USB DVB-T fra Harald Nyborg virker under U~
Fra : Thomas Jensen

Dato : 19-05-08 20:12

-ikke out of the box, men det er ikke svært at få det til at virke...

Den koster kun 250 kr, så jeg tænkte jeg ville købe en og se om jeg kunne
få den til at spille. I øvrigt, de skriver i kataloget at kortet hedder
Denver, men på æsken står der GREENTEK DTVR-1...

Dimsen bliver i første omgang ikke fundet, men efter at have kørt

sudo apt-get install mercurial linux-headers-$(uname -r) build-essential gcc make
wget http://www.telecable.es/personales/bbbaaa/dvb-usb-af9015.fw
sudo cp dvb-usb-af9015.fw /lib/firmware/2.6.20-14-generic
hg clone http://linuxtv.org/hg/~anttip/af9015/archive/tip.tar.gz
cd tip.tar.gz
make && sudo make install
sudo gedit /etc/modules → include "dvb-usb-af9015"

- fundet på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=795377 -

og efterfølgende hentet en firmware-fil fra

http://www.otit.fi/~crope/v4l-dvb/af9015/af9015_firmware_cutter/
firmware_files/4.95.0/

og smidt den i /lib/firmware/2.6.24-16-generic/.

Som viewer bruger jeg MeTV. Det fungerer fint.

Jeg ved ikke om kortet er godt eller dårligt - jeg har ikke noget at
sammenligne med - men jeg synes det er de 250 kr værd. Jeg er ikke helt
imponeret over optage-kvaliteten, men live-tv er flot.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-05-08 11:07

Thomas Jensen skrev:
> [...]
> få den til at spille. I øvrigt, de skriver i kataloget at kortet hedder
> Denver, men på æsken står der GREENTEK DTVR-1...

.......snip...

> [...]
> sammenligne med - men jeg synes det er de 250 kr værd. Jeg er ikke helt
> imponeret over optage-kvaliteten, men live-tv er flot.

Hvad mener du med optage-kvaliteten ?

DVB-T signalet sender jo mpeg2 stream af f.eks. DR1 og det er det
samme der optages, så der burde ikke være forskel.
Kun hvis antenne eller tuner er for dårlig kan det give problemer,
men det vil så være på både det viste og optagne.

Nu kender jeg heller ikke MeTV, bruger mest VDR på min VDR-box, men ellers
xine+CLI-programmer eller kaffeine hvis det er standalone.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-05-08 13:45

Den Tue, 20 May 2008 12:07:01 +0200 skrev Frank Damgaard:

> [...]
> der optages, så der burde ikke være forskel. Kun hvis antenne eller
> tuner er for dårlig kan det give problemer, men det vil så være på både

Hmm... Ja, du har vist ret. Kvaliteten er den samme. De to hurtige test-
optagelser jeg lavede i går havde ellers striber, men det var måske
bare ... af en eller anden ukendt grund.

> Nu kender jeg heller ikke MeTV, bruger VDR på min VDR-box, men
> ellers xine+CLI-programmer eller kaffeine hvis det er standalone.

Jeg har bevidst valgt noget simpelt. Det, at jeg kan time en optagelse,
er mere end rigeligt avanceret til mig. Det starter hurtigt op, og der er
tilpas få knapper jeg skal forholde mig til. Jeg synes faktisk det er et
ret fint program.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : "Jon Mørch (5592)"

Dato : 20-05-08 19:36

Thomas Jensen skrev:
> [...]
> få den til at spille. I øvrigt, de skriver i kataloget at kortet hedder
> Denver, men på æsken står der GREENTEK DTVR-1...

Tak for tippet. Sendte kæresten af sted efter arbejde. Det kører også
fint her. Dog skal man lige huske at have hjernen med sig og tilpasse
nogle af kernel ver. nr. til det man rent faktisk har, DOH

/Jon

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 20-05-08 19:45

Thomas Jensen skrev:

> Som viewer bruger jeg MeTV. Det fungerer fint.

Hvor finder du MeTV?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-05-08 20:01

http://me-tv.sourceforge.net/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-05-08 04:34

Den Tue, 20 May 2008 20:36:22 +0200 skrev Jon Mørch (5592):

> [...]
> fint her. Dog skal man lige huske at have hjernen med sig og tilpasse
> nogle af kernel ver. nr. til det man rent faktisk har, DOH

Eehh, okay. Hvor? Jeg kører med Ubuntu 8.04, og jeg har ikke tilpasset
noget, ud over hvad jeg beskrev. Og det kører da fint...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-05-08 04:36

Den Tue, 20 May 2008 20:44:43 +0200 skrev Peter Frenning [OZ1PIF]:

> Hvor finder du MeTV?

I ubuntu, under Programmer -> Tilføj/fjern...

ellers https://launchpad.net/me-tv

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-05-08 06:15

Den Mon, 19 May 2008 19:12:11 +0000 skrev Thomas Jensen:

> [...]
> kunne få den til at spille. I øvrigt, de skriver i kataloget at kortet
> hedder Denver, men på æsken står der GREENTEK DTVR-1...

Hvordan oplever du modtage følsomheden - med medfølgende antenne -
tilsluttet udvendig antenne?
Hvor langt har du til nærmeste sender?

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-05-08 13:32

Den Wed, 21 May 2008 05:15:00 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Hvordan oplever du modtage følsomheden - med medfølgende antenne -
> tilsluttet udvendig antenne?

Tilsluttet udvendig antenne? Altså, der medfølger en lille antenne med et
kabel på en halv meter. Uden den er der intet signal. Jeg tror ikke man
kan tilslutte en anden antenne. Men måske kan man. Jeg ved det ikke.

> Hvor langt har du til nærmeste sender?

Nu bor jeg i Horsens, og i følge dette kort

http://www.digi-tv.dk/Daekningskort/Indendoers-august%202006.jpg

skulle de bedste modtageforhold være i det sydvestlige Horsens - og jeg
bor i det nordøstlige. Både i går og her til eftermiddag har der været
fine modtageforhold, men i går aftes var det rigtig dårligt. Jeg ved ikke
om det er fordi folk kommer hjem og tænder deres tv og computere mm, at
der så er mere 'støj' i luften.

Det er nok en fordel at befinde sig i de grønne områder, hvis man kører
med sådan en usb-dims. Jeg tror ikke det er umagen værd at begynde at
prøve med andre antenner osv.

Men det her er vist lidt off-topic til en unik-gruppe... Min email
virker, hvis der er nogen der vil høre yderligere.

--
Thomas

Fra : "Jon Mørch (5592)"

Dato : 27-05-08 09:30

MÃ¥tte lige reinstallere efter en kernel update i dag. Hvis andre har
samme problem. Det virker fint igen.

/jon

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-05-08 16:08

Den Tue, 27 May 2008 10:29:38 +0200 skrev Jon Mørch (5592):

> MÃ¥tte lige reinstallere efter en kernel update i dag. Hvis andre har
> samme problem. Det virker fint igen.
>
> /jon

1000 tak. Jeg fik samme problem, så jeg måtte også turen igennem en gang
til. Men nu kører det også her.

--
Thomas Jensen, Horsens