Ny i gruppen
Fra : Lene Nielsen

Dato : 25-04-08 04:16

Hej alle

Jeg ved ikke om det er kotume at præsentere sig som ny i gruppen, men
jeg vil gøre det, da jeg synes man får mere ud af folks udtalelser og
meninger, når man har noget at hænge det op på.
Som navnet siger er jeg kvinde, og jeg har passeret de 50 år. Jeg har
haft pyreneerhunde siden 1980 og et mindre opdræt siden 1991.
Jeg bor på Lolland, alene med mine i øjeblikket 4 tæver og 2 katte.

Jeg har i de senere år ofte læst med men har først nu meldt mig ind i
gruppen.

Er der nogen, der har lyst at vide mere, har jeg en hjemmeside:
http://www.sandybear.dk

VH Lene

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-04-08 14:23

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> wrote in message
[...]

Tror de faste er på ferie, for de plejer at være hurtige til at byde en "ny"
indenfor. Men så vil jeg da bare sige, at du skal være hjertelig velkommen.

Jeg har 2 han labrador, (på 2 og 4). Den ene på 4 er sød og rolig, og gør
altid, hvad jeg siger (næsten), hvorimod den yngre er en være bandit.
Desuden fårefindes 6 katte og 12 får i vores husstand.

Bjarne K.
..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-04-08 16:47

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> writes:

> Tror de faste er på ferie, for de plejer at være hurtige til at byde
> en "ny" indenfor. Men så vil jeg da bare sige, at du skal være
> hjertelig velkommen.

Nej, men TDCs newsserver har været nede i over et døgn. :)

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-04-08 16:51

> Nej, men TDCs newsserver har været nede i over et døgn. :)

der har også være ballade med cybercity..

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-04-08 19:04

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:fuvivv$hbn$1@newsbin.cybercity.dk
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en
> meddelelse news:uzlrgmxe8.fsf@trinekc.dk...

> der har også være ballade med cybercity..
>
> Mvh. Marie

Sunsite har fungeret hele tiden.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-04-08 19:34

> Sunsite har fungeret hele tiden.

Og så vil jeg da lige rette op på min forglemmelse og sige
velkommen.

Jeg har ikke selv hund mere (er tidligere schæfer-ejer), men har
hygget mig med alle de dejlige hunde (og ejere) her i gruppen i et
par år nu. Så får jeg jo også en masse skønne billeder ind imellem
til mit album.

Hvor er det dog nogle smukke hunde du har. Det er ikke en race man
sådan lige støder på hver dag, men det er i hvert fald nogle dejlige
eksemplarer du har.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-08 21:32

Tove Krieger skrev:

> Hvor er det dog nogle smukke hunde du har. Det er ikke en race man
> sådan lige støder på hver dag, men det er i hvert fald nogle dejlige
> eksemplarer du har.

Måtte lige tilbage og kigge...ja, hold da k*ft de er flotte!
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Anette

Dato : 26-04-08 19:19

Lene Nielsen wrote:
> Jeg har i de senere år ofte læst med men har først nu meldt mig ind i
> gruppen.
>
> Er der nogen, der har lyst at vide mere, har jeg en hjemmeside:
> http://www.sandybear.dk

Hej Lene

Velkommen til Håber du vil få en masse glæde af gruppen.
NNØøøj hvor de lækre dine pyrenæere....rigtige krammedyr, dejligt!

Jeg kender meget lidt til racen.....men synes de er fantastiske, de par
stykker jeg har mødt.
Du skriver på din hjemmeside at de er MEGET selvstændige. Hvordan udarter
det sig i en almindelige hverdag?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-04-08 12:52

Lene Nielsen <lnsandybear@gmail.com> writes:

Velkommen.

> Jeg ved ikke om det er kotume at præsentere sig som ny i gruppen, men
> jeg vil gøre det, da jeg synes man får mere ud af folks udtalelser og
> meninger, når man har noget at hænge det op på.

Enig. Nogle præsenterer sig, andre gør ikke. Men de "faste" i gruppen
kender man jo efterhånden.

> Som navnet siger er jeg kvinde, og jeg har passeret de 50 år. Jeg har
> haft pyreneerhunde siden 1980 og et mindre opdræt siden 1991.
> Jeg bor på Lolland, alene med mine i øjeblikket 4 tæver og 2 katte.

En fornuftig størrelse hund. :)

> Er der nogen, der har lyst at vide mere, har jeg en hjemmeside:
> http://www.sandybear.dk

De er nu meget kønne, de dersens store hvide ting.

Hvis du har læst med i gruppen, så kender du nok lidt til mig, men her
er alligevel en kort præsentation:

Jeg er 29, bor i Ulstrup mellem Randers og Viborg. Måske har du set
billeder fra Ulstrup Slot i jeres medlemsblad. Der er nemlig tradition
for at Pyreneerklubben viser deres hunde frem til julemarkedet.

Jeg har en newfoundlændertæve (76 kilo, 85 cm høj) og for fem uger
siden blev familien udvidet med en lille tobenet pige. Nå ja, og så er
der jo også manden. :)

Når jeg ikke er på barsel, så læser jeg markedsføringsøkonomi i
Randers.

Mvh Trine

Fra : C.H

Dato : 25-04-08 12:59

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

_______________________________________

Hejsa Lene!
Velkommen hertil! Dejligt at du præsenterer dig så fint!
Jeg glæder mig til at høre dine input

Connie (med schæferhund, Cassius på 19 måneder)

Fra : Lene Nielsen

Dato : 25-04-08 09:21

Hej Trine

Ja, jeg har da en ide om, hvem de mest flittige bruger af listen er,
men altid rart at høre nærmere.
Af en eller anden grund er der en del, der har pyreneere omkring
Ulstrup. I specialklubbens blad har jeg set masser af billeder fra
juleturne til Ulstrup Slot. En fin traditioin.

Og ja, jeg kan også godt lide hunde af en vis størrelse, har ikke
noget imod små hunde overhovedet, vil bare hellere selv have store
hunde med pels. Men mine bliver jo vægtmæssigt til små fnug
sammenlignet med newf'ere, mine tæver vejer omkring 45 kg og er fra 68
til 72 cm høje. Din lyder nu ualmindelig høj af en newf'er tæve. Jeg
synes nemlig ofte på udstillingerne at pyreneerene virker højere, men
lettere bygget, hvad de også skal være. Jeg har aldrig set en pyr-tæve
på 85 cm og kun enkelte hanner, der kom derop omkring.

Til lykke med den lille 2 benede.

VH Lene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-04-08 16:32

Lene Nielsen <lnsandybear@gmail.com> writes:

> Og ja, jeg kan også godt lide hunde af en vis størrelse, har ikke
> noget imod små hunde overhovedet, vil bare hellere selv have store
> hunde med pels.

Ja, man skal kunne klappe hunden, uden at den triller hen af gulvet. :)

> Men mine bliver jo vægtmæssigt til små fnug sammenlignet med
> newf'ere, mine tæver vejer omkring 45 kg og er fra 68 til 72 cm
> høje. Din lyder nu ualmindelig høj af en newf'er tæve.

Hun er både ualmindelig høj og tung, men velproportioneret. Hun er 10
cm højere end den eneste han fra hendes kuld. En newftæve vejer typisk
omkring 55 kilo, så der er jo lige 20 kilo mere af hende. Så vi fik da
noget for pengene, må man sige - men hun er nu meget mere værd!

> Til lykke med den lille 2 benede.

Tak.

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-04-08 17:52

[...]

Hej Lene, og velkommen til!

det er nu rart med en præsentation, så man ligesom kan "sætte ansigt" på
hvem man skriver med.

Jeg har været "uden for døren" her til gruppen i nogen tid, pga. serverbøvl,
men det skulle være slut nu..

Det er nogle lækre bamser ud har dig, jeg møder tit en ældre mand her hvor
jeg bor, der har to stykker, stille og fredelige eksistenser der bare tuller
rundt og nyder tilværelsen.

jeg har 3 vovser, som du kan se og læse om her hvis du skulle lyste.
http://www.photopassion.dk/hundene.htm

Mvh. Marie

Fra : Lene Nielsen

Dato : 25-04-08 11:35

On 25 Apr., 17:31, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> omkring 55 kilo, så der er jo lige 20 kilo mere af hende. Så vi fik da
> noget for pengene, må man sige - men hun er nu meget mere værd!

Ja, det tør siges. Når folk køber hund af de store racer, tror jeg nu
også de fleste foretrækker lidt for stor - i forhold til standard /
norm - end lidt for lille.

VH Lene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-04-08 21:24

Lene Nielsen <lnsandybear@gmail.com> writes:

> Ja, det tør siges. Når folk køber hund af de store racer, tror jeg nu
> også de fleste foretrækker lidt for stor - i forhold til standard /
> norm - end lidt for lille.

Det tror jeg du har ret i. Vi valgte nu bare den mest nysgerrige af
hvalpene. Og hun er ganske rigtig også mere selvstændig end newfer
plejer at være - en rigtig pige med sine helt egne meninger. Men
heldigvis stadig med det skønne newfsind.

Mvh Trine

Fra : Lene Nielsen

Dato : 25-04-08 11:41

On 25 Apr., 18:52, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> jeg bor, der har to stykker, stille og fredelige eksistenser der bare tuller

Hej Marie

Tak for velkomsten. Det er også dejlige hunde du har, og dejligt at
Emma har fået det så meget bedre. Det er frygteligt at import af alt
for unge hvalpe til videresalg bliver mere og mere udbredt, ikke alle
er så heldige som Emma har endt med at være.

VH Lene

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-04-08 19:28

> [...]

for unge hvalpe til videresalg bliver mere og mere udbredt, ikke alle
er så heldige som Emma har endt med at være.

Takker (-;

Ja, der er desværre stadig mange der kommer til landet på den måde.
Men så længe der er marked for handlen, bliver de ved med at blive
importerede.
Emma ja.. GG.. den skøre kegle (-; hun var ikke den første i køen, da der
blev uddelt hjerner.. men en utrolig charmerende sjæl, det er hun.

Mvh. Marie

Fra : Lene Nielsen

Dato : 26-04-08 15:05

Hej og tak for alle velkomst hilsnerne

> [...]
> stykker jeg har mødt.
> Du skriver på din hjemmeside at de er MEGET selvstændige. Hvordan udarter

Du skal tænke på det som en race, hvor man modsat f.eks. hyrdehunde
ikke har haft et behov for særlig meget samarbejde hund og ejer
imellem. Det giver en hund, der ikke er specielt behagesyg og derfor
svær at få helt lydig. Det er ikke en uintelligent hund, den har ikke
svært ved at lære og egentlig synes jeg Pyr-hvalpe er ret lette at gå
til lydighed med, fordi det ofte er ret seriøse hvalpe, mindre
flagrende og pjattede end mange andre racers hvalpe. Det er ikke så
svært at få dem til at koncentrere sig. Til gengæld kommer de ofte
ikke ret meget længere; når de bliver unghunde, og de andre begynder
at blive bedre og bedre, går pyren mere eller mindre i stå, hvorfor
udføre en øvelse den allerede har udført, det bliver jo ikke ved at
være sjovt. Og eftersom den ikke er udstyret med lysten til at
samarbejde og behage, kan det være svært at motivere den.

Man har i stor udstrækning forsøgt at avle jagtlysten ud af racen,
fordi det var uønsket i det arbejde den er lavet til. Bevares en del
pyrer synes det er sjovt jage harer og andet, hvis de bliver sluppet
på åbent land, men der skal en så stor stimuli til at vække
jagtlysten, bolde, pinde og andet legetøj er de fleste pyrer totalt
uinteresseret i. Det gør det også svært at motivere dem til apport og
søgning efter ting.

Et af de punkter hvor man oplever pyrens selvstændighed allermest er
indkald, en øvelse de fleste pyrer aldrig bliver specielt god til, jo
måske på en træningsplads, men det er typisk en hund, der skelner
mellem en arbejdssituation på en træningsplads og den virkelige
verden. Så langt de fleste pyrer må leve deres liv i snor. Det er ofte
ikke en hund, der holder sig tæt til sin ejer, hvis man går med den
løs, men tværtimod render langt ud for at undersøge området, logisk
nok, hvis man tænker på det arbejde, den er lavet til, der er det
væsentligt at undersøge området for farer og markere et stort
territorie. Det er ikke fordi, den ikke kommer tilbage, men i et
samfund som det danske kan man ikke have en hund, der er ½ time om at
komme tilbage, fordi den lige skal undersøge ikke bare naboens marker,
men også den næste nabos og den næste igen.

Det her er selvfølgelig en generalisering, der er individuelle
forskelle i racen ligesom i alle andre racer, nogle er meget mere
selvstændige end andre. Ud af de 11 pyrer jeg selv har haft, har der
vel været en 3-4 stk. der har været nemme uden snor, og jeg har kunnet
konstatere en vis arvelighed i det.

Når jeg skriver på min hjemmeside, at racen er meget selvstændig er
det for at frasortere evt. hvalpekøbere, der har et stort ønske om en
hund, der lystrer hver gang man knipser i fingrene. Man skal have en
realistisk forventning til den race man køber, ellers bliver det ikke
til glæde for hverken hund eller ejer.
Men skriftlig kommunikation kan være svær, og jeg har haft en familie
og se på hunde engang, som var fuldstændig paf over at min hanhund
kunne lave et hurtigt og effektivt dæk, de havde læst min hjemmeside
og tolket det som en hund, der var totalt umulig at lære noget som
helst, og sådan er det trods alt ikke.

Det blev lidt langt, men sådan går det jo let, når man skriver om
noget man brænder for.

VH Lene

Fra : Anette

Dato : 26-04-08 22:42

Lene Nielsen wrote:
> Ud af de 11 pyrer jeg selv har haft, har der
> vel været en 3-4 stk. der har været nemme uden snor, og jeg har kunnet
> konstatere en vis arvelighed i det.

Det har du sikkert ret i. Der er mange karakteregeneskaber der går i arv til
hvalpene.
Både de gode og de dårlige.

> Når jeg skriver på min hjemmeside, at racen er meget selvstændig er
> det for at frasortere evt. hvalpekøbere, der har et stort ønske om en
> hund, der lystrer hver gang man knipser i fingrene.

Det tror jeg er meget fornuftigt. Applaus herfra.
Der er alt for mange opdrætter sider der ikke fortæller hele historien.
Min egen foretrukne race, PON. Jamen der er jo ikke den ting den race ikke
er god til, når man læser opdrætter sider, nationalt eller internationalt.
Det passer bare ikke. PON er også meget selvstændig og gør kun hvad der
passer den, når det passer den. Lynhurtig til at lære hvad som helst - men
genudsendelser af de mest succesrige øjeblikke kan kun ske når det passer
den. ( he..he prøv at gå til lydighedsprøve med en sur PON...nej, vel? )
At PONen er gøende, kleptomanisk og kun fungerer sammen med børn hvis den er
opvokset med børn, læser man heller ikke på mange sider
Så jo - jeg sætter stor pris på at opdrættere er ærlige omkring racen og at
de sorterer i hvalpekøberne

> [...]
> kunne lave et hurtigt og effektivt dæk, de havde læst min hjemmeside
> og tolket det som en hund, der var totalt umulig at lære noget som

) De par Pyr'er jeg kender, er okay lydige, rigeligt til deres ejere og
det er jo fint.
Ikke alle hunde er til topkarakter i lydighedprøver, men er jo superskønne
hunde på deres helt egen måde.
De par Pyr-ejere, jeg kender, kunne ikke drømme om at få en anden race

> Det blev lidt langt, men sådan går det jo let, når man skriver om
> noget man brænder for.

Ihhh, det gør da ikke noget. Skriv endelig - jeg bliver lidt klogere af det
hver gang

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Anette

Dato : 26-04-08 23:22

Hov! Jeg glemte jo en introduktion

Vi bor sammen med - kronologisk indflytningsrækkefølge
Philana- knap 4 årig PON tæve ( langhåret polsk lavlands hyrdehund), som vi
har haft siden hun var 5 måneder. Kom her, topstresset efter at have styret
hele "verden" og været voldsomt overfor alt og alle. Hun er rigtig dårligt
socialiseret på både voksne og børn, men fungerer fint sammen med andre
hunde, selvom hun er en dame med egne meninger

Dagmar - 8 årig Schapendoes tæve, som mistede sin ejer for godt 3 år siden.
Dagmar er en super lydig, meget værdig ældre dame, der er rigtig god til at
lære flokken ( og os andre) hvad der er "god takt og tone for hunde". Stolt
og super sød.

Andy - 7 årig Schapendoes han, som flyttede ind her for 2 år siden.
Vanrøgtet både mentalt og fysisk, rædselslagen for andre hunde; men har
efter intensiv træning vist sig at være en supergod og lærenem, sød og
kærlig _ men han stresser stadig når han møder andre hunde eller når hans
hverdag laves for meget om.

Paco - 5mdr PON han. Min første hvalp og 110% PON Skæg, kærlig, aktiv,
kleptomanisk, lydig, hurtig til at lære o.s.v.

Jeg har haft hunde "altid", ( wippets, cockerspaniels, labrador,
bordercollier, ) men er først de senere år begyndt at gå mere op i adfærd,
træning, BARF o.s.v.
Jeg træner med mine egne hunde i:
Philana: lydighed konkurrencehold,
Dagmar: For sjov Agilty,
Andy: Lydighed på bøllehold ( hunde der skal lære at være sammen med andre
hunde-uden at tygge i dem)
og Paco på hvalpemotivation/lydighed.

Jeg er træner for et par hold i "cirkustricks" og forskellige former for
aktivering , og hvalpemotivationshold

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 27-04-08 07:37

[...]

hej Lene og velkommen

Det er faktisk en rigtig god idé med en præsentation, selv om jeg ikke har
set det før i denne gruppe.

Jeg har været med i gruppen i 3-4 år, men mest som læser af indlæg, har ikke
været så aktiv med at skrive selv.

Jeg har haft labradortæver siden 1979, har p.t. den gule Sally på 6 år og
den sorte DAMP unghund Sia på 16 mdr.
Sally er superrolig og nem (men var faktisk så destruktiv i sit første
leveår, at jeg var _lige_ ved at formidle hende videre som førerhund), og
sådan var de tidligere 3 hunde også, altså rolige og nemme, så jeg troede,
at jeg vidste, hvad jeg gik ind til, da jeg fik Sia som afløser for "Hunden
i mit liv" Molly, der måtte aflives alt for tidligt på grund af svær sygdom,
kun 6 år gammel.
Men med Sia har jeg virkelig fået kam til mit hår, og vi går nu igen-igen på
unghundeholdet i lydighed, fordi ingen af os havde noget som helst ud af
træningen i efteråret på grund af Sias totalt manglende koncentration. Nu
går det dog betydeligt bedre, fordi jeg har fået en bedre kontakt til hende,
så jeg håber på, at vi nu er ovre "det værste".

Katte har der altid været i mit liv, p.t. har jeg fire, alle huskatte, der
trives fint med hundene og omvendt.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Lene Nielsen

Dato : 27-04-08 01:51

On 26 Apr., 23:42, "Anette" <a...@def.es> wrote:

> Det har du sikkert ret i. Der er mange karakteregeneskaber der går i arv til
> hvalpene.
> Både de gode og de dårlige.

Det er i hvert fald min oplevelse. Jeg er startet mit opdræt med 2
meget forskellige tæver: Den 1. Koko var ekstremt livlig for en pyr,
en meget selvsikker, udadvendt glad og venlig hund, en mentalt stærk
hund, en hund fyldt med initiativ, en decideret udbryder, kort og godt
en hund, hvor man skulle være vågen for ikke at få taget røgen. Den
næste Sherryl (Rille) en stille og nem hund, blød, ikke specielt
dominant, det nærmeste en pyr efter min mening kommer en begynderhund.
Hun var den første af mine pyrer, der ikke havde tilbøjelighedd til at
stikke af, og det er fra hende, jeg har kunnet se det træk gå videre.
De to tæver har hver især i høj grad præget deres afkom, og deres
linier er senere krydset, og det har været rigtig interessant at se
hvordan de forskellige træk er dukket op i senere generationer

> [...]
> opvokset med børn, læser man heller ikke på mange sider
> Så jo - jeg sætter stor pris på at opdrættere er ærlige omkring racen og at

Jeg undrer mig selv over opdrættere, der ikke oplyser ærligt om de
hunde, de sælger. Selvfølgelig er det nemmere at sælge hvalpe, hvis
man kun har positivt at sige om racen, men ingen race egner sig til
alle mennesker, og for mig at se gælder det om at ramme rigtigt med
hvalpekøbere i første forsøg, vi ved alle hvem, der betaler prisen,
hvis folk får en hvalp, der ikke svarer til forventningerne.Det gør
hunden, så derfor aplaus fra mig til det arbejde, du gør med
genbrugshunde. Jeg er selv for egoistisk til at overtage andre folks
problem hunde, men hvor er det godt, at der er nogen, der gør det.
Jeg hører nu godt nok også til dem, der siger at ikke alle hunde bør
omplaceres, problemerne kan være for store og hundene skal ikke blive
kastebolde, som man nogen gange oplever.

> [...]
> hunde på deres helt egen måde.
> De par Pyr-ejere, jeg kender, kunne ikke drømme om at få en anden race

Må man være nysgerrig og spørge, hvad det er for pyrer du kender ?
Under alle omstændigeheder er det at høre om folk, der er glade for
racen.

> Ihhh, det gør da ikke noget. Skriv endelig - jeg bliver lidt klogere af det
> hver gang
>
> / Anettewww.philana.dk

Tak, jeg ved jeg har svært ved at begrænse mig.

VH Lene

Fra : Anette

Dato : 27-04-08 12:14

Lene Nielsen wrote:
> De to tæver har hver især i høj grad præget deres afkom, og deres
> linier er senere krydset, og det har været rigtig interessant at se
> hvordan de forskellige træk er dukket op i senere generationer

Jeg har snakket en del med opdrætterne af mine hunde og har mødt
forældredyrene. Jeg kan se meget af deres respektive mødres/fædres adfærd gå
igen i mine hunde. Philana er lige så " jeg vil bestemme om du må
lege"-agtig som sin far og lige så "det er kun madmor, der dur-kælepotte"
som sin mor.
Dagmar er lige så værdig og afbalanceret, men sætter sine grænser som
hendes mor .
Andy's far og søskende er lige så uligevægtige/snappende overfor andre
hunde, som Andy er, dog ikke så bange som Andy.
Vi er lidt spændte på Paco, om han bliver superrolig som sin far eller han
bliver en legesyg, modig Damp-hund som moderen
Foreløbig ligner han vist mor mest

> Jeg hører nu godt nok også til dem, der siger at ikke alle hunde bør
> omplaceres, problemerne kan være for store og hundene skal ikke blive
> kastebolde, som man nogen gange oplever.

Enig - ind imellem er det bedre at aflive hunden, end at forsøge med endnu
et nyt hjem.
Nu er Paco min første hvalp ( de yngste jeg ellers har haft var 5mdr og 9
mdr gamle) og jo det er da sjovt at have sådan en lille størrelse og at vide
at de "fejl" der er ved ham, er vores egen skyld Men jeg er ikke sikker
på at det bliver hvalp igen, næste gang. Arbejdet/træningen med en
genbrugshund er noget nær det samme som med en hvalp, men genbrugshunde er
som oftest renlige

> Må man være nysgerrig og spørge, hvad det er for pyrer du kender ?
> Under alle omstændigeheder er det at høre om folk, der er glade for
> racen.

Et par venner, der bor Nordjylland, i Stenhøj, købte deres 3. Pyr sidste
sommer. De to gamle gik til de evige jagtmarker henover foråret og vores
venner ville "i hvertfald ikke have hund igen" ....ja det holdt så næsten 4
måneder Jeg kender intet til stamtavle eller opdrætter - men det er en
herlig tæve.
De to gamle var overvældende første gang vi mødte dem, for 5-6 år siden.
Hold da op.. vi blev holdt øje med ude på gårdspladsen, men da de først
havde lært os at kende - sikken en modtagelse!

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Lene Nielsen

Dato : 27-04-08 01:54

On 27 Apr., 00:22, "Anette" <a...@def.es> wrote:
> [...]
> og Paco på hvalpemotivation/lydighed.
>
> Jeg er træner for et par hold i "cirkustricks" og forskellige former for

Tak for introduktionen. Der bor en PON opdrætter ikke så langt herfra,
så jeg har ofte set PON'er til hvalpemotivation og ringtræning, og jeg
kan godt se, at de nok ikke er supernemme, men charmerende det er de
nu.

VH Lene

Fra : Lene Nielsen

Dato : 27-04-08 01:57

On 27 Apr., 08:37, "A. S. Nielsen" <nilleFJERNDE...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> så jeg håber på, at vi nu er ovre "det værste".
>
> Katte har der altid været i mit liv, p.t. har jeg fire, alle huskatte, der

Hej Anelise

Ja, man tror man kender er race til bunds, og så får man alligevel
lige pludselig en, der er anderledes. Med de labber jeg kender, er der
da også meget stor forskel på aktivitetsniveauet, fra de rolge lidt
"gammeldavs" typer til absolut turbo.
Men mon dog ikke også Sia bliver voksen engang.

VH Lene

Fra : Lene Nielsen

Dato : 27-04-08 10:03

On 27 Apr., 13:13, "Anette" <a...@def.es> wrote:
> Andy's far og søskende er lige så uligevægtige/snappende overfor andre
> hunde, som Andy er, dog ikke så bange som Andy.

Så i virkeligheden er det svært at vide, hvor meget af Andy's
problemer er medmedfødt og hvor meget, der er dårlig behandling. En
bare lidt uligevægtig hund, er jo en mange ejere vil kikse med, den er
nem at ødelægge. Og hvis han har haft et rigtig dårligt hjem i 5 år,
er der jo virkelig meget at rette op på. Dejigt at du har haft
mulighed for at få kontakt med opdrætteren, det hjælper altid med
noget indsigt i det grundlæggende materiale.

> [...]
> på at det bliver hvalp igen, næste gang. Arbejdet/træningen med en
> genbrugshund er noget nær det samme som med en hvalp, men genbrugshunde er

Nu synes jeg ikke renlighedstræning er det store problem, så det er i
hvert fald ikke noget, der afskrækker mig. Til gengæld synes jeg det
kunne være problematisk at introducere en voksen hund i flokken og få
det til at fungere. Det går trods alt nemmere med en hvalp, og som
opdrætter vil jeg jo selvfølgelig også helst beholde noget af mit
eget opdræt, det er trods alt derfor jeg laver hvalpe.

> / Anettewww.philana.dk

VH Lene

Fra : Anette

Dato : 27-04-08 22:27

Lene Nielsen wrote:
> Dejigt at du har haft
> mulighed for at få kontakt med opdrætteren, det hjælper altid med
> noget indsigt i det grundlæggende materiale.

Det har været guld værd for os og for Andy.

> [...]
> opdrætter vil jeg jo selvfølgelig også helst beholde noget af mit
> eget opdræt, det er trods alt derfor jeg laver hvalpe.

Forståeligt og de ER jo også lækre de små.
Med alt det bøvl vi var/er igennem med at få hvalpen introduceret i vores
flok, tror jeg egentlig ikke det ville have været sværere eller mere
besværligt med en voksen hund. Jeg er nok bare ikke - endnu - så fascineret
af at have en hvalp. Paco er dejlig og jeg grumelsker ham, nyder hans
fjollerier; men de andre er lige så tætte på mit hjerte, som han er.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Lene Nielsen

Dato : 28-04-08 01:30

On 27 Apr., 23:26, "Anette" <a...@def.es> wrote:
> [...]
> af at have en hvalp. Paco er dejlig og jeg grumelsker ham, nyder hans
> fjollerier; men de andre er lige så tætte på mit hjerte, som han er.

Det kommer jo selvfølgelig an på de hunde, man har i forvejen. Her er
det ingen problem at introducere en hvalp, dem fra mit eget opdræt
lærer de jo tidligt at kende, da jeg lader de andre voksne hunde være
sammen med hvalpene, når moderen accepterer det, og det er normalt ved
ca. 3 ugers alderen, så det går jo fuldstændig gradvist, at de er en
del af flokken. Sidste år importerede jeg en hvalp fra Italien, jeg
fik hende hjem i 10 ugers alderen, og det er mine hunde ikke vant til,
så det var jeg da lidt spændt på, men ingen problemer, de snusede en
gang til hende, og så havde jeg nærmest på fornemmelsen, at de trak på
skulderen: "Nå en ny hvalp og hvad så ?".
Til gengæld kan det være dominante hunde, og at få en ny voksen tæve
ind i flokken kunne give problemer. Bevares, jeg har venner og
familie, der bringer deres hunde med på besøg, og det går fint, men
der er ingen dominante tæver imellem, og de bliver ikke længe nok til
at de skal finde deres plads i ragnordnen.

Men selv om hvalpe er dejlige, er det jo de voksne hunde man kommer
rigtig tæt på, efterhånden som de udvikler deres personlighed.

VH Lene

Fra : Lene Nielsen

Dato : 28-04-08 01:30

On 27 Apr., 22:32, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Måtte lige tilbage og kigge...ja, hold da k*ft de er flotte!
> --
>              Med venlig hilsen
>                        Hanshttp://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Takker og bukker.

VH Lene

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-04-08 10:15

[...]

Det har med garanti aldrig skadet nogen

Selvom jeg ikke er så aktiv herinde, lige for tiden, kigger jeg da med.

Den sidste tid er gået med at save brænde og klippe får...

Men hundene, kan vi jo ikke undvære...

Kan ses her http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=7170

Velkommen...

M.V.H....Benny..