huske WPA kodeord
Fra : Leonard

Dato : 26-05-08 07:18

I Ubuntu 8.04 på en Acer bærbar skal jeg ved hver opstart åbne
netværksindstillinger og indtaste kodeordet til WPA inden der opnås
adgang til det trådløse netværk.
Nogen forslag til hvordan jeg får den til at huske det, så det sker
automatisk?

--
Leonard

Fra : fix

Dato : 26-05-08 09:40

Leonard wrote:
> [...]
> adgang til det trådløse netværk.
> Nogen forslag til hvordan jeg får den til at huske det, så det sker

kan denne hjælpe?
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WPAHowTo

Fra : J

Dato : 26-05-08 09:48

On 26 May 2008 06:18:03 GMT, Leonard <thomas@leonard.invalid> wrote:

> [...]
>adgang til det trådløse netværk.
>Nogen forslag til hvordan jeg får den til at huske det, så det sker

Er din essid skjult (hide ssid og no radio) ?

Hvis din essid broadcaster normalt og har wpa kryptering. Så kan det
køre automatisk med at den husker koden fra boot til boot.

Hvis ikke ubuntu er kommet op med den wifi-barre, der viser
signalstyrke i øvre højre hjørne af skærmen, så kan det hjælpe at
disable trådet onboard LAN i bios før installationen. Naturligvis kan
man også editere diverse config filer (og muligvis også få den til at
huske en skjult essid herved).

Men i andre distroer som mandriva og vectorlinux er der slet ingen ko
på isen overfor en skjult essid med wpa !

mvh

John

Fra : Leonard

Dato : 26-05-08 10:14

On Mon, 26 May 2008 10:39:43 +0200, fix wrote:

> kan denne hjælpe?
> https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WPAHowTo

Ikke umiddelbart, mest fordi jeg ikke ved hvad det er jeg mangler.

Kan det være pam-keyring, der skal installeres?

Fra : J

Dato : 26-05-08 10:41

On 26 May 2008 09:14:07 GMT, Leonard <thomas@leonard.invalid> wrote:

>Ikke umiddelbart, mest fordi jeg ikke ved hvad det er jeg mangler.
>
>Kan det være pam-keyring, der skal installeres?

Ja, det er umiddelbart mit bud. Jeg blev forbavset over spørgsmålet,
da jeg installerede, og gav den et password (forskellig fra wpa). Og
for mig husker den wpa fra boot til boot.

John

Fra : Leonard

Dato : 26-05-08 10:16

On Mon, 26 May 2008 10:48:28 +0200, J wrote:

> Er din essid skjult (hide ssid og no radio) ?
>
> Hvis din essid broadcaster normalt og har wpa kryptering. SÃ¥ kan det
> køre automatisk med at den husker koden fra boot til boot.

Der er ikke noget der er skjult, Ubuntu finder også fint netværket og
skriver Essid men kodeordet glemmes ved boot.

Fra : J

Dato : 26-05-08 12:07

On 26 May 2008 09:16:09 GMT, Leonard <thomas@leonard.invalid> wrote:

>Der er ikke noget der er skjult, Ubuntu finder også fint netværket og
>skriver Essid men kodeordet glemmes ved boot.

Denne her vejledning er meget god:

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-05-08 11:42

Den Mon, 26 May 2008 09:16:09 +0000 skrev Leonard:

> Der er ikke noget der er skjult, Ubuntu finder også fint netværket og
> skriver Essid men kodeordet glemmes ved boot.

Er det WPA eller WPA2 du kører med? Jeg har selv haft problemer med at
networkmanager glemmer WPA2 password, men ikke WPA passwwords. Jeg synes
jeg har læst et eller andet sted (her?) at det er en kendt bug, og at det
er fordi networkmanager (efter boot) prøver at connecte til AP'et med
WPA, selvom man har walgt WPA2.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Leonard

Dato : 26-05-08 20:04

On Mon, 26 May 2008 10:42:00 +0000, Thomas Jensen wrote:

> Er det WPA eller WPA2 du kører med? Jeg har selv haft problemer med at
> networkmanager glemmer WPA2 password, men ikke WPA passwwords.

Det er WPA. Det lader ikke til at netkortet kan WPA2, selvom det lader
til at den godt kan huske kodeordet ved WPA2 - der passer antallet af
prikker, mens der kommer utælleligt mange prikker ved WPA.