Disable touchpad i Ubuntu 8.04
Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-05-08 18:28

Jeg har prøvet at disable touchpad'en på min bærbare (Zepto 3215) der
kører Ubuntu 8.04. Jeg har fulgt flere forslag på nettet, som dog alle
siger cirka det samme.

Fx. https://help.ubuntu.com/community/SynapticsTouchpad

Problemet er, at jeg får beskeden: Can't access shared memory area.
SHMConfig disabled? (hvis jeg kører synclient TouchpadOff=1)

eller

GSynaptics couldn't initialize.
You have to set 'SHMConfig' 'true' in xorg.conf or XF86Config to use
GSynaptics (hvis jeg prøver starte GSynaptics)

Er der nogen der har haft held til at få SHMConfig til fungere?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 19:31

Thomas Jensen skrev den 22-05-2008 19:28:
> Jeg har prøvet at disable touchpad'en på min bærbare (Zepto 3215) der
> kører Ubuntu 8.04. Jeg har fulgt flere forslag på nettet, som dog alle
> siger cirka det samme.

Prøv at nærstudere indstillingsfanebladene grundigt. Jeg mener bestemt
der er et faneblad til Synaptic i 8.04

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-05-08 20:17

Den Thu, 22 May 2008 20:31:17 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Prøv at nærstudere indstillingsfanebladene grundigt. Jeg mener bestemt
> der er et faneblad til Synaptic i 8.04

Snakker vi om det samme?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-05-08 04:33

Den Thu, 22 May 2008 21:25:57 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det tror jeg, ordet "Synaptic" er forkert - det hedder noget andet der
> starter med S.
>
> Har du kigget?

Yes. Men Synaptic er jo en pakkehånderingsprogram - og her finder jeg da
næppe nogen faneblade der har med touchpads at gøre...

Men som de skriver på den side jeg henviste til i mit første indlæg

"The term "Synaptics Touchpad" should not be confused with "Synaptic",
Ubuntu's Package Manager"

og spørgsmålet er så hvad det er du tænker på med s ... Jeg er ikke lige
faldet over noget.

De skriver også

"For a preference tool which integrates into the GNOME Desktop
environment, install the gsynaptics package from the universe repository"

hvilket jeg har installeret (er det det du tænker på?), men her er det så
jeg får beskeden

"GSynaptics couldn't initialize.
You have to set 'SHMConfig' 'true' in xorg.conf or XF86Config to use
GSynaptics (hvis jeg prøver starte GSynaptics)"

Men tak for hjælpen indtil videre. Jeg skal på arbejde nu...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-05-08 07:18

Den Fri, 23 May 2008 03:33:18 +0000 skrev Thomas Jensen:

> [...]
Jeg prøver lige at forsætte tråden -

Er der nogen der har et bud på hvorfor "SHMConfig" "on" tilsyneladende
ikke virker?

Jeg kan lige tilføje, at jeg har prøvet helt at ud-kommentere (#)
touchpad-delen i /etc/X11/xorg.conf, hvilket ikke ikke har disabled den
eller tilsyneladende ændret noget. Det undrede mig jo lidt - bliver
xorg.conf slet ikke læst?

Jeg faldt over et program der hedder tpconfig. Det giver ikke mange
informationer, men det siger dog at det finder en Synaptics Touchpad -

thomas@zepto$ sudo tpconfig -D
Probing mouse port [/dev/psaux]
Grabbing mouse port [/dev/psaux]
Trying Synaptics detection.
[query 00 => 0x60 0x3 0xc8]
Found Synaptics Touchpad.
[query 0x3 => 0x60 0x3 0xc8]
Firmware: 8.96 (multiple-byte mode).

I xorg.conf er touchpad'en sat til at være /dev/psaux, så det er
formentlig heller ikke problemet...

Som sagt, alt hvad jeg har kunne finde på nettet, siger at man skal
indsætte "SHMConfig" "on" i xorg.conf, men det har tilsyneladende ingen
indflydelse her på min Zepto 3215 med Ubuntu 8.04...

Hvad kan der være galt?

--
Thomas Jensen, Horsens