt middel:
>
> http://www.olivers.dk/ESEShop.aspx

Det middel har jeg prøvet, synes at Flexvital er bedre.
Tyson kan have tendenser til halthed ved for hård belastning.
Men efter han for 1 år siden er fast på en minimal mængde Flexvital
har han fungeret optimalt.

/jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-05-08 18:23

> [...]
> kan vi kun anbefale dyrlægerne i Langå.
>
> Så gode råde, tips, erfaringer og ideer modtages meget gerne.
Pokkers også!, jeg havde håbet at det "bare" var noget muskelhalløj.. )-:
-føler bestemt med dig, det er rædselsfuldt!.

Hmm.. hun må have haft det i en rum tid, for det er ikke noget der kommer
fra den ene dag til den anden.
Emma har det i svær grad, faktisk er der sammenvoksninger lige fra nakken og
helt ned til halen, værst midt på ryggen, hvor man faktisk godt kan se de
benede og fortykkede stykker af rygsøjlen igennem huden, og på billedet
ligner det stykke (ca.15cm) en klassisk buet bro, med forvoksninger hele
vejen rundt om søjlen.

Vi havde en god og lang snak omkring hunde med spondylose, og dyrlægens
erfaring er, at det er meget individuelt, hvor hæmmende det er for hunden,
nogle må aflives meget tidligt i forløbet, og andre lever hele deres fulde
liv med en grim spondylose.
Jeg er selv meget obs på Emma, men hun er så fuld af liv, og piver aldrig,
bevares, hun er stiv som et bræt, og løber som en gyngehest, men hun gør det
gerne og med glæde.
jeg gør det at jeg sjældent har snor på hende, hun får lov at tulle rundt
som hun nu bedst kan og vil.

OG!, så skal du købe en stor dunk med artroflex, det er dyrt men drøjt og
gør altså underværker, jeg er sikker på, at det er det som holder Emma
kørende.
pas på hendes vægt, så hun ikke bliver belastet af den, lad hende selv
bestemme farten i det daglige. Hvis du har mulighed for det, så svømning.
Der er visse steder hvor de tilbyder den form for træning/genoptræning af
hunde, det var en mulighed ihvertfald.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-05-08 18:27

> [...]
>
> Så gode råde, tips, erfaringer og ideer modtages meget gerne. Havde
> Olivers ikke noget kosttilskud der hed Mobility Boost på et tidspunkt?

hej Trine

Øv, en kedelig diagnose. Forhåbentlig hjælper det smertestillende, som I har
fået af dyrlægen.
Der findes også et tilskud, der hedder Hokamix Gelenk, som er godt til
ledproblemer.
Selv bruger jeg Arthrocare Plus, VitalAnimin, fiskeolie og Natrium Ascorbat
til min yngste lab, der har HD, heldigvis endnu uden at have symptomer.

Jeg mener også, at guldakupunktur kan være nyttig i forbindelse med Siris
sygdom, og at en ekspert på området bor i Ålborg eller der omkring.

Det kan du læse noget om her:

http://vimedhund.tv2.dk/article.php/id-9879688.html

Forhåbentlig kommer Marie fra Bornholm også med nogle gode råd, hendes Emma
har også spondylose.

Rigtig god bedring til den søde Siri.

mange hilsner, Anelise

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 02-05-08 22:04

> Jeg kørte ned for at handle og da jeg kom tilbage tog dyrlægen mig med
> ind for at se billederne. Og der var desværre ikke skyggen af tvivl:
> Siri har spondylose.

Avs!!

Har en bekendt hvis tæve fik spondylose også, hun fungerede flere år efter
som aktiv jagthund. Hun døde mæt af alder og absolut uden gener af
spondylosen. Hun havde problemer i tiden op til at ryghvirvlerne voksede
sammen, men da først det havde "sat" sig var der som sagt ikke noget.

Jeg håber virkelig at Siri "bare" har nogenlunde samme forløb og at
smerterne fortager sig ´når det hele har "sat" sig. Nu ved i i hvert fald
hvad der er galt og kan gøre jeres bedste ud fra det!

R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-05-08 09:01

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Hej Trine

Det var da lidt triste nyheder. Det var hvad der tog livet af vores
tidligere Hovawart.
Det rammer jo desværre ofte hunde, med lang ryg.
Det kan jo opereres, men lige hvor godt de har det bagefter... Skal jeg ikke
kunne sige. Sidst vi undersøgte, skrev de, at de kunne få, et tåleligt liv,
bagefter.... Ikke at de fik et tåleligt liv, efter operation, så vi valgte
at lade hende aflive, selv om det var svært... Men jeg tror ikke, hun kunne
leve med, at leve livet 30 - 50%...

M.V.H....Benny..

Fra : JKrigslund

Dato : 05-05-08 05:10

On 2 Maj, 18:55, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Så gode råde, tips, erfaringer og ideer modtages meget gerne. Havde
> Olivers ikke noget kosttilskud der hed Mobility Boost på et tidspunkt?
>
> Mvh Trine

For nogle år siden fik vi vores Newf Sigfus (4år) behandlet hos Tove
Due (http://www.tovedue.dk/). Han fik 3-4 behandlinger, hvor han blev
"vredet" og fik akupunktur. Jeg var meget skeptisk, men allerede efter
første behandling fik vi en helt anden hund. Sigfus kunne godt gå, men
han var meget stresset - måske pga smerter? - og derfor fik vi
anbefalet Tove Due.

Prøv at kigge på hendes hjemmeside.

God bedring til Siri.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 05-05-08 19:54

"JKrigslund" <jdk@stibo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

første behandling fik vi en helt anden hund. Sigfus kunne godt gå, men
han var meget stresset - måske pga smerter? - og derfor fik vi

Hej Trine og Anette

er der noget nyt om Siris og Andys tilstand ?

venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 05-05-08 21:00

A. S. Nielsen wrote:
> Hej Trine og Anette
>
> er der noget nyt om Siris og Andys tilstand ?

Hej Anelise

Jeg har i fredags kontaktet netop Tove Due , i Korinth, hvor vi venter på at
få en tid.
Fik Tove Due anbefalet af andre akupunktører, bl.a Paulette Topsøe-Jensen.
Andy har de sidste par dage haft det bedre - jeg tror solen og varmen
hjælper ham, og ikke mindst hjælper det ham at jeg er hjemme i disse dage,
så der er en af søge hen til når hvalpen, Paco, bliver for "morsom" Der
er ro på flokken i disse dage - det synes Andy er rart.

Tak for din omsorg , Anelise. Jeg giver en melding når vi har været i
Korinth.

kh/ Anette

Fra : jopa

Dato : 02-05-08 16:36

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev

> [...]
> skulle stoppe med at skabe sig. Til sidst gik jeg ind til hende og
> åbnede døren så hun kunne komme ud. Men hun kunne næsten ikke rejse

Skrækkelig historie.
Nu har jeg ikke læst alle indlæggene men havde samme problem med en
tidligere schæfer hvor dyrlægen udøvede kiroprakti på den da han sagde der
var et led i klemme på bagerste del af ryggen så vidt jeg husker.
Det virkede.

Held og lykke med det lille dyr

--
Mvh. John