TT go 920 T
Fra : Ewan Thorndal

Dato : 03-05-08 18:22

Hej

Der er jo mange der nu køre med navigation når vi køre rundt i landet.
Er der nogen der kender TT 920 om den kan sættes til at køre bus, eller
lastbil, så man ikke havner helt inde i midt byen hvor der ikke er plads,
når man leder efter en campingplads.

mvh. Ewan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-05-08 23:44

"Ewan Thorndal" <dsl360655@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Er der nogen der kender TT 920 om den kan sættes til at køre bus, eller
> lastbil, så man ikke havner helt inde i midt byen hvor der ikke er plads,

I dk.teknik.satellit.navigation
sidder eksperterne i navigation.

Kurt

Fra : -= ? =-

Dato : 08-05-08 15:44

> [...]
> Er der nogen der kender TT 920 om den kan sættes til at køre bus, eller
> lastbil, så man ikke havner helt inde i midt byen hvor der ikke er plads,

Hej Ewan

Som jeg også svarede i dit indlæg i navigations-NG, så er der desværre ingen
navigationsanlæg fra TomTom eller de andre mærker og modeller, som kan klare
at navigere os campister udenom by-centrum, små ensrettede sidegader og den
slags.
Jeg kører rundt i Europa hvert år med campingvogn, og mange steder har jeg
bandet den TomTom langt væk, når den har lusket en ind på veje som blev
mindre og mindre.

BG

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-05-08 14:29

"-= ? =-" <etellerandet@migselv.com> skrev i meddelelsen

> [...]

> ingen navigationsanlæg fra TomTom eller de andre mærker og modeller, som
> kan klare at navigere os campister udenom by-centrum, små ensrettede

Det virker ikke at sætte en Garmin til at køre som en lastbil?

Så er der sgu noget i vejen med min garmin! Vælger jeg korteste vej fra
Esbjerg til Århus, vælger den alligevel motorvejen, når jeg sætter den til
Lastbil!

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : -= ? =-

Dato : 10-05-08 18:00

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> til 5 personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn

Der er skam ikke noget i vejen med din Garmin. Hvis den korteste vej fra
Esbjerg til Århus går ad motorvejen, så skal din Garmin da også vælge den,
selv om du har valgt "Lastvogn". Hvis der var en kortere rute - som gik ad
hovedveje/mindre veje - så ville din Garmin vælge denne. Husk, der er
forskel på at vælge korteste og hurtigste rute.
Jeg mener at Navigon sætter/beregner rute udfra hastigheden 70/80 km/t hvis
man vælger kørseslprofilen "Lastbil". I TomTom kan du vælge specifik
max-hastighed, som så beregningen foretages ud fra, og tillige kan du i
TomTom vælge "Undgå motorvej", og så kommer du ikke på motorvej.

Det Ewan var inde på i sit spørgsmål, var muligheden for at vælge en
funktion i et navigationsanlæg, som gjorde at han ikke blev ledt ind på små
bi-veje, villa-veje eller gennem centrum i en en lille landsby, når han
f.eks kørte med campingvogn, bus eller lastbil, og havde valgt f.eks.
"Lastvogn" Og den funktion findes desværre ikke.

Tro mig - der er mange campister og lastvognchauffører der savner denne
funktion

BG

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-05-08 15:13

> Der er skam ikke noget i vejen med din Garmin. Hvis den korteste vej fra
> Esbjerg til Århus går ad motorvejen, så skal din Garmin da også vælge den,
> selv om du har valgt "Lastvogn".

Du er - rent geografisk - med på hvor Århus og Esbjerg ligger, samt hvor
motorvejen går imellem disse byer?

Hvis der var en kortere rute - som gik ad
> hovedveje/mindre veje - så ville din Garmin vælge denne.

Nej, det er lige det jeg fortæller at den ikke gør - når man vælger lastbil
!!!

> Husk, der er forskel på at vælge korteste og hurtigste rute.

Kunne du ikke læse denne tråd igen, før du svarer igen? :)

> [...]
> han f.eks kørte med campingvogn, bus eller lastbil, og havde valgt f.eks.
> "Lastvogn" Og den funktion findes desværre ikke.

Det er den funktion jeg forsøger at forklare tilsyneladende er i garmin.

> Tro mig - der er mange campister og lastvognchauffører der savner denne
> funktion

Bob bob ;)

Fra : -= ? =-

Dato : 13-05-08 15:46

Hej Per

Har du ret, så bøjer jeg mig naturligvis i støvet. )
Næste gang jeg skal til Nordsjælland, så skal det afprøves (igen).

I en TomTom kan man ikke vælge "Lastbil", men "Begrænset hastighed", og
vælger man 80 km/t er ruten anderledes end hurtigste og korteste rute.

Kan du ikke prøve at lave en rute i din Garmin til denne adresse
"Mosesvinget 1, 4791 Borre, Møn"
Gerne hurtigste, korteste og "Lastbil", og så fortælle mig hvor på Møn at
der er forskel i de 3 ruter.

BG

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-05-08 07:51

> [...]
> "Mosesvinget 1, 4791 Borre, Møn"
> Gerne hurtigste, korteste og "Lastbil", og så fortælle mig hvor på Møn at

Hvor ønsker du turen går fra? :)

Fra : -= ? =-

Dato : 14-05-08 18:17

> Hvor ønsker du turen går fra? :)

Start f.eks. fra Næstved.

BG

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-05-08 02:03

> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Start f.eks. fra Næstved.

Der er ingen forskel på Møn. Forskellen på ruten opstår på Sjælland når man
vælger korteste frem for hurtigste.

Der er ingen forskel på om man vælger bil frem for lastbil.

Hvad er problemet? :)

Fra : -= ? =-

Dato : 15-05-08 16:17

> Der er ingen forskel på Møn. Forskellen på ruten opstår på Sjælland når
> man vælger korteste frem for hurtigste.
>
> Der er ingen forskel på om man vælger bil frem for lastbil.
>
> Hvad er problemet? :)

Det er, at selvom du har valgt "Lastbil" eller "Bil", så siger du at din
navigation ikke har ændret på ruten på Møn - altså haft funktionen med at
undgå små veje og ind gennem by-centrum - når der var valgt køreprofilen
"Lastvogn" i din navigation. Netop på Møn er der kun én hovedvej ud til Møns
Klint, og den går igennem Stege
Når du kører over broen i Stege på Møn, så står der et skilt som viser
lastvogne skal udenom centrum, og skiltet med "Campingplads" viser samme
vej, altså udenom centrum (der ligger 3 campingpladser på landevejen efter
Stege), mens personvogne godt må køre gennem centrum. Det vil netop skabe
trafikale problemer i centrum, hvis en lastvogn / campingvogn kører lige
igennem centrum i Stege.

Det jeg prøvede at sige helt fra starten, er at navigationsanlægene ikke
leder lastbiler udenom små/mindre veje og by-centrum, hvis man vælger
køreprofilen "Lastvogn", men udelukkende beregner ruten efter nedsat
hastighed, og for en lastbil er det jo 70/80 km/t.

BG

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-05-08 09:12

> [...]

> køreprofilen "Lastvogn", men udelukkende beregner ruten efter nedsat
> hastighed, og for en lastbil er det jo 70/80 km/t.

Garmin sætter hastigheden efter hvilken profil der er valgt. Men yderligere
beregner Garmin ankomsttidspunktet efter dit kørselsmønster. Kører du en
given rute langsommere end garmin regnede med første gang, så vil den næste
gang justere ankomsttidspunktet ind efter det. 3. gang bliver det endnu
bedre osv.

Jeg vil sætte min Garmin til at være lastbil og se om der dukker noget op
der kan argumentere imod dine argumenter. Men det er sådan med Garmin - som
jeg har erfaret det - at sætter du en adresse til en gådegade, så kører den
ind i gågaden, selv om den undgår gågaden, når du kører til en anden adresse
(også selv om den logiske vej ville være igennem gågaden).

Fra : -= ? =-

Dato : 16-05-08 12:44

> [...]
> kører den ind i gågaden, selv om den undgår gågaden, når du kører til en
> anden adresse (også selv om den logiske vej ville være igennem gågaden).

Det var netop også dette jeg var inde på fra starten. Det er beregningen
(tid/kilometer) der er anderledes når man vælger køreprofilen "Lastvogn" og
ikke "undgå små veje/bycentrum" princippet.
I TomTom kan man selv sætte hastigheden i den køreprofil der hedder
"Begrænset hastighed" og alt efter hastighedsvalg er der forskel på den
beregnede rute.
Det samme gør sig gældende i Navigon. Her hedder køreprofilen også
"Lastvogn"

Jeg har godt hørt det med at Garmin beregner ankomsttidspunktet efter ens
kørselsmønster, og det er en rigtig smart ide. (her kunne TomTom)

Det er rigtigt, at ligger din ankomstadresse i en gågade eller lille
grusvej, ja så laver den ruten dertil, uanset hvilken køreprofil du vælger.

Go´ week-end

BG

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-08 20:05

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er lige det jeg fortæller at den ikke gør - når man vælger
> lastbil !!!

Hvor dælen vælger man det? Vi har en Nüvi 770 (=760 stort set), og jeg har
ikke kunne finde noget, der kunne bruges til at lokke den til at regne med
campingvognsfart.

vh
jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-05-08 07:50

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke kunne finde noget, der kunne bruges til at lokke den til at regne med

Jeg skal ikke kunne fortælle noget om en 770. Men på min 2820 vælger man
det under indstillinger, navigation. Jeg har haft 3 andre street pilots,
hvor indstillingen var der.

Dato : 17-05-08 08:42

> [...]
> ikke kunne finde noget, der kunne bruges til at lokke den til at regne med

Hej Jan

Kig under indstillinger og ruteprofil i din Navigon, her er første menupunkt
"Hastighedsprofil" og her kan du vælge den køreprofil der skal vælges ved
beregningen, og deribland er lastvogn.

BG