Fugt mellem glaslag i CV
Fra : Flemming

Dato : 21-04-08 13:42

Vi har købt en campingvogn, hvor det ene store vindue har meget fugt mellem
de to lag og på midten suger de to lag sig sammen, så de rører hinanden.

Der er to små huller i det inderste lag. (det er der også i de andre ruder,
men her er små propper i hullerne) Det er sikkert manglen på propper, som
giver fugten.

Spørgsmålet er bare hvordan man fjerne fugten inden man isætter nye
propper??

Prøvede forsigtigt at blæse med kompressorluft, men det vil tage flere dage
inden det har fjernet fugten. En positiv ting ved kompressoren er dog at
vinduet "pustes op" så de to lag ikke længere rører hinanden, så det kan man
vel godt gøre lige inden man isætter nye propper?

Håber der er nogen som har en løsning - på forhånd tak.

Mvh.
Flemming

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-04-08 21:10

"Flemming" <okrefhSLET@holstebro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan man vel godt gøre lige inden man isætter nye propper?
>
> Håber der er nogen som har en løsning - på forhånd tak.

Hej Flemming

Fugten ses vel bare som dug mellem lagene?
Så er det ikke noget problem, men helt almindeligt ifht temperatur inde og
ude og luftfugtighed - der er ikke tale om termoruder som i et hus - blot 2
lag plastic.
Propperne har svjv et lille hul i midten og er nærmere beregnet til at
begrænse luftudskiftningen mellem lagene - ikke til at lukke hullet tæt.
Derfor tror jeg heller ikke du kan blæse ruden op med trykluft og så blot
proppe hullerne til med de originale proppe - jeg tror een af dem blæser ud
igen eller at trykket blot siver ud.
Forresten skal du nok passe meget på med at prøve at puste vinduet op; de 2
lag er blot limet sammen i kanten og det skal somme tider at limen slipper
uden hjælp fra en kompressor

Årsagen til at de 2 lag mødes kan jeg kun gætte på - måske voldsom varme;
solen sydpå kan måske være nok, hvis dine ruder er mørke ?
Hvis du lægger en retskinne over vinduet udvendigt - buer det så voldsomt
indad ? Hvis det altså er den skrå forrude kunne det passe med solens kraft.
Men at afhjælpe problemet - jeg har en ide - men den er HELT uden garanti !
Hvis du får proppet det ene hul tæt til og sætter en ventil (f.eks. cykel) i
det andet kan du jo forsigtigt pumpe let tryk i ruden - samtidigt med at du
varmer den buede del med en varmepistol. Dette kræver noget forsigtighed med
varmepistolen - for forsigtig og ruden bliver ikke varm nok til at kunne
formes - for optimistisk og du får let blærer i overfladen af ruden. Jeg har
nogle gange brugt metoden til at forme forskellige ting i plexi-glas - det
kræver ikke den store øvelse, snarere tålmodighed da det tager tid at varme
større områder tilstrækkeligt op - uden blærer.
Men HUSK PÅ: ruden bliver MEGET varm - du brænder fingrene hvis du prøver at
mærke om den ikke snart er varm

Ellers prøv at spørge et par forhandlere om de kender et lettere trick -
altså andet end at betale dem for at isætte en ny rude

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Savage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Flemming

Dato : 24-04-08 15:45

> Fugten ses vel bare som dug mellem lagene?

Det ses som en blanding af dug og vanddråber.

> Årsagen til at de 2 lag mødes kan jeg kun gætte på - måske voldsom varme;
> solen sydpå kan måske være nok, hvis dine ruder er mørke ?

Ved ikke om de er mere mørke end andre campingvogne, men de er da en form
for mørktonet.

> Hvis du lægger en retskinne over vinduet udvendigt - buer det så voldsomt
> indad ?

Ja!

> [...]
> uden blærer.
> Men HUSK PÅ: ruden bliver MEGET varm - du brænder fingrene hvis du prøver

Tak for ideen - det vil jeg prøve på et tidspunkt.

Flemming

Fra : claus b.p.

Dato : 23-04-08 21:28

> [...]
> at vinduet "pustes op" så de to lag ikke længere rører hinanden, så det
> kan man vel godt gøre lige inden man isætter nye propper?

På dobbeltruder i huse (fx. med forsatsrude) anbefales det at den inderste
rude slutter tæt, og at der er en smule ventilation til mellemrummet mellem
ruderne, udefra. Er der utæt ind indefra vil de dugge. Ikke fordi jeg synes
det altid virker på den måde.... Kan vinduet være vendt?

/Claus

Fra : Flemming

Dato : 24-04-08 15:34

> [...]
> mellem ruderne, udefra. Er der utæt ind indefra vil de dugge. Ikke fordi
> jeg synes det altid virker på den måde.... Kan vinduet være vendt?

Ja det lyder da egentligt lidt omvendt, men jeg tror nu ikke, at vinduet er
vendt, da de andre vinduer med huller/propper ligeledes sidder i det
inderste lag af ruden.

Flemming