Vække bærbar fra 'hvile'?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-05-08 18:53

Er det muligt at vække en bærbar der er i hvile?

Efter at have fået TV-kort i maskinen, kunne jeg godt tænke mig at kunne
sætte computeren i hvile-tilstand, og så vække den lidt før der er noget
jeg vil optage. Jeg er nød til at vække computeren, for der bliver
slukket for tv-kortet når computeren er i hvile-tilstand.

Jeg har prøvet at køre crontab mens computeren er i hvile, hvilket
fungerer, men umiddelbart bliver den ikke vækket - jobbet kører bare i
baggrunden. Hvad skal der til at computeren vågner?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-05-08 20:05

On 22 May 2008 17:52:49 GMT, Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> Er det muligt at vække en bærbar der er i hvile?

Fra en anden maskine? Se på Wake on LAN.

-A

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-05-08 20:10

Den Thu, 22 May 2008 21:05:02 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> Fra en anden maskine? Se på Wake on LAN.

Nej, via timer, fx et crontab job. Det kører så vidt jeg kan se i
baggrunden, selvom computeren er i hvile, så hvis det er muligt at bruge
det til at vække computeren, så ville det være perfekt.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Frank Damgaard

Dato : 23-05-08 01:09

Thomas Jensen skrev:
> Er det muligt at vække en bærbar der er i hvile?

ja/nej

> [...]
> fungerer, men umiddelbart bliver den ikke vækket - jobbet kører bare i
> baggrunden. Hvad skal der til at computeren vågner?

i hvile er computeren vel "slukket", suspend to disk, eller suspend to ram,
og systemuret ticker ikke, så der kan ikke vækkes.

Programmer som VDR (video disk recorder til linux) bruger f.eks, acpi
til at sætte næste gang der skal startes op for at lave en optagelse,
og gerne en 3-5 minutter før.

princippet er (her tænd om 60 minutter):

#
newtime=$(date --date="+60 minutes" --utc +"%Y-%m-%d %T")

# nogle ældre bundkort/PC'ere kræver at det gøres 2 gange:
echo ${newtime} > /proc/acpi/alarm
echo ${newtime} > /proc/acpi/alarm

# evt. unload moduler der ikke klarer hibernate/standby

/etc/acpi/hibernate.sh # for ubuntu

# evt, load moduler der før blev unloaded
#

I stedet for hibernate, kan der anvendes: /sbin/shutdown -h now
eller poweroff (slukker)

Det kan være nødvendigt at indstille BIOS så der vågnes på alarmtid,
ofte er default vist slåët fra. Nogle ældre bundkort kan være mystiske
og kræver andre indstillinger i BIOS enten slået fra eller til.