Gimp komprimere billeder
Fra : Leonard

Dato : 26-05-08 10:10

Er helt ny i brug af Gimp, umiddelbart mangler jeg en mulighed for at
komprimere billeder år de skal bruges på en hjemmeside.
Hvor finder jeg den funktion og findes der en god guide til Gimp (gerne
dansk)?

Fra : fix

Dato : 26-05-08 10:23

Leonard wrote:
> [...]
> komprimere billeder år de skal bruges på en hjemmeside.
> Hvor finder jeg den funktion og findes der en god guide til Gimp
Du vil vel nærmere gemme i en ringere(www)opløsning?

File->save_as: jpg giver mange options.

manual:
http://docs.gimp.org/en/gimp-tutorial-quickie-jpeg.html

(hvor ellers

finn

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-05-08 10:29

Leonard wrote:
> [...]
> komprimere billeder år de skal bruges på en hjemmeside.
> Hvor finder jeg den funktion og findes der en god guide til Gimp (gerne
Det skulle være muligt at lave thumbnails i gimp.

http://developer.gimp.org/api/2.0/libgimpthumb/libgimpthumb.html
Part I. GIMP Thumbnail Library

Table of Contents

GimpThumbnail — The GimpThumbnail object
gimpthumb-utils — Utility functions provided and used by libgimpthumb
gimpthumb-enums — Enumerations used by libgimpthumb
gimpthumb-error — Error codes used by libgimpthumb

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 26-05-08 17:00

Leonard wrote:
> [...]
> komprimere billeder år de skal bruges på en hjemmeside.
> Hvor finder jeg den funktion og findes der en god guide til Gimp (gerne
Hvis du skal lave samme komprimering eller konvertering af mange
billeder kan convert fra imagemagick anbefales. Det er et
kommandolinie-værktøj som kan formindske og komprimere og ændrefiltype,
også i bundter af filer ad gangen.

/Magnus

Fra : Klaus Ankerstjerne

Dato : 05-06-08 21:47

Leonard skrev:
> [...]
> komprimere billeder år de skal bruges på en hjemmeside.
> Hvor finder jeg den funktion og findes der en god guide til Gimp (gerne

Hvis du gemmer i jpg-formatet, så klik på Fil -> Gem som. Navngiv og
vælg jpg-filformatet. Herefter vises en lille dialogboks, hvor du kan
vælge komprimeringsgrad og samtidig iagttage billedet om komprimeringen
bliver synlig. Men husk at bestemme billedstørrelsen inden filen gemmes,
fra menupunktet Billede -> Skalér billede .

Jeg har lavet en vejledning i GIMP på dansk du måske kan bruge, se dette
link: http://www.aigis.dk/it/gimp/gimpguide1.html

vh. Klaus