Trådløst MS tastatur i ubuntu ?
Fra : J

Dato : 26-05-08 09:26

Hej

Jeg har ikke haft held med at få det til at funke. Tastaturet er
oprindeligt indkøbt til mce2005 og består af en usb modtager (for IR)
og et trådløst tastatur og en fjernbetjening. Jeg har ikke intentioner
om at bruge fjernbetjeningen, selv om man kan (se www.earos.dk under
howto).

Jeg har liv i forbindelsen, idet modtager blinker, når jeg trykker på
tastaturet. Men ubuntu 8.04 er helt kold overfor det.

Jeg har installeret ubuntu med et ps/2 tastatur. Jeg mener, at jeg har
forsøgt at installere med det trådløse, men opgav, da jeg ikke kunne
betjene menu F2 osv for installationen.

Jeg har også prøvet at isætte en usb-adapter i ps/2 og tilslutte
modtageren der. Men nej.

Hvilke trådløse tastaturer kan så med ubuntu 8.04 eller linux i det
hele taget ?

mvh

John

Fra : Kent Friis

Dato : 26-05-08 18:00

Den Mon, 26 May 2008 10:25:59 +0200 skrev J:

> Jeg har også prøvet at isætte en usb-adapter i ps/2 og tilslutte
> modtageren der. Men nej.

Den der kan du sandsynligvis godt glemme alt om.

En sådan adapter konverterer IKKE mellem USB og PS/2, det er en ren
elektrisk adapter. Al logikken sidder i tastaturet - hvis altså det
er et tastatur der er købt som både PS/2 og USB - og i så fald følger
adapteren med.

*Dog* findes der "adaptere" til at tilslutte et PS/2 tastatur til
en USB-port, hvor der rent faktisk sidder en chip i adapteren der kan
snakke USB med PC'en, og PS/2 med tastaturet. Men den type adapter
følger ikke med et tastatur, det er altid den lille 2-kroners
elektriske adapter der følger med. Den anden vej (USB tastatur til
PS/2 stik) findes der (mig bekendt) ikke adaptere til der kan oversætte
protokollen - det ville være alt for kompliceret at lave.

Mvh
Kent

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-05-08 21:48

Du kan formentlig takke microsoft for, at deres MCE tastatur, ikke
genkendes som et normalt USB-tastatur, men som en speciel IR modtager,
der, via nogle windows drivere opfattes som et tastatur.

problemet er således ikke at ubuntu fejler noget, men at MS har lavet et
tastatur som ikke opfører sig som et tastatur...

Fra : Anders Pedersen

Dato : 04-06-08 22:49

Den 26.05.2008 kl. 10:25 skrev J <johnknuhtsenSP@Mail.dk>:

> [...]
>
> Jeg har liv i forbindelsen, idet modtager blinker, når jeg trykker på
> tastaturet. Men ubuntu 8.04 er helt kold overfor det.
Når du er inde i ubuntu så start et tekstbehandingsprogram feks gedit
Så giver du dig bare taste løs på alle tastaturets knapper i et par min.
ligepludslig er det aktiveret og hver tryk giver bogstav.

Jeg har selv gjort dette lige siden jeg startede med at bruge linux.
Har selv trådløst MS tastatur og mus og har måttet leve uden musen
og ingen hotkeytastaer med usb. Der var problemer med ps/2 men så virkede
det ikke i windows.
Da jeg har 2 mus har det gået fund indtil videre

> [...]
> betjene menu F2 osv for installationen.
>
> Jeg har også prøvet at isætte en usb-adapter i ps/2 og tilslutte
Du kan kun bruge ps/s hvis tastaturet er forberedt for dette.

> Hvilke trådløse tastaturer kan så med ubuntu 8.04 eller linux i det
> hele taget ?
Du kan godt få dit MS tastatur til virke i ubuntu
Du skal opdater kernelen til version 2.6.25
så skulle det tastatur gerne virke.
Det gør det nu med mit MS tastatur, dog har jeg faktisk tænk på at skifte
det men er hoppet fra det igen
Det var også til at jeg har haft pakket ned og har brugt et tastatur i
stede i en månedstistid.

Har faktisk ventet i 10 mdr for at mit ellers udmærket tastatur til virke
opdenligt i linux
Jeg fandt ud af dette i Fedora core9 som jeg prøvede i et par dage.

I min mandriva installation virker de fleste hotkewy knapper og musen gør
også.
Regner med at ubuntu 8.04 til at gøre det samme.
Mit tastatur er
Microsofdt cordlesscormfort keyboad
altså et slagt knækket som ikke findes ret mange af.

--
Med venlig Hilsen
Anders Pedersen